Σάββατο 06 Δεκεμβρίου 2025
weather-icon 21o
in.gr

O πόλεμος του «Θέλω κι αυτό…»

Πάτε στο σούπερ μάρκετ για ψώνια ή για πόλεμο νεύρων και κυνηγητό στους διαδρόμους με το μικρό που θέλει να τα βάλει όλα στο καρότσι; Όχι άλλες φωνές, όχι άλλα κλάματα, όχι άλλα «θερμά» επεισόδια! Δεν αποδίδουν. Αλλάξτε τροπάρι και κάντε τα ψώνια για το σπίτι κοινή σας υπόθεση!

Πάτε στο σούπερ μάρκετ για ψώνια ή για πόλεμο νεύρων και κυνηγητό στους διαδρόμους με το μικρό που θέλει να τα βάλει όλα στο καρότσι; Όχι άλλες φωνές, όχι άλλα κλάματα, όχι άλλα «θερμά» επεισόδια! Δεν αποδίδουν. Αλλάξτε τροπάρι και κάντε τα ψώνια για το σπίτι κοινή σας υπόθεση!

Επιστημονική επιμέλεια: Ελεάνα Ελευθερίου, ψυχολόγος-ψυχοθεραπεύτρια

«Μόλις μπαίνουμε σ’ ένα κατάστημα, η Κατερίνα αρχίζει να τρέχει, αρπάζει ένα καλαθάκι και το γεμίζει με ό,τι βρει μπροστά της. Όταν της λέω ότι δεν είναι δυνατό να τα αγοράσουμε όλα, εξαγριώνεται. Ξαπλώνει στο πάτωμα και αρχίζει να φωνάζει “Το θέλω! Το θέλω!”. Ντρέπομαι πάρα πολύ, καθώς όλος ο κόσμος με κοιτάζει που δεν μπορώ να “κάνω καλά” την κόρη μου.

Συνήθως, η Κατερινούλα μου είναι ένα συνεργάσιμο, φρόνιμο και πολιτισμένο παιδί. Αλλά μέσα στα μαγαζιά, κυρίως στο σούπερ μάρκετ, δεν ξέρω τι την πιάνει! Τρελαίνεται και δεν ακούει τίποτα. Αρπάζει μπισκότα, σοκολάτες, αναψυκτικά και… τρέχει. Μερικές φορές, υποχώρησα και αγόρασα αυτά που έβαλε στο καροτσάκι. Βλακεία μου! Τώρα προσπαθώ να την περιορίσω. Αν της πω ότι μπορεί να αγοράσει μόνο ένα σακουλάκι από κάτι, θα το κάνει, αλλά μετά από λίγο θα αρχίσει τις σκηνές γιατί θέλει και άλλο. Τότε της λέω: “Αν δεν κάνεις ησυχία, θα φύγουμε, θα πάμε στο σπίτι και θα πας στο δωμάτιό σου”. Αυτό την κάνει ακόμη πιο υστερική και ουρλιάζει “Δεν θέλω να πάω στο δωμάτιό μου!”. Δυο πράγματα έκαναν την κατάσταση χειρότερη. Το πρώτο είναι η μητέρα μου, που μια φορά την εβδομάδα την πηγαίνει στο σούπερ μάρκετ όπου τις κάνει όλα τα χατίρια. Δεύτερον, όταν η Κατερίνα ήταν μικρότερη, την κακόμαθα καθώς της αγόραζα κάτι κάθε φορά που βγαίναμε έξω. Όταν κατάλαβα ότι την κακομάθαινα, σταμάτησα, αλλά μάλλον ήταν πολύ αργά. Τώρα δεν τολμώ να πάω για ψώνια. Τι να κάνω; Είμαι απελπισμένη.»

Νίκη Χ., 29 ετών

Τι λέει η ειδικός

Η ψυχολόγος Ελεάνα Ελευθερίου, με μεγάλη εμπειρία στο να βοηθάει γονείς να λύνουν προβλήματα συμπεριφοράς των παιδιών τους, κάνει τη δική της διάγνωση:

«Η Νίκη είναι μια πολύ τρυφερή μητέρα. Αντιλαμβάνεται ότι το πρόβλημα της κόρης της συνδέεται με τις κακές συνήθειες του παρελθόντος και έχει επίγνωση των ικανοτήτων της. Ωστόσο, δεν πρέπει να χτυπάει στον εαυτό της αυτά που έκανε στο παρελθόν. Καλύτερα να τα χρησιμοποιήσει ως μαθήματα, ώστε να βελτιώσει τα πράγματα. Τα κλάματα και οι υστερίες είναι μια συνήθεια που πρέπει να αλλάξει, κι αυτό θα χρειαστεί σκληρή δουλειά και σταθερότητα απέναντι στη μικρή.

Η Νίκη πρέπει να ξέρει ότι δεν είναι η μόνη μητέρα με αυτό το πρόβλημα. Βλέπω τόσα πολλά παιδιά που δεν συμπεριφέρονται όπως πρέπει μέσα στα καταστήματα! Είναι μάλλον το αγαπημένο τους μέρος να κουρελιάζουν τα νεύρα των γονιών τους! Δεν βοηθάει και το γεγονός ότι τα νήπια βαριούνται, κουράζονται ή νιώθουν παραμελημένα όταν οι γονείς τους ψωνίζουν. Είμαι σίγουρη ότι κάποια από τα βλέμματα που στρέφονται προς τη Νίκη όταν η κόρη της αρχίζει τις φωνές, είναι βλέμματα συμπάθειας και κατανόησης».

Αφήστε πίσω τους καβγάδες

Υπάρχουν αρκετοί και εύκολοι τρόποι για να εξαλείψετε την ένταση που κυριαρχεί στη φάση που ψωνίζετε μαζί με το παιδί και να αντιστρέψετε την κατάσταση, δηλαδή να κάνετε αυτή την ώρα δημιουργική και εκπαιδευτική για το μικρό σας:

Κάντε λίγο τον… ντετέκτιβ

Προσπαθήστε να καταλάβετε το παιδί και την κατάσταση. Ξέρουμε ότι η συμπεριφορά είναι ένας τρόπος να ικανοποιήσουμε τις ανάγκες μας. Ποιες είναι, λοιπόν, οι ανάγκες του μικρού σας όταν μπαίνει σ’ ένα μαγαζί; Μήπως θέλει προσοχή; Είναι κουρασμένο; Βαριέται; Το συνεχές κλάμα είναι ανυπόφορο, ακούστε όμως το μήνυμα που κρύβεται πίσω απ’ αυτό.

Εξηγήστε του ξεκάθαρα ποια είναι η επιθυμητή συμπεριφορά

Πείτε στο παιδί πώς πρέπει να συμπεριφέρεται μέσα στα μαγαζιά και ερευνήστε αν το κατάλαβε. Αν στο παιδί σας αρέσει να ζωγραφίζει, βάλτε το να ζωγραφίσει ένα φρόνιμο παιδάκι μέσα σ’ ένα κατάστημα. Αν του αρέσει να γράφει, γράψτε μια λίστα κανόνων που πρέπει να ακολουθεί στα μαγαζιά. Με τον τρόπο αυτό, διδάσκετε την επιθυμητή συμπεριφορά, αλλά εμπλέκεται και το ίδιο το παιδί στη διαδικασία της μάθησης.

Βεβαιωθείτε ότι είστε «συντονισμένη» με όλους όσοι ασχολούνται με το παιδί

Να είστε αυστηροί με όποιο άλλο πρόσωπο μπορεί να πηγαίνει με το παιδί για ψώνια, για παράδειγμα με τη γιαγιά. Μην της πείτε ξερά να σταματήσει τα κεράσματα. Καλύτερα ζητήστε βοήθεια ώστε να βελτιωθεί η συμπεριφορά του παιδιού. Εμπλέξτε τη δίνοντάς της μια λίστα με συμβουλές.

Επαινέστε την προσπάθεια

Μόλις δείτε την επιθυμητή συμπεριφορά, επαινέστε τη. Χονδρικά, για κάθε τρεις φορές που κριτικάρετε, θα πρέπει να επαινείτε δέκα. Αν δείτε την κόρη σας να πηγαίνει δίπλα δίπλα με το καροτσάκι, επαινέστε τη με ύφος ικανοποιημένο. Ο τόνος της φωνής σας είναι σημαντικός, γι’ αυτό να ακούγεστε πραγματικά ευχαριστημένη καθώς κατευθύνεστε ήσυχα προς το ταμείο. Ανταμείψτε το παιδί με αγκαλιές και χάδια, όχι με γλυκά.

Εμπλέξτε το παιδί στα ψώνια

Τα παιδιά τείνουν να παθαίνουν υστερίες όταν βαριούνται ή όταν κουράζονται. Για το λόγο αυτό, κάντε τα ψώνια μια διασκεδαστική εμπειρία όπου θα έχει ενεργό ρόλο και το παιδί. Φτιάξτε μια λίστα για τη μαμά και μια για το παιδί, και ζητήστε του να φέρνει πράγματα από τη λίστα του. Να του μιλάτε συνέχεια, επαινέστε το, π.χ., που έφερε το ψωμί και μην το κριτικάρετε αν φέρει κάτι λάθος. Διαλέγετε πράγματα από διαφορετικές πτέρυγες, ώστε να μην βαριέται συνέχεια στο ίδιο σημείο.

Να είστε σταθερές στους κανόνες που θεσπίσατε

Να ακολουθείτε τα ίδια βήματα κάθε φορά, μην αλλάζετε τους κανόνες σας και μην υποχωρείτε ποτέ σε κλάματα και παρακάλια. Αν το παιδί παραπονεθεί, γονατίστε ώστε να είστε στο ίδιο ύψος, κοιτάξτε το στα μάτια και πείτε: «Η μαμά δεν μπορεί να σε ακούσει όταν μιλάς έτσι. Η μαμά θα σε ακούσει όταν μιλάς με την κανονική φωνή. Δεν θα καταφέρεις τίποτα με τα κλάματα». Μην υποχωρήσετε ακόμη κι αν αρχίσει να χτυπιέται στο πάτωμα και να ουρλιάζει. Καθίστε κοντά του ώστε να είναι ασφαλές και με ηρεμία προειδοποιήστε το ότι θα τιμωρηθεί για τη συμπεριφορά του και ότι θα σκεφτείτε την τιμωρία στο δρόμο για το σπίτι. Χρησιμοποιήστε τη γωνιά των ατάκτων ή όποια άλλη συνήθη τιμωρία έχετε. Αυτή είναι πάντα η τελευταία σας επιλογή. Δοκιμάστε την απόσπαση της προσοχής πριν.

Αφήστε το να συγκεντρώνει… points

Βάλτε αστεράκια σ’ ένα πίνακα αντί να δίνετε γλυκά: κάθε φορά που το παιδί συμπεριφέρεται σωστά, βάλτε του ένα αστεράκι σ’ ένα πίνακα. Όταν φτάσει τα δέκα αστεράκια, δώστε του ένα γλυκάκι ή χαρίστε του αυτοκόλλητα.

Αυξήστε τα «ποσοστά επιτυχίας»

Μην πηγαίνετε για ψώνια στο τέλος της μέρας αν είστε κουρασμένοι. Πηγαίνετε το πρωί, που τα επίπεδα ενέργειας είναι ψηλά. Να θυμάστε ότι είστε το πρότυπο του παιδιού κι ότι αν φωνάξετε σ’ ένα παιδί μέσα σε κάποιο κατάστημα, θα σας απαντήσει με φωνές. Κρατήστε την ψυχραιμία σας κι αν δείτε ανθρώπους να σας κοιτάζουν, σκεφτείτε ότι θα έρθει μια μέρα που θα σας θαυμάζουν για την καλή συμπεριφορά του παιδιού σας.

Η Νίκη δοκίμασε τις συμβουλές μας!

«Η Κατερίνα είναι ένα εντελώς διαφορετικό παιδάκι. Ακολούθησα αμέσως τις συμβουλές σας. Αρχικά, κουβέντιασα μαζί της για τα πράγματα που χρειαζόμασταν και της εξήγησα πώς ήθελα να συμπεριφερθεί μέσα στο κατάστημα. Την άφησα να με βοηθήσει να σηκώσουμε χρήματα από το μηχάνημα μετρητών και ψωνίσαμε μαζί τα λαχανικά. Τη γέμισα επαίνους, της είπα πόσο έξυπνο κορίτσι ήταν που τεντώθηκε να φτάσει το γάλα. Η Κατερίνα πραγματικά ανταποκρίθηκε στους επαίνους. Επίσης, μιλήσαμε για το χρώμα των τροφίμων και για τα αγαπημένα της πράγματα. Όταν κάποια στιγμή απείλησε να επιστρέψει στην παλιά της συμπεριφορά γιατί δεν την άφησα να πάρει σοκολάτα, κράτησα την ψυχραιμία μου και της εξήγησα ότι θα κατέστρεφε το μεσημεριανό της. Μ’ έκανε να δω το αποτέλεσμα που έχει σε αυτήν ο τόνος της φωνής. Η μικρή ακολουθούσε το παράδειγμά μου.

Στις επόμενες επισκέψεις στο σούπερ μάρκετ, φρόντιζα πάντα να είναι απασχολημένη, της μίλαγα όλη την ώρα, της έκανα ερωτήσεις και την επαινούσα. Συνειδητοποίησα ότι το παιδί στο παρελθόν μπορεί να βαριόταν ή να ένιωθε απογοητευμένο. Με τις συμβουλές σας για το τι πρέπει να κάνω πριν πάω για ψώνια και όσο είμαστε στο κατάστημα, είδα τεράστια διαφορά. Η μικρή λατρεύει τις κουβεντούλες πριν πάμε για ψώνια και δεν με στρεσάρει όταν είμαστε στο μαγαζί. Είμαστε και οι δυο πιο χαρούμενες».

Οι έξυπνες αυτές αγορές θα σταματήσουν την επιθυμία του παιδιού για τα πάντα

  • Shopping Trolley (καροτσάκι για ψώνια)
  • Ένα μίνι καροτσάκι για τα ψώνια. Έχει θέση για τον αρκούδο του, είναι φτιαγμένο από σύρμα και ξύλο και έχει κανονικά ροδάκια.
  • Για παιδιά από 3 ετών. Καροτσάκι για ψώνια, Ε 55,00, Plan Toys. Για πληροφορίες τηλ.: 24410 25443, Θεσσαλονίκη.

Tαμείο σούπερ μάρκετ

Βοηθήστε το παιδί να ενταχθεί στο σενάριο του σούπερ μάρκετ κανονικά

Το ταμείο έχει χρήματα, θέση για πιστωτική και φαγητό.

Για παιδιά από 3 ετών. Ταμειακή μηχανή με ηλεκτρονική ζυγαριά, Ε 32,00, Το παιχνίδι.

Σόλωνος 12, Κολωνάκι, τηλ.: 210 3631652

Mini Dora Collectable Friend (συλλογή μίνι κούκλες της Ντόρας)

Πάρτε μια κούκλα μαζί σας στα ψώνια. Η μικρή Ντόρα χωράει σε μια τσάντα και είναι μέρος ολόκληρου σετ, που μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως ανταμοιβή. Για παιδιά από 2 ετών, Ε 5,99, από τη Fisher-Price.

Σε επιλεγμένα καταστήματα.

Fun-2- Learn κομπιούτερ

Μια αριθμομηχανή με πολλά συν. Μαθαίνει στο παιδί αριθμούς, πρόσθεση, αφαίρεση, αριθμητικά κουίζ και ηλεκτρονικό παιχνίδι. Έτσι, το παιδί συμμετέχει στα ψώνια κάνοντας λογαριασμούς. Ε 25,00, Imaginarium. Κοραή 4 & Σταδίου 30 (εντός στοάς), τηλ.: 210 3224100.

Για παιδιά από 5 ετών.

www.mailorderexpress.com

kids.in.gr

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ALTER EGO MEDIA A.E.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΚΕΦΟΔΕ ΑΤΤΙΚΗΣ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Σάββατο 06 Δεκεμβρίου 2025
Απόρρητο