Φαντασιώσεις και παιχνίδια στον «Εραστή» του Πίντερ
Ένας εραστής αίνιγμα, πονηρά παιχνίδια και παραλογισμοί είναι οι «σωτήρες» ενός γάμου στον «Εραστή» του Πίντερ που ανεβαίνει μέχρι τις 29 Μαΐου στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης. Η πιντερική γραφή ξεδιπλώνεται επί σκηνής με την απορία να είναι παρούσα καθόλη τη διάρκεια της παράστασης όπως και το αμφιταλαντευόμενο στοιχείο για κάτι που μπορεί στην ουσία να […]
Ένας εραστής αίνιγμα, πονηρά παιχνίδια και παραλογισμοί είναι οι «σωτήρες» ενός γάμου στον «Εραστή» του Πίντερ που ανεβαίνει μέχρι τις 29 Μαΐου στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης. Η πιντερική γραφή ξεδιπλώνεται επί σκηνής με την απορία να είναι παρούσα καθόλη τη διάρκεια της παράστασης όπως και το αμφιταλαντευόμενο στοιχείο για κάτι που μπορεί στην ουσία να είναι οφθαλμοφανές.
Ένας εραστής αίνιγμα, πονηρά παιχνίδια και παραλογισμοί είναι οι «σωτήρες» ενός γάμου στον «Εραστή» του Πίντερ που ανεβαίνει μέχρι τις 29 Μαΐου στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης. Η πιντερική γραφή ξεδιπλώνεται επί σκηνής με την απορία να είναι παρούσα καθόλη τη διάρκεια της παράστασης όπως και το αμφιταλαντευόμενο στοιχείο για κάτι που μπορεί στην ουσία να είναι οφθαλμοφανές.
Το έργο, από τα πρώτα του Πίντερ, φέρει τη σκηνοθετική υπογραφή του Δημήτρη Γκουτζαμάνη που πρωταγωνιστεί στον «Εραστή» μαζί με τη Βάλια Παπακωνσταντίνου. Περιστρέφεται γύρω από τη σήψη του γάμου, ενώ εστιάζει στο πώς καταρρέει το οικοδόμημα από τους πυροβολισμούς της συνήθειας και του χρόνου.
Συγκεκριμένα, ένα ζευγάρι, χρόνια παντρεμένο, προσπαθεί να τονώσει τον έρωτα μέσα από όχι και τόσο συνηθισμένες μεθόδους. Εραστές, φαντασιώσεις, ερωτικά παιχνίδια, αγωνία και ζήλια είναι ορισμένα στοιχεία τα οποία χρησιμοποιεί για να μην αφήσει το γάμο του στο έλεος της καθημερινότητας.
Η συνήθεια, η ανία ως προς τη συχνότητα της σεξουαλικής επαφής και η υπερβολική οικειότητα που επισκιάζει τον έρωτα, είναι στοιχεία που τονίζονται μέσα από το έργο. Δεδομένου ότι γράφτηκε τη δεκαετία του ’60 ενέχει κάτι το ανατρεπτικό σε μια εποχή που τα διαζύγια ήταν σαφώς λιγότερα και οι γυναίκες δεν εκδήλωναν τόσο τα συναισθήματα και τις πιο άγριες επιθυμίες τους.
Μπορεί όταν παρακολουθήσει κανείς το έργο να το συνδέσει με κάτι το τετριμμένο, καθώς η έννοια του γάμου δεν είναι η πρώτη φορά που προσεγγίζεται από την τέχνη με μια αιρετική ματιά, ο «Εραστής» όμως εξακολουθεί να έχει κάτι το πρωτοποριακό.
Η διαρκής απορία του ποιος από τους δύο στο ζευγάρι απατά τον άλλον και εάν πράγματι υπάρχει απιστία ή απλά φαντασιώσεις, δεν φεύγουν από το μυαλό του θεατή.
Ο «Εραστής» είναι ένα έργο αρκετά ερωτικό με σκηνές πάθους, χωρίς όμως υπερβολή. Υπάρχει το σεξουαλικό στοιχείο της ηδονής χωρίς όμως να εισέρχεται στα χωράφια της χυδαιότητας.
Εκτός από απορίες γύρω από την πλοκή, το έργο γεννά απορίες γύρω από το θεσμό του γάμου. Θέλοντας κατά κάποιο τρόπο να τον απομυθοποιήσει, αλλά χωρίς να προτάσσει την απιστία ως μόνη εναλλακτική έξοδο προσπαθεί κατά κάποιο τρόπο να νουθετήσει παντρεμένους.
Εξιδανικεύει, λοιπόν, την ποικιλία, τη ζήλια και την τρέλα, ενώ προβάλλοντας σε μεγάλο βαθμό την απιστία προσπαθεί να εδραιώσει τη σημασία του έρωτα. Διαθέτει, επίσης, έναν προφητικό χαρακτήρα καθώς παρουσιάζει έμμεσα το γάμο του μέλλοντος, όπου ο έρωτας θα μοιάζει με κουκίδα του χάρτη και η απιστία θα ζει ανενόχλητα ανάμεσα στο ζευγάρι.
Ο «Εραστής» φέρει ξεκάθαρα την πιντερική γραφή, με τις χαρακτηριστικές παύσεις, την ασυνεννοησία, το διφορούμενο, το παράλογο και το αινιγματικό να κάνουν την εμφάνισή τους. Όπως και στην «Κολεξιόν» έτσι και στον «Εραστή» η ερωτική απιστία χαρακτηρίζεται από κάτι το γριφώδες.
Το έργο έχει γρήγορη ροή, όπως και εναλλαγή εικόνων και καταστάσεων, ενώ τα σκηνικά και το ντύσιμο φέρουν την «υπογραφή» του σύγχρονου.
Η σκηνοθεσία μπορεί να μην είναι άρτια με τα κενά κατανόησης να είναι μεγαλύτερα από αυτά που απαιτούν τα έργα του Πίντερ, ο «Εραστής» όμως είναι ευχάριστος με ένταση και ενδιαφέρον.
Η χρήση του ραδιοφώνου με τη φωνή της Ναταλίας Γερμανού να ακούγεται καθώς τοποθετείται πάνω σε θέματα ερωτικής φύσεως προσθέτει κάτι το ιδιαίτερο στην πλοκή.
Η χημεία ανάμεσα στο θεατρικό ζευγάρι γοητεύει τον θεατή, ενώ η αυλαία πέφτει χωρίς να έχει λυθεί το αίνιγμα, με την ένταση όμως να έχει κοπάσει.
Οι ερμηνείες κινούνται σε ικανοποιητικά πλαίσια μπαίνουν όμως πιο ρεαλιστικά στο πετσί της σχέσης παρά στου γάμου. Δεν θυμίζουν τόσο το παντρεμένο εδώ και χρόνια ζευγάρι, υπηρετούν όμως πιστά τους κανόνες της έντασης και του παραλογισμού που απαιτεί το έργο.
Ελισάβετ Σταμοπούλου
Κάθε Τετάρτη & Πέμπτη από 14 έως 29 Μαΐου 2014 Ώρα: 21:30
Αγορά εισιτηρίων μέσω πιστωτικής κάρτας: 210 3418579 Δευ-Παρ 11:00 – 14:00 και στην Ιστοσελίδα του Ιδρύματος www.mcf.gr Εισιτήρια προπωλούνται και στα ταμεία του Ιδρύματος (Πειραιώς 206, Ταύρος) Δευ-Παρ 11:00 – 14:00 και τα απογεύματα μία ώρα πριν την παράσταση/ προβολή. Εισιτήρια προπωλούνται και σε όλα τα καταστήματα Public στην Αττική. Ωράριο λειτουργίας PUBLIC: Σάββατο, 09:00 – 20:00 Καθημερινές, 09:00 – 21:00
*Το μειωμένο εισιτήριο περιλαμβάνει τις εξής κατηγορίες:
Μαθητικό/ Φοιτητικό/ Κάτοχοι Κάρτας Ανεργίας (ΟΑΕΔ) & Πολυτέκνων (ΑΣΠΕ) & Ευρωπαϊκής Κάρτας Νέων/ Κάτοχοι Κάρτας Πολιτισμού/ Κάτοχοι Κάρτας Club IFA (Γαλλικού Ινστιτούτου)/ Κάτοχοι Κάρτας ΙΤΙ (ΕΚΔΙΘ)/ Κάτοχοι Κάρτας Οδοντιατρικού Συλλόγου Αθηνών/ ΑμΕΑ/ Άνω των 65 ετών Αίθουσα: Black Box Εισιτήρια: 10€ κανονικό & 8€ μειωμένο*