Με αφετηρία τον υπερτροφοδοτούμενο TSI κινητήρα των 1.400 κ.εκ., η ανανεωμένη Octavia5 επιδεικνύει την ανωτερότητα της φύσης της, δίνοντας συνέχεια στην κατακόρυφα ανοδική πορεία της φίρμας.
Όλα ξεκίνησαν στις αρχές του περασμένου αιώνα και συγκεκριμένα το 1905, όταν το εφεύρημα του Ελβετού μηχανικού Alfred Buchi εφαρμόστηκε, έστω και πειραματικά, σε έναν, συμβατικό μέχρι τότε, κινητήρα εσωτερικής καύσης.
Η συνέχεια καταιγιστική. Ο υπερσυμπιεστής καυσαερίων, το γνωστό σε όλους turbo, συνόδευσε diesel κινητήρες πλοίων (1920), ενώ δεν δίστασε να δοκιμάσει την τύχη του και σε κινητήρια σύνολα αεροσκαφών (1930), με σκοπό να αντισταθμίσει την απώλεια ισχύος που εμφανιζόταν, εξαιτίας της περιορισμένης ατμοσφαιρικής πίεσης, σε μεγάλο υψόμετρο.
Ταυτότητα
Κινητήρας:
1.390 κ.εκ.
Ισχύς:
122 ίπποι/ 5.000 σ.α.λ.
Ροπή:
200 Nm/1.500 σ.α.λ.
Επιτάχυνση:
0-100χλμ./ώρα σε 9,7 δλ
Τελ. ταχύτητα:
203 χλμ./ώρα
Tιμή βασικής έκδοσης:
16.990 ευρώ
Τιμή αυτοκινήτου δοκιμής:
18.890 ευρώ
Το πρώτο τετράτροχο παραγωγής που εξοπλίστηκε με τον θαυματουργό σαλίγκαρο ήρθε από την GM περίπου τρεις δεκαετίες αργότερα, αν και η χρήση υπερσυμπιεστών είχε γίνει, ήδη, δημοφιλής στο μηχανοκίνητο αθλητισμό.
Τα υπερτροφοδοτούμενα μονοθέσια της Formula 1 της περιόδου 1977-1989 και τα θηριώδη Group B του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Ράλι επισφράγισαν το δεδομένο προβάδισμα που πρόσφερε απλόχερα μια απλή εφαρμογή της μηχανικής.
Αυτό που έλλειπε, λοιπόν, ήταν η προσαρμογή της στην καθημερινότητα ενός κοινού θνητού, ωστόσο, οι προσπάθειες που έγιναν προς αυτήν την κατεύθυνση τις τελευταίες δεκαετίες του 20ου αιώνα δεν είχαν το επιθυμητό αποτέλεσμα.
Τα προβλήματα αξιοπιστίας και οι υψηλές τιμές κατανάλωσης έκαναν τους περισσότερους κατασκευαστές να ξεχάσουν την υπερτροφοδότηση και κάθε παράγωγό της.
Οι εξαιρέσεις ήταν ελάχιστες, ακόμη και αν ανάμεσα σ΄αυτές θα πρέπει να συμπεριλάβουμε κάθε μία από τις φίρμες του ομίλου αυτοκινητοβιομηχανιών VW ξεχωριστά.
Την τύχη να διαθέτει στην γκάμα της ένα υπερτροφοδοτούμενο σύνολο είχε και η Skoda. Η Octavia των 1.800 κ.εκ. με τους 150 ίππους αποτέλεσε την αιχμή του δόρατος για την τσεχική αυτοκινητοβιομηχανία, που μέχρι τότε επιζητούσε την οριστική καταξίωσή της στην ευρωπαϊκή αγορά.
Ανάλογο είναι και το παράδειγμα της Octavia5. Με τη συνδρομή του γερμανικού ομίλου, η μπερλίνα της Skoda απέκτησε εξαρχής υπερτροφοδοτούμενα μοτέρ, θωρακίζοντας με τον καλύτερο δυνατό τρόπο την κορυφή της γκάμας της.
Εκτεθειμένος, αντίθετα, και μάλιστα αδικαιολόγητα παρέμεινε ο κύριος όγκος των εκδόσεών της, ο οποίος
Υπέρ
Απόδοση κινητήρα
Ευρυχωρία εσωτερικού
Ποιότητα κατασκευής
Κατά
Συντηρητικός σχεδιασμός
Εξοπλιστικές ελλείψεις
εξοπλίστηκε με παρωχημένα -σχεδόν υπό απόσυρση- ατμοσφαιρικά σύνολα 1.400 και 1.600 κ.εκ.
Οι 80 και οι 105 ίπποι, αντίστοιχα, δεν θα μπορούσαν να σταθούν στο ύψος των περιστάσεων και όλοι περίμεναν το υπερτροφοδοτούμενο… θαύμα, ώστε το δημοφιλέστερο Skoda να αποκτήσει μια αξιοσέβαστη έκδοση κάτω από τα 1.800 κ.εκ.
Για την ακρίβεια αυτό που όλοι περίμεναν δεν ήταν οποιοδήποτε turbo μοτέρ του ομίλου, αλλά τoν TSI κινητήρα των 1.400 κ.εκ., που πρόσφατα τοποθετήθηκε και στη δεύτερη γενιά του επιβλητικού Superb.
Στη δική μας περίπτωση, αφορμή για την πολυπόθητη είσοδο του συγκεκριμένου κινητήρα στην γκάμα της Octavia5 αποτέλεσε το συνολικό της φρεσκάρισμα.
Ο ανασχεδιασμός του αμαξώματος φανερώνει την πρόθεση της φίρμας να προσαρμόσει το προφίλ του αυτοκινήτου στα δεδομένα του νέου Superb, χωρίς σε καμία περίπτωση να προβεί σε κοσμογονικές αλλαγές που θα διαφοροποιούσαν τη μέχρι σήμερα γνωστή εικόνα του.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελούν τα φωτιστικά σώματα του μπροστινού τμήματος, καθώς οι υπόλοιπες σχεδιαστικές αλχημείες της φίρμας περνούν απαρατήρητες.
Ο νέος προφυλακτήρας και τα ανασχεδιασμένα, στο εσωτερικό τους, φωτιστικά σώματα δεν στέκονται ικανά να συμπαρασύρουν το άχρωμο παρουσιαστικό του πίσω τμήματος και αυτό γίνεται αντιληπτό από την πρώτη κιόλας στιγμή.
Σε ανάλογες επεμβάσεις… συντήρησης προχώρησε η Skoda στο εσωτερικό του αυτοκινήτου. Και σε αυτήν την περίπτωση πολλά από τα επιμέρους τμήματα, όπως το τιμόνι και τα χειριστήρια της κεντρικής κονσόλας, παραπέμπουν στο Superb.
Νέος, αντίθετα, είναι ο πίνακας οργάνων, ο οποίος διατηρεί στο κέντρο του την ευανάγνωστη και πλήρη ενδείξεων οθόνη υγρών κρυστάλλων.
Κατά τ΄άλλα η ποιότητα κατασκευής εξακολουθεί να κινείται σε κορυφαία, για την κατηγορία, επίπεδα, ενώ ο εξοπλισμός, παρά την έλλειψη των ηλεκτρικών παραθύρων στις πίσω πόρτες και των αερόσακων οροφής από την βασική έκδοση των 16.990 ευρώ, κρίνεται ικανοποιητικός.
Αλλωστε η όποια αδυναμία του εξοπλισμού να ακολουθήσει τις σύγχρονες επιταγές της κατηγορίας υπερκαλύπτεται από την εντυπωσιακή ευρυχωρία του πενταθέσιου θαλάμου επιβατών και τα 560 λίτρα του… ανεξάντλητου χώρου αποσκευών.
Πληθωρική σε κάθε έκφανση της προσωπικότητάς της, η Octavia5 μπορεί πλέον να καυχιέται και για τις εκδόσεις… βάσης, καθώς στα 1.400 κ.εκ. ο TSI κινητήρας των 122 ίππων, παίζει ουσιαστικά χωρίς αντίπαλο.
Συνδυάζοντας τη λειτουργία ενός υπερσυμπιεστή καυσαερίων με τον άμεσο ψεκασμό καυσίμου, το μοτέρ του γερμανικού ομίλου κινεί με αξιοθαύμαστη ευκολία τα 1.265 κιλά του συνόλου.
Η γραμμική λειτουργία του και η απουσία φαινομένων υστέρησης παραπέμπουν σε ατμοσφαιρική μονάδα, ωστόσο τα 200 Nm ροπής, που αποδίδονται από τις 1.500 σ.α.λ., βάζουν τα πράγματα στη θέση τους.
Πέρα από τις ανταγωνιστικές επιδόσεις της ανανεωμένης Octavia5 των 1.400 κ.εκ. εντύπωση προκαλεί και η περιορισμένη κατανάλωση καυσίμου. Το δημοφιλές Skoda καταναλώνει κάτι παραπάνω από 7 λίτρα για κάθε 100 χιλιόμετρα, επιβεβαιώνοντας και στην πράξη το προσιτό προφίλ του.
Αργά ή γρήγορα, βέβαια, η σκυτάλη από τον TSI κινητήρα περνά στο εξίσου ικανό πλαίσιο. Έχοντας εξοικειωθεί με την παρουσία υπερσυμπιεστών στα σπλάχνα της, η Octavia5 πραγματοποιεί όσα ακριβώς υπόσχονταν και οι ισχυρότερες εκδόσεις της.
Ένα σύνολο που δεν υποβαθμίζει την άνεση προς όφελος της οδηγικής ευχαρίστησης, αλλά και δεν μετατρέπεται σε ένα άοσμο, άχρωμο και άγευστο μέσο μετακίνησης.
Η ανάρτηση αποσβένει αποτελεσματικά της ανωμαλίες του οδοστρώματος, γεγονός που δικαιολογεί εν μέρει τις κλίσεις που εμφανίζει το αμάξωμα στο όριο.
Ακόμα και έτσι, πάντως, οι αντιδράσεις του μπροστινού ή πίσω άξονα δεν είναι αυτές που θα προκαλέσουν την αντίδραση του προαιρετικά διαθέσιμου ESP ή την παρέμβαση του οδηγού μέσω του ακριβέστατου συστήματος διεύθυνσης.
Έστω και αν δεν εξάντλησε όλα τα περιθώρια βελτίωσης, η ανανεωμένη Octavia5 εκμεταλλεύεται άριστα το προβάδισμα που της χαρίζει η παρουσία ενός υπερτροφοδοτούμενου μοτέρ 1.400 κ.εκ. στην γκάμα της, ενισχύοντας ακόμη περισσότερο την ούτως ή άλλως υψηλή σχέση τιμής-αξίας που μέχρι σήμερα διέθετε.
Κινητήρας
Κυβισμός
1.390 κ.εκ.
Κύλινδροι
4 σε σειρά
Ισχύς (ίπποι)
122/5.000σ.α.λ.
Ροπή (Νm)
200/1.500σ.α.λ.
Θέση
Εμπρός/εγκάρσια
Μπλοκ/κεφαλή
Χυτοσίδηρος/αλουμίνιο
Τροφοδοσία
Αμεσος πολλαπλών σημείων
Διάμετρος x διαδρομή
76,5×75,6,4
Βαλβίδες ανά κύλινδρο
4
Εκκεντροφόροι
2 ΕΕΚ
Ειδική ισχύς (ίπποι/λίτρο)
87,7
Μετάδοση
Κίνηση
Εμπρός
Κιβώτιο
Μηχανικό έξι σχέσεων
Σχέσεις κιβωτίου/Ταχύτητα ανά 1.000σ.α.λ. (χλμ./ώρα)