Πέμπτη 18 Δεκεμβρίου 2025
weather-icon 21o
in.gr

Προτεραιότητα 6: Μηχανικός Διαχωρισμός Απορριμμάτων

Ο μηχανικός διαχωρισμός των απορριμμάτων είναι μία αρκετά πλήρης μέθοδος διαχείρισης των απορριμμάτων, η οποία έχει εφαρμοσθεί σε πολλές χώρες. Ο μηχανικός διαχωρισμός μπορεί να εφαρμοσθεί παράλληλα και συμπληρωματικά με την ανακύκλωση υλικών, για την παραγωγή κυρίως κομπόστ από το οργανικό μέρος των απορριμμάτων.Με τη μέθοδο αυτή, τα απορρίμματα συλλέγονται χωρίς συνήθως καμία διαλογή στην […]

Ο μηχανικός διαχωρισμός των απορριμμάτων είναι μία αρκετά πλήρης μέθοδος διαχείρισης των απορριμμάτων, η οποία έχει εφαρμοσθεί σε πολλές χώρες. Ο μηχανικός διαχωρισμός μπορεί να εφαρμοσθεί παράλληλα και συμπληρωματικά με την ανακύκλωση υλικών, για την παραγωγή κυρίως κομπόστ από το οργανικό μέρος των απορριμμάτων.

Με τη μέθοδο αυτή, τα απορρίμματα συλλέγονται χωρίς συνήθως καμία διαλογή στην πηγή, αλέθονται ή συμπιέζονται από τα αντίστοιχα απορριμματοφόρα οχήματα και αδειάζονται στον υποδοχέα των εγκαταστάσεων μηχανικού διαχωρισμού, όπου εν συνεχεία με μηχανικά μέσα (χρήση θραυστήρων, βαλλιστικών μύλων, ηλεκτρομαγνητικοί διαχωριστές, τεμαχιστές, αεροδιαχωριστές, ξηραντήρες, κόσκινα, κ.α.) επιτυγχάνεται ο διαχωρισμός των οικιακών απορριμμάτων σε επί μέρους συστατικά ή ομοιογενείς κατηγορίες συστατικών που μπορούν έτσι να επιστρέψουν σαν δευτερογενή υλικά στο παραγωγικό κύκλωμα. Τα υλικά τα οποία θεωρητικά μπορούν να ανακτηθούν είναι το οργανικό μέρος των απορριμμάτων, χαρτί & πλαστικά σαν RDF, σιδηρούχα μέταλλα και πιθανά χαρτί και πλαστικά.

Στα πλεονεκτήματα της τεχνολογίας αυτής περιλαμβάνονται τα ακόλουθα: α) Συνολικά μπορεί να ανακτηθεί και αξιοποιηθεί το 40-70% κατά βάρος των οικιακών απορριμμάτων, β) Είναι η πιο παραγωγική μέθοδος σε βιομηχανική κλίμακα με την οποία διαχωρίζεται σχεδόν ολόκληρο το ζυμώσιμο κλάσμα των απορριμμάτων για την παραγωγή compost, γ) Δεν εξαρτάται από την συμμετοχή των δημοτών, και δ) Μπορεί να συνδυαστεί με προγράμματα ΔσΠ, χωρίς να έρχονται σε αντίθεση μεταξύ τους στις περισσότερες περιπτώσεις.

Στα μειονεκτήματα της τεχνολογίας αυτής περιλαμβάνονται τα παρακάτω. α) Παράγονται περιορισμένης καθαρότητας (π.χ. κομπόστ) και αμφιβόλου εμπορευσιμότητας ανακτηθέντα υλικά (π.χ. RDF, χαρτί, πλαστικά). Για παράδειγμα το παραγόμενο κομπόστ θα μπορεί να διατίθεται μόνο σε υποβαθμισμένες περιοχές, αναδασώσεις ή στην καλύτερη περίπτωση στην ανθοκομία. β) Οι πιθανότητες βλάβης ενός κρίκου στην αλυσίδα της εγκατάστασης του μηχανικού διαχωρισμού δεν είναι μικρές, λόγω της πολυπλοκότητας των μηχανισμών της, γεγονός που οδηγεί στην αναγκαιότητα ύπαρξης έκτασης γης ειδικά προετοιμασμένης για την υγειονομική ταφή των απορριμμάτων μέχρι την αποκατάσταση των βλαβών. γ) Τα περισσότερα σύγχρονα συστήματα μηχανικής διαλογής που προσπαθούν με διάφορες δαπανηρές τεχνολογίες να εξαλείψουν τα προβλήματα που παρουσιάζονται, επί του παρόντος είτε είναι στο στάδιο του σχεδιασμού, είτε έχουν λειτουργήσει για περιορισμένο χρονικό διάστημα μόνο σαν μονάδες επίδειξης. Δεν έχουν δηλαδή δοκιμαστεί στην πράξη. δ) Οι μονάδες μηχανικού διαχωρισμού για να είναι βιώσιμες θα πρέπει να λειτουργούν σε μεγάλη κλίμακα που κυμαίνεται από 250-2000 τόνους απορριμμάτων την ημέρα. ε) Οι σύγχρονες μονάδες μηχανικού διαχωρισμού σχεδιάζονται και κατασκευάζονται από τεχνολογικά προηγμένες, βόρειες κυρίως Ευρωπαϊκές χώρες, και είναι μελετημένες για τη σύνθεση των απορριμμάτων και για τις κλιματολογικές συνθήκες των χωρών αυτών. στ) Τα συστήματα μηχανικού διαχωρισμού απαιτούν προχωρημένη, δαπανηρή και κυρίως, εισαγόμενη τεχνολογία με ανάλογες εκροές συναλλάγματος, ενώ η ελληνική συμμετοχή, περιορίζεται στις απλές μεταλλικές κατασκευές που απαιτούν εργαλειομηχανές μηχανουργείου, στις ηλεκτρονικές εγκαταστάσεις και στις οικοδομικές εργασίες. ζ) Οι μονάδες μηχανικού διαχωρισμού δεν έχουν την ελαστικότητα κλίμακας εφαρμογής, επέκτασης ή διόρθωσης σε αντίθεση με την Διαλογή στην Πηγή (ΔσΠ). η) Όταν οι μονάδες μηχανικού διαχωρισμού εξειδικεύονται και στην παραγωγή RDF, τότε η ανακύκλωση χαρτιού με ΔσΠ και η μείωση των πλαστικών είναι δυνατόν να μειώσουν την θερμογόνο δύναμη του RDF. Αντίστροφα, εάν η παραγωγή RDF είναι μιά επιθυμητή επιλογή αυτό είναι δυνατόν να έχει δυσμενή επίδραση στην τοπική αγορά παλιόχαρτου, με αποτέλεσμα να είναι μειωμένη η αποδοτικότητα και των δύο συστημάτων.

Στην Ελλάδα λειτουργεί από το 1998 μονάδα μηχανικού διαχωρισμού στην Καλαμάτα, η οποία εμφανίζει σοβαρότατα προβλήματα στην ποιότητα και διάθεση του παραγόμενου κομπόστ, καθώς επίσης και στη λειτουργία της όλης μονάδος. Επίσης, βρίσκεται υπό κατασκευή μεγάλη μονάδα μηχανικού διαχωρισμού στον ΧΥΤΥ των Ανω Λιοσίων, ενώ προβλέπεται η κατασκευή άλλων δύο στην Αττική, καθώς επίσης και άλλων μονάδων σε άλλες πόλεις της χώρας. Η χώρα μας θα πρέπει να είναι πολύ προσεκτική στη μεταφορά αυτής της τεχνολογίας και να δώσει ιδιαίτερη έμφαση στα προβλήματα της διάθεσης του παραγόμενου κομπόστ και RDF.

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ALTER EGO MEDIA A.E.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΚΕΦΟΔΕ ΑΤΤΙΚΗΣ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Πέμπτη 18 Δεκεμβρίου 2025
Απόρρητο