Παρασκευή 19 Απριλίου 2024
weather-icon 21o
ΕΚΟ Ράλλυ Ακρόπολις: 71 χρόνια γεμάτα γκάζια

ΕΚΟ Ράλλυ Ακρόπολις: 71 χρόνια γεμάτα γκάζια

Όλα ξεκίνησαν από το τσαγανό μιας παρέας - και κατέληξαν στην κορυφή του WRC

* Γράφει ο Νίκος Λιβανός

Το Ράλλυ Ακρόπολις, γνωστό και ως «Ράλλυ των Θεών», συμπληρώνει φέτος 71 χρόνια ζωής. Ο πιο σκληροτράχηλος αγώνας του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Ράλλυ έχει φέρει σε… δύσκολη θέση ακόμη και τους πιο καταξιωμένους οδηγούς από όλο το κόσμο, ενώ στα Ελληνικά βουνά και τις… κρεμαστές ειδικές διαδρομές του έχουν κριθεί σημαντικοί τίτλοι, με επικές μάχες και χρυσά ονόματα. Ανάμεσά τους και ο πολυνίκης Κολιν ΜακΡέι, ο ταχύτατος Ντιντιέ Οριόλ, ο αγαπημένος των ελληνων Κάρλος Σάινθ, αλλά και ο καλύτερος όλων των εποχών, ο γάλλος κατακτητής των εννιά πρωταθλημάτων, ο «ατσαλένιος»  Σεμπαστιάν Λεμπ.

Ήταν το ράλλυ που ξεκαθάριζε το τοπίο των δυνατών από τους λιγότερο ανθεκτικούς. Μια συνταγή που ξεκίνησε πριν από 71 χρόνια, και  επαναλαμβανόταν κάθε χρόνο, την ίδια περίοδο. Με χιλιάδες θεατές να… περικυκλώνουν τις «κρεμασμένες» ειδικές διαδρομές στα Ελληνικά βουνά, και τους οδηγούς να σκεπάζουν με σκόνη τα μισά χωριά της Κεντρικής Ελλάδας.

1951: Η γέννηση του αγώνα

Το Ράλλυ Ακρόπολις γεννήθηκε στην χώρα μας πριν από 71 χρόνια, λίγο μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, όταν η ελληνική οικογένεια προσπαθούσε να βρει τα βήματα της, μέσα από την φτώχεια και την εξαθλίωση.

Την ιδέα της διοργάνωσης ενός ράλλυ την εμπνεύστηκε μια τολμηρή παρέα φίλων, που είχαν ως κοινό παρονομαστή την αγάπη τους για το μηχανοκίνητο σπορ. Το πρώτο Ράλλυ Ακρόπολις ξεκίνησε το παρθενικό του ταξίδι το 1951, διασχίζοντας όλη την Ελλάδα, σε μια δοκιμασία που ξεπερνούσε τις αντοχές των πληρωμάτων και των οδηγών.

Περιοδικό «Ταχυδρόμος», 14 Απριλίου 1972

Η ιδέα του Τζόνι Πεσματζόγλου – πρώτου νικητή του ράλλυ ΕΛΠΑ – είχε ήδη αρχίσει να γίνεται πράξη. Η παρθενική «χάραξη» των ειδικών διαδρομών κάλυπτε σχεδόν όλη την Ελλάδα. Ήταν ένας αγώνας… μαμούθ, που άγγιζε τα 2.000 χιλιόμετρα και περνούσε από τις μεγαλύτερες πόλεις και τα πιο γνωστά χωριά. Διέσχιζε σχεδόν όλη την Ελλάδα: από την Τρίπολη ανηφόριζε προς τη Λάρισα και τη Θεσσαλονίκη και μετά το πέρασμα του από τις Σέρρες και την Καβάλα, κατηφόριζε για την Αθήνα. Το 1951 νικητής αναδείχθηκε ο Πέτρος Περατικός, που οδηγούσε για 43 συνεχόμενες ώρες!

Ο ενθουσιασμός του τολμηρού αυτού εγχειρήματος και η βαριά σκόνη στα αγωνιστικά αυτοκίνητα ήταν το διαβατήριο, ώστε το 1952 ο αγώνας να επισημοποιηθεί, με την αρωγή της ΕΛΠΑ, που είχε και την ευθύνη της διοργάνωσης του πρώτου αγώνα. Την δεκαετία του ’50, ο εθνικός μας αγώνας στηρίχθηκε στο φιλότιμο και το… τσαγανό των Ελλήνων οδηγών και συνοδηγών, που ξόδευαν περιουσίες για να στήσουν τα αγωνιστικά αυτοκίνητα τους. Έως και το 1955, στο πρώτο σκαλί του βάθρου ανέβαιναν μόνο Έλληνες, ενώ αργότερα οι ξένοι οδηγοί άρχισαν να κάνουν την εμφάνιση τους με ισχυρότερα αυτοκίνητα. Αυτό ήταν και το διαβατήριο που έκανε γνωστό το Ράλλυ Ακρόπολις σχεδόν σε όλο τον κόσμο.

Το 1956 εντάχθηκε στο Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ράλι (ERC). Χρόνο με το χρόνο, το Ράλλυ Ακρόπολις γινόταν όλο και πιο δύσκολο, κάτι που αποτέλεσε κίνητρο και πρόκληση για ακόμη περισσότερους οδηγούς που ήθελαν να δοκιμάσουν την τύχη τους και τις αντοχές τους στις πλαγιές του Παρνασσού και της Γκιώνας, με εχθρό την ζέστη και σύμμαχο τους χιλιάδες Έλληνες που πλημμύριζαν τις ειδικές διαδρομές.

Εφημερίδα «ΤΑ ΝΕΑ», 29 Μαΐου 1965

1960: Ανοίγει τα φτερά του στην Ευρώπη

Το 1960 το Ράλλυ Ακρόπολις συμπεριλαμβάνεται στους αγώνες του Ευρωπαϊκού πρωταθλήματος. Δεκατρία χρόνια αργότερα, το 1973, έρχεται η μεγαλύτερη διάκριση. Όλος ο πλανήτης στρέφει το βλέμμα του στην Ελλάδα, αφού ο εθνικός μας αγώνας συμπεριλαμβάνεται στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Οδηγών και στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Κατασκευαστών του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Ράλλυ. Ταυτόχρονα, δίνει κίνητρο σε όλους τους έλληνες οδηγούς – από τους πιο δυνατούς έως και τους μικρότερους – που παίρνουν μέρος στη διοργάνωση, αφού περιλαμβάνεται και στα πανελλήνια πρωταθλήματα.

Η τελευταία χρόνια που το Ράλλυ Ακρόπολις συμπεριλήφθηκε στο WRC ήταν το 2013, πριν βρεθεί εκτός για οκτώ χρόνια. Πέρυσι επέστρεψε στους ελληνικούς δρόμους και στο WRC, ενθουσιάζοντας τους λάτρεις της ταχύτητας από όλο τον κόσμο.

Εφημερίδα «ΤΟ ΒΗΜΑ», 14 Φεβρουαρίου 1980.

Με Σάινθ, ΜακΡει και Κάνκουνεν

Κάτω από την Ακρόπολη έχουν ανοίξει σαμπάνιες εκατοντάδες διακεκριμένοι οδηγοί της «αφρόκρεμας» του WRC.  Όπως ο αγαπημένος οδηγός των ελλήνων θεατών, Κάρλος Σάινθ, που παρά τα 60 του χρόνια, τρέχει ακόμη και σήμερα σε αγώνες διαφόρων κατηγοριών αλλά και στο Ράλλυ Ντακάρ όπου έχει διαπρέψει, ο φνλανδός Γιούχα Κάνκουνεν, αλλά και ο βασιλιάς της… σκόνης στις ελληνικές ειδικές, ο σκωτσέζος Κόλιν Μακρέι, που «όργωνε» με τα τετρακίνητα θηρία τις ειδικές διαδρομές της χώρα μας.

Ο Κόλιν Μακρέι κατέχει μέχρι σήμερα το ρεκόρ του οδηγού με τις περισσότερες νίκες στο Ράλλυ Ακρόπολις. Έχει κατακτήσει τον εθνικό μας αγώνα πέντε φορές. Το 1996, το 1998, το 2000 και το 2002.

Δεύτερος οδηγός με τις περισσότερες νίκες μετά τον Κόλιν Μακρει, ο Βάλτερ Ρερλ που έχει σημειώσει στο «Ακρόπολις» τρεις νίκες (1975, 1978, 1983). Ο ισπανός Κάρλος Σάινθ, σύμφωνα με την επίσημη ιστοσελίδα του WRC, είναι ο καλύτερος οδηγός στην ιστορία του παγκοσμίου πρωταθλήματος ράλλυ.

Περιοδικό «Ταχυδρόμος», 15 Ιουνίου 1989.

Μουτόν: Νίκη γένους θηλυκού

Σπάνια ένα ράλλυ έχει άρωμα γυναίκας. Και όμως, η γαλλίδα Μισέλ Μουτόν πέτυχε το ακατόρθωτο. To 1982 σκέπασε με την σκόνη της τους αήττητους άνδρες, κερδίζοντας επάξια το πρώτο σκαλί του βάθρου, με τις επευφημίες χιλιάδων ελλήνων οπαδών που έτρεξαν στο Παναθηναϊκό στάδιο για να την υποδεχθούν!

Όσον αφορά τους Έλληνες, το Ακρόπολις χάρισε πολλές διακρίσεις και στα δικά μας, ελληνικά πληρώματα. Όπως συνέβη 1995 που στο πρώτο σκαλί του βάθρου ανέβηκαν οι Βωβός – Στεφανής, οι πρώτοι έλληνες νικητές μετά την κυριαρχία του Τζόνι Πεσματζόγλου!

Εφημερίδα «ΤΑ ΝΕΑ», 3 Ιουνίου 1968.

Από το ναδίρ στο ζενίθ

Το 2013, ο εθνικός μας αγώνας βγήκε από το καλεντάρι του WRC, όντας θύμα της οικονομικής κρίσης. Έως το 2018, ο αγώνας παρέμενε στο καλεντάρι του Ευρωπαϊκού Πρωταθλήματος. Η ολοκληρωτική κατάρρευση του συντελέστηκε το 2019, όταν ο αγώνας έμεινε στο… πάρκινγκ, μιας και δεν διοργανώθηκε ούτε ως ράλλυ του ελληνικού πρωταθλήματος.

Επί δυο χρόνια οι ειδικές διαδρομές του… Ταρζάν, στους Βωξίτες και στη Λειβαδιά έμειναν σε «αγρανάπαυση». Ώσπου, το 2021, έγινε το θαύμα. Το Ράλλυ Ακρόπολις επέστρεψε θριαμβευτικά στον μαγευτικό κόσμο του WRC. Με το άκουσμα της είδησης της επιστροφής του αγώνα την Άνοιξη του 2021,  η οργανωτική επιτροπή έβαλε μπροστά τις μηχανές, για να στήσει από λευκό χαρτί τις φημισμένες ειδικές διαδρομές, ώστε ο εθνικός μας αγώνας να κερδίσει την χαμένη του αίγλη και να ακουστεί και πάλι σε όλο τον κόσμο.

Η περσινή διοργάνωση έλαβε τα εύσημα από την FIA, και το «EKO Acropolis Rally» ανανέωσε και φέτος το διαβατήριο του, με την συμμετοχή του στο καλεντάρι του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος Ράλλυ της FIA.

Συνολικά, το Ράλλυ Ακρόπολις είχε φιλοξενήσει το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλλυ 39 φορές. Φέτος, το Ράλλυ των Θεών πατάει και πάλι γκάζι, με μεγάλο ατού τις 16 σκληροτράχηλες ειδικές διαδρομές και κάνει γνωστή την χώρα μας για ακόμη μια φορά, μέσω των ξένων τηλεοπτικών δικτύων, σε πάνω από 180 χώρες.

Sports in

«Δεν περίμενα να ζήσω τέτοιο πάθος» – Τρελάθηκε ο Μεντιλίμπαρ με την υποδοχή στο «Βενιζέλος»

Ο Ισπανός τεχνικός του Ολυμπιακού ζει ένα όνειρο στο μεγάλο λιμάνι και δεν κρύβει τον θαυμασμό του για τους οπαδούς των «ερυθρόλευκων»

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ ΜΜΕ Α.Ε.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Παρασκευή 19 Απριλίου 2024