Οι γυναίκες που γεννούν με χειροπέδες μέσα στη φυλακή δεν είναι αόρατες
Οι φωτογραφίες της Jane Evelyn Atwood κατάφεραν να ξεκινήσουν παγκόσμιες εκστρατείες ώστε να μην καταπατούνται βιαίως οι ζωές των φυλακισμένων γυναικών.
Το 1989, η Jane Evelyn Atwood άριχσε να φωτογραφίζει σε γυναικείες φυλακές. Για τα επόμενα δέκα χρόνια, επισκέφτηκε 40 ιδρύματα στις ΗΠΑ και την Ευρώπη, στο Ισραήλ και την πρώην Σοβιετική Ένωση, συλλέγοντας εικόνες και ιστορίες από κρατούμενες.
Το βιβλίο της, με τις φωτογραφίες της φυλακής ονομαζόταν «Too Much Time», ένας τίτλος που θα μπορούσε εξίσου να αναφερόταν στη δική της εμμονική βύθιση στο θέμα και στις ζωές των ανθρώπων που φωτογράφιζε.
Η φωτογραφία πυροδότησε μια διεθνή εκστρατεία για την απαγόρευση αυτής της βάρβαρης πρακτικής.
Η εικόνα μιας γυναίκας να γεννά με χειροπέδες σε μια φυλακή της Αλάσκα
Στην εισαγωγή της έγραψε: «Οι άνθρωποι ρωτούν συχνά πώς είναι δυνατόν να μπορώ να ασχολούμαι με ένα τόσο «επίπονο» θέμα για δέκα χρόνια. Η περιέργεια ήταν το αρχικό κίνητρο. Η έκπληξη, το σοκ και η αμηχανία κυριάρχησαν σταδιακά. Μετέπειτα, η οργή με καθοδήγησε».
Πολλές από τις εικόνες της Atwood, που παρουσιάστηκαν σε μια νέα έκθεση, είναι οδυνηρές, μερικές βέβαια βοήθησαν να αλλάξει ο κόσμος. Μια από τις πιο βάναυσες στιγμές των γυναικείων φυλακών που αποτυπώθηκαν στο φακό της Atwood, είναι η εικόνα μιας γυναίκας να γεννά με χειροπέδες σε μια φυλακή της Αλάσκα.
Η φωτογραφία πυροδότησε μια διεθνή εκστρατεία για την απαγόρευση αυτής της βάρβαρης πρακτικής. Το Ηνωμένο Βασίλειο τερμάτισε την πρακτική το 1997· τελικά ακολούθησε ομοσπονδιακός νόμος στις ΗΠΑ, αν και η απάνθρωπη «πρακτική του δεσίματος» παραμένει ευρέως διαδεδομένη. Συνολικά, το φωτογραφικό έργο της Atwood’s αντικατοπτρίζει την αποφασιστικότητα της να αναδείξει τη σκληρότητα και την αλήθεια των γυναικείων φυλακών.
Η γυναικεία φυλακή στο Μετς της Γαλλίας διέθετε μια ειδική εγκατάσταση που επέτρεπε σε ζευγάρια που ήταν φυλακισμένα σε διάφορα μέρη της φυλακής να σμίξουν μέσα από «ειδικά» επισκεπτήρια.
Τα ζευγάρια της φωτογραφίας
Photo: Jane Evelyn Atwood / Agence VU
Η παρουσία ανδρών κρατουμένων είναι ασυνήθιστη στις εικόνες. Η γυναικεία φυλακή στο Μετς της Γαλλίας διέθετε μια ειδική εγκατάσταση που επέτρεπε σε ζευγάρια που ήταν φυλακισμένα σε διαφορετικά μέρη της φυλακής να σμίξουν μέσα από «ειδικά» επισκεπτήρια. Το ζευγάρι στα αριστερά εκτελεί ποινή λόγω «μικροαπατεωνιάς» καθώς πουλούσε ανύπαρκτες κουζίνες.
Το ζευγάρι στα δεξιά ενεπλάκη σε απάτη με συνάλλαγμα. Όταν τράβηξε αυτή τη φωτογραφία, το 1990, η Antwood ήταν η ειδικός στο να αναδεικνύει τις «λεπτομέρειες» την μοναχικής και ανελεύθερης καθημερινότητας των κρατουμένων: το φόρεμα με την πλάτη, οι αμήχανες αγκαλιές του κέντρου νυχτερινών επισκέψεων, στοιχεία που ανταποκρίνονται σε μια άλλη ζωή.