Δευτέρα 08 Δεκεμβρίου 2025
weather-icon 21o
Παγκόσμια Ημέρα Υγείας: Όχι άλλα τροχαία

Παγκόσμια Ημέρα Υγείας: Όχι άλλα τροχαία

Η υγεία αποτελεί το πολυτιμότερο αλλά ίσως το πιο υποτιμημένο αγαθό που διαθέτει ο άνθρωπος. Όπως κάθε χρόνο, έτσι και φέτος η 7η Απριλίου είναι αφιερωμένη στην ανθρώπινη υγεία και ειδικότερα στην οδική ασφάλεια. Επειδή το Πάσχα βρίσκεται ήδη εδώ και οι εκδρομείς προ των πυλών, καλό θα είναι να θυμηθούμε πως είναι ανάγκη να πάμε και να επιστρέψουμε σώοι και αβλαβείς.

Η υγεία αποτελεί το πολυτιμότερο αλλά ίσως το πιο υποτιμημένο αγαθό που διαθέτει ο άνθρωπος. Όπως κάθε χρόνο, έτσι και φέτος η 7η Απριλίου είναι αφιερωμένη στην ανθρώπινη υγεία και ειδικότερα στην οδική ασφάλεια. Επειδή το Πάσχα βρίσκεται ήδη εδώ και οι εκδρομείς προ των πυλών, καλό θα είναι να θυμηθούμε πως είναι ανάγκη να πάμε και να επιστρέψουμε σώοι και αβλαβείς.

Κάθε χρόνο, ιδίως σε περιόδους εορτών, οι συστάσεις των ειδικών για την ασφαλή μετακίνηση των εκδρομέων πληθαίνουν τόσο σε αριθμό, όσο και σε ένταση. Το φαινόμενο δεν είναι αδικαιολόγητο, αφού οι νεκροί και οι τραυματίες από τροχαία ατυχήματα στην Ελλάδα παρουσιάζουν συνεχώς αυξητική τάση. Επειδή, λοιπόν, η επανάληψη είναι η μητέρα της μάθησης καλό θα είναι να μιλήσουμε και πάλι για την οδική ασφάλεια.

Η ταυτότητα του προβλήματος

Δυστυχώς, παρά τις φιλότιμες προσπάθειες των επίσημων φορέων – που προφανέστατα είναι ανεπαρκείς – τα τροχαία ατυχήματα στη χώρα μας αποτελούν σχεδόν μάστιγα. Με βάση πρόσφατο δημοσίευμα της εφημερίδας «Το Βήμα», η Ελλάδα παρουσιάζει στο συγκεκριμένο τομέα τον υψηλότερο δείκτη θνησιμότητας στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Ειδικότερα, με βάση τα στοιχεία του Κέντρου Έρευνας και Πρόληψης Ατυχημάτων (ΚΕΠΠΑ) προκύπτουν τα εξής:

  • Ένας στους πέντε Έλληνες δεν θα έχανε τη ζωή του από τροχαίο αν φορούσε ζώνη στο αυτοκίνητο ή κράνος στο δίκυκλο.
  • Τα θύματα της ασφάλτου θα ελαττώνονταν κατά 200 ετησίως αν οι οδηγοί δεν βρίσκονταν υπό την επήρεια αλκοόλ.
  • Δύο στα τρία παιδιά δεν θα τραυματίζονταν αν οι γονείς τους τηρούσαν στοιχειωδώς τους κανόνες οδικής ασφάλειας και χρησιμοποιούσαν το ειδικό κάθισμα που προορίζεται για τις μετακινήσεις των παιδιών.

    Τα στοιχεία του ΚΕΠΠΑ γίνονται ακόμη πιο θλιβερά όσον αφορά τους θανάτους από τροχαία στην Ελλάδα σε σύγκριση με άλλες χώρες. Συγκεκριμένα, τα άτομα που χάνουν τη ζωή τους στους ελληνικούς δρόμους αναλογούν σε 20 ανά 100.000, όταν σε χώρες όπως η Αγγλία, η Ολλανδία και η Σουηδία ο αντίστοιχος αριθμός δεν ξεπερνά τα 6 άτομα ανά 100.000.

    Έλλειψη ενημέρωσης

    Όπως προαναφέρθηκε, οι προσπάθειες των επισήμων φορέων είναι φιλότιμες αλλά προφανώς δεν είναι επαρκείς. Η λύση ενός προβλήματος δεν επαφίεται στα λόγια αλλά και στα έργα, τα οποία στη χώρα μας είναι μάλλον αρκετά πίσω. Η κακή κατάσταση του οδοστρώματος, όχι μόνο σε μικρούς δρόμους αλλά κυρίως σε εθνικές οδούς, η ελλιπής σήμανση και η απουσία οδικής παιδείας από την πλειονότητα των Ελλήνων που κατέχουν τουλάχιστον ένα όχημα, συμβάλλουν στη σταθερή άνοδο των θανάσιμων κρουσμάτων και των σοβαρών τραυματισμών.

    Με βάση τα παραπάνω, είναι εύκολο να συμπεράνει κάποιος πως η ενημέρωση αποτελεί τη βασική μέριμνα που θα πρέπει να αναλάβει η επίσημη πολιτεία για την πρόληψη των ατυχημάτων. Όχι, όμως, τον πληκτικό πλέον τύπο ενημέρωσης που παρέχεται από τα ΜΜΕ, αλλά εκείνον που ξεκινά από την παιδική ηλικία, μέσα από το σχολείο.

    Η προσωπικότητα των νέων παιδιών είναι εύπλαστη και αυτό που πρέπει να γίνει κατανοητό από τους περισσότερους επίσημους φορείς είναι πως το πρώτο βήμα για πιο ασφαλείς δρόμους είναι η οδική παιδεία. Τα εντατικά σχολικά μαθήματα, σε συνδυασμό με την πρακτική όσον αφορά τις πραγματικές συνθήκες οδικής συμπεριφοράς μέσα στην πόλη (επιτόπια επιμόρφωση για την οδική σήμανση, τη σηματοδότηση και τους κανόνες οδικής συμπεριφοράς) μπορούν και πρέπει να αποτρέψουν τα χειρότερα.

    Τι πρέπει να γίνει;

    Στο πλαίσιο της διεθνούς εκστρατείας για την αποφυγή των τροχαίων ατυχημάτων, ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας (ΠΟΥ) εξέδωσε και φέτος μια έκθεση, μέσω της οποίας παρέχει όχι μόνο στοιχεία για τα τροχαία ατυχήματα αλλά και συστάσεις για την αποφυγή τους. Οι παράγοντες κινδύνου και οι τρόποι αντιμετώπισής τους συνοψίζονται στους παρακάτω:

  • Υπερβολική ταχύτητα: Η υπέρβαση του εκάστοτε ορίου ταχύτητας αποτελεί τη βασική αιτία για το θάνατο πολλών οδηγών και των συνεπιβατών τους. Με βάση διάφορες μελέτες, η ελάττωση της ταχύτητας κατά μόλις 1% περιορίζει κατά 2%-3% το ενδεχόμενο τραυματισμού και κατά 4% – 6% την πιθανότητα θανάτου. Η λήψη απλών μέτρων, όπως η αστυνόμευση των δρόμων και εθνικών οδών και η επιβολή αυστηρών κυρώσεων μπορούν να μειώσουν σημαντικά τις αρνητικές συνέπειες του φαινομένου.
  • Κατανάλωση αλκοόλ: Οι οδηγοί και οι πεζοί με τις μεγαλύτερες ποσότητες αλκοόλ στο αίμα τους έχουν μεγαλύτερη ροπή στα τροχαία ατυχήματα και στους θανάσιμους ή μη τραυματισμούς από αυτά. Με βάση την έκθεση του ΠΟΥ, η αυστηρή νομοθεσία και η άμεση επιβολή των σωφρονιστικών μέτρων έχει αποδειχθεί σωτήρια.
  • Απουσία κράνους: Η κύρια αιτία θανάτου των οδηγών δικύκλων είναι οι τραυματισμοί στο κεφάλι. Τα μοιραία κρούσματα πλήττουν κυρίως τις φτωχές χώρες, ενώ αντιθέτως η χρήση τους από τους οδηγούς στα πλούσια κράτη έχει συμβάλλει στην ελάττωση των τραυματισμών σε ποσοστό από 20 έως 45%. Καίρια σημασία κατέχει όχι μόνο η εφαρμογή του μέτρου για την υποχρεωτική χρήση του κράνους αλλά και ο συχνός έλεγχος της ποιότητάς του από τα αστυνομικά όργανα.
  • Απουσία ζώνης ασφαλείας – παιδικών καθισμάτων: Η έκθεση του ΠΟΥ χαρακτηρίζει ύψιστης σημασίας την υποχρεωτική χρήση της ζώνης ασφαλείας. Πρόσφατη μελέτη έδειξε πως η ζώνη περιορίζει κατά 61% την πιθανότητα θανάτου των επιβαινόντων.

    Μια άλλη έρευνα που πραγματοποιήθηκε στη χώρα μας κατέδειξε πως τα δύο τρίτα των παιδικών τραυματισμών έπειτα από σύγκρουση θα μπορούσαν να είχαν αποφευχθεί αν τα παιδιά κάθονταν στο πίσω κάθισμα και έφεραν τη ζώνη ασφαλείας ή είχαν τοποθετηθεί στο ειδικό κάθισμα.

  • Έλλειψη έγκαιρης διακομιδής και επαρκούς περίθαλψης: Η καθυστέρηση μετάβασης του ασθενοφόρου στον τόπο του δυστυχήματος, ιδίως στις αστικές περιοχές, αποτελεί συχνή αιτία θανάτου των τραυματιών. Η έκθεση του ΠΟΥ υπογραμμίζει, επίσης, την έλλειψη επαρκούς εκπαίδευσης του νοσηλευτικού και ιατρικού προσωπικού καθώς και της οργάνωσης των νοσοκομείων όσον αφορά τη διαχείριση των θυμάτων τροχαίων ατυχημάτων.
  • Κακή συντήρηση των οδικών δικτύων: Ο εν λόγω παράγοντας, σε συνδυασμό με την ελλιπή σήμανση και τη σχεδόν παντελή απουσία λήψης μέτρων σε σημεία όπου διεξάγονται έργα έχουν προκαλέσει σοβαρότατα τροχαία δυστυχήματα. Καίρια χαρακτηρίζεται η παρέμβαση της πολιτείας για την αποτροπή του φαινομένου.
  • Εφαρμογή προτύπων οδικής ασφάλειας: Η εισαγωγή και εφαρμογή νομοθετικών ρυθμίσεων, όπως του ελάχιστου ορίου ταχύτητας, κυρώσεων κατά της κατανάλωσης αλκοόλ και ποινών για την έλλειψη διπλώματος ή άδειας οδήγησης αποτελούν βασικές κινήσεις για την ελάττωση των τροχαίων ατυχημάτων.
  • Βελτίωση του βαθμού ασφαλείας των οχημάτων: Η εφαρμογή των νέων τεχνολογιών στα αυτοκίνητα τα τελευταία χρόνια έχει περιορίσει σημαντικά τους τραυματισμούς των επιβαινόντων σε αυτά. Ωστόσο, δεν ισχύει το ίδιο για τους πεζούς. Το φαινόμενο μπορεί, σύμφωνα με τις συστάσεις του ΠΟΥ, να ελαττωθεί αν οι αυτοκινητοβιομηχανίες εφεύρουν και τοποθετήσουν στα οχήματα νέες, προηγμένες συσκευές και χαρακτηριστικά ασφαλείας.
  • Έλλειψη τακτικού ελέγχου των οχημάτων: Η συχνή αποτίμηση της τεχνικής αρτιότητα των αυτοκινήτων από εξειδικευμένα συνεργεία και μάλιστα σε τακτική βάση, έχει αποδειχθεί πως αποτρέπει μεγάλο αριθμό ατυχημάτων.

    Μια πρόχειρη σύνοψη

    Όλα τα παραπάνω μπορεί να ακούγονται πολύ θεωρητικά. Οι περισσότεροι από εμάς ίσως να αισθάνονται δικαιολογημένα έτσι, αφού στην ουσία οι υπεύθυνοι φορείς μάς έχουν συνηθίσει σε προτροπές για το σωστό, δίχως καμία πρακτική συμβολή από την πλευρά τους όσον αφορά την ουσιαστική οδική ασφάλεια.

    Επομένως, η ασφάλεια κατά τις οδικές μας μετακινήσεις κρίνεται κατά κύριο λόγο από εμάς. Αυτό που πρέπει καθένας μας, λοιπόν, να έχει κατά νου είναι ότι ο σεβασμός των προσωπικών ορίων μας και των ορίων των άλλων οδηγών είναι πάνω από όλα σεβασμός προς εμάς και τους ανθρώπους με τους οποίους συνταξιδεύουμε.

    Επιπλέον, η χρήση της ζώνης ασφαλείας και η διατήρηση φυσιολογικού ορίου ταχύτητας – δηλαδή εκείνου που μας επιτρέπει να ελέγχουμε ανά πάσα στιγμή το όχημά μας – μπορεί να μας σώσει τη ζωή. Το ίδιο ισχύει, δε, και στη περίπτωση που αποφασίσουμε να βάλουμε τα παιδιά στο πίσω κάθισμα, να φορέσουμε το κράνος μας και να αποφύγουμε εντελώς το αλκοόλ.

    Εν τέλει, το μήνυμα του ΠΟΥ αλλά και όλων εμάς είναι, όπως κάθε χρόνο, να πάμε και να έλθουμε με το καλό, ώστε να γιορτάσουμε όλοι μαζί και του χρόνου. Με τις ευχές όλων, κοινή παράκληση είναι η φετινή 7η Μαρτίου, που συμπίπτει με τη βασική ημέρα εξόδου των εκδρομέων, να είναι όντως μια μέρα υγείας και όχι μια ακόμη αιματοβαμμένη πορεία χωρίς γυρισμό.

  • health.in.gr

    Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

    in.gr | Ταυτότητα

    Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

    Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

    Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ALTER EGO MEDIA A.E.

    Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

    Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

    ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΚΕΦΟΔΕ ΑΤΤΙΚΗΣ

    Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

    ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

    Δευτέρα 08 Δεκεμβρίου 2025
    Απόρρητο