
Ερωτήσεις και απαντήσεις για την Ομάδα Δράσης της ΕΕ για την Ελλάδα
Η Ομάδα Δράσης για την Ελλάδα, η οποία συγκροτήθηκε από τον Πρόεδρο της ΕΕ Ζοζέ Μανουέλ Μπαρόζο τον Ιούλιο του 2011, για την παροχή τεχνικής βοήθειας, δημοσίευσε την τρίτη έκθεση προόδου. Η Ομάδα Δράσης, η οποία διαθέτει προσωπικό σε Αθήνα και Βρυξέλλες, εντοπίζει και συντονίζει την τεχνική βοήθεια που χρειάζεται η Ελλάδα ώστε να ανταποκριθεί […]
Η Ομάδα Δράσης για την Ελλάδα, η οποία συγκροτήθηκε από τον Πρόεδρο της ΕΕ Ζοζέ Μανουέλ Μπαρόζο τον Ιούλιο του 2011, για την παροχή τεχνικής βοήθειας, δημοσίευσε την τρίτη έκθεση προόδου. Η Ομάδα Δράσης, η οποία διαθέτει προσωπικό σε Αθήνα και Βρυξέλλες, εντοπίζει και συντονίζει την τεχνική βοήθεια που χρειάζεται η Ελλάδα ώστε να ανταποκριθεί στις δεσμεύσεις που έχει αναλάβει στο πλαίσιο του προγράμματος οικονομικής προσαρμογής της και να επιταχυνθεί η απορρόφηση των κοινοτικών κονδυλίων. Η βοήθεια επικεντρώνεται σε μέτρα για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας, της ανάπτυξης και της απασχόλησης.
Η Ομάδα Δράσης σημειώνει πρόοδο;
Το έργο της Ομάδας Δράσης για την Ελλάδα προχωρά ικανοποιητικά. Η παροχή τεχνικής βοήθειας επιβραδύνθηκε μεταξύ Μαρτίου και Ιουνίου με τις δύο εκλογικές αναμετρήσεις. Αλλά από την ανάληψη των καθηκόντων της μέχρι σήμερα, η νέα κυβέρνηση έχει εντείνει τη συνεργασία της με την Ομάδα Δράσης σε διάφορους τομείς. Η Ομάδα δραστηριοποιείται πλέον σε 40 και πλέον έργα τεχνικής βοήθειας που άπτονται 10 διαφορετικών τομέων πολιτικής: (1) επιτάχυνση των έργων στον τομέα της συνοχής· (2) πρόσβαση στη χρηματοδότηση / στο χρηματοπιστωτικό τομέα· (3) μεταρρύθμιση της δημόσιας διοίκησης· (4 ) προϋπολογισμός και φορολογία· (5) καταπολέμηση της διαφθοράς· (6) επιχειρηματικό περιβάλλον· (7) δημόσια υγεία· (8) μεταρρύθμιση του συστήματος απονομής δικαιοσύνης· (9) μετανάστευση, άσυλο και σύνορα· (10) αγορά εργασίας και κοινωνική ασφάλιση. Επιπλέον, βρίσκονται σε εξέλιξη συζητήσεις για την παροχή τεχνικής βοήθειας σε ορισμένους άλλους τομείς (τουρισμός, ολοκλήρωση του κτηματολογίου).
Η Ελλάδα αντιμετωπίζει πολλές προκλήσεις. Απαιτούνται ευρείες και εις βάθος διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις προκειμένου να τεθούν οι βάσεις της ανάπτυξης με γνώμονα τις επιχειρήσεις. Ένας τέτοιος μετασχηματισμός θα χρειαστεί χρόνο και συνεχή προσπάθεια από τις ελληνικές αρχές, με την υποστήριξη των Ευρωπαίων εταίρων τους. Η Ομάδα Δράσης είναι ένα εργαλείο που τίθεται στη διάθεση των ελληνικών αρχών στην προσπάθειά τους να υλοποιήσουν τον απαραίτητο εκσυγχρονισμό της δημόσιας διοίκησης και της οικονομίας τους.
Πώς ακριβώς βοηθά η Ομάδα Δράσης;
Ανταποκρινόμενη σε αιτήματα των ελληνικών αρχών, η Ομάδα Δράσης οργανώνει την παροχή τεχνικής βοήθειας με την οποία υποστηρίζεται ένα ευρύ φάσμα διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων που πρέπει να υλοποιηθούν από την ελληνική κυβέρνηση, κυρίως όσον αφορά τις μεταρρυθμίσεις που συμφωνήθηκαν στο πλαίσιο του προγράμματος οικονομικής προσαρμογής. Οι ελληνικές αρχές έχουν εντοπίσει τις πιο σημαντικές ανάγκες από την άποψη του επείγοντος, της ωριμότητας και της συμβολής στις μακρόπνοες διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις στην Ελλάδα.
Στις διάφορες μεταρρυθμιστικές διαδικασίες στις οποίες εμπλέκεται, ο Ομάδα Δράσης βοηθά συνήθως συμφωνώντας επί ενός προγράμματος εργασίας με τις ελληνικές αρχές. Τούτο κατά κανόνα περιλαμβάνει σαφή παραδοτέα, προθεσμίες και ενδιάμεσα στάδια, καθώς και προδιαγραφές τεχνικής βοήθειας, ορίζει δε τους απαιτούμενους πόρους και τους ελληνικούς φορείς η συμμετοχή των οποίων θα χρειαστεί.
Η Ομάδα Δράσης κινητοποιεί τεχνογνωσία ή υποστήριξη από τα κράτη μέλη και άλλους πιθανούς φορείς τεχνικής βοήθειας. Σε αυτούς συμπεριλαμβάνονται σήμερα περίπου 20 κράτη μέλη και σειρά διεθνών οργανισμών (Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, Ευρωπαϊκό Ταμείο Επενδύσεων, ΟΟΣΑ, Συμβούλιο της Ευρώπης, ΔΝΤ, Παγκόσμια Τράπεζα, Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης), καθώς οι χώρες της ΕΖΕΣ Νορβηγία και Ισλανδία.
Τι μορφή έχει η παρεχόμενη τεχνική βοήθεια;
Η τεχνική βοήθεια μπορεί να παρέχεται με τους ακόλουθους τρόπους:
– Σύντομες αποστολές εμπειρογνωμόνων ή εργαστήρια (workshop), όπου οι εθνικές διοικήσεις παρουσιάζουν τις προτάσεις τους για την τεχνική βοήθεια προς τους Έλληνες ομολόγους τους, δίνοντάς τους τη δυνατότητα να προσδιορίσουν την πλέον κατάλληλη λύση για τις ανάγκες τους: αυτός ο τρόπος εργασίας ήταν συνήθης στα αρχικά, διαγνωστικά στάδια της δουλειάς μας, κατά τον εντοπισμό των αναγκών και την επεξεργασία ορισμένων πρώτων ιδεών για διορθωτικά μέτρα.
– Πιο μόνιμη υποστήριξη από συγκεκριμένα κράτη μέλη της ΕΕ ή οργανισμούς με εξειδικευμένη τεχνογνωσία. Τούτο μπορεί να περιλαμβάνει τη μακροπρόθεσμη παρουσία των εμπειρογνωμόνων ή τη συνεργασία με τις ελληνικές αρχές ώστε να δοθούν τεχνικές λύσεις σε τομείς όπως οι ΤΠΕ (τεχνολογίες πληροφορίας και επικοινωνιών). Αυτό το είδος της βοήθειας είναι όλο και περισσότερο απαραίτητο για την υλοποίηση σύνθετων μεταρρυθμιστικών έργων και τη διαχείριση αλλαγών στην ελληνική δημόσια διοίκηση. Τούτο απαιτεί συνεχή επιτόπια παρουσία ώστε να παρέχεται συνδρομή στους Έλληνες διαχειριστές έργου σε συνεχή βάση. Πρόκειται για δραστηριότητα που απαιτεί εντατική χρήση πόρων. Η Ομάδα Δράσης βοηθά εντοπίζοντας εταίρους έργων για τις ελληνικές αρχές και φροντίζοντας, στο μέτρο του δυνατού, για τη χρηματοδότηση της αναγκαίας βοήθειας.
– Σε ορισμένες περιπτώσεις, η κυβέρνηση ενός κράτους μέλους με πλούσια πείρα σε έναν συγκεκριμένο τομέα πολιτικής ασκεί καθήκοντα «τομεάρχη». Ο «τομεάρχης» εμπλέκεται σε πρώιμο στάδιο του έργου, συμπεριλαμβανομένου του καθορισμού των οδικών χαρτών. Σε αυτές τις περιπτώσεις, η Ομάδα Δράσης διευκολύνει τη συνεχιζόμενη συνεργασία μεταξύ των ελληνικών αρχών, του «τομεάρχη» και άλλων φορέων παροχής τεχνικής βοήθειας.
Η αντιστοίχιση προσφοράς και ζήτησης τεχνικής βοήθειας οργανώνεται μέσω τριμηνιαίων συσκέψεων συντονισμού, υψηλού επιπέδου, που διοργανώνονται από την Ομάδα Δράσης και στις οποίες συμμετέχουν ελληνικές αρχές, φορείς που παρέχουν ή πρόκειται να παράσχουν τεχνική βοήθεια και υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Επιπλέον, η Ομάδα Δράσης βοηθά τις ελληνικές αρχές κατά την εποπτεία και την παρακολούθηση όλων των έργων που συμφωνήθηκαν.
Σε ποιους τομείς έχει σημειωθεί μέχρι στιγμής μεγαλύτερη πρόοδος;
Οι τομείς στους οποίους η τεχνική βοήθεια που συντονίζει η Ομάδα Δράσης έχει σημειώσει μεγαλύτερη πρόοδο είναι: η διαχείριση των δημόσιων οικονομικών και το φορολογικό σύστημα διοίκησης· η διοικητική μεταρρύθμιση της κεντρικής κυβέρνησης· η μεταρρύθμιση της πολιτικής για την υγεία· η μεταρρύθμιση της διαχείρισης εξαγωγών και τελωνείων.
Πιο πρόσφατα έχει σημειωθεί σημαντική πρόοδος στην προπαρασκευή των μεταρρυθμίσεων στους τομείς της καταπολέμησης της διαφθοράς, της καταπολέμησης της νομιμοποίησης εσόδων από παράνομες δραστηριότητες και του επιχειρηματικού περιβάλλοντος.
Η Ομάδα Δράσης, μαζί με άλλες υπηρεσίες της Επιτροπής, έχει καταβάλει επίσης σημαντικές προσπάθειες ώστε να βοηθήσει τις ελληνικές αρχές κατά την απλοποίηση των διαδικασιών και την άρση εμποδίων για την εκταμίευση των κοινοτικών διαρθρωτικών πόρων.
Ορισμένα παραδείγματα, αναλυτικά
(1) Επιτάχυνση των έργων στον τομέα της πολιτικής συνοχής
Η Ομάδα Δράσης, μαζί με άλλες υπηρεσίες της Επιτροπής, στηρίζει τις ελληνικές αρχές στην προσπάθειά τους να επιταχύνουν την υλοποίηση 181 έργων προτεραιότητας των διαρθρωτικών ταμείων. Οι προσπάθειες αυτές επιδιώκουν να αντιμετωπίσουν ειδικά προβλήματα των έργων και να εξαλείψουν διοικητικά εμπόδια μέσω της απλοποίησης των διαδικασιών.
Ειδικότερα, η βοήθεια της Ομάδας Δράσης επικεντρώθηκε κυρίως στους αυτοκινητοδρόμους και τη διαχείριση των αποβλήτων· όσον αφορά τα απόβλητα, η Ομάδα Δράσης ετοιμάζει απάντηση σε αίτημα παροχής τεχνικής βοήθειας. Σε πολλά έργα που αφορούν στήριξη της κοινωνικής πολιτικής και των αγορών εργασίας, έχει επίσης κινητοποιηθεί εξωτερική υποστήριξη. Ο πρόσφατος διορισμός συντονιστών στο Υπουργείο Ανάπτυξης θα συμβάλει σε περαιτέρω βελτιώσεις στον τομέα αυτό. Η Ομάδα Δράσης παρείχε επίσης τεχνική βοήθεια για τη δημιουργία ειδικής μονάδας, στο πλαίσιο του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, για το συντονισμό και την υλοποίηση των συγχρηματοδοτούμενων δράσεων της ΕΕ.
(2) Πρόσβαση στη χρηματοδότηση και μέτρα για τον χρηματοπιστωτικό τομέα
Η πρόταση για τη δημιουργία ενός Ιδρύματος για την ανάπτυξη, το οποίο θα μπορούσε να χρηματοδοτήσει την ελληνική οικονομία, παρουσιάστηκε τον Οκτώβριο του 2012, εγκρίθηκε δε από τον Υπουργό Ανάπτυξης ως βάση για μελλοντικές εργασίες. Η Ομάδα Δράσης συμμετείχε ενεργά στην προπαρασκευαστική επιτροπή. Οι εργασίες προχώρησαν σε μια δεύτερη φάση, που περιλαμβάνει την προετοιμασία εμπεριστατωμένης ανάλυσης απόκλισης.
Επιπλέον, έχουν αρχίσει εκταμιεύσεις των δανείων προς τις ελληνικές μικρομεσαίες επιχειρήσεις από το πρόγραμμα JEREMIE.
(3) Μεταρρύθμιση της δημόσιας διοίκησης
Σημαντική πρόοδος έχει σημειωθεί στη διαχείριση και το συντονισμό αυτής της ριζικής μεταρρύθμισης. Έχει συσταθεί παρά τω πρωθυπουργώ μια «Διευθύνουσα Ομάδα Υψηλού Επιπέδου» για τη μεταρρύθμιση, η οποία θα επιβλέπει τη μεταρρύθμιση της κεντρικής διοίκησης. Τα τελικά βήματα θα γίνουν τώρα, ώστε να ξεκινήσει η υλοποίηση στις αρχές του 2013, συμπεριλαμβανομένης της κατάθεσης των σχετικών νόμων στο Κοινοβούλιο.
Η αξιολόγηση των δομών των βασικών υπουργείων, επικουρούμενη από ειδικούς από τα κράτη μέλη της ΕΕ, αρχίζει τώρα. Σε εξέλιξη επίσης βρίσκονται οι προπαρασκευαστικές εργασίες για την αξιολόγηση των ικανοτήτων του προσωπικού. Η ελληνική κυβέρνηση έχει επίσης αρχίσει να συγχωνεύσει κάποιες υπηρεσίες.
(4) Προϋπολογισμός και φορολογία
Ο εκσυγχρονισμός του Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων έχει ξεκινήσει θα υλοποιηθεί δε σταδιακά μέχρι το τέλος του 2013, με βάση την τεχνική βοήθεια που θα παράσχουν η Ομάδα Δράσης και το ΔΝΤ. Ο εκσυγχρονισμός αυτός αναμένεται να σηματοδοτήσει την έναρξη μιας διαδικασίας μέσω της οποίας θα εξαλειφθεί ένα σημαντικό εμπόδιο τόσο από την άποψη του επιχειρηματικού περιβάλλοντος όσο και από την άποψη της βελτίωσης της φορολογικής διοίκησης (ο φορολογικός έλεγχος επικεντρώνεται σήμερα περισσότερο στη συμμόρφωση με τις απαιτήσεις του Κώδικα παρά στην καταπολέμηση της πραγματικής απάτης). Η μεταρρύθμιση της φορολογίας εισοδήματος βρίσκεται σε εξέλιξη.
Έχει εγκριθεί νομοθεσία για τις αρμοδιότητες του νέου επικεφαλής της φορολογικής διοίκησης, η οποία συνάδει προς την τεχνική βοήθεια ΕΕ/ΔΝΤ για τη θεσμική μεταρρύθμιση της φορολογικής διοίκησης και προς τις απαιτήσεις του μνημονίου. Με τη νομοθεσία αυτή ο νέος επικεφαλής της φορολογικής διοίκησης, πενταετούς θητείας, έχει διευρυμένες αρμοδιότητες ώστε να διευθύνει την αναμόρφωση της ελληνικής φορολογικής διοίκησης. Η θέση είναι κενή, αλλά αναμένεται να καλυφθεί έως τον Ιανουάριο του 2013.
Έχει επίσης θεσπιστεί νομοθεσία για τη βελτίωση του φορολογικού ελέγχου, από πλευράς «δύναμης πυρός»: είναι πλέον δυνατή η πρόσληψη νέων ελεγκτών που προέρχονται από άλλες υπηρεσίες του Υπουργείου Οικονομικών. Έχει περάσει νομοθεσία που ενισχύει το νομικό πλαίσιο που διέπει τις έμμεσες μεθόδους ελέγχου, οι οποίες είναι σημαντικό εργαλείο για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής, ιδίως φυσικών προσώπων μεγάλου πλούτου. Στον τομέα αυτό παρέχεται ήδη εκπαίδευση, την οποία έχει παρακολουθήσει το ήμισυ των ελεγκτών φυσικών προσώπων μεγάλου πλούτου της ελληνικής φορολογικής διοίκησης.
Όσον αφορά την είσπραξη χρεών, με βάση τα επιτεύγματα του 2011 (είσπραξη 946 εκατ. € παλαιών χρεών αντί του στόχου των 400 εκατ. €), η ελληνική φορολογική διοίκηση προσπάθησε να εισαγάγει καινοτόμες μεθόδους είσπραξης στο δίκτυο των μεγάλων φορολογικών υπηρεσιών που είναι υπεύθυνες για το μεγαλύτερο μέρος της είσπραξης των εσόδων.
Η Ομάδα Δράσης συντονίζει την τεχνική βοήθεια από διάφορες υπηρεσίες της Επιτροπής και των κρατών μελών και υποστηρίζει την ολοκλήρωση των διαπραγματεύσεων για μια φορολογική συμφωνία στον τραπεζικό τομέα μεταξύ της ελληνικής κυβέρνησης και της Ελβετίας.
Όσον αφορά τη διαχείριση των δημόσιων οικονομικών, υπήρξαν σημαντικά επιτεύγματα στον τομέα της δημοσιονομικής αναφοράς, με την ικανότητά παροχής πραγματικών στοιχείων σχετικά με την εκτέλεση του προϋπολογισμού γενικής κυβέρνησης σε μηνιαία βάση (ήτοι, σε πιο συχνή βάση από ό, τι σε σχεδόν όλα τα άλλα κράτη μέλη της ΕΕ) και στον τομέα της κατάρτισης του προϋπολογισμού.
Ο έλεγχος δαπανών έχει βελτιωθεί, με ιδιαίτερη έμφαση στις επιθεωρήσεις στα αρμόδια υπουργεία και φορείς της γενικής κυβέρνησης, προκειμένου να παρακολουθούνται οι καθυστερούμενες δαπάνες (πάνω από 8,3 δισ. €) και να διευκολυνθεί η ταχεία καταβολή τους όταν το επιτρέπει η ταμειακή κατάσταση του ελληνικού δημοσίου. Επιπλέον έχει ξεκινήσει η εφαρμογή ενός οδικού χάρτη για τη βελτίωση της αποτελεσματικότητας του Ελληνικού Ελεγκτικού Συνεδρίου.
(5) Μέτρα κατά της διαφθοράς και του ξεπλύματος χρήματος
Οι ελληνικές υπηρεσίες που είναι αρμόδιες για την πρόληψη, την ανίχνευση και τη δίωξη της διαφθοράς έχουν συμφωνήσει επί ενός σχεδίου δράσης, το οποίο προετοιμάζει το έδαφος ώστε σύντομα να υπάρξει μία αναλυτική στρατηγική για την καταπολέμηση της διαφθοράς, με επικεφαλής έναν συντονιστή σε εθνικό επίπεδο. Στις αρχές Οκτωβρίου υπεγράφη από Έλληνες υπουργούς οδικός χάρτης που περιγράφει συγκεκριμένα επιχειρησιακά μέτρα.
Όσον αφορά το ξέπλυμα χρήματος, η ελληνική Μονάδα Διερεύνησης Χρηματοοικονομικών Πληροφοριών έχει αναφέρει 418 περιπτώσεις εικαζόμενης φοροδιαφυγής στις φορολογικές αρχές και στο ΣΔΟΕ. Από τις αρχές του 2012, 267 περιπτώσεις επιβεβαιωμένης φοροδιαφυγής έχουν σταλεί στο γραφείο του Εισαγγελέα και έχουν παγώσει περιουσιακά στοιχεία ύψους 60 εκατ. ευρώ.
Εκτός από την επιμόρφωση, και προκειμένου να ενισχυθεί η αποτελεσματική ανταλλαγή πληροφοριών μεταξύ των αρμόδιων υπηρεσιών και του χρηματοπιστωτικού τομέα, έχει ξεκινήσει μία προσπάθεια να εξεταστούν οι δυνατότητες έμμεσου μητρώου τραπεζικών λογαριασμών, με στόχο να υλοποιηθεί στις αρχές του 2013. Μεταξύ 1ης Ιανουαρίου και 3ης Δεκεμβρίου 2012, η Μονάδα Διερεύνησης Χρηματοοικονομικών Πληροφοριών πάγωσε περιουσιακά στοιχεία από εγκληματικές ενέργειες ύψους 94.575.505 ευρώ λόγω ξεπλύματος χρήματος σχετιζόμενου με φοροδιαφυγή.
Επιπλέον έχει συμφωνηθεί να υπάρξει ένα 18μηνο πρόγραμμα κατάρτισης των οικονομικών ελεγκτών για την ενίσχυση της ευαισθητοποίησης, την εμβάθυνση των γνώσεων σχετικά με τις μεθόδους και την επιτόπια κατάρτιση. Διεξήχθησαν ήδη δύο σεμινάρια για 120 οικονομικούς ελεγκτές, ένα σεμινάριο για τις τεχνικές αναζήτησης στο Διαδίκτυο για 40 ερευνητές, καθώς και ένα ειδικά σχεδιασμένο σεμινάριο για 28 στελέχη υπεύθυνα για την καταπολέμηση του ξεπλύματος χρήματος.
(6) Επιχειρηματικό περιβάλλον
Η Ομάδα Δράσης έχει παράσχει σημαντική βοήθεια στις ελληνικές αρχές, όσον αφορά την ολοκλήρωση ενός φιλόδοξου και πλήρους σχεδίου μεταρρύθμισης των εξαγωγικών και τελωνειακών διατυπώσεων μέσω της οργάνωσης διαγνωστικών αποστολών, εργαστηρίων και κινητοποίησης εμπειρογνωμόνων από την Οικονομική Επιτροπή των Ηνωμένων Εθνών για την Ευρώπη (UNECE) και τον ΟΟΣΑ. Το ελληνικό σχέδιο δράσης δόθηκε στη δημοσιότητα την 01/11/12 και τώρα είναι σε φάση υλοποίησης. Η Ομάδα Δράσης συνεργάζεται επίσης στενά με ομάδα από Ολλανδούς εμπειρογνώμονες συμβουλεύοντας τις ελληνικές αρχές για τους τρόπους ενίσχυσης της ελληνικής στήριξης προς τις εξαγωγικές εταιρείες.
Η Ομάδα Δράσης έχει μεριμνήσει για τη συμμετοχή του ΟΟΣΑ ώστε να γίνει διαγνωστικός έλεγχος (screening) του κανονιστικού πλαισίου σε 4 βασικούς τομείς της ελληνικής οικονομίας (λιανική διανομή, οικοδομικά υλικά, μεταποιημένα τρόφιμα, τουρισμός). Στόχος θα είναι ο εντοπισμός εμποδίων στον ανταγωνισμό και στην πρόσβαση στην αγορά. Ο ΟΟΣΑ συνεργάζεται επίσης με τις ελληνικές αρχές πάνω σε ένα σχέδιο για την άρση των διοικητικών επιβαρύνσεων.
Η Ομάδα Δράσης παρείχε εκτεταμένα στοιχεία στις ελληνικές αρχές για την προετοιμασία σημαντικών νομοθετικών μεταρρυθμίσεων για την απελευθέρωση των νομοθετικά κατοχυρωμένων επαγγελμάτων. Η Ομάδα Δράσης συνέβαλε επιτυχώς στο διαγνωστικό έλεγχο του παράγωγου δικαίου για τα υπόλοιπα επαγγέλματα, καθώς και στη σύνταξη ενός νόμου πλαισίου που επαναφέρει δικαιολογημένους περιορισμούς.
Η Ομάδα Δράσης παρείχε επίσης τεχνική βοήθεια προς τις ελληνικές αρχές για τη βελτίωση της οργάνωσης των δημοσίων συμβάσεων, και τη διευκόλυνση των χονδρικών αγορών μέσω συμφωνιών-πλαίσιο, προκειμένου να μειωθούν οι τιμές.
(7) Δημόσια υγεία
Τον Σεπτέμβριο του 2012 συγκροτήθηκε η Επιτελική Επιτροπή Μεταρρύθμισης Υγείας, η οποία θα εποπτεύει, θα συντονίζει και θα παρακολουθεί τη μεταρρύθμιση της διαχείρισης του Εθνικού Οργανισμού Παροχής Υπηρεσιών Υγείας (ΕΟΠΥΥ), της φαρμακευτικής πολιτικής, της διαχείρισης των νοσοκομείων, της πρωτοβάθμιας ιατρικής περίθαλψης και του τουρισμού υγείας. Η τεχνική βοήθεια αποσκοπεί στο να σταθεροποιήσει τις περικοπές δαπανών μέσω μιας συνεκτικής στρατηγικής για να διασφαλιστεί η βιωσιμότητα και η δικαιοσύνη του συστήματος υγειονομικής περίθαλψης. Η Ελλάδα υπέγραψε μνημόνιο συνεννόησης με τη Γερμανία, τον Φεβρουάριο του 2012, το οποίο καθορίζει τη σχετική τεχνική βοήθεια.
Η χρηματοδότηση του συστήματος υγείας ελέγχεται πλέον ενδελεχώς με πιο συντονισμένη προσπάθεια μεταξύ του Υπουργείου Υγείας, του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης και του Υπουργείου Οικονομικών.
Ο ΕΟΠΥΥ ξεκινά τις διαδικασίες ενοποίησης, πχ με την αναπροσαρμογή των ποσοστών συμμετοχής ή την αποτελεσματική εφαρμογή των ελέγχων σε γιατρούς. Αυτό κατέστη δυνατό με τον υψηλό βαθμό διείσδυσης του ηλεκτρονικού συστήματος συνταγογράφησης σε γιατρούς και φαρμακεία. Η αναδιοργάνωση των νοσοκομείων έχει ξεκινήσει με τη μείωση των νομικών προσώπων (από 133 σε 85), σε συνδυασμό με τις συγχωνεύσεις των νοσοκομείων που έχουν ξεκινήσει στην περιοχή της Αττικής και οι οποίες θα συνεχιστούν στη Θεσσαλονίκη μέχρι το τέλος του έτους. Η διαχείριση των νοσοκομείων εξετάζεται επίσης ενδελεχώς με την ενίσχυση των κεντρικών διαγωνισμών και την αύξηση της χρήσης γενόσημων φαρμάκων.
(8) Η μεταρρύθμιση του συστήματος απονομής δικαιοσύνης
Στον τομέα της ηλεκτρονικής δικαιοσύνης αναλαμβάνονται πρωτοβουλίες με την υποστήριξη της Ομάδας Δράσης. Οι δράσεις έχουν εστιάσει κυρίως στη βελτίωση της επεξεργασίας των πρακτικών της δίκης, στις ηλεκτρονικές αποφάσεις, στην ηλεκτρονική παρακολούθηση της πορείας των υποθέσεων, στην ηλεκτρονική κατάθεση και καταχώρηση δικογράφων. Η Ομάδα Δράσης παρέχει υποστήριξη ώστε να διασφαλιστεί ότι όλοι οι αναγκαίοι πόροι για τα προγράμματα ηλεκτρονικής δικαιοσύνης και τη συμμόρφωση με τους αντίστοιχους στόχους του προγράμματος οικονομικής προσαρμογής διατίθενται μέσω του Εθνικού Στρατηγικού Πλαισίου Αναφοράς.
(9) Μετανάστευση, άσυλο και σύνορα
Πρόσφατα, η Ελλάδα κατάφερε να περιορίσει σημαντικά τις ροές παράνομων μεταναστών στον χώρο Σένγκεν. Μέσα σε λίγους μήνες η κυβέρνηση συντόνισε την αναδιάταξη συνοριοφυλάκων και εξοπλισμού στα βορειοανατολικά εξωτερικά σύνορα, αξιοποιώντας κατάλληλα τη χρηματοδοτική στήριξη από την Επιτροπή και συνεργαζόμενη με τα άλλα κράτη μέλη μέσω του Frontex. Παράλληλα η Ελλάδα επεξεργάζεται τη μεταρρύθμιση του συστήματος ασύλου και πρώτης υποδοχής, ώστε να συμμορφωθεί πλήρως με τους διεθνείς κανόνες προστασίας και με τις υποχρεώσεις της στην ΕΕ.
10) Αγορά εργασίας και κοινωνική ασφάλιση
Στο πλαίσιο της απότομης αύξησης της ανεργίας, η Ομάδα Δράσης στηρίζει τον εκσυγχρονισμό του δημόσιου οργανισμού απασχόλησης (ΟΑΕΔ). Ένας νέος οδικός χάρτης έχει σχεδιασθεί με την υποστήριξη εμπειρογνωμόνων των κρατών μελών από τις Δημόσιες Υπηρεσίες Απασχόλησης για την εκπόνηση του «σχεδίου μεταρρύθμισης του ΟΑΕΔ». Παρέχονται επίσης τεχνική βοήθεια και συμβουλές για την αντιμετώπιση της ανεργίας των νέων μέσω της βελτίωσης του ελληνικού σχεδίου δράσης. Η Ομάδα Δράσης συνεργάζεται επίσης με τη Διεθνή Οργάνωση Εργασίας για την ενίσχυση του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας (ΣΕΠΕ) ώστε να καταπολεμηθεί η αδήλωτη εργασία. Επιπλέον, έχουν ξεκινήσει πρωτοβουλίες που θα υποστηρίζουν τις ελληνικές αρχές στην προσπάθεια δημιουργίας καλύτερων συνθηκών για ένα οικοσύστημα κοινωνικής οικονομίας, μεταξύ άλλων, μέσω των εμπειρογνωμόνων των κρατών μελών οι οποίοι θα παρέχουν συμβουλές σχετικά με την καθιέρωση και την ανάπτυξη της κοινωνικής οικονομίας αλλά και θα βοηθούν στην επεξεργασία σχεδίων για τη δημιουργία δικτύων υποστήριξης για κοινωνικές επιχειρήσεις σε εθνικό και τοπικό επίπεδο.
Τι κάνει η Ομάδα Δράσης για να υποστηρίξει το πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων και τις ελληνικές επιχειρήσεις κοινής ωφελείας;
Το Ταμείο Αξιοποίησης της Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ), υπό τη νέα του διοίκηση, έχει πρόσφατα δώσει νέα ώθηση στη διαδικασία ιδιωτικοποιήσεων και έχει εντείνει τη συνεργασία του με την Ομάδα Δράσης. Ο ρόλος της Ομάδας Δράσης σε αυτόν τον τομέα εστιάζεται κατά κύριο λόγο στην παροχή τεχνικής βοήθειας για τη δημιουργία των κατάλληλων ρυθμιστικών συνθηκών για τη λειτουργία των υπηρεσιών κοινής ωφελείας. Τα αρμόδια υπουργεία έχουν εκφράσει επίσης την αποφασιστικότητά τους να επιδιώξουν περαιτέρω συνεργασία με την Ομάδα Δράσης, ιδίως όσον αφορά τη διαμόρφωση της ρυθμιστικής πολιτικής σε τομείς όπως το νερό, τα λιμάνια, τα αεροδρόμια και η ενέργεια. Διεξάγονται συζητήσεις για να εξεταστούν οι δυνατότητες παροχής τεχνικής βοήθειας για την ιδιωτικοποίηση ακίνητης περιουσίας.
Η Ομάδα Δράσης έχει παράσχει, μεταξύ άλλων, τεχνική βοήθεια για την προετοιμασία της Εθνικής Στρατηγικής Λιμένων. Κατόπιν αιτήματος του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, η Ομάδα Δράσης βοήθησε επίσης το Υπουργείο στην οργάνωση εργαστηρίου με θέμα το ρυθμιστικό πλαίσιο για τα ελληνικά λιμάνια.
Στον τομέα της ενέργειας, δεδομένου του μη βιώσιμου συστήματος επιδοτήσεων για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, οι ελληνικές αρχές έχουν αρχίσει να κάνουν αλλαγές προκειμένου να μειωθούν οι επιβαρύνσεις για τους τελικούς χρήστες, χωρίς να τίθεται σε κίνδυνο αυτή η πολλά υποσχόμενη πηγή ενέργειας. Η μακροπρόθεσμη τεχνική βοήθεια θα συμβάλει στη μεγάλης κλίμακας χρήση ηλιακής και αιολικής ενέργειας, τόσο για την εγχώρια αγορά όσο και για εξαγωγή.
Τον Σεπτέμβριο του 2012, το Υπουργείο Περιβάλλοντος ζήτησε την υποστήριξη της Ομάδας Δράσης για το σχεδιασμό, την υποβολή προσφορών και την παρακολούθηση του έργου ολοκλήρωσης του κτηματολογίου (περίπου 15 εκατομμύρια δικαιώματα ιδιοκτησίας). Η Ομάδα Δράσης εντόπισε τέσσερα κράτη μέλη, τα οποία είναι έτοιμα να συνεργαστούν για την εν λόγω τεχνική βοήθεια: Αυστρία, Ολλανδία, Γερμανία και Ισπανία.
Πώς χρηματοδοτείται η Ομάδα Δράσης;
Δεν υπάρχει ειδικός προϋπολογισμός για την Ομάδα Δράσης. Η Ομάδα Δράσης προσδιορίζει κατ’ αρχάς τις σχετικές ανάγκες (π.χ. μεταφορά τεχνογνωσίας από εθνικούς ή διεθνείς οργανισμούς, ή, σε μεταγενέστερο στάδιο, παροχή συγκεκριμένων υπηρεσιών ή έργων).
Στη συνέχεια κινητοποιεί πόρους από τον προϋπολογισμό της ΕΕ, π.χ. κονδύλια τεχνικής βοήθειας από τα μέσα της πολιτικής συνοχής που διαχειρίζεται κεντρικά η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ή προτείνει τη χρησιμοποίηση των μη διατεθέντων πόρων από τα ταμεία της πολιτικής συνοχής που προορίζονται για την Ελλάδα και είναι διαθέσιμοι στο πλαίσιο της επιμερισμένης διαχείρισης με τις ελληνικές αρχές.
Πώς στελεχώνεται η Ομάδα Δράσης;
Η Ομάδα Δράσης τελεί υπό την άμεση ευθύνη του επικεφαλής της Ομάδας Δράσης, Horst Reichenbach και υπό την πολιτική καθοδήγηση του Αντιπροέδρου της Επιτροπής Olli Rehn. Αναφέρεται στον Πρόεδρο της Επιτροπής και τους αρμόδιους Επιτρόπους, συμπεριλαμβανομένων των Επιτρόπων Περιφερειακής πολιτικής (Επίτροπος Hahn) και Απασχόλησης, Κοινωνικών υποθέσεων και Κοινωνικής ένταξης (Επίτροπος Andor).
Η Ομάδα Δράσης αποτελείται κυρίως από προσωπικό της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και από εθνικούς εμπειρογνώμονες που αποσπώνται από τα υπουργεία των κρατών μελών. Υπάρχουν επί του παρόντος 54 άτομα που εργάζονται στον Ομάδα Δράσης, εκ των οποίων 32 στα κεντρικά γραφεία στις Βρυξέλλες και στις 22 στο γραφείο της Ομάδας Δράσης στην Αθήνα. Επικεφαλής του γραφείου Αθηνών της Ομάδας Δράσης είναι η Ζωρζέτα Λάλη.
Ποιος πληρώνει όσους παρέχουν τεχνική βοήθεια;
Οι υπάλληλοι της Επιτροπής που είναι αποσπασμένοι στην Ομάδα Δράσης λαμβάνουν κανονικά τον μισθό τους από την Επιτροπή, με πιθανά έξοδα αποστολής που καλύπτονται από τον προϋπολογισμό της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Οι μισθοί των εθνικών εμπειρογνωμόνων καταβάλλονται από τις χώρες προέλευσής τους. Η Επιτροπή έχει χρηματοδοτήσει έναν αριθμό συμβάσεων, διαφόρων μεγεθών, από ίδια κονδύλια τεχνικής βοήθειας.
Οι λοιπές λειτουργικές και διοικητικές δαπάνες καλύπτονται από τον διαθέσιμο προϋπολογισμό της ΕΕ, σύμφωνα με τις καθιερωμένες δημοσιονομικές διαδικασίες.
Newsroom ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ
- LIVE: Μπενφίκα – Νάπολι
- ΗΠΑ: Ίσως να ζητούν από τουρίστες το ιστορικό τους στα social media τα τελευταία πέντε χρόνια για να εισέλθουν
- LIVE: Ντόρτμουντ – Μπόντο/Γκλιμτ
- LIVE: Ρεάλ Μαδρίτης – Μάντσεστερ Σίτι
- LIVE: Γιουβέντους – Πάφος
- Βιγιαρεάλ-Κοπεγχάγη 2-3: Ο Κορνέλιους «ξέρανε» τους γηπεδούχους στο 90’
- LIVE: Λεβερκούζεν – Νιούκαστλ
- Θεσσαλονίκη: Σπείρα πωλούσε προϊόντα «μαϊμού» μέσω διαδικτύου – Συνελήφθησαν τρία αδέρφια
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις






![Άκρως Ζωδιακό: Τα Do’s και Don’ts στα ζώδια σήμερα [Τετάρτη 10.12.2025]](https://www.in.gr/wp-content/uploads/2025/12/cristofer-maximilian-YK8Mvocj6yE-unsplash-315x220.jpg)
































![Αγρότες: Η στιγμή που άνδρας των ΜΑΤ πετάει δακρυγόνα στο πλήθος στην Πάτρα [βίντεο]](https://www.in.gr/wp-content/uploads/2025/12/image-1-315x220.jpg)




![Αγρότες: Ένταση στη Θεσσαλονίκη – Αστυνομικοί πήγαν να ταυτοποιήσουν παραγωγό την ώρα που όργωνε, στο νοσοκομείο αγρότης [βίντεο]](https://www.in.gr/wp-content/uploads/2025/12/AC4A5648-1-315x220.jpg)




![Αγρότες: Δικαστικός κλητήρας πήγε σε μπλόκο και επέδωσε σε αγρότη αγωγή για χρέη [βίντεο]](https://www.in.gr/wp-content/uploads/2025/12/agrotis-1-315x220.jpg)
















Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442