Ο Μαρκ Ζάκερμπεργκ παρουσίασε την περασμένη εβδομάδα το όραμά του για ένα νέο κεφάλαιο στο Διαδίκτυο, έναν κόσμο στον οποίο οι χρήστες θα συνομιλούν, θα ψωνίζουν, θα σπουδάζουν και θα εργάζονται στην εικονική πραγματικότητα, εκπροσωπούμενοι από τα άβατάρ τους.

Είναι το metaverse το Διαδίκτυο του αύριο; Ή μήπως η Facebook πετά στα μάτια μας φουτουριστική χρυσόσκονη, σε μια απόπειρα να αποπροσανατολίσει τη συζήτηση από τις κοινωνικές διαταραχές που προκαλούν οι υπηρεσίες της;

Το δεύτερο δείχνει πιθανότερο. Ειδικά αν λάβει κανείς υπόψη ότι το metaverse δεν περιμένει πίσω από τη γωνία. Ακόμα και η Facebook –συγγνώμη, η Meta- παραδέχεται ότι θα χρειαστούν τουλάχιστον 5 με 10 χρόνια πριν γίνει το όραμα πραγματικότητα, ενώ άλλοι λένε δεκαετίες.

Διαβάστε επίσης:  Ο πρώην επικεφαλής της Google ανησυχεί για το metaverse

Μεταξύ άλλων, η αλλαγή θα απαιτήσει σημαντικές τεχνολογικές προόδους στα γυαλιά εικονικής και επαυξημένης πραγματικότητας, τα οποία σήμερα δεν μπορούν να διαβάζουν τις εκφράσεις του χρήστη για να τις αναπαράγουν στα άβαταρ. Ακόμα και τα γυαλιά εικονικής πραγματικότητας Οculus, τα οποία πουλάει η εταιρεία του Ζάκερμπεργκ σε τιμή κάτω του κόστους, βρίσκουν μάλλον περιορισμένες εφαρμογές, κυρίως στα βιντεοπαιχνίδια.

Το Oculus, τα γυαλιά εικονικής πραγματικότητας της Facebook, χρησιμοποιούνται κυρίως σε βιντεοπαιχνίδια

Αν όμως το μέλλον που ευαγγελίζεται ο Ζάκερμπεργκ απέχει πολύ ακόμα, για ποιο λόγο αποφάσισε ότι μετονομάζει την εταιρεία του σε Meta Platforms Inc;

Πολλές εταιρείες αλλάζουν όνομα για να πείσουν τους επενδυτές ότι επεκτείνονται σε νέες δραστηριότητες, όπως για παράδειγμα η Apple που κατάργησε το προηγούμενο όνομά της «Apple Computer» όταν επεκτάθηκε στα iPhone και την αγορά της ψυχαγωγίας.Πράγματι, η Facebook ίσως προσπαθεί να πείσει τους επενδυτές ότι τα 10 δισ. δολάρια που επένδυσε πέρυσι στο metaverse θα πιάσουν σύντομα τόπο.

Όμως η χρονική στιγμή της μετονομασίας προκαλεί υποψίες. Πολλοί αναλυτές θυμήθηκαν την περίπτωση της Philip Morris, η οποία το 2003 άλλαξε το όνομά της σε Altria Group για να αποστασιοποιηθεί από την κακή φήμη των καπνοβιομηχανιών.

Ομοίως, η Facebook έχει κάθε λόγο να προσπαθεί να επανεφεύρει τον εαυτό της -και το metaverse, μια νέα καραμέλα στη βιομηχανία του Διαδικτύου, είναι μια καλή αφορμή, εν μέσω καταιγίδας επικρίσεων για τις επιχειρηματικές πρακτικές της.

Λίγες εβδομάδες πριν από την παρουσίαση της περασμένης Πέμπτης, η πρώην εργαζόμενη της Facebook Φράνσις Χάουγκεν παρέδωσε σε ΜΜΕ, καθώς και στην αμερικανική Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς, μια σειρά εσωτερικών εγγράφων που καίνε την εταιρεία.

Μεταξύ άλλων, μάθαμε ότι η Facebook Inc γνώριζε πως το Instagram βλάπτει την ψυχική υγεία των εφήβων, κυρίως κοριτσιών που αναπόφευκτα συγκρίνουν τον εαυτό τους με την τελειότητα της διαδικτυακής ομορφιάς.

Η Χάουγκεν κατέθεσε επίσης στο Κογκρέσο ότι η Facebook βάζει το κέρδος πάνω από το δημόσιο όφελος και απειλεί την ίδια τη Δημοκρατία, καθώς οι αλγόριθμοί της ευνοούν το διχαστικό περιεχόμενο και τις αναρτήσεις που υποκινούν σε βία, οι οποίες κερδίζουν την προσοχή των χρηστών πολύ πιο εύκολα από ό,τι οι μετριοπαθείς απόψεις και η «βαρετή» αλήθεια.

Τα εσωτερικά έγγραφα έδειξαν επίσης ότι η Facebook δεν προσέλαβε υπαλλήλους που γνωρίζουν τοπικές γλώσσες για να φρενάρει την παραπληροφόρηση και τον λόγο μίσους σε αναπτυσσόμενες χώρες. Το κοινωνικό δίκτυο είναι πλέον ευρέως γνωστό ότι χρησιμοποιήθηκε για την οργάνωση δολοφονικών επιθέσεων εναντίον της μουσουλμανικής μειονότητας των Ροχίνγκια στη Μιανμάρ.

Η παραπληροφόρηση, οι ψυχικές, κοινωνικές και πολιτικές επιπτώσεις των κοινωνικών μέσων, το διχαστικό περιεχόμενο και το μίσος είναι τα πραγματικά προβλήματα που καλείται να αντιμετωπίσει η Facebook, ακόμα κι αν δεν το θέλει.

To metaverse μπορεί να περιμένει.

Γράψτε το σχόλιό σας

Ακολουθήστε το in.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο in.gr