in.gr > The Good Life > Culture Live > «Το εκπληκτικό μυστικό που μου αποκάλυψε ο Φράνσις Φορντ Κόπολα κατά τη διάρκεια ενός δείπνου»
Μάθημα ζωής 07 Απριλίου 2025 | 16:30
«Το εκπληκτικό μυστικό που μου αποκάλυψε ο Φράνσις Φορντ Κόπολα κατά τη διάρκεια ενός δείπνου»
«Πριν από μερικά χρόνια είχα την ιδιαίτερη χαρά να περάσω ένα βράδυ με τον Φράνσις Φορντ Κόπολα» γράφει στο Forbes o Rick Smith, συγγραφέας τεχνολογίας και ιδρυτής της εταιρίας Fast Radius.
«Από όλους τους ανθρώπους από διαφορετικά κοινωνικά στρώματα που είχα την τύχη να γνωρίσω, ο Κόπολα έμοιαζε να υπάρχει σε ένα εντελώς ξεχωριστό επίπεδο και μου προσέφερε μια από τις πιο ενδιαφέρουσες και μοναδικές προοπτικές για την επαναστατική σκέψη που έχω συναντήσει ποτέ» γράφει ο Rick Smith στο Forbes, το 2014 και συνεχίζει:
«Σε μια πραγματικά αξιομνημόνευτη στιγμή, αφηγήθηκε τη δημιουργία του Νονού. Η ταινία ουσιαστικά ξεκίνησε την καριέρα του και κατά πολλούς τρόπους την καθόρισε, καθώς κατατάσσεται ως η δεύτερη μεγαλύτερη ταινία στην αμερικανική κινηματογραφική ιστορία (μετά τον Πολίτη Κέιν).
»Όμως, αποδεικνύεται ότι η διαδικασία δημιουργίας της ταινίας ήταν γεμάτη αντιξοότητες».
Ο Κόπολα σε μια συζήτηση / Wikimedia Commons
Βαθιά χρεωμένος
Ο Φράνσις Φορντ Κόπολα ξεκίνησε την καριέρα του κάνοντας ταινίες χαμηλού προϋπολογισμού και το πρώτο του αξιόλογο έργο, το Παραφροσύνη (Dementia 13), του απέφερε κάποια περιφερειακή φήμη.
Με το αστέρι του να ανεβαίνει, άρχισε να συγκεντρώνει χρήματα και να επενδύει προσωπικά στις δικές του ταινίες. Αλλά αυτό αποδείχθηκε ότι ήταν μια χαμένη στρατηγική, όταν μια επόμενη ταινία, το Ουράνιο Τόξο του Φάυνμαν (μια διασκευή μιούζικαλ στο Μπρόντγουεϊ) απέτυχε, αφήνοντας τον Κόπολα βαθιά χρεωμένο.
Μέχρι τη στιγμή που ο Κόπολα πήγε στο Χόλιγουντ για να δώσει συνέντευξη για το ρόλο του σκηνοθέτη του Νονού, πίστευε ότι σύντομα θα αναγκαζόταν να καταθέσει αίτηση προσωπικής πτώχευσης.
«Τα στούντιο συνήθως απολύουν σκηνοθέτες μόνο Παρασκευή ή Σάββατο, μου είπε ο Κόπολα» γράφει ο Rick Smith στο Forbes
Ο δύσκολος Μάρλον Μπράντο και η απόλυση του Κόπολα
Η συνέντευξή του ήταν επιτυχής (και ένας ευπρόσδεκτος αντιπερισπασμός από τα άλλα προβλήματά του), και η Paramount Pictures του προσέφερε τη δουλειά. Όμως η δασύτριχη, «χίπικη» εμφάνισή του δεν του χάρισε πολλούς φίλους μέσα στην εταιρεία, και γρήγορα ήρθε σε σύγκρουση με τα στελέχη του στούντιο για τις επιλογές του στο κάστινγκ.
Ο Κόπολα πάλεψε σκληρά για να βάλει τον Μάρλον Μπράντο στον πρωταγωνιστικό ρόλο, αλλά πολλά στελέχη του στούντιο προτιμούσαν πολύ τον Ντάνι Τόμας στον ρόλο του «πάτερ φαμίλια».
Καθώς η ταινία έμπαινε στην παραγωγή, ο Κόπολα πάλευε με τις εκκεντρικές προσωπικότητες των ηθοποιών του (ο Μπράντο συχνά επέμενε ότι οι συνάδελφοί του ηθοποιοί κολλούσαν τις ατάκες του τυπωμένες στο μέτωπό τους), και οι διαφωνίες του με το στούντιο κλιμακώνονταν.
Μια ομάδα υψηλόβαθμων στελεχών της Paramount ήταν αποφασισμένη να τον απομακρύνει.
«Τα στούντιο συνήθως απολύουν σκηνοθέτες μόνο Παρασκευή ή Σάββατο, μου είπε ο Κόπολα» γράφει ο Rick Smith στο Forbes και συνεχίζει: «Με αυτόν τον τρόπο, μπορούν να καθαρίσουν γρήγορα το χάος, να φέρουν τον νέο σκηνοθέτη και να συνεχίσουν την παραγωγή τη Δευτέρα.
»Κάποιος με είχε ειδοποιήσει ότι στο τέλος της εβδομάδας, το στούντιο σχεδίαζε να με απολύσει. Έτσι, ήμουν εκεί, στα πρόθυρα της προσωπικής χρεοκοπίας, και σίγουρος ότι επρόκειτο να με απολύσουν δημόσια από μια δουλειά υψηλού προφίλ».
«Κοιτάζοντας πίσω, στην αρχή αναρωτιόμουν πώς καταφέραμε να ολοκληρώσουμε την ταινία. Αλλά τώρα ξέρω ότι ήταν το χαοτικό περιβάλλον που συνέβαλε στην επιτυχία του έργου»
Ο Κόπολα στο σετ / Wikimedia Commons
Η μαγική δύναμη των αντιξοοτήτων
«Πραγματικά δεν ήξερα τι να κάνω. Εκείνη την Τετάρτη, λοιπόν, απέλυσα σχεδόν όλο το προσωπικό μου. Σκέφτηκα ότι με αυτόν τον τρόπο δεν θα μπορούσαν να με απολύσουν – είμαι ο μόνος που έχει απομείνει και ξέρει τι συμβαίνει» θυμάται ο Smith τον Κόπολα να του λέει.
Η στρατηγική του πέτυχε, αλλά φοβόταν ότι η αναστολή του θα ήταν βραχύβια. Ο Κόπολα έσπευσε να ολοκληρώσει ολόκληρο το έργο σε λιγότερο από 65 ημέρες, με τα στελέχη της Paramount να τον ακολουθούν καθ’ όλη τη διάρκεια.
«Κοιτάζοντας πίσω, στην αρχή αναρωτιόμουν πώς καταφέραμε να ολοκληρώσουμε την ταινία. Αλλά τώρα ξέρω ότι ήταν το χαοτικό περιβάλλον που συνέβαλε στην επιτυχία του έργου. Δεν θα μπορούσαμε ποτέ να πετύχουμε κάτι τόσο σπουδαίο χωρίς όλες αυτές τις αντιξοότητες στο μίγμα.
»Και έτσι πάει η ζωή» εξήγησε ο Κόπολα στον Smith.
«Οι άνθρωποι ξοδεύουν τόσο πολύ από τον χρόνο τους προσπαθώντας να αποφύγουν τις αντιξοότητες. Εκνευρίζονται και ανησυχούν γι’ αυτές μέχρι να τους καταβροχθίσουν. Εγώ βλέπω τις αντιξοότητες ως μέρος της ζωής και γνωρίζω ότι μερικές από τις σπουδαιότερες ιδέες, εμπνεύσεις και επαναστατικές καινοτομίες συμβαίνουν σε αντίξοα περιβάλλοντα.
»Αναζητώ τις αντιξοότητες στη δουλειά μου και, κατά έναν περίεργο τρόπο, μερικές φορές τις αγαπώ κιόλας».
Η ιστορία επαναλήφθηκε, δυστυχώς, με την τελευταία ταινία του Κόπολα, «Megalopolis», επιβεβαιώνοντας το χαοτικό, υπέροχο, δημιουργικό μυαλό του σπουδαίου σκηνοθέτη.
*O Φράνσις Φορντ Κόπολα είναι 86 ετών και γεννήθηκε στις 7 Απριλίου του 1939 στο Ντιτρόιτ, Μίσιγκαν, ΗΠΑ.
*Με στοιχεία από forbes.com | Αρχική Φωτό: O Φράνσις Φορν Κόπολα με τον καλλιτέχνη Μισέλ Ρουσό / Wikimedia Commons