«Να στηρίξουμε το έργο των Ταινιοθηκών» λέει ο Κώστας Γαβράς
«Ο μόνος τρόπος για να διατηρήσουμε αναλλοίωτη την ιστορική κινηματογραφική μνήμη είναι να διαφυλάξουμε και να υποστηρίξουμε το έργο των Ταινιοθηκών». Με αυτή τη φράση ο σκηνοθέτης Κώστας Γαβράς, πρόεδρος της Cinémathèque française υπερασπίστηκε τον ρόλο των Ταινιοθηκών στην κατάμεστη αίθουσα της Ταινιοθήκης της Ελλάδας το απόγευμα της Τετάρτης.
«Ο μόνος τρόπος για να διατηρήσουμε αναλλοίωτη την ιστορική κινηματογραφική μνήμη είναι να διαφυλάξουμε και να υποστηρίξουμε το έργο των Ταινιοθηκών». Με αυτή τη φράση ο σκηνοθέτης Κώστας Γαβράς, πρόεδρος της Cinémathèque française υπερασπίστηκε τον ρόλο των Ταινιοθηκών στην κατάμεστη αίθουσα της Ταινιοθήκης της Ελλάδας το απόγευμα της Τετάρτης.
Ο κ. Γαβράς συμμετείχε σε συζήτηση στρογγυλής τραπέζης με θέμα τον εκπαιδευτικό ρόλο των Ταινιοθηκών ως θεματοφύλακες της εγχώριας κινηματογραφικής πολιτιστικής κληρονομιάς και το μέλλον τους απέναντι στις προκλήσεις της νέας ψηφιακής εποχής (συνθήκες φύλαξης, συντήρησης και προώθησης των αρχείων, αλλά και προσβασιμότητα στις ταινίες).
Η συζήτηση πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του αναδρομικού αφιερώματος στον Κώστα Γαβρά, ο οποίος συμμετείχε ως κεντρικός ομιλητής, κυρίως με την ιδιότητά του ως πρόεδρος της θρυλικής Cinémathèque française, της μητέρας όλων των Ταινιοθηκών.
«Η χώρα μας είναι βασικά μια χώρα κουλτούρας. Γιατί έχουμε επιζήσει στον κόσμο και η Ελλάδα είναι γνωστή παντού; Γιατί από 2.500-3000 χρόνια ο ελληνικός πολιτισμός έχει μια βάση και έπαιξε ρόλο σε όλο τον κόσμο μέχρι σήμερα» είπε ο κ. Γαβράς.
«Ο κινηματογράφος είναι τέχνη, είναι μέρος της τέχνης. […] Και πολλοί νομίζουν ότι επειδή είναι τέχνη και μπορούμε να τη βρούμε παντού δεν αξίζει τον κόπο. Ιδίως οι πολιτικοί. Γι’ αυτό νομίζω είναι απαραίτητη η Ταινιοθήκη. Όπως υπάρχουν τα Μουσεία για την παλιά μας τέχνη, να υπάρχει ένα μουσείο, δηλαδή μια Ταινιοθήκη, γι’ αυτή την Τέχνη. Για να υπάρχει σήμερα, αύριο και μεθαύριο και σε εκατό χρόνια» πρόσθεσε.
«Η Ταινιοθήκη έχει ανάγκη από σινεφίλ, από τους μανιακούς. Άνθρωποι που αγαπούν τον κινηματογράφο. Το έχουμε παρατηρήσει στη Γαλλική Ταινιοθήκη. […] Πολύ συχνά βλέπουν ταινίες που δεν τους περνάει ποτέ από το μυαλό να δουν. Όπως είπατε, αυτές τις ταινίες όταν τις βλέπει κανείς στην τηλεόραση χάνει το 80% από αυτό που βάζει ο σκηνοθέτης, από αυτό που βάζουν οι ηθοποιοί. Ένας ρόλος ουσιαστικός της Ταινιοθήκης είναι να βλέπουμε τις ταινίες εδώ. Παράλληλα, η Ταινιοθήκη δημιουργεί καινούριους σινεφίλ, γιατί εδώ συζητιούνται οι ταινίες. «Είδα ένα φιλμ ενός σκηνοθέτη Γιαπωνέζου, τελείως άγνωστου, και με ενδιέφερε πολύ». Δημιουργείται αυτή η σχέση» τόνισε ο κ. Γαβράς.
«Στις άλλες τις αίθουσες, τις εμπορικές, τι βλέπουμε; 70% αμερικάνικα φιλμ. Και δυστυχώς, τα τελευταία χρόνια δεν βλέπουμε τα αμερικάνικα φιλμ που είχε παλιά. Βλέπουμε τα ίδια ξανά και ξανά. Σε μια Ταινιοθήκη δημιουργείται μια περιέργεια, που είναι στην ουσία ανάγκη, και γιατί όχι, νοσταλγία. Η νοσταλγία είναι καλό αίσθημα, ορισμένες φορές. Η περιέργεια να δούμε τι γίνεται αλλού και τι κάνουν άλλοι άνθρωποι. Δυστυχώς οι μεγάλες εμπορικές αίθουσες δεν καλλιεργούν αυτή την περιέργεια» συμπλήρωσε.
Από την πλευρά της, η πρόεδρος της Ταινιοθήκης, Μαρία Κομνηνού, δήλωσε ότι η Ταινιοθήκη της Ελλάδος «βρίσκεται σήμερα σε πολύ σημαντικό σταυροδρόμι, ο υπουργός είπε και μπροστά στον κ. Γαβρά πως σκέφτεται να δώσει την υποχρεωτική κατάθεση στην Ταινιοθήκη και ελπίζουμε να είναι ένα πρώτο βήμα για να κατοχυρωθεί ο ρόλος της ως θεματοφύλακας της κινηματογραφικής κληρονομιάς και φυσικά ως εστία των νέων σκηνοθετών και του κοινού γιατί είναι παρά πολύ σημαντικό να υπάρξει μια συνέχεια, μια νέα κινηματογραφοφιλία».
Αμέσως μετά την συζήτηση, προβλήθηκε η ταινία του Κώστα Γαβρά, Κατάσταση Πολιορκίας (1972), την οποία και προλόγισε ο ίδιος ο σκηνοθέτης.
Υπενθυμίζεται πως το πλήρες αναδρομικό αφιέρωμα στον Κώστα Γαβρά -στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος έως τις 6 Φεβρουαρίου- πραγματοποιείται σε συνεργασία με το Γαλλικό Ινστιτούτο Αθηνών, τη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, την Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου, το Τμήμα Επικοινωνίας και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών και το Τμήμα Κινηματογράφου του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.