ΙΟΒΕ: Οι επενδύσεις στον κινηματογράφο φέρνουν ανάπτυξη
Την ανάγκη άρσης των αντικινήτρων για την πραγματοποίηση γυρισμάτων ελληνικών και ξένων ταινιών, καθώς και την ανάγκη δημιουργίας ενός γραφείου εξυπηρέτησης τόνισαν το ΙΟΒΕ και η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου, παρουσιάζοντας συμπεράσματα έρευνας για τα οφέλη της παραγωγής κινηματογραφικών ταινιών στην ελληνική οικονομία. Παρών ήταν και εκπρόσωπος Τύπου του γραφείου της υφυπουργού Πολιτισμού, Άντζελας Γκερέκου, ο οποίος είπε ότι ήδη δρομολογούνται αλλαγές, κάποιες από τις οποίες μπορεί να έχουν ανακοινωθεί μέχρι το τέλος του χρόνου.
Την ανάγκη άρσης των αντικινήτρων για την πραγματοποίηση γυρισμάτων ελληνικών και ξένων ταινιών, καθώς και την ανάγκη δημιουργίας ενός γραφείου εξυπηρέτησης τόνισαν το Ίδρυμα Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ) και η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου (ΕΑΚ), παρουσιάζοντας συμπεράσματα έρευνας για τις επιδράσεις της παραγωγής κινηματογραφικών ταινιών στην ελληνική οικονομία.
Η μελέτη αναφέρεται συγκεκριμένα σε πράγματα που είναι λίγο πολύ γνωστά για την κατάσταση της κινηματογραφικής παραγωγής στην Ελλάδα.
Διαπιστώνει πολλά γραφειοκρατικά εμπόδια που δυσχεραίνουν τα γυρίσματα ξένων παραγωγών στην Ελλάδα, όπως η πολυπλοκότητα των διαδικασιών αδειοδότησης, η αλληλοεπικάλυψη αρμοδιοτήτων φορέων, οι χρονοβόρες διαδικασίες, οι ασάφειες στην νομοθεσία και η μη ύπαρξη ενιαίου κοστολογίου (επομένως οι ξένες εταιρείες παραγωγής δεν γνωρίζουν καν τι πρόκειται να πληρώσουν).
Παράλληλα, σε αντίθεση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες, η Ελλάδα δίνει ασθενή οικονομικά κίνητρα στις εταιρείες παραγωγής. Για παράδειγμα, στην Κροατία (που ανταγωνίζεται συχνά την Ελλάδα ως χώρος γυρισμάτων ταινιών) υπάρχει η δυνατότητα επιστροφής του 20% των εξόδων στην
παραγωγή εφόσον οι δαπάνες που γίνουν στη χώρα ξεπερνούν το 1 εκατ. ευρώ.
Σε αυτό το πλαίσιο, σημαντικός είναι ο ρόλος ενός γραφείου εξυπηρέτησης (film commission) που έχει ως στόχο την προσέλκυση οπτικοακουστικών παραγωγών, την ανάδειξη και προβολή μιας περιοχής και την διαχείριση ενός μεγάλου εύρους διαδικασιών.
Ο Άγγελος Τσακανίκας, επίκουρος καθηγητής ΕΜΠ και επιστημονικός σύμβουλος του ΙΟΒΕ, ο οποίος παρουσίασε την μελέτη είπε ότι στην Ελλάδα υπάρχει μόνο ένα τέτοιο γραφείο, το οποίο δεν φαίνεται να λειτουργεί καν.
Ο κ. Τσακανίκας, αναφέρθηκε στα οφέλη που μπορεί να έχει ο κινηματογραφικός κλάδος στην οικονομία, λέγοντας ότι η παραγωγή 20 ελληνικών ταινιών ετησίως με ένα μέσο προϋπολογισμό της τάξης των 450.000 ευρώ οδηγεί σε αύξηση του ΑΕΠ κατά 14,2 εκατομμύρια ευρώ, στηρίζοντας 272 θέσεις εργασίας.
Σύμφωνα με την μελέτη, εάν συνυπολογιστεί η συνεισφορά του ευρύτερου κλάδου συναφών δραστηριοτήτων (όπως παραγωγή τηλεοπτικών προγραμμάτων και διαφημιστικών σποτ και γενικά του συνόλου των δραστηριοτήτων του οπτικοακουστικού τομέα), τότε αυτή ανέρχεται σε 686 εκατομμύρια ευρώ. Σε όρους απασχόλησης, η συνολική επίδραση εκτιμάται ότι ξεπερνά τις 12 χιλιάδες θέσεις εργασίας (με την απασχόληση εντός του κλάδου να ανέρχεται σε 2.000 άτομα).
Παράλληλα, σημαντικά οφέλη προκύπτουν από την προσέλκυση ξένων παραγωγών. Συγκεκριμένα, εκτιμάται ότι το ΑΕΠ της χώρας μπορεί να αυξηθεί κατά 39 εκατομμύρια ευρώ ως αποτέλεσμα δαπάνης ύψους 25 εκατομμυρίων ευρώ για τα γυρίσματα μιας σχετικά μεγάλης, για τα ευρωπαϊκά δεδομένα, ξένης παραγωγής στην Ελλάδα. Σε όρους απασχόλησης, μία τέτοια μεγάλη ξένη παραγωγή μπορεί να συντηρήσει πάνω από 755 θέσεις εργασίας.
Η μελέτη αναφέρεται και στα οφέλη που μπορεί να προκύψουν από την αύξηση του τουρισμού σε μία περιοχή όπου έχουν πραγματοποιηθεί γυρίσματα.
Για παράδειγμα, από τα αποτελέσματα της μελέτης, τονίζει το ΙΟΒΕ, προκύπτει ότι μετά την προβολή στις αίθουσες της ταινίας Το Μαντολίνο του Λοχαγού Κορέλι (2001) που πραγματοποίησε γυρίσματα στην Κεφαλλονιά, οι αφίξεις ξένων στα ξενοδοχειακά καταλύματα της περιοχής αυξήθηκαν κατά περίπου 14%.
Παράλληλα, η παραγωγή ξένων ταινιών βοηθά και την εγχώρια παραγωγή, καθώς διευκολύνει τη μεταφορά τεχνογνωσίας, απασχολεί εγχώριους πόρους, βοηθά στην ανάπτυξη υποδομών και νέων τεχνολογιών που στη συνέχεια τροφοδοτούν τις ελληνικές ταινίες.
Όσον αφορά τις πολιτικές που προτείνονται για την διευκόλυνση των ελληνικών παραγωγών και την προσέλκυση περισσότερων ξένων παραγωγών, το ΙΟΒΕ τονίζει ότι πρώτη προτεραιότητα πρέπει να αποτελεί η απλοποίηση και προτυποποίηση των διαδικασιών έκδοσης των απαιτούμενων αδειών για τη διεξαγωγή γυρισμάτων.
Ιδιαίτερα σημαντικός είναι και ο ρόλος του γραφείου εξυπηρέτησης που θα συντονίζει τις διαδικασίες και θα διευκολύνει τους ενδιαφερόμενους, καθώς και η ύπαρξη ενός αρχείου με υλικό (φωτογραφικό, μελέτες κ.λπ.) που θα διευκολύνει μία παραγωγή να βρει τις πληροφορίες που χρειάζεται.
Η έκδοση ενιαίου κοστολογίου μπορεί, επίσης, να διευκολύνει τον προσδιορισμό του κόστους παραγωγής και να μειώσει την αβεβαιότητα που αντιμετωπίζει μία κινηματογραφική παραγωγή στην Ελλάδα.
Ο γενικός γραμματέας της ΕΑΚ, ο ηθοποιός Γιώργος Πυρπασόπουλος είπε ότι η μελέτη έγινε για να δοθούν συγκεκριμένα στοιχεία στο κράτος για το τι χάνει όταν δεν επενδύει στον κινηματογράφο.
Παράλληλα, η ΕΑΚ εξέφρασε την ελπίδα να ξεκινήσει ένας διάλογος με τα αρμόδια υπουργεία, αλλά τόνισε ότι κάτι τέτοιο δεν έχει γίνει μέχρι στιγμής.
Παρόντες στην παρουσίαση ήταν μέλη του κινηματογραφικού κόσμου (οι σκηνοθέτες Τάσος Μπουλμέτης και Νίκος Περάκης ανάμεσα σε άλλους), καθώς και εκπρόσωποι της τοπικής αυτοδιοίκησης και κομμάτων που πήραν τον λόγο.
Εκπρόσωπος Τύπου του γραφείου της υφυπουργού Πολιτισμού, Άντζελας Γκερέκου που δεν βρισκόταν στην παρουσίαση, ζήτησε τον λόγο και είπε ότι το τελευταίο τετράμηνο έχουν ολοκληρωθεί από πλευράς υπουργείου -αλλά δεν είναι ανακοινώσιμες- πρωτοβουλίες που αφορούν την απλοποίηση των διαδικασιών αδειοδότησης, καθώς και την κατάργηση των τελών κινηματογράφησης.
Παράλληλα, υπάρχει μία πρόταση φορολογικού κινήτρου, η οποία έχει τεθεί υπόψιν της τρόικα, ενώ στόχος είναι και η δημιουργία ενός γραφείου εξυπηρέτησης και ενός ηλεκτρονικού ιστότοπου για την παραλαβή αιτημάτων. Όπως είπε, τουλάχιστον μέχρι το τέλος του χρόνου θα μπορούν να ανακοινωθούν κάποιες από αυτές τις πρωτοβουλίες.
Ο ηθοποιός Αντώνης Καφετζόπουλος, δημοτικός σύμβουλος στον Δήμο Αθηναίων, αναφέρθηκε και στην επιτυχία των ελληνικών ταινιών στο εξωτερικό και στο πώς μπορεί η Πολιτεία να βρει έναν τρόπο να διαφημίζει τις ελληνικές ταινίες και στο εξωτερικό. Ο ίδιος είπε ότι για τον Δήμο Αθηναίων δρομολογείται ένα ενιαίο τιμολόγιο για τους χώρους που ελέγχει ο Δήμος (για παράδειγμα η Ακρόπολη δεν βρίσκεται στη δικαιοδοσία του Δήμου), ενώ, όπως είπε, υπάρχει συζήτηση και για τη δημιουργία ενός γραφείου εξυπηρέτησης στον Δήμο της Αθήνας.
Ο Ανδρέας Τσιλιφώνης της Ένωσης Παραγωγών Επικοινωνίας που βρισκόταν στο κοινό, είπε: «Η Ελλάδα είναι εχθρική χώρα προς τον κινηματογράφο. Δεν είναι καν ουδέτερη, στην πράξη είναι εχθρική. Είκοσι χρόνια τώρα, προσπαθούμε να δημιουργήσουμε ένα κλίμα για άρση των αντικινήτρων. Αυτή η μελέτη είναι ένα από τα όπλα που χρειαζόμαστε». Κάλεσε, επίσης, να υιοθετηθεί η πολιτική της μηδενικής χρέωσης για γυρίσματα που θα πραγματοποιούνται στην Ελλάδα, όπως γίνεται σε πολλές πόλεις του εξωτερικού (γνωστό παράδειγμα η Νέα Υόρκη).
Παρούσα ήταν και η βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, Άννα Χατζησοφιά, η οποία δήλωσε ότι ο ΣΥΡΙΖΑ βρίσκεται σε διάλογο με όλους τους φορείς για τα θέματα που τους αφορούν.
Η μελέτη χρηματοδοτήθηκε από το Ίδρυμα Ωνάση. Από την πλευρά του Ιδρύματος, η Αφροδίτη Παναγιωτάκου είπε ότι από πλευράς ιδιωτικού τομέα είναι σημαντικό να γνωρίζει κάποιος τα οφέλη. «Ας δούμε τι λένε τα νούμερα για να μπορούμε να μιλάμε συγκεκριμένα και όσοι μπορούμε ας αναλάβουμε την ευθύνη να κάνουμε κάποια πράγματα μαζί με τους θεσμούς. Όχι 23 όπως θα θέλαμε, αλλά έστω τρία» είπε. Τόνισε, παράλληλα, ότι η έρευνα είναι σημαντική για να μπορέσει το Ίδρυμα Ωνάση να αναπτύξει τον στρατηγικό του σχεδιασμό για την ενίσχυση της ελληνικής κινηματογραφίας.