Ενίσχυση των δημόσιων δομών υγείας με τη συμβολή του ιδιωτικού τομέα, ώστε οι ασθενείς να βρίσκουν υπηρεσίες υγείας όταν δεν μπορούν να καλυφθούν από νοσοκομεία ή κέντρα υγείας, προωθεί το υπουργείο Υγείας, σχεδιάζοντας παράλληλα την εισαγωγή ποιοτικών χαρακτηριστικών για τις υπηρεσίες που το δημόσιο θα αγοράζει από τον ιδιωτικό τομέα.

Για την επίτευξη του στόχου, θα ενεργοποιηθούν οι Συμπράξεις Δημοσίου – Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), ενώ για τον έλεγχο ποιότητας αυτός θα μετράται με ειδικούς δείκτες, οι οποίοι θα θεσμοθετηθούν σε νομοσχέδιο που αναμένεται.

Στο ευρύτερο σχέδιο μεταρρυθμίσεων περιλαμβάνεται και ο χάρτης υγείας, που θα δείξει τι υπηρεσίες υγείας χρειάζεται ο πληθυσμός, σε τι ποσότητα και σε ποιά σημεία στην επικράτεια.

Σε συνέντευξή του στο in.gr o υπουργός Υγείας Θάνος Πλεύρης εξηγεί πώς θα γίνει αυτό, δείχνοντας πως το πρώτο βήμα ήδη έχει γίνει με την πανδημία, καθώς για την ενίσχυση της δυναμικότητας του συστήματος υγείας, αξιοποιήθηκαν οι δυνατότητες του ιδιωτικού τομέα. Κάνει όμως λόγο και για έλεγχο όχι μόνο των παρεχόμενων υπηρεσιών, αλλά και της ζήτησης, με τους ελέγχους να γίνονται τη ίδια στιγμή που ο ασθενής παίρνει την υπηρεσία που χρειάζεται από γιατρούς, διαγνωστικά κέντρα και ιδιωτικές κλινικές.

Μιλώντας για την πανδημία και τα προβλήματα που αντιμετώπισε το σύστημα υγείας για να καλύψει τέτοια μαζική ζήτηση υπηρεσιών, ο υπουργός αναφέρεται στην ενίσχυση του ΕΣΥ με εξοπλισμό και ανθρώπινο δυναμικό, αποφεύγοντας να εκτιμήσει το κόστος, αφού η πανδημία συνεχίζεται. Όμως τονίζει ότι οι ανάγκες της πανδημίας εκτός του κόστους των υποδομών και των προσλήψεων, περιλαμβάνουν την ίδια τη στελέχωση με το εξειδικευμένο προσωπικό που δεν υπάρχει πλέον στη χώρα. Ο υπουργός αποφεύγει επίσης να προβλέψει τη νοσηρότητα που θα προκύψει τα επόμενα χρόνια εξαιτίας της απομάκρυνσης των χρονίως πασχόντων από την περίθαλψη, υπό το φόβο της προσβολής από τον κοροναϊό, επισημαίνοντας ότι τώρα υπάρχει δυνατότητα κάλυψης και άλλων παθήσεων πλην της covid-19.

Όσο για το clawback, τόσο του ιδιωτικού τομέα υγείας, όσο και των φαρμάκων, παραδέχεται ότι δυσχεραίνει τη λειτουργία των επιχειρήσεων και κάνει λόγο για έλεγχο της ζήτησης.

Για το φάρμακο, υπογραμμίζει τον έλεγχο της ζήτησης και αναφέρεται στους επιμέρους κλειστούς προϋπολογισμούς που βάζουν πλαφόν στην αγορά φαρμάκων συγκεκριμένων θεραπευτικών κατηγοριών, για να περιοριστούν οι υπερβάσεις στη δαπάνη, αλλά και για την προκαταβολική εξασφάλιση εκπτώσεων, ειδικά για τα ακριβά φάρμακα.

Κε υπουργέ, η πανδημία έχει αναδείξει όλες τις παθογένειες του συστήματος υγείας της χώρας, με κυρίαρχα ζητήματα τις ελλείψεις προσωπικού και ΜΕΘ. Έχει υπολογιστεί τι θα κόστιζε στη χώρα να καλυφθούν αυτά τα κενά;

Οι κλίνες ΜΕΘ που είχε διαθέσιμες το ΕΣΥ πριν την πανδημία ήταν περίπου 550 και σήμερα διατίθενται στο ΕΣΥ άνω των 1300 κλινώ ΜΕΘ. Παράλληλα η ενίσχυση σε προσωπικό αριθμεί 12.000 επικουρικό προσωπικό, 2.000 επικουρικούς ιατρούς και άνω των 2.000 μόνιμο προσωπικό. Συνεπώς έγινε η μεγαλύτερη δυνατή ενίσχυση του ΕΣΥ και σε ΜΕΘ και σε ανθρώπινο δυναμικό. Δεν είναι θέμα κόστους. Η κάθε κλίνη ΜΕΘ χρειάζεται και τους αντίστοιχους ιατρούς. Παράλληλα, έχουν ενταχθεί στην μάχη της πανδημίας και ιδιωτικές δομές και ιδιώτες ιατροί.

Ταυτόχρονα, έχουν αναδειχθεί και οι ανισότητες πρόσβασης στο σύστημα υγείας, ιδίως των χρονίως πασχόντων. Τι επιπτώσεις βλέπετε από την απομάκρυνσή τους από την περίθαλψη λόγω της πανδημίας;

Μία παθογένεια της πανδημίας είναι και η υποστήριξη άλλων ασθενειών και ιδίως των χρονίως πασχόντων ειδικά στην πρώτη φάση της πανδημίας. Για αυτό τον λόγο αποφασίσαμε να μην ξαναγίνει το ΕΣΥ μονοθεματικό, λαμβάνοντας και βοήθεια από τον ιδιωτικό τομέα προς τούτο.

Πώς βλέπετε τον ιδιωτικό τομέα υγείας και τον συμπληρωματικό του ρόλο στην υποβοήθηση του πληθυσμού να καλύψει τις ανάγκες του;

Η πανδημία έδειξε και δείχνει ότι μπορεί να υπάρχει άριστη συνεργασία δημοσίου και ιδιωτικού τομέα, προκειμένου να παρέχεται το αγαθό της υγείας στους πολίτες. Θα στηρίξουμε αυτές τις συνέργειες μέσω ΣΔΙΤ στο ΕΣΥ και παράλληλα με το νομοσχέδιο για τον ΕΟΠΥΥ θα εντάξουμε υψηλού επιπέδου ποιοτικά κριτήρια ώστε ο ΕΟΠΥΥ να συμβάλλεται μόνο με ποιοτικούς παρόχους και να υπηρετεί τον ασφαλισμένο.

Στο φάρμακο είχαμε πρόσφατα νέες νομοθετικές ρυθμίσεις που επεκτείνουν τους κλειστούς προϋπολογισμούς σε νοσοκομειακή και εξωνοσοκομειακή περίθαλψη. Τι θα γίνει αν τα όρια που θα τεθούν δεν αρκέσουν για να καλυφθούν οι ανάγκες;

Το clawback στο φάρμακο νοσοκομειακό και εξωνοσοκομειακό υπερβαίνει το 1,3 δις και ως εκ τούτου πρέπει να υπάρχουν διορθωτικές κινήσεις για την μείωση του γνωρίζοντας ότι η εξίσωση είναι πολύ δύσκολη. Το πρόβλημα είναι πρόβλημα ελέγχου της κατανάλωσης.

Το clawback ταλανίζει τόσο τις φαρμακευτικές, όσο και τους ιδιώτες παρόχους, παρά τις ρυθμίσεις που έχουν ήδη γίνει. Υπάρχει ενδεχόμενο να αυξηθούν οι ελλείψεις φαρμάκων ή να δούμε αναμονές ασθενών σε διαγνωστικά κέντρα, γιατρούς και κλινικές;

Όπως ανέφερα το clawback και στο φάρμακο και στους ιδιώτες παρόχους είναι πρόβλημα που για την αντιμετώπιση τους θέλουμε διαρθρωτικά μέτρα. Στους ιδιώτες παρόχους πιστεύουμε ότι με τον real time έλεγχο από ιδιωτικές ελεγκτικές εταιρίες και οι ποιοτικές δείκτες θα εξορθολογίσουν την κατάσταση. Αντίστοιχα στο φάρμακο ήδη τέθηκαν μέτρα ελέγχου της κατανάλωσης, αύξησης των διαπραγματεύσεων και ελέγχου της συνταγογράφησης. Το 2022 στόχος είναι να μειωθεί δραστικά η υπέρβαση.

Η δημόσια δαπάνη για περίθαλψη είναι περίπου στο μισό της δημόσιας δαπάνης στις χώρες του ΟΟΣΑ, σε μια περίοδο που οι τεχνολογίες υγείας πιέζουν τα συστήματα διεθνώς. Βλέπετε άμεσα κάποια αναδιάρθρωση που θα αύξανε τη δημόσια χρηματοδότηση, ώστε οι ασθενείς να ανακουφιστούν από τις αυξημένες ιδιωτικές πληρωμές;

Όλη η μεταρρύθμιση του real time ελέγχου, των ποιοτικών δεικτών, του εξορθολογισμού της συνταγογράφησης, του ψηφιακού φακέλου και του νέου χάρτη υγείας έχει αυτήν τη στόχευση.

Γράψτε το σχόλιό σας

Ακολουθήστε το in.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο in.gr