Ελαφρά επιδείνωση του οικονομικού κλίματος το Μάρτιο
Κατά μία μονάδα υποχώρησε το Μάρτιο ο δείκτης οικονομικού κλίματος, μετά την ανάκαμψη των δύο προηγούμενων μηνών και διαμορφώθηκε στις 78,4 μονάδες, σύμφωνα με την έρευνα Οικονομικής Συγκυρίας του Ιδρύματος Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ). Οι Έλληνες καταναλωτές παραμένουν οι πιο απαισιόδοξοι στην Ευρώπη.
Κατά μία μονάδα υποχώρησε το Μάρτιο ο δείκτης οικονομικού κλίματος, μετά την ανάκαμψη των δύο προηγούμενων μηνών και διαμορφώθηκε στις 78,4 μονάδες, σύμφωνα με την έρευνα Οικονομικής Συγκυρίας του Ιδρύματος Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ).
Η πτώση αυτή οφείλεται κυρίως στην επιδείνωση του κλίματος στις Κατασκευές καθώς στους λοιπούς τομείς οι μεταβολές είναι οριακές. Από την άλλη πλευρά, βελτιώθηκε ελαφρώς η καταναλωτική εμπιστοσύνη, με το σχετικό δείκτη να σημειώνει την υψηλότερη τιμή του τελευταίου επταμήνου.
Τα θετικά αποτελέσματα της Συνόδου Κορυφής της 11ης Μαρτίου και η εξάλειψη του φόβου περί πτώχευσης της χώρας που είχε καλλιεργηθεί φαίνεται να συγκράτησαν την έντονη απαισιοδοξία των Ελλήνων καταναλωτών, τουλάχιστον κατά τον προηγούμενο μήνα.
Σαφώς, ακόμα δεν μπορεί να διαμορφωθεί ουσιαστική αλλαγή τάσης καθώς οι ενδείξεις για σύντομη έξοδο από την κρίση παραμένουν αδύναμες, με αποτέλεσμα την επιφυλακτικότητα των καταναλωτών. Γενικά πάντως το πρώτο τρίμηνο του 2011, το οικονομικό κλίμα παρουσιάζει τάση σταθεροποίησης. Αναλυτικά:
– στη Βιομηχανία, οι προβλέψεις της παραγωγής περιορίζονται, με το σχετικό δείκτη να παραμένει όμως σε θετικά επίπεδα, ενώ μεγαλύτερη πτώση καταγράφεται στις ήδη πολύ αρνητικές εκτιμήσεις για το τρέχον επίπεδο της ζήτησης και των παραγγελιών. Αντίθετα, οι εκτιμήσεις για τα αποθέματα υποδηλώνουν αποκλιμάκωση.
– στις Υπηρεσίες, οι αρνητικές εκτιμήσεις για το τρέχον επίπεδο εργασιών, αλλά και την τρέχουσα πορεία της ζήτησης αμβλύνονται, αν και περισσότερο υποχωρούν τον Μάρτιο οι προβλέψεις για τη βραχυπρόθεσμη πορεία της ζήτησης.
– στο Λιανικό Εμπόριο, σημαντική άνοδο καταγράφουν τόσο οι εκτιμήσεις για τις τρέχουσες πωλήσεις, όσο και οι προβλέψεις για την εξέλιξη των πωλήσεων το επόμενο τρίμηνο, οι οποίες αντισταθμίζονται εν μέρει μόνο από τη διόγκωση των αποθεμάτων.
– στις Κατασκευές, οι εκτιμήσεις για το επίπεδο προγράμματος εργασιών των επιχειρήσεων βελτιώνονται οριακά, όμως αντίθετα οι προβλέψεις για την απασχόληση του τομέα συρρικνώνονται τον Μάρτιο.
– στην Καταναλωτική Εμπιστοσύνη, οι αρνητικές προβλέψεις των νοικοκυριών για την οικονομική τους κατάσταση περιορίζονται οριακά, ενώ ελαφρώς μεγαλύτερη είναι η άνοδος στις προβλέψεις για την οικονομική κατάσταση της χώρας και στην πρόθεση για αποταμίευση στο επόμενο 12μηνο, με τους σχετικούς όμως δείκτες να παραμένουν έντονα αρνητικοί.
Σε σχέση με την ανεργία στο επόμενο 12μηνο, οι ιδιαίτερα απαισιόδοξες προβλέψεις των καταναλωτών εμμένουν, παρά τη μικρή διόρθωση.
Οι Έλληνες καταναλωτές παραμένουν οι πιο απαισιόδοξοι Ευρωπαίοι για περισσότερο από ένα έτος, ενώ ακολουθούν με διαφορά 20 μονάδων και άνω, η Ρουμανία, η Πορτογαλία, η Βουλγαρία και η Μάλτα.
Οι μέσοι ευρωπαϊκοί δείκτες περιορίζονται οριακά στην ΕΕ και την Ευρωζώνη και διαμορφώνονται αντίστοιχα στις -12,8 και -10,6 μονάδες. Από τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες, οκτώ (Δανία, Γερμανία, Εσθονία, Λουξεμβούργο, Ολλανδία, Αυστρία, Φινλανδία, Σουηδία) παρουσιάζουν τον Μάρτιο θετικούς δείκτες.
Ο Δείκτης Οικονομικού Κλίματος τον Μάρτιο παρέμεινε στα επίπεδα του Φεβρουαρίου στην Ευρωπαϊκή Ένωση, στις 107,4 μονάδες, ενώ περιορίσθηκε οριακά κατά 0,6 μονάδες στην Ευρωζώνη και διαμορφώθηκε στις 107,3 μονάδες.
Η μικρή αυτή μείωση προέρχεται από τη σταθεροποίηση του κλίματος στη Βιομηχανία και την υποχώρηση στους υπόλοιπους τομείς και την καταναλωτική εμπιστοσύνη.
Στην ΕΕ, η Βιομηχανία και οι Υπηρεσίες παραμένουν σε ανοδική τροχιά, αντισταθμίζοντας τις αρνητικές μεταβολές στους υπόλοιπους τομείς και στους καταναλωτές.