Παρασκευή 29 Μαρτίου 2024
weather-icon 21o
Τι είναι πατριωτισμός και ποιες είναι οι ψευδεπίγραφες αναφορές

Τι είναι πατριωτισμός και ποιες είναι οι ψευδεπίγραφες αναφορές

Ο πατριωτισμός δεν αναφέρεται, ούτε και αφορά σε γενικές τοποθετήσεις, που άπτονται της πολιτικής καθημερινότητας, προτάσσοντάς τον ως συνήθως ως επιχείρημα εντασσόμενο στον κομματικό ή τον πολιτικό εν γένει διαξιφισμό

Επικαλούνται τον πατριωτισμό οι πάντες και σε κάθε περίσταση, αποδίδοντας κατά το δοκούν και εν πολλοίς αυθαίρετα, ίσως μάλιστα μεθοδευμένα και πολιτικά υστερόβουλα, ερμηνείες και ερμηνευτικά σχήματα. Αποπειράται κατά ταύτα η θεμελίωση επιχειρήματος παραπέμποντος σε μια γενική προβολή πολιτικής τομής, που διατρέχει εν είδει καθεστώτος το πολιτικό σύστημα ως επιχείρημα ανασυρόμενο και προβαλλόμενο ευκαιριακώς και κατά το δοκούν. Παρά ταύτα, ο πατριωτισμός ως εννοιολογική προσέγγιση και ως πολιτικό μέγεθος προβάλλει με σχετική σαφήνεια και καθαρότητα μια έστω και εν’ διασταλτική ερμηνεία προσλαμβανόμενη αντίληψη. Τούτο εκπορεύεται από την έννοια της «πατρίδος» και την ευθύνη, την υποχρέωση παντός πολίτη και συμμετέχοντος στο εθνικό και κοινωνικό γίγνεσθαι, ατομικώς και εν συνόλω, να υπερασπισθεί την ιστορία, την εδαφική ακεραιότητα, την πολιτική οντότητα, τον πολιτισμό της χώρας και του λαού ως πολιτικό παρόν, κυρίως όμως ως επερχόμενο μέλλον.

Επομένως, ο πατριωτισμός δεν αναφέρεται, ούτε και αφορά σε γενικές τοποθετήσεις, που άπτονται της πολιτικής καθημερινότητας, προτάσσοντάς τον ως συνήθως ως επιχείρημα εντασσόμενο στον κομματικό ή τον πολιτικό εν γένει διαξιφισμό. Πολύ περισσότερο η έννοια αποπνέει εθνικό περιεχόμενο ιστορικών διαστάσεων, οι οποίες αναφέρονται στις αναζητήσεις και τις προοπτικές του συνόλου και κατά τα ανωτέρω ως πολιτικής οργάνωσης δοκιμασμένης και εναρμονιζόμενης στις διαθλάσεις της πολιτικής κουλτούρας της χώρας.

Ο πατριωτισμός διαχωρίζεται σαφώς από τον εθνικισμό, κυρίως ως προς το διακύβευμα και τον τρόπο υπεράσπισης τούτου. Το ανωτέρω παραπέμπει στην συλλογιστική της προσέγγισης του πατριωτισμού εκδηλούμενου ως αμυντική διάσταση πολιτικής, που προασπίζει την ιστορία και το κοινωνικοπολιτικό γίγνεσθαι ενός τόπου, ενός έθνους, ενός λαού.

Αντιθέτως, ο εθνικισμός εκδηλώνεται σε μια κατά βάση επιθετική διάσταση, όχι μόνο υπερασπίζοντας, αλλά κυρίως διεκδικώντας επιρροή ή και εδαφική επέκταση.

Από την άλλη, η όψη του ενδοτισμού και των αντιστοίχων πολιτικών, που αποτυπώνεται ως φαινόμενο με ιστορικές διαστάσεις στην ελληνική και στην ευρωπαϊκή πολιτική διαδρομή, που ευκαιριακά σε ένα πλαίσιο πολιτικού ωφελιμισμού βαφτίζεται ως πατριωτισμός, δεν απηχεί το αληθινό νόημα μιας εθνικής πολιτικής.

Πολύ περισσότερο εκφράζει μια πρακτική υποχωρητικότητας, η οποία εντάσσεται σε μια κοσμοπολίτικη προσέγγιση του πολιτικού φαινομένου. Τούτο σημαίνει πρόσληψη του πολιτικού γίγνεσθαι σε ένα μη ανταποκρινόμενο προς την εθνική διάσταση γεγονός πολιτικής υπεράσπισης της χώρας, που παρά ταύτα κατανοεί την πολιτική πρακτική σε ένα επίπεδο αποεθνικοποιημένης και κατευναστικής αντίληψης της πολιτικής εξέλιξης των πραγμάτων.

Στο επίπεδο της ευρωπαϊκής πολιτικής, το ζήτημα  που προβάλει σήμερα ως εν διαρκή επικαιρότητι υφιστάμενο συνίσταται στην απουσία της Ευρώπης ως συλλογικότητας και την αντιθέτως ζωηρή και ζωντανή παρουσία των εθνών κρατών της Ευρώπης, υπερασπιζόντων τα εθνικά τους συμφέροντα και μόνο.

Στο παραπάνω πλαίσιο, τίθεται ο προβληματισμός του αυτοπροσδιορισμού και του ερωτήματος περί του τι δέον γενέσθαι για την χώρα μας, σε μια στιγμή όπου τα διλλήματα που εμφανίζονται άπτονται της κρισιμότητας ενός εθνικού θέματος, που παραπέμπει στην ιστορία του λαού και στο μέλλον του τόπου. Στο ίδιο σκεπτικό, εκδηλώνεται το μέγα και διαχρονικώς ζωντανά υφιστάμενο από εποχής Ντε Γκώλ και Κόνραντ Αντενάουερ θέμα ως υπόθεση εργασίας, περί του ποια Ευρώπη διεκδικούν οι λαοί της.

Με δικές της δυνάμεις

Η Ευρώπη σήμερα δεν διαθέτει τα εχέγγυα και τις θεσμικές και πολιτικές δυνατότητες υπεράσπισης του πολιτισμού της ιδίας και των λαών της. Ως εκ τούτου προκύπτει η υποχρέωση των εθνών και δη του ιστορικότερου τούτων, του ελληνικού, να οργανώσει ιδίοις δυνάμεις την άμυνα και την υπεράσπιση της ταυτότητας του.

Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία πως η γνωστή χομπσιανή ρήση bellum omnium contra omnes, που προεβλήθη το 1642 στο έργο του De Cive ισχύει σήμερα, δεδομένης της, κατά το μάλλον ή ήττον κλιμακούμενης παγκόσμιας ανταγωνιστικής δομής του σύγχρονου κόσμου.

Έχοντας τα πιο πάνω υπόψη αντιμετωπίζει κανείς με σκεπτικισμό και ανησυχία εκδηλούμενες προσεγγίσεις ορισμένων κύκλων γνωστής κατευναστικής θεώρησης, που έσπευσαν να αναγνωρίσουν ως εθνικά επωφελές το εξαιρετικά προβληματικό για το παρόν και το μέλλον της χώρας πλαίσιο της Συμφωνίας των Πρεσπών.

Αναφορικά προς την Συμφωνία, μετά την και με ελληνική υπογραφή αναγνώριση «μακεδονικής» ιθαγένειας και γλώσσας, στοιχεία που αδιαμφισβήτητα συνιστούν εθνική ταυτότητα, ο «Μακεδονισμός» ως προβολή ταυτότητας θα ενισχυθεί τα μάλα, δεδομένου ότι και ο διεθνής παράγων, ο οποίος ούτως ή άλλως στήριζε ποικιλοτρόπως την τιτοϊκή, σκοπιανή κατασκευή, θα ανοίξει τους διαδρόμους ανάδειξης έτι περαιτέρω του «Μακεδονισμού» ως διεθνοπολιτικού φαινομένου, κάτι που με την κύρωση της συμφωνίας από την Ελληνική Βουλή κληρονομείται στις επόμενες γενεές.

Οφείλουμε να ομολογήσουμε πως είναι αποκαρδιωτική η αντίληψη πολιτικής που αποτυπώνεται σε μέρος της ηγεσίας της χώρας, η οποία θα έπρεπε σε ώρες κρίσιμες και εθνικά ζοφερές να είναι στο σύνολο της συνασπισμένη σε ένα εθνικό στρατηγικό πλαίσιο υπεράσπισης της ιστορικής διαδρομής, που παραπέμπει στο παρόν και στο μέλλον του τόπου.

Σοβαρά έθνη επιβιώνουν, όταν και εφόσον αντιλαμβάνονται την εθνική τους στρατηγική, όχι ως πολιτική κομματική επιβίωση, αλλά ως εθνική πορεία της χώρας, που αντλεί ζωή, δηλαδή εμπειρία από το παρελθόν και διεκδικητική θέληση δημιουργικής παρουσίας στο αύριο.

Ο Χριστόδουλος Κ. Γιαλλουρίδης είναι Καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής – Διευθυντής Κέντρου Ανατολικών Σπουδών για τον Πολιτισμό και την Επικοινωνία στο Πάντειο Πανεπιστήμιο

Sports in

«Τελικός» για Παναθηναϊκό στην Μπολόνια και στο… βάθος ντέρμπι «αιωνίων»

Ο Παναθηναϊκός φιλοξενείται (29/3, 21:30) στην έδρα της Βίρτους Μπολόνια για την 32η αγωνιστική της Euroleague με στόχο να διατηρηθεί στην τετράδα και να συνεχίσει στην διεκδίκηση της δεύτερης θέσης.

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ ΜΜΕ Α.Ε.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

Παρασκευή 29 Μαρτίου 2024