Ηρόδοτος, pater historiae (Μέρος ΙΔ’)
Ο τρόπος της διήγησης του Ηροδότου τον τοποθετεί κοντά στο έπος —«ομηρικώτατον» τον χαρακτήριζαν ήδη από την αρχαιότητα—, ενώ επιρροή άσκησε πάνω του και η δραματουργία της εποχής του
Ο Ηρόδοτος, επηρεασμένος από τις παμπάλαιες λατρείες της χώρας του Νείλου και τις διηγήσεις των ιερέων της, θεωρεί το σύστημα των ελλήνων θεών μια σχετικά πρόσφατη δημιουργία του Ομήρου και του Ησιόδου, στην οποία ενυπάρχουν πολλά αιγυπτιακά στοιχεία.
Εξάλλου, οι επιδράσεις της ιωνικής σκέψης και τα αποτελέσματα των αναζητήσεών του τον έκαναν να θέλει να μιλά γενικά για το θεϊκό, για τη δύναμη και τη δράση των θεών, ανεξάρτητα από τα όποια ονόματα και τις όποιες ιεροτελεστίες, που διαφέρουν από τόπο σε τόπο.
Για τον Ηρόδοτο καθετί που ξεπερνά το μέτρο, καθετί που απειλεί τα κανονικά πλαίσια αυτού του κόσμου, προκαλεί την αγανάκτηση (νέμεσις) του θεού και μαζί τη βέβαιη καταστροφή.
Στις συζητήσεις ανάμεσα στον Κροίσο και τον Σόλωνα, ο δεύτερος λέει επί του προκειμένου τα εξής: η θεότητα έχει έτοιμο το φθόνο και την ταραχή για όσους βιώνουν μια φαινομενικά σίγουρη ευτυχία.
Στο ύφος και τη γλώσσα του ηροδότειου έργου αντανακλώνται ο πλούτος και η ποικιλία του περιεχομένου του.
Άλλοτε το ύφος του Ηροδότου είναι απλό και οι φράσεις του σύντομες, κι άλλοτε πάλι οι προτάσεις του είναι παραφορτωμένες και ο λόγος του μακροπερίοδος, με μια σειρά από εξαρτημένες προτάσεις.
Σημαντικό ρόλο παίζουν οι αγορεύσεις, ενώ οι συμβουλευτικοί λόγοι λαμβάνουν ενίοτε τη μορφή μιας ιστορίας που δίδεται ως παράδειγμα.
Ο τρόπος της διήγησης του Ηροδότου τον τοποθετεί κοντά στο έπος —ομηρικώτατον τον χαρακτήριζαν ήδη από την αρχαιότητα—, ενώ επιρροή άσκησε πάνω του και η δραματουργία της εποχής του.
Όσον αφορά τη γλωσσική μορφή του έργου του Ηροδότου, η διάλεκτος που χρησιμοποιείται είναι μικτή και ποικίλη —σε αντίθεση προς την καθαρή ιωνική διάλεκτο του Εκαταίου—, με ομηρικά στοιχεία αλλά και ίχνη από τη μακροχρόνια παραμονή του πατέρα της ιστοριογραφίας στην Αττική.
*Στη φωτογραφία του παρόντος άρθρου, αναπαράσταση του σηκού του ναού της Νεμέσεως (με το λατρευτικό άγαλμα της θεάς, έργο του Αγορακρίτου) στο Ραμνούντα Αττικής (πηγή: Αρχαιολογία της πόλης των Αθηνών – eie.gr/archaeologia).
Ηρόδοτος, pater historiae (Μέρος Α’)
Ηρόδοτος, pater historiae (Μέρος Β’)
Ηρόδοτος, pater historiae (Μέρος Γ’)
Ηρόδοτος, pater historiae (Μέρος Δ’)
Ηρόδοτος, pater historiae (Μέρος Ε’)
Ηρόδοτος, pater historiae (Μέρος ΣΤ’)
Ηρόδοτος, pater historiae (Μέρος Ζ’)
Ηρόδοτος, pater historiae (Μέρος Η’)
Ηρόδοτος, pater historiae (Μέρος Θ’)
Ηρόδοτος, pater historiae (Μέρος Ι’)
Ηρόδοτος, pater historiae (Μέρος ΙΑ’)
- Γιώργος Λαζάνης: Ο δίκαιος και ο άδικος λόγος
- Παγωνιά και… πλαστικό: Αυτά θα συναντήσει ο Ολυμπιακός στο Καζακστάν κόντρα στην Καϊράτ
- «Ψυχοσεξουαλικό ποπ θρίλερ» – Η Αν Χάθαγουεϊ και η Μικαέλα Κόελ αναμετρώνται στο πρώτο τρέιλερ της επικής ταινίας Mother Mary
- «Μια νύχτα μόνο» στο MEGA: Τι θα δούμε στα επόμενα συγκλονιστικά επεισόδια
- Αυστρία: Ορειβάτης άφησε την σύντροφό του «να παγώσει μέχρι θανάτου» σε κορυφή βουνού
- Brain drain στην Apple – Δεκάδες στελέχη αυτομολούν στους ανταγωνιστές
- ΠΑΟΚ και Ολυμπιακός «μάχονται» για τον τίτλο του League Cup
- Δήμος Νίκαιας-Αγ.Ι.Ρέντη: Ο μεγάλος όγκος των υδάτων υπερέβη προσωρινά τις δυνατότητες των υποδομών
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις







![Άκρως Ζωδιακό: Τα Do’s και Don’ts στα ζώδια σήμερα [Παρασκευή 05.12.2025]](https://www.in.gr/wp-content/uploads/2025/12/pexels-kammeran-gonzalez-keola-3137381-9559884-315x220.jpg)












































































Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442