Τα έσοδα της Google (και της μητρικής της Alphabet) παρουσιάζουν εκθετική αύξηση την τελευταία 20ετία. Πέρυσι, για του λόγου το αληθές, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, διαμορφώθηκε λίγο πάνω από τα 160 δισ. δολάρια, έναντι 136 δισ. το 2018 και 110 δισ. το 2017.

Αξίζει να σημειωθεί ότι το 80% των εσόδων προέρχεται από τις διαφημίσεις, ενώ οι εκτιμήσεις αναφέρουν ότι ο όμιλος ελέγχει το ένα τρίτο περίπου της παγκόσμιας διαφημιστικής «πίτας» του Διαδικτύου –τη μισή από κοινού με την Facebook – η οποία επίσης μεγαλώνει διαρκώς. Κι αυτό, προφανώς, είναι μια εξέλιξη που συμβαίνει σε βάρος των παραδοσιακών Μέσων.

Έτσι, όπως εύκολα μπορεί κανείς να καταλάβει, τα λεφτά είναι τόσο πολλά και οι ανακατατάξεις τόσο σημαντικές που κανείς από τους «παίκτες» της συγκεκριμένης αγοράς δεν μπορεί να μένει αδιάφορος και άπραγος. Αυτή, άλλωστε, είναι και η εξήγηση για τον πολλαπλασιασμό των προσφυγών σε βάρος της Google και των υπόλοιπων γιγάντων του Διαδικτύου, τόσο στις ΗΠΑ όσο και στην Ευρώπη – όπου μόλις προχθές η Κομισιόν παρουσίασε την πρότασή της για το νέο ρυθμιστικό πλαίσιο, που περιλαμβάνει και βαριές ποινές, οι οποίες μπορούν να φτάσουν μέχρι και στο 10% του κύκλου εργασιών.

Ο τελευταίος κρίκος στην αλυσίδα αυτή προέρχεται από τις ΗΠΑ. Την Τετάρτη, συγκεκριμένα, το Τέξας και εννιά ακόμη πολιτείες (Αρκάνσας, Κεντάκι, Ιντιάνα, Μιζούρι, Μισισιπής, Νότια Ντακότα, Βόρεια Ντακότα, Γιούτα και Άινταχο) άσκησαν αγωγή σε βάρος της Google, την οποία κατηγορούν ότι χειραγωγεί τη διαφημιστική αγορά, σε συνεργασία με την Facebook. Με σκοπό, όπως αναφέρουν, που παραβιάζει την αντιμονοπωλιακή νομοθεσία και επιβαρύνει περαιτέρω τους ανταγωνιστές της.

Αξίζει να σημειωθεί ότι και οι δέκα προαναφερθείσες πολιτείες ανήκουν σε αυτές στις οποίες επικράτησε ο Ντόναλντ Τραμπ στις προεδρικές εκλογές της 3ης Νοεμβρίου. Κάτι που δεν μπορεί παρά να προκαλεί ερωτήματα για τον μεταξύ τους συντονισμό και τη χρονική συγκυρία που επελέγη για την άσκηση της αγωγής.

Τι ζητούν οι ενάγοντες

Σε κάθε περίπτωση, οι ενάγοντες ζητούν από τους δικαστές να αναγνωρίζουν παράβαση της κείμενης νομοθεσίας εκ μέρους της Google, την οποία κατηγορούν ότι εκμεταλλεύεται τη μονοπωλιακή της θέση προκειμένου να διασφαλίσει περισσότερες διαφημίσεις. «Όπως αποκαλύπτουν εσωτερικά έγγραφα της Google, επιδιώκει να εξαλείψει τον ανταγωνισμό και το καταφέρνει μέσω μιας σειράς αποκλειστικών τακτικών που εφαρμόζει, συμπεριλαμβανομένης μιας παράνομης συμφωνίας της με την Facebook, η οποία αντιπροσωπεύει την μεγαλύτερη εν δυνάμει ανταγωνιστική απειλή», σημειώνεται χαρακτηριστικά στο σκεπτικό.

Η αγωγή αυτή είναι η δεύτερη σε αυτό το επίπεδο, καθώς τον Οκτώβριο είχε προσφύγει εναντίον του ομίλου το ίδιο το υπουργείο Δικαιοσύνης. Οι πληροφορίες του Reuters αναφέρουν, επίσης, ότι σήμερα είναι πολύ πιθανό να ακολουθήσει και μια τρίτη, την οποία προετοιμάζουν 30 γενικοί εισαγγελείς. Χθες, επίσης, ανάλογη αγωγή ασκήθηκε και από άλλα διαδικτυακά ΜΜΕ, όπως το Genius Media Group και το The Nation, που απαιτούν από την Google να τους αποζημιώσει για ένα τμήμα των χαμένων διαφημιστικών εσόδων τους.

Από την πλευρά της, η Google απάντησε μέσω του εκπροσώπου της ότι θα αμυνθεί «στο δικαστήριο απέναντι στις αβάσιμες απειλές». Ο ίδιος πρόσθεσε και τα εξής, αιτιολογώντας τη στάση του ομίλου του: «Οι τιμές στην αγορά ψηφιακών διαφημίσεων έχουν πέσει την τελευταία δεκαετία. Το ίδιο και τα διαφημιστικά τέλη για τον κλάδο της τεχνολογίας. Τα τέλη για την Google είναι χαμηλότερα από τον μέσο όρο του κλάδου. Όλα αυτά αποτελούν δε πλευρές μιας εξαιρετικά ανταγωνιστικής βιομηχανίας».

«Εμφύλιος» στις τάξεις των Big Tech

Στο μεταξύ, πάντως, στον κλάδο των «Big Tech» επικρατεί μεγάλη ένταση. Απόδειξη οι νέες κατηγορίες που εξαπέλυσε η Facebook εναντίον της Apple την Τετάρτη, προσθέτοντας ένα ακόμη κρίκο στην αλυσίδα της μεταξύ τους αντιπαράθεσης.

«Η Apple συμπεριφέρεται μη σεβόμενη τον ελεύθερο ανταγωνισμό, αξιοποιώντας τον έλεγχο του App Store προκειμένου να προωθήσει προϊόντα και υπηρεσίες, σε βάρος άλλων παραγωγών και μικρών επιχειρήσεων», δήλωσε ο αρμόδιος της Facebook, Νταν Λέβι.

Στην απάντησή της, η Apple σημείωσε πως με το νέο πλαίσιό της δεν θα απαιτεί από τη Facebook να αλλάξει «την προσέγγισή της στον εντοπισμό χρηστών και την χρήση προσωποποιημένων διαφημίσεων γι’ αυτούς», απαιτεί όμως από την ανταγωνίστριά της να δίνει στους χρήστες των συσκευών της Apple τη δυνατότητα να δέχονται ή όχι αυτού του είδους τις πρακτικές.

Γράψτε το σχόλιό σας

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο