Ο πρόεδρος του νεκροταφείου και ένα μέλος του ΔΣ του Τεμένους Αθηνών εξηγούν στα «ΝΕΑ» την αναγκαιότητα δημιουργίας του τμήματος.

Στις αρχές του 2021 ο μικρός Χασιμπολάχ Φαγκίρι, προσφυγόπουλο από το Αφγανιστάν, βρήκε τραγικό θάνατο στις ρόδες ενός φορτηγού στη δομή φιλοξενίας της Μαλακάσας. Ο πεντάχρονος ενταφιάστηκε στο Σχιστό, σε χριστιανικό κοιμητήριο. Οι γονείς του είχαν ζητήσει τη μεταφορά της σορού του σε μουσουλμανικό νεκροταφείο ώστε να μπορέσουν να εκπληρώσουν το θρησκευτικό καθήκον τους.

Χιλιάδες μουσουλμάνοι που ζουν στην Αθήνα αντιμετωπίζουν το ίδιο πρόβλημα, ωστόσο η σχεδιαζόμενη δημιουργία μουσουλμανικού τομέα στο νεκροταφείο του Σχιστού – που μπαίνει εντός του έτους στην τελική ευθεία – φέρνει λύση στο χρόνιο ζήτημα. Οι πρώτες ουσιαστικές προσπάθειες για τη δημιουργία μουσουλμανικού τομέα ξεκίνησαν το 2015, αφού η Αρχιεπισκοπή είχε παραχωρήσει μια έκταση 20 στρεμμάτων ακριβώς για τον σκοπό αυτό.

Πλέον, η διοίκηση του νεκροταφείου του Σχιστού σε συνεργασία με το υπουργείο Παιδείας «τρέχουν» τη διαδικασία προκειμένου το έργο να ολοκληρωθεί σε εύλογο χρονικό διάστημα.

«Υπάρχει μια αναγκαιότητα από τη στιγμή που ζουν αλλόθρησκοι ανάμεσά μας. Πρέπει να έχουμε φροντίσει και στο τέλος της ζωής τους να τυγχάνουν της ίδιας αντιμετώπισης με τους ορθόδοξους», σημειώνει στα «ΝΕΑ» ο πρόεδρος του νεκροταφείου Σχιστού Δήμος Σταματάτος. «Οι διαδικασίες προχωρούν λίγο αργά γιατί υπήρξαν δικαστικές διαμάχες μεταξύ του εργολήπτη και του νεκροταφείου σε σχέση με την ολοκλήρωσή του. Ταυτόχρονα, περνάμε διοικητικές αποφάσεις στα πρωτοδικεία και σύμφωνα με αυτές θα δρομολογηθούν οι εξελίξεις και θα υπάρξει χρονοδιάγραμμα για το πότε θα ολοκληρωθεί το τμήμα», εξηγεί, ωστόσο εκτιμά πως «βρισκόμαστε ήδη σε πάρα πολύ καλό δρόμο». «Εχω την αίσθηση ότι μέσα στο 2022 σίγουρα θα ξεκινήσει η διαδικασία της δημιουργίας του και δεν αποκλείεται και η λειτουργία του».

Οπως αναφέρει ο πρόεδρος του νεκροταφείου Σχιστού, η τοπική κοινωνία έχει αποδεχθεί τη δημιουργία του μουσουλμανικού τομέα, καθώς «οι άνθρωποι αυτοί ζουν ανάμεσά μας». «Εξάλλου, ο καθένας μπορεί να έχει ό,τι θρήσκευμα θέλει, δεν μιλάμε για αλλοδαπούς, μιλάμε για μουσουλμάνους, που μπορεί να είναι όποιος θέλει, άλλωστε και έλληνες μουσουλμάνοι υπάρχουν. Ζούμε μαζί, συνυπάρχουμε», υπογραμμίζει.

Ο σεβασμός στον νεκρό

«Αυτή τη στιγμή το μοναδικό νεκροταφείο σε όλο το Λεκανοπέδιο που μπορεί να δημιουργήσει ένα τέτοιο τμήμα είναι αυτό του Σχιστού, διότι διαθέτει τον απαιτούμενο χώρο. Τα υπόλοιπα έχουν ήδη πληρότητα. Επιπλέον, προβλέπεται και από τον νόμο η δημιουργία τμήματος αλλοθρήσκων. Εκείνο που έχει μεγάλη σημασία, πάντως, είναι ο σεβασμός στον νεκρό, ανεξαρτήτως θρησκεύματος. Το θρήσκευμα για τον καθένα είναι προσωπική υπόθεση, εμείς αυτό που θέλουμε ως φορέας είναι να δημιουργήσουμε τις προϋποθέσεις για μια αξιοπρεπή ταφή. Η πρόθεσή μας, λοιπόν, είναι να σεβαστούμε τις ιδιαιτερότητες της κάθε θρησκείας», συνεχίζει ο Δήμος Σταματάτος, τονίζοντας πως για τον λόγο αυτό οι διαφορετικοί τομείς του νεκροταφείου δεν θα έχουν επαφή, ούτε καν οπτική.

«Σεβόμαστε και τις δύο πλευρές και δεν θα θέλαμε να αναστατωθεί το θρησκευτικό ένστικτο κανενός. Χωρίς, βέβαια, να παραβλέπουμε πως σε όλα αυτά θα υπάρχει ισοτιμία και ισονομία σε ό,τι αφορά τους ορθόδοξους και τους μουσουλμάνους», καταλήγει.

1.600 ευρώ για μία ταφή

Πώς και πού γίνονται, όμως, μέχρι σήμερα οι ταφές των μουσουλμάνων που διαβιούν στην Ελλάδα; Μία από τις εναλλακτικές, περιγράφει στα «ΝΕΑ» ο Ιχάμπ ελ Σαγέντ, μέλος του ΔΣ του Ισλαμικού Τεμένους Αθηνών, είναι να μεταφέρονται οι σοροί – με έξοδα της εκάστοτε πρεσβείας – στη χώρα καταγωγής των θανόντων. Μια δεύτερη είναι να μεταφέρονται οι σοροί – με έξοδα των οικείων – στην Κομοτηνή ή στην Ξάνθη, όπου υπάρχουν μεγάλα μουσουλμανικά κοιμητήρια, με το κόστος να ανέρχεται σε περίπου 1.600 ευρώ. Για τους περισσότερους όμως, εξηγεί ο ίδιος, δεν υπάρχει αυτή η οικονομική δυνατότητα.

Οσον αφορά τον μουσουλμανικό τομέα στο Σχιστό, αναφέρει πως «πρόκειται για μια πολύ σημαντική κίνηση», ενώ δεν παραλείπει να ευχαριστήσει την πολιτεία και τη διοίκηση του νεκροταφείου για τη ζέση και την πρωτοβουλία τους. «Είναι κάτι ευχάριστο για όλους τους μουσουλμάνους, ειδικά για αυτούς που βρίσκονται στην Αθήνα. Πρόκειται για μια κίνηση ακόμα πιο σημαντική κι από το τέμενος».

Παραχώρηση

Με δύο συμβόλαια που υπεγράφησαν το 1992 (επί των ημερών του Αρχιεπισκόπου Σεραφείμ) και το 1998 (επί των ημερών του Αρχιεπισκόπου Χριστόδουλου) επικυρώθηκε η απόφαση για την παραχώρηση χώρου για τη δημιουργία μουσουλμανικού κοιμητηρίου. Επρόκειτο για απόφαση της Ιεράς Συνόδου, η οποία, μάλιστα, ανανεώθηκε αργότερα.

«Αντιλαμβάνεστε την ανάγκη που έχουν οι άνθρωποι να θάβουν με έναν αξιοπρεπή τρόπο τους νεκρούς τους», λέει από την πλευρά του στα «ΝΕΑ» ο αρχιγραμματέας της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος και επίσκοπος Ωρεών Φιλόθεος.

Το 1992 πραγματοποιήθηκε η δωρεά της Εκκλησίας προς τον Δήμο Δραπετσώνας και το 1998 ακολούθησε διορθωτική πράξη, ενώ το 2016 η Εκκλησία επικαιροποίησε τη συναίνεσή της για τη δημιουργία μουσουλμανικού νεκροταφείου. «Από τη δική μας πλευρά, είμαστε πάντα σύμφωνοι, γιατί αντιλαμβανόμαστε αυτή την ανάγκη, μια ανάγκη η οποία υπάρχει σε όλες τις θρησκευτικές κοινότητες», καταλήγει ο επίσκοπος Ωρεών, υπενθυμίζοντας πως και παλαιότερα η Ιερά Σύνοδος είχε συναινέσει, όπως έπρεπε, και στη δημιουργία του τεμένους.

Γράψτε το σχόλιό σας

Ακολουθήστε το in.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο in.gr