«Ο Καυκασιανός κύκλος με την κιμωλία» στην Αλκυονίδα
«Ο Καυκασιανός κύκλος με την κιμωλία» του Μπέρτολ Μπρεχτ σε σκηνοθεσία Peter Kupke προβάλλεται αποκλειστικά στον κινηματογράφο Αλκυονίς, από 12 έως τις 25 Ιανουαρίου. Εξήντα χρόνια πριν, τον Ιανουάριο του 1957, ο Κάρολος Κούν ανέβασε για πρώτη φορά θεατρικό του Μπρεχτ στην Ελλάδα, σε μετάφραση Οδυσσέα Ελύτη, μουσική Μάνου Χατζιδάκι, σκηνικά και κοστούμια Βακαλό. Φέτος […]
«Ο Καυκασιανός κύκλος με την κιμωλία» του Μπέρτολ Μπρεχτ σε σκηνοθεσία Peter Kupke προβάλλεται αποκλειστικά στον κινηματογράφο Αλκυονίς, από 12 έως τις 25 Ιανουαρίου.
Εξήντα χρόνια πριν, τον Ιανουάριο του 1957, ο Κάρολος Κούν ανέβασε για πρώτη φορά θεατρικό του Μπρεχτ στην Ελλάδα, σε μετάφραση Οδυσσέα Ελύτη, μουσική Μάνου Χατζιδάκι, σκηνικά και κοστούμια Βακαλό.
Φέτος τον Ιανουάριο, τιμώντας αυτήν την ιστορική επέτειο, η New Star παρουσιάζει την κινηματογραφημένη θεατρική παράσταση του 1983 στο θέατρο Berliner Ensemble που ίδρυσε ο ίδιος ο Μπρεχτ, μια εκπληκτική παράσταση με τους σημαντικότερους συντελεστές της εποχής. Ένα γοητευτικό, λαϊκό παραμύθι, από τα πιο διάσημα, πιο σημαντικά και πιο πολυπαιγμένα έργα του Μπρεχτ παγκοσμίως, το πρώτο θεατρικό του που ανέβηκε στη Ελλάδα και με αυτό πήρε σάρκα και οστά το έργο του προβάλλεται ξανά.
«Η δοκιμασία του κύκλου με την κιμωλία του παλιού κινέζικου μυθιστορήματος και θεατρικού έργου καθώς και το βιβλικό αντίστοιχό τους, η δοκιμασία του Σολομώντα, παραμένουν πολύτιμες σαν δοκιμασίες της μητρότητας (για την εξεύρεση της αληθινής μητρικής στοργής), ακόμα κι όταν η μητρότητα ορίζεται πια κοινωνικά αντί βιολογικά.»
Μπέρτολντ Μπρεχτ
Έγχρωμη, 1983, Διάρκεια 160΄ ΣΕΝΑΡΙΟ: Bertolt Brecht (θεατρικό) ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Peter Kupke ΜΟΥΣΙΚΗ: Paul Dessau ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΟΥΝ: Franziska Troegner, Ekkehard Schall, Hans-Peter Reinecke ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: Bernd Müller
Υπόθεση Στα σύνορα ενός κατεστραμμένου χωριού στον Καύκασο, υπάρχει φιλονικία των κατοίκων για την περαιτέρω αξιοποίηση της γης. Η λεκτική μάχη κερδίζεται από τον «εμπειρογνώμονα» και για να γιορτάσουν το γεγονός, καλούν μερικούς καλλιτέχνες οι οποίοι αφηγούνται μια ιστορία με κινέζικες ρίζες, που περιλαμβάνει χορό και τραγούδι, τον «Κύκλο με την κιμωλία»: Η Γκρούσα, υπηρέτρια στο παλάτι των Αμπασβίλι, καλείται τη μέρα που ξεσπά η επανάσταση στη χώρα, να προστατέψει τον ξεχασμένο νεαρό πρίγκιπα Μιχαήλ από όσους επιδιώκουν το θάνατό του. Βρίσκεται μόνη απέναντι σε ένα βρέφος και παίρνει τη σημαντικότερη απόφαση της ζωής της, όταν το σώζει και το κουβαλά μαζί σε διάφορους προορισμούς. Οι δυσκολίες πολλές, όμως την κρατά ζωντανή η θύμηση του αρραβωνιαστικού της Σίμωνα και η ελπίδα ότι κάτι αναπάντεχο θα συμβεί και τα πράγματα θα καλυτερέψουν. Όσο περνά ο καιρός, εκείνη δοκιμάζεται σκληρά και για να εξασφαλίσει το μέλλον του παιδιού, διακινδυνεύει αρκετές φορές, ενώ φτάνει μέχρι το γάμο με έναν που δεν αγαπά, απλά για να αποκτήσει κοινωνική υπόληψη. Κάποια μέρα εμφανίζεται η πραγματική μητέρα του Μιχαήλ και διεκδικεί κάθε νόμιμο δικαίωμά της, όπως και την περιουσία που κληρονομεί ως πρίγκιπας. Στο πλευρό της Γκρούσα θα σταθεί αρκετός κόσμος και ιδιαίτερα ο Σίμωνας που έχει εντωμεταξύ επανεμφανιστεί. Ο ιδιόρρυθμος δικαστής Αζντάκ, θα βάλει τις δύο μητέρες σε μια δοκιμασία ώστε να αποφασίσει σε ποια θα δώσει το παιδί, και ενώ αρχικά κριτήριο για την επιλογή είναι η δύναμη, στο τέλος θα νικήσει η αγνή αγάπη. Οι Χαρακτήρες
Ο Αζντάκ ένας λαϊκός, μέθυσος και κουτοπόνηρος άνθρωπος που όλως τυχαίως, χρίζεται δικαστής καλείται να αποφασίσει για την τύχη του παιδιού, επιλέγοντας μία σολομώντεια λύση. Η αληθινή αγάπη είναι οδηγός για την κρίση του Αζντάκ: Μητέρα του παιδιού είναι εκείνη που το αξίζει και η Γκρούσα δικαιώνεται. Όσον αφορά τους δύο σημαντικότερους χαρακτήρες της ιστορίας, τη Γκρούσα και τον Αζντάκ, η πρώτη αρχικά είναι ένα ευγενές «κορόιδο» που επωμίζεται την τεράστια ευθύνη και κινδυνεύει, μα και η έκφραση της πίστης του Μπρεχτ πως μητρότητα σημαίνει τελικά καλοσύνη. Μέσω θυσιών και εμποδίων, επέρχεται η σωτηρία του παιδιού και αυτό αποκαθιστά την τάξη και την ισορροπία σε αυτήν την ιδιάζουσα σχέση. Ο Αζντάκ, είναι ο σοφός τρελός με την αλάνθαστη λαϊκή συνείδηση, που με περίτεχνα κόλπα αποκαθιστά εν μέρει την τάξη και το δίκαιο, μα συμβολίζει ταυτόχρονα τα εκφυλισμένα συμφέροντα και τον τρόπο διεκδίκησης μιας ασαφούς δικαιοσύνης. Όταν όμως η πολιτική τάξη αποκατασταθεί θα εξαφανιστεί, όπως αρμόζει σε έναν ρομαντικό επαναστάτη. Ο ρόλος του Αζντάκ, πρόκειται για τον πιο χυμώδη ήρωα του έργου. «Ο Καυκασιανός κύκλος με την κιμωλία» είναι παράλληλα η ιστορία του Αζντάκ του κλεφτοκοτά που έγινε δικαστής, επειδή στην επανάσταση έκρυψε στο σπίτι του τον Μεγάλο Δούκα και του έσωσε τη ζωή.