Μιχάλης Κατωπόδης
Είναι αλήθεια ότι το ένστικτο των ανθρώπων της Toyota, μέχρι στιγμής, δεν τους έχει απογοητεύσει. Η ίδια διορατικότητα που το 1994 δημιούργησε την κατηγορία των SUV και το 2000 πήγε ένα βήμα παραπέρα τα fun to drive 4Χ4, τώρα προστάζει μεταστροφή στην άνεση και την πολυτέλεια. Οι Ιάπωνες, φυσικά, υπέκυψαν. Αυτό όμως αποτελεί και το μεγαλύτερο στοίχημα που θα μπορούσαν να βάλουν.
Ταυτότητα |
Κινητήρας: |
1.998 κ.εκ. |
Ισχύς: |
152 ίπποι/6.000 σ.α.λ. |
Ροπή: |
194 Nm/4.000 σ.α.λ. |
Επιτάχυνση: |
0-100χλμ./ώρα σε 10,6 δλ |
Τελ. ταχύτητα: |
185 χλμ./ώρα |
Tιμή βασικής έκδοσης: |
29.500 ευρώ |
Τιμή αυτοκινήτου δοκιμής: |
36.650 ευρώ |
Αντικειμενικά μιλώντας, το νέο RAV4 είναι το πρώτο τετρακίνητο όχημα της Toyota που δεν σε κερδίζει από την πρώτη στιγμή αλλά περιμένει να το εκτιμήσεις με τον καιρό, αναγνωρίζοντας σιγά-σιγά τα πλεονεκτήματά του. Ίσως σε αυτό να φταίει ο σπιρτόζος χαρακτήρας, που αποτελεί πλέον παρελθόν, πράγμα που έρχεται σε αντίθεση με όλο το οικοδόμημα που έχτιζαν οι δύο προηγούμενες γενιές. Ενδεχομένως πάλι, αυτό να οφείλεται στην ψαλίδα του ανταγωνισμού, που έχει κλείσει εδώ και καιρό και μάλιστα από προτάσεις που σχεδιάστηκαν συγκεκριμένα για να κοντράρουν το εν λόγω όχημα, γνωρίζοντας καλά τόσο τα αδύνατα, όσο και τα δυνατά του σημεία. Όπως, πάντως, και να έχει, το νέο RAV4 είναι αποφασισμένο να κοιτάξει μπροστά. Από το παρελθόν κράτησε μόνο ορισμένες σχεδιαστικές πινελιές, σαν φόρο τιμής, αλλάζοντας εκ βάθρων τα όσα στεγανά είχε.
Η αισθητή αύξηση του μεγέθους δεν ευνοεί απαραίτητα το κύρος, σίγουρα όμως προσφέρει μία σαφώς πιο ευρύχωρη καμπίνα, ικανή να μεταφέρει πέντε ενήλικες και επιπλέον 586 λίτρα αποσκευών. Ακρως θετική σε αυτό είναι και η σχεδίαση των πίσω καθισμάτων, που όχι μόνο αναδιπλώνονται αλλά μετακινούνται και κατά μήκος, αφήνοντας, με τη λειτουργικότητά τους, ξεκάθαρες πολυμορφικές προεκτάσεις.
Υπέρ |
Ποιότητα κύλισης-άνεση |
|
Αυξημένοι εσωτερικοί χώροι |
|
Ενεργητική ασφάλεια |
|
Κατά |
Επιδόσεις |
|
Θόρυβος κινητήρα |
|
Εκτός δρόμου δυνατότητες |
|
Ο, πάλαι ποτέ, εθισμένος στη γρήγορη -στα μέτρα του δυνατού- οδήγηση, τώρα θα πρέπει να φορέσει κοστούμι και να τιθασεύσει τις ορμές του, που δεν έχουν καμία θέση στο νέο RAV4. Αυτό, από την πλευρά του, θα προσπαθήσει να του χρυσώσει το χάπι με τη μοντέρνα σχεδίαση, τις άφθονες θέσεις για μικροαντικείμενα και την ποιότητα κύλισης, που δείχνει σκάλες καλύτερη από ότι στο παρελθόν.Ο κινητήρας, αν και βασίζεται στο ίδιο μπλοκ, φέρει εκτεταμένες βελτιώσεις που του χαρίζουν δύο ίππους και δύο Nm ροπής παραπάνω. Στην πράξη οι 152 ίπποι που κρύβονται κάτω από το καπό δεν είναι λίγοι για ένα δίλιτρο σύνολο. Αν όμως σε αυτό υπολογίσει κανείς το αυξημένο βάρος, τότε θα αναγνωρίσει μία από τις κύριες αιτίες της λοβοτομής.
Εάν το σκεπτικό στην όλη προσπάθεια ήταν η δημιουργία ενός αυτοκινήτου που θα κάνει λίγο απ΄ όλα, τότε οι Ιάπωνες το πέτυχαν απόλυτα. Βολεμένος στη θέση του οδηγού, εύκολα φέρνει κανείς στα μέτρα του το ηλεκτρικής υποβοήθησης τιμόνι, που πλέον ρυθμίζεται και στους δύο άξονες. Το κάθισμα πάλι, στην πλούσια έκδοση Luxury, μετακινείται ηλεκτρικά, χωρίς όμως να προσφέρει ιδιαίτερη πλευρική στήριξη, έτσι, για να μην… μπαίνουν ιδέες.
Η φουτουριστική σχεδίαση του ταμπλό και τα παρεχόμενα στοιχεία εξοπλισμού, αποτελούν μεν την τελευταία λέξη της μόδας, στην πράξη όμως πολλές από τις διαθέσιμες λειτουργίες θέλουν αρκετή εξοικείωση ως προς την εργονομία τους. Ο διζωνικός κλιματισμός, το εξάδισκο ηχοσύνολο και το σύστημα έξυπνης εισόδου και εκκίνησης του κινητήρα είναι λίγα μόνο από τα ηλεκτρονικά καλούδια, που ώρες-ώρες, όμως, ίσως και να κουράσουν.
Η συγκεκριμένη διαπίστωση αφορά αποκλειστικά και μόνο τους τελευταίους ρομαντικούς που θα ήθελαν ένα επιπλέον κουμπί, για το σύστημα ελέγχου της ευστάθειας, VSC. Η politically correct τοποθέτηση του αυτοκινήτου στο δρόμο -και εκτός αυτού- αφήνει μεν τον οδηγό να παίξει, άμεσα όμως θα του τραβήξει το αυτί όταν αρχίσει να το παρακάνει, χωρίς να επιτρέπει δικαίωμα στο λάθος.
Η προηγμένη διασύνδεση του VSC με το ηλεκτρικά υποβοηθούμενο σύστημα διεύθυνσης και τη νέα τετρακίνηση, στην οποία θα αναφερθούμε παρακάτω, είναι σε θέση να προσφέρουν ουσιαστική ενεργητική ασφάλεια, προσφέροντας ένα σύνολο τόσο ουδέτερο που είναι πραγματικά δύσκολο να χάσει κανείς τον έλεγχο, ο,τι ατσαλιά και να κάνει.
Το τίμημα για τις υπηρεσίες του Integrated Active Drive System είναι αυτός ακριβώς ο ψαλιδισμός του σκέρτσου που παρείχαν τα προηγούμενα RAV4. Κατά τα άλλα οι κλίσεις του αμαξώματος παραμένουν φυσιολογικές, η πρόσφυση των 225/65 R17 ελαστικών της Yokohama ικανοποιητική και η δυνατότητα άνετων μετακινήσεων με υψηλές ταχύτητες αναλλοίωτη.
Επιστρέφοντας αισίως στα της τετρακίνησης, εντός δρόμου είναι σχεδόν απίθανο να διαπιστώσει κανείς την απώλεια του κεντρικού διαφορικού. Ο ηλεκτρομαγνητικός συμπλέκτης που έχει αναλάβει να καλύψει το κενό δείχνει προσεγμένος και ακριβής, σε βαθμό μάλιστα που δεν περιμέναμε. Αυτό γίνεται ακόμα πιο εμφανές στο χώμα, όπου μεταβάλλει άμεσα την κατανομή της ροπής στους δύο άξονες, ανάλογα με τις περιστάσεις.
Σχετικά αποδοτικό στη λειτουργία του δείχνει και το πίσω διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης. Το τελικό αποτέλεσμα, ωστόσο, συμπεριλαμβανομένων των ασφάλτινων ελαστικών και της μείωσης των γωνιών προσέγγισης, ράμπας και αναχώρησης, υστερεί ελαφρά ως προς τις δυνατότητές του σε σχέση με το παρελθόν αλλά και τον άμεσο ανταγωνισμό.
Εν κατακλείδι, εάν υπήρχε δικαίωμα επιλογής, θα θυσιάζαμε ευχαρίστως ορισμένα από τα εξελιγμένα χαρακτηριστικά του αυτοκινήτου για έναν λιγότερο αποστειρωμένο, οδηγικά, χαρακτήρα. Το σκίρτημα της ερωμένης έχει περάσει ανεπιστρεπτί, για χάρη της ασφάλειας της συζύγου. Εάν το δεχτείτε αυτό, τότε έχετε μπροστά σας ένα SUV στο οποίο πραγματικά αξίζει να βασιστεί κανείς για να ανοίξει σπιτικό…
Κινητήρας |
Κυβισμός |
1.998 κ.εκ. |
Κύλινδροι |
4 σε σειρά |
Ισχύς (ίπποι) |
152 ίπποι/ 6.000 σ.α.λ. |
Ροπή (Νm) |
194 Nm/ 4.000 σ.α.λ. |
Θέση |
Εμπρός/εγκάρσια |
Μπλοκ/κεφαλή |
Αλουμίνιο/ αλουμίνιο |
Τροφοδοσία |
Ψεκασμός πολλαπλών σημείων |
Διάμετρος x διαδρομή |
86,0 x 86,0 |
Βαλβίδες ανά κύλινδρο |
4 |
Εκκεντροφόροι |
2 ΕΕΚ |
Ειδική ισχύς (ίπποι/λίτρο) |
76,1 |
Μετάδοση |
Κίνηση |
Σε όλους τους τροχούς |
Κιβώτιο |
Μηχανικό πέντε σχέσεων |
Σχέσεις κιβωτίου |
1η |
1:3,833 |
|
2η |
1:2,045 |
|
3η |
1:1,333 |
|
4η |
1:1,028 |
|
5η |
1:0,820 |
|
Τελική σχέση διαφορικού |
|
1:3,583 |
|
Ανάρτηση |
Εμπρός |
Γόνατα McPherson με ψαλίδια βάσης και αντιστρεπτική ράβδο |
Πίσω |
Διπλά ψαλίδια |
Φρένα |
Εμπρός |
Αεριζόμενοι δίσκοι |
Πίσω |
Δίσκοι |
ABS |
Ναι |
Τροχοί |
Διαστάσεις |
17 X 7,0J |
Υλικό |
Αλουμίνιο |
Τύπος ελαστικών |
Yokohama Geolander G91 |
Ελαστικά |
225/65 R17 |
Ρεζέρβα |
Κανονικής διαμέτρου |
Σύστημα διεύθυνσης |
Τύπος |
Κρεμαγιέρα |
Υποβοήθηση |
Ηλεκτρική |
Στροφές τιμονιού |
2,8 |
Διάμετρος στροφής |
10,2 μέτρα |
Διαστάσεις |
Μήκος |
4,395 μέτρα |
Πλάτος |
1,815 μέτρα |
Ύψος |
1,720 μέτρα |
Μεταξόνιο |
2,560 μέτρα |
Μετατρόχιο (Ε/Π σε χιλιοστά) |
1.560/1.560 |
Χώρος αποσκευών |
586-1.469 λίτρα |
Βάρος |
1.465 κιλά |
Αναλογία κιλών/ίππο |
9,63 |
Κατανάλωση (λίτρα/100 χλμ.) |
Πόλη |
11,0 |
Εκτός |
7,2 |
Μέση |
8,6 |
Ρεζερβουάρ (λίτρα) |
60 |
Αυτονομία |
697 χλμ. (θεωρητική μέση) |
Επιδόσεις |
Τελική ταχύτητα |
185 χλμ./ώρα |
0-100χλμ./ώρα |
10,6 δευτερόλεπτα |
Ο ανταγωνισμός στη συγκεκριμένη κατηγορία είναι σαφώς πιο σοβαρός από ο,τι είχε να αντιμετωπίσει το προηγούμενο RAV4, στις αρχές του 2000. Tο RAV4, λόγω ονόματος και ικανοτήτων, θα βρει σίγουρα μία ηγετική θέση στον πίνακα των πωλήσεων, παρόλα αυτά, όσοι ασχοληθούν θα βρουν σίγουρα και πιο ικανές προτάσεις, ανάλογα με τα επιμέρους χαρακτηριστικά που ζητούν.
Ford Maverick 2.3 |
 |
Κυβισμός |
2.261 κ.εκ. |
Ιπποδύναμη |
150 ίπποι/5.700 σ.α.λ. |
Ροπή |
200 Nm/4.000 σ.α.λ. |
Επιτάχυνση |
10,7 δευτ. |
Τελική ταχύτητα |
171 χλμ./ώρα |
Τιμή |
24.969-34.500 ευρώ |
|
Το Maverick εξασφαλίζει ένα πιο ισορροπημένο χαρακτήρα μεταξύ των εντός και εκτός δρόμου ικανοτήτων του, ο κινητήρας όμως που χρησιμοποιεί, ξεπερνά το ψυχολογικό όριο των δύο λίτρων. Γενικά αποτελεί μία αξιόλογη πρόταση, η οποία αποκτά ακόμα μεγαλύτερο ενδιαφέρον χάρη στο κόστος κτήσης και τα ευέλικτα χρηματοδοτικά προγράμματα της Ford |
Honda CR-V |
 |
Κυβισμός |
1.998 κ.εκ. |
Ιπποδύναμη |
150 ίπποι/6.900 σ.α.λ. |
Ροπή |
192 Nm/4.000 σ.α.λ. |
Επιτάχυνση |
10,8 δευτ. |
Τελική ταχύτητα |
177 χλμ./ώρα |
Τιμή |
29.990-34.390 ευρώ |
|
Το CR-V είναι, ίσως, ο,τι πιο κοντά υπάρχει στη λογική του RAV4, αφού αποτελεί ένα κατά κανόνα ασφάλτινο SUV, με σχετικά περιορισμένες εκτός δρόμου ικανότητες. Η λειτουργία και η αίσθηση του κινητήρα του δείχνει καλύτερη, το εσωτερικό όμως είναι μάλλον αδιάφορο σε αίσθηση και ποιότητα κατασκευής. Οι εσωτερικοί χώροι είναι απόλυτα ικανοποιητικοί, ενώ στα θετικά της συγκεκριμένης πρότασης ανήκει και η εγγύηση των επτά ετών της ελληνικής αντιπροσωπείας |
Hyundai Santa Fe |
 |
Κυβισμός |
2.657 κ.εκ. |
Ιπποδύναμη |
189 ίπποι/6.000 σ.α.λ. |
Ροπή |
248 Nm/4.000 σ.α.λ. |
Επιτάχυνση |
11,7 δευτ. |
Τελική ταχύτητα |
179 χλμ./ώρα |
Τιμή |
33.000-39.000 ευρώ |
|
Αισθητά μεγαλύτερο από τη συντριπτική πλειοψηφία του ανταγωνισμού, το Santa Fe στοχεύει -όπως και το RAV4- στην άνεση και την πρακτικότητα κατά την καθημερινή χρήση. Οι επιδόσεις του δεν είναι ιδιαίτερα ανταγωνιστικές, ανάλογα όμως με την έκδοση προσφέρει ένα πλουσιότατο επίπεδο εξοπλισμού και -το κυριότερο- την προαιρετική τοποθέτηση μίας τρίτης σειράς καθισμάτων. Οσο για την τιμή του, κρίνεται λογική με βάση τα όσα προσφέρει |
Nissan X-Trail |
 |
Κυβισμός |
1.998 κ.εκ. |
Ιπποδύναμη |
140 ίπποι/6.000 σ.α.λ. |
Ροπή |
192 Nm/4.000 σ.α.λ. |
Επιτάχυνση |
11,3 δευτ. |
Τελική ταχύτητα |
177 χλμ./ώρα |
Τιμή |
26.880-35.220 ευρώ |
|
Παρά τα χρόνια που μετράει στην πλάτη του, το X-Trail δεν δείχνει ανίκανο να σταθεί απέναντι στον ανταγωνισμό. Η οδική συμπεριφορά και οι εκτός δρόμου δυνατότητές του είναι, σε γενικές γραμμές, αξιοπρεπείς, πράγμα όμως που δεν ισχύει και για τις επιδόσεις που χαρακτηρίζονται μέτριες. Στα προσόντα του περιλαμβάνεται το λογικό κόστος κτήσης αλλά και η εξωτερική εμφάνιση, που του χαρίζει μία σκληροτράχηλη αύρα |
Subaru Forester |
 |
Κυβισμός |
1.994 κ.εκ. |
Ιπποδύναμη |
158 ίπποι/6.400 σ.α.λ. |
Ροπή |
186 Nm/3.200 σ.α.λ. |
Επιτάχυνση |
9,7 δευτ. |
Τελική ταχύτητα |
189 χλμ./ώρα |
Τιμή |
28.900-35.350 ευρώ |
|
To Forester αντιπροσωπεύει για την κατηγορία των SUV ότι και το προηγούμενο RAV4 στην εποχή του. Πρόκειται για μία ευχάριστη, οδηγικά πρόταση, με πολύ καλές επιδόσεις και παιχνιδιάρικο χαρακτήρα. Το off road δεν ανήκει στα δυνατά του σημεία, η ύπαρξη όμως κιβωτίου υποπολλαπλασιασμού των σχέσεων βάζει τα γυαλιά σε πολλές άλλες -ικανότερες θεωρητικά- εκτός δρόμου προτάσεις |
Suzuki Grand Vitara 2.0 |
 |
Κυβισμός |
1.995 κ.εκ. |
Ιπποδύναμη |
140 ίπποι/6.000 σ.α.λ. |
Ροπή |
183 Nm/4.000 σ.α.λ. |
Επιτάχυνση |
12,5 δευτ. |
Τελική ταχύτητα |
175 χλμ./ώρα |
Τιμή |
27.500-35.500 ευρώ |
|
Σε σχέση με το RAV4, το πρόσφατα ανανεωμένο Grand Vitara διαθέτει σαφώς περισσότερες εκτός δρόμου ικανότητες, ενώ παράλληλα δεν υστερεί αισθητά στην εντός δρόμου χρήση. Ο κινητήρας του αποδεικνύεται σχετικά λίγος για το βάρος του αμαξώματος, πράγμα που επιβαρύνει τις επιδόσεις. Ενοχλητικός είναι και ο θόρυβος στο εσωτερικό του, από ένα σημείο και μετά, ενώ η τιμή του αυτοκινήτου κρίνεται λογική για τα όσα προσφέρει |
auto.in.gr