Το Facebook επιχειρεί να κατευνάσει τις ανησυχίες για τα πειράματά του
Η Facebook Inc. επιχειρεί να ανακτήσει την εμπιστοσύνη των μελών της υπηρεσίας της, μετά την γενική κατακραυγή που προκάλεσε η διεξαγωγή ενός πειράματος στο πλαίσιο μιας επιστημονικής μελέτης που επηρέαζε τα συναισθήματά τους, εν αγνοία τους. Η εταιρεία δεσμεύεται ότι ανάλογες μελέτες θα περνούν από διεξοδικό έλεγχο πριν διεξαχθούν και θα ελέγχονται ποικιλοτρόπως. Εντούτοις, η εταιρεία δεν αναφέρει ότι την επόμενη φορά, θα ξέρουν τι τους συμβαίνει στους κόλπους του Facebook.
Τον Ιανουάριο του 2012 ο αριθμός των ευχάριστων και των δυσάρεστων αναρτήσεων που είδαν 690.000 μέλη του Facebook να έρχονται από τους φίλους τους στο News Feed τους ήταν καθοδηγούμενος από μελετητές της εταιρείας στο πλαίσιο μιας επιστημονικής μελέτης.
Στο πλαίσιο της μελέτης αυτής, συγκεντρώθηκαν και αξιολογήθηκαν ως θετικά ή αρνητικά τα post που έγραψαν ακολούθως όσοι είδαν την νοθευμένη αλληλουχία αυτών των αναρτήσεων. Το συμπέρασμα της μελέτης ήταν πως, εκείνοι που υποβλήθηκαν στην ανάγνωση λιγότερων ευχάριστων σχολίων τελικά είχαν πιο αρνητική διάθεση. Eκείνοι που υποβλήθηκαν σε λιγότερα δυσάρεστα post, έγραψαν λιγότερα δυσάρεστα μηνύματα.
Το πείραμα έγινε με τυχαίο δείγμα μελών του Facebook και η σχετική μελέτη δημοσιεύτηκε στοProceedings of the National Academy of Sciences της 17ης Ιουνίου 2014. Τα δεδομένα έδειξαν ότι η εμπειρία συναισθημάτων των χρηστών online επηρεάζεται από τα μηνύματα που λαμβάνουν online, γεγονός που μπορεί να επηρεάσει την συμπεριφορά τους offline.
Ωστόσο, μέλη του Facebook ως δυνητικά υποκείμενοι σε ανάλογα πειράματα, αν και ποτέ κανείς δεν έμαθε ποιοι υπέστησαν το εν λόγω, δεν είδαν με καλό μάτι την πρακτική. Οι συμμετέχοντες δεν είχαν την παραμικρή ιδέα ότι κάποιος πειραματιζόταν με τα συναισθήματά τους, τα οποία μάλιστα μπορεί να μετέφεραν και στον πραγματικό κόσμο, όπως διαπιστώθηκε από την μελέτη.
Τώρα, η εταιρεία υπόσχεται ότι, στο εξής, όταν υπάρχει αίτημα να διεξαχθεί επιστημονική έρευνα με υποκείμενο συγκεκριμένο τμήμα του πληθυσμού (όπως ηλικιακές ομάδες) ή όταν η έρευνα αυτή «συνδέεται με περιεχόμενο που μπορεί να θεωρηθεί αυστηρά προσωπικό (όπως τα συναισθήματα)», το αίτημα θα περνάει από εκτενή έλεγχο πριν η έρευνα ξεκινήσει, ο οποίος θα διευρύνεται σε πολλαπλούς τομείς (ιδιωτικότητα, νομικό πλαίσιο κ.ά.) εάν εμπλέκεται σε αυτήν και κάποιο μέλος της ακαδημαϊκής κοινότητας.
Οι διαβεβαιώσεις της εταιρείας που διαχειρίζεται το μεγαλύτερο κοινωνικό δίκτυο online συνεχίζονται, αναφερόμενη σε δίμηνη επιμόρφωση των στελεχών της για την διεξαγωγή επιστημονικών ερευνών και στην εκτενή επιθεώρησή τους.
Εντούτοις, η Facebook Inc. δεν δεσμεύεται ξεκάθαρα ότι δεν θα πειραματιστεί ξανά με τα συναισθήματα των μελών ή ότι θα ζητάει την ρητή συναίνεσή τους πριν την διεξαγωγή τους -ίσως γιατί έτσι θα αλλοιωνόταν η συμπεριφορά τους.
«Διαδικτυακές υπηρεσίες όπως το Facebook μπορούν να συνδράμουν την πληρέστερη κατανόηση της μηχανικής του κόσμου γύρω μας», καταλήγει η ανακοίνωση της εταιρείας.
Από την άλλη, το Facebook πρόσφατα ανακοίνωσε ότι θα θέσει σε λειτουργία το Altas, ένα σύστημα προώθησης διαφημιστικών μηνυμάτων στο πλέον κατάλληλο κοινό-στόχο όχι μόνο εντός Facebook αλλά στο ευρύτερο WWW, θέτοντας στο επίκεντρο «τον άνθρωπο», αυτόν που μπορεί πλέον με σαφήνεια να διακρίνει ότι είναι το ίδιο πρόσωπο online και offline για να του σερβίρει διαφημίσεις, χωρίς ωστόσο να δέχεται ότι αποκαλύπτει στους διαφημιζόμενους και την ταυτότητά του. Μπορείτε να διαβάσετε περισσότερα για τον Άτλαντα του Facebook που θα σας ακολουθεί online και offline στο tech.in.gr.