Αυξημένη κατά 20% φέτος η ζήτηση για τα κολέγια, σύμφωνα με τον Κ.Καρκανιά
Η ζήτηση για εγγραφές στα κολέγια εμφανίζει αύξηση μέχρι στιγμής της τάξης του 20% σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο. Αυτό αναφέρει μεταξύ άλλων σε συνέντευξή του στο in.gr ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Κολεγίων, Κωσταντίνος Καρκανιάς. Σε μία κατ' εξοχήν περίοδο αποφάσεων για χιλιάδες νέους που επιλέγουν τις σπουδές τους, μετά την ανακοίνωσε από το υπουργείο, ο κ. Καρκανιάς περιγράφει τις επαγγελματικές και ακαδημαϊκές προοπτικές που προσφέρουν τα κολέγια, κάνει απολογισμό από την εφαρμογή του νέου πλαίσιου λειτουργίας τους εδώ και ένα χρόνο, παρουσιάζει το επίπεδο σπουδών τους και εξηγεί τους λόγους για τους οποίους θα πρέπει να επιλέξει ένας νέος τις σπουδές στα κολέγια.
Η ζήτηση για εγγραφές στα κολέγια εμφανίζει αύξηση μέχρι στιγμής της τάξης του 20% σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο. Αυτό αναφέρει μεταξύ άλλων σε συνέντευξή του στο in.gr ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Κολεγίων, Κωσταντίνος Καρκανιάς.
Σε μία κατ’ εξοχήν περίοδο αποφάσεων για χιλιάδες νέους που επιλέγουν τις σπουδές τους, μετά την ανακοίνωση από το υπουργείο, ο κ. Καρκανιάς περιγράφει τις επαγγελματικές και ακαδημαϊκές προοπτικές που προσφέρουν τα κολέγια, κάνει απολογισμό από την εφαρμογή του νέου πλαίσιου λειτουργίας τους εδώ και ένα χρόνο, παρουσιάζει το επίπεδο σπουδών τους και εξηγεί τους λόγους για τους οποίους θα πρέπει να επιλέξει ένας νέος τις σπουδές στα κολέγια.
Θα υπάρξουν φέτος αλλαγές στα κολέγια;
Φέτος υπάρχει μια αυξημένη ζήτηση για εγγραφές στα κολέγια η οποία μέχρι τώρα είναι περίπου 20% σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο. Αυτή οφείλεται και στην συνεχώς αυξανόμενη αποδοχή της κοινωνίας για το ότι τα κολέγια προσφέρουν αναγνωρισμένες πανεπιστημιακές σπουδές ευρωπαϊκών Πανεπιστημίων αλλά και στην αυξανόμενη δυσκολία των οικογενειών να στείλουν τα παιδιά τους σε ελληνικά πανεπιστήμια της επαρχίας ή στο εξωτερικό.
Αναμένεται ότι το υπουργείο Παιδείας θα προχωρήσει σε κάποιες διορθωτικές κινήσεις ως προς το υφιστάμενο νομοθετικό πλαίσιο λειτουργίας των κολεγίων με σκοπό την κάλυψη παραλείψεων η λαθών. Πρέπει βεβαίως να σημειωθεί μια σημαντική νομοθετική αλλαγή που έγινε προσφάτως και με τον νόμο 3978 (άρθρο 112) και αφορά την παροχή δυνατότητος αναβολής στράτευσης στους σπουδαστές των κολεγίων, οι οποίοι παρακολουθούν ευρωπαϊκά πανεπιστημιακά προγράμματα, με τους ίδιους όρους και διάρκεια με εκείνους που ισχύουν για τους φοιτητές των ελληνικών και ξένων πανεπιστήμιων.
Ποιες είναι οι πρώτες εκτιμήσεις από την εφαρμογή του νέου νόμου για τα κολέγια;
Όπως είναι γνωστό κατά τον Μάιο 2010 δημοσιεύθηκαν στην εφημερίδα της κυβερνήσεως αφ’ ενός μεν ο νόμος 3848/2010 αφ’ ετέρου δε το ΠΔ 38/2010. Με τον νόμο (άρθρο 45) έγιναν κάποιες αλλαγές στον αντίστοιχο νόμο 3689/2008 με τον οποίο είχαν καθοριστεί οι προϋποθέσεις ιδρύσεως και λειτουργίας των κολεγίων και έτσι τελείωσε η φημολογία ότι αυτή η κυβέρνηση είχε σκοπό να ακυρώσει τις άδειες λειτουργίας που είχαν δοθεί σε αρκετά κολέγια
Με το ΠΔ τακτοποιήθηκε μετά από 20ετή καθυστέρηση η εκκρεμότητα σχετικά με την αναγνώριση των πτυχίων, τα οποία ευρωπαϊκά πανεπιστήμια δίνουν στους αποφοίτους των κολεγίων και ξεκίνησε η λειτουργία του αρμόδιου για την αναγνώριση Συμβουλίου Αναγνώρισης Επαγγελματικών Προσόντων (ΣΑΕΠ).
Έχουμε λοιπόν ένα σαφές νομοθετικό πλαίσιο και για τη λειτουργία και για την αναγνώριση των πτυχίων των αποφοίτων των κολεγίων και έτσι εξασφαλίζεται η ομαλότητα σε αυτόν τον τόσο ταλαιπωρημένο επί χρόνια χώρο.
Τι γίνεται με τις άδειες των κολεγίων; Πόσα έχουν αδειοδοτηθεί;
Έχουν δοθεί 35 άδειες λειτουργίας κολεγίων από τις οποίες μερικές αφορούν παραρτήματα κολεγίων σε άλλες πόλεις από αυτές της κύριας έδρας τους.
Από αυτές σαφώς οι περισσότερες αφορούν συνεργασίες με ευρωπαϊκά πανεπιστήμια ενώ υπάρχουν κάποιες που αφορούν συνεργασίες με αμερικανικούς πανεπιστημιακούς οργανισμούς και μια σε ένα Κέντρο Μεταλυκειακής Εκπαίδευσης που δεν συνεργάζεται με κανένα πανεπιστήμιο.
Με τους αυστηρούς ελεγκτικούς μηχανισμούς του υπουργείου Παιδείας έχει μπει τάξη στον χώρο των κολεγίων;
Είναι αλήθεια ότι τώρα πλέον το υπουργείο Παιδείας γνωρίζει με ακρίβεια ποιες είναι οι συνεργασίες των κολεγίων που έχουν λάβει άδεια και επομένως μπορεί να πληροφορεί υπευθύνως τους ενδιαφερόμενους σπουδαστές. Είναι επίσης αλήθεια ότι πέρυσι το υπουργείο έκανε μεγάλη προσπάθεια ώστε να διακοπεί η λειτουργία εκπαιδευτηρίων που εμφανίζονταν ως κολέγια χωρίς να έχουν λάβει σχετική άδεια. Ελπίζουμε λοιπόν ότι φέτος δεν θα έχουμε παρόμοια κρούσματα.
Τι προβλέπεται για την αναγνώριση των πτυχίων των αποφοίτων των κολεγίων;
Με βάση το ΠΔ 38/2010 ρυθμίζονται πλήρως οι διαδικασίες αναγνώρισης των πτυχίων εφ’ όσον βεβαίως αυτά έχουν εκδοθεί από ευρωπαϊκά πανεπιστήμια. Είναι αλήθεια όμως ότι το αρμόδιο συμβούλιο (ΣΑΕΠ) δεν προχωρά με την ταχύτητα που θα έπρεπε για να εξυπηρετήσει τις εκατοντάδες ή χιλιάδες των αιτήσεων αναγνώρισης. Για αυτό η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ζήτησε να περιληφθεί στο επικαιροποιημένο που αφορά τον δανεισμό της Ελλάδας από την Ευρωπαϊκή Ένωση και το ΔΝΤ η απαίτηση της άμεσης αλλαγής του νόμου περί ΔΟΑΤΑΠ έτσι ώστε οι απόφοιτοι των κολεγίων με ευρωπαϊκά πανεπιστημιακά πτυχία να έχουν την ίδια αναγνώριση στην Ελλάδα με τους αποφοίτους των ελληνικών πανεπιστήμιων. Παραθέτουμε το σχετικό κείμενο από το οποίο είναι φανερό ότι όσοι απόφοιτοι κολεγίων έχουν ευρωπαϊκά πανεπιστημιακά πτυχία δε θα έχουν πλέον κανένα πρόβλημα αναγνώρισης στην Ελλάδα. ——————————————- Μνημόνιο Συνεννόησης για τις συγκεκριμένες προϋποθέσεις Οικονομικής Πολιτικής 2 Ιουλίου 2011
Tο επικαιροποιημένο μνημόνιο μεταξύ άλλων προβλέπει:
4 ΔΙΑΡΘΡΩΤΙΚΕΣ ΑΛΛΑΓΕΣ ΓΙΑ ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ
4.2 Για τη βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος και την ενίσχυση του ανταγωνισμού στις ανοικτές αγορές
Αναγνώριση των επαγγελματικών προσόντων Εφαρμόζονται όλα τα απαραίτητα μέτρα για να εξασφαλιστεί η αποτελεσματική εφαρμογή των κανόνων της ΕΕ σχετικά με την αναγνώριση των επαγγελματικών προσόντων, συμπεριλαμβανομένης της συμμόρφωσης με τις αποφάσεις του ΔΕΚ (μεταξύ άλλων, σε σχέση με διπλώματα από παραρτήματα ξένων πανεπιστημίων στην Ελλάδα). Η Κυβέρνηση θα: Επικαιροποιήσει τις πληροφορίες σχετικά με τον αριθμό των εκκρεμών αιτήσεων για αναγνώριση επαγγελματικών προσόντων, και θα τα στείλει στην Επιτροπή. Παρουσιάσει σχέδιο νόμου για την τροποποίηση του νόμου 3328/2005 σχετικά με τον Διεπιστημονικό Οργανισμό Αναγνώρισης Τίτλων Ακαδημαϊκών και Πληροφόρησης και άλλες διατάξεις με σκοπό την άρση της απαγόρευσης της αναγνώρισης των επαγγελματικών προσόντων που προέρχονται από πτυχία από παραρτήματα ξένων πανεπιστημίων στην Ελλάδα. Οι κάτοχοι πτυχίων από 37 παραρτήματα ξένων πανεπιστημίων από άλλα κράτη μέλη στην Ελλάδα θα πρέπει να έχουν το δικαίωμα να εργάζονται στην Ελλάδα υπό τους ίδιους όρους με τους κατόχους ελληνικών πτυχίων. [Q3-2011] Υιοθετείται νομοθεσία για την τροποποίηση του νόμου 3328/2005 για να εξασφαλιστεί ότι οι κάτοχοι διπλωμάτων από παραρτήματα ξένων πανεπιστημίων από άλλα κράτη μέλη στην Ελλάδα έχουν το δικαίωμα να εργαστούν στην Ελλάδα, αντιστοίχως, υπό τους ίδιους όρους με τους κατόχους των ελληνικών πτυχίων. [Q4-2011]. ——————————————-
Τα πτυχία των αποφοίτων αναβαθμίζονται, υποβαθμίζονται ή παραμένουν στο ίδιο επίπεδο;
Πρέπει να επαναλάβω ότι τα κολέγια δεν δίνουν δικά τους πτυχία αφού αυτά απονέμονται στους αποφοίτους τους από τα συνεργαζόμενα πανεπιστήμια. Αυτά λοιπόν προφανώς παραμένουν του ιδίου επιπέδου καθώς η ελληνική νομοθεσία δεν επηρεάζει την διαδικασία χορήγησης ούτε την αξία ενός ευρωπαϊκού πτυχίου.
Ποιες οι διαφορές ενός κολεγίου με τα ΚΕΚ, τα ΚΕΣ και τα ΙΕΚ;
Τα κολέγια προσφέρουν Μεταλυκειακή Εκπαίδευση με βάση την άδεια λειτουργιάς τους ως Κέντρα Μεταλυκειακής Εκπαίδευσης. Αυτή η εκπαίδευση αφορά πανεπιστημιακά προγράμματα σπουδών που οδηγούν σε αναγνωρισμένα πανεπιστημιακά πτυχία. Επομένως τα κολέγια λειτουργούν κατά κάποιο τρόπο ως παραρτήματα ξένων πανεπιστημίων και έτσι δεν έχουν καμιά σχέση με τα ΚΕΚ, ΕΕΣ και τα ΙΕΚ.
Άλλωστε τα κολέγια που είναι μέλη του Συνδέσμου Ελληνικών Κολεγίων έχουν αναγνωριστεί ως Ανεξάρτητα Ιδρύματα Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης από το αρμόδιο Βρετανικό Συμβούλιο πιστοποίησης (BAC).
Για ποιους λόγους να επιλέξει κάποιος τον κύκλο σπουδών του στην Ελλάδα, σε ένα από τα κολέγια που συνεργάζονται με ξένα πανεπιστήμια και όχι απευθείας στο εξωτερικό;
Από τα παραπάνω είναι σαφές ότι παρακολούθηση ενός ευρωπαϊκού πανεπιστημιακού προγράμματος σπουδών σε ένα κολέγιο γίνεται με τον ίδιο τρόπο και οδηγεί στο ίδιο αποτέλεσμα με εκείνους που ισχύουν για την φοίτηση στο αντίστοιχο πανεπιστήμιο. Επομένως οι γονείς και οι υποψήφιοι φοιτητές μπορούν να αποφύγουν τη ξενιτιά και να σπουδάσουν στην Ελλάδα αφού μάλιστα αυτό θα τους κοστίσει και πολύ λιγότερο.
Πιστεύετε ότι το επίπεδο σπουδών των κολεγίων ανταποκρίνεται στις πραγματικές ανάγκες της αγοράς εργασίας;
Το επίπεδο σπουδών τουλάχιστον στα κολέγια που είναι μέλη του Συνδέσμου Ελληνικών Κολεγίων είναι ιδιαίτερα υψηλό αφού αυτά υφίστανται τριπλό ποιοτικό έλεγχο- από τα ίδια τα πανεπιστήμια, τον Βρετανικό Οργανισμό Ελέγχου Ποιότητας (QΑΑ) και το Βρετανικό Συμβούλιο Πιστοποίησης (BAC). Εξ άλλου ο τρόπος λειτουργίας των κολεγίων εξασφαλίζει ότι οι απόφοιτοι τους έχουν πραγματικά φοιτήσει και έχουν πραγματικά μάθει αυτά που χρειάζονται για την άσκηση του επαγγέλματός τους.
Υπάρχουν σκέψεις να διευκολυνθούν με τα δίδακτρά τους (π.χ. με κουπόνια) οι σπουδαστές των κολεγίων;
Μέχρι τώρα δεν έχει ανακοινωθεί οτιδήποτε σχετικά με την παροχή επιδοτήσεων η διευκολύνσεων για την πληρωμή των διδάκτρων των κολεγίων. Εν τούτης ιδιαίτερα φέτος τα κολέγια έχουν συγκρατήσει τις τιμές τους και παρέχουν διάφορες διευκολύνσεις στους φοιτητές τους. Τέλος, μερικά κολέγια έχουν σημαντικά προγράμματα υποτροφιών.
Υπάρχουν κολέγια που βοηθούν τους αποφοίτους να βρουν εργασία;
Τα περισσότερα κολέγια που είναι μέλη του Συνδέσμου Ελληνικών Κολεγίων βοηθούν τους αποφοίτους στο να βρίσκουν εργασία και με την οργάνωση ημερών σταδιοδρομίας και με την ενημέρωση των φοιτητών για τους τρόπους αναζήτησης εργασίας, σύνταξης βιογραφικού, συμπεριφοράς κατά την συνέντευξη προσλήψεως κ.λπ.