Την πολυαναμενόμενη έγκριση για την αύξηση μετοχικού κεφαλαίου έλαβε η ΕΛΒΟ
Εγκρίθηκε από τη γενική συνέλευση της ΕΛΒΟ η αύξηση μετοχικού κεφαλαίου κατά 27 εκατ. ευρώ, με στόχο να της δώσει «ένεση» για να επανακτήσει θετική καθαρή θέση, να ενεργοποιήσει παγωμένες συμβάσεις και να εκταμιεύσει ομολογιακό δάνειο 11 εκατ. ευρώ. Η αύξηση αναμένεται μέσα στον Ιούνιο και θα ανεβάσει το ποσοστό του Δημοσίου στο 72,6%. Την αύξηση πρότεινε ο εκπρόσωπος του Δημοσίου, ενώ οι πλευρές Μυτιληναίου (με 43%) και Λαΐνόπουλου (6%) συναίνεσαν, ξεκαθαρίζοντας ωστόσο ότι δεν θα συμμετάσχουν.
Εγκρίθηκε από τη γενική συνέλευση της ΕΛΒΟ η αύξηση μετοχικού κεφαλαίου κατά 27 εκατ. ευρώ, με στόχο να της δώσει «ένεση» για να επανακτήσει θετική καθαρή θέση, να ενεργοποιήσει παγωμένες συμβάσεις και να εκταμιεύσει ομολογιακό δάνειο 11 εκατ. ευρώ.
Την αύξηση πρότεινε ο εκπρόσωπος του ελληνικού δημοσίου, ενώ οι πλευρές Μυτιληναίου (με 43%) και Λαΐνόπουλου (6%) συναίνεσαν, ξεκαθαρίζοντας ωστόσο ότι δεν θα συμμετάσχουν. Μετά την αύξηση, τα ποσοστά των δύο ομίλων διαμορφώνονται σε 24,1% και 3,3% αντίστοιχα, γεγονός που επαληθεύει τη σταδιακή απαγκίστρωσή τους από την ΕΛΒΟ και διαμορφώνει ακόμη πιο ξεκάθαρους όρους για την εξαγγελθείσα ιδιωτικοποίηση του 65% της εταιρίας, στο δεύτερο τρίμηνο του 2012.
Τα 27 εκατ. μπορεί να μην αποτελούν οριστική «θεραπεία» για την ΕΛΒΟ, αλλά της επιτρέπουν να μετοχοποιήσει δάνειο από το 1997 (του οποίου εξυπηρετήθηκαν μόνο οι τόκοι) και να λάβει φορολογική ενημερότητα από τη ΦΑΕ, να δανειοδοτείται κανονικά και να διεκδικεί νέα έργα. Μέρος των κεφαλαίων -έστω ελάχιστο- θα αξιοποιηθεί ως ρευστότητα.
Το σπουδαιότερο είναι όμως, όπως αναφέρει το ΑΠΕ, πως η έκδοση φορολογικής ενημερότητας, θα ανοίξει στην ΕΛΒΟ το δρόμο για συμβάσεις κατασκευής 77 αρματοφορέων Oskhosh M 911 και ανταλλακτικών, αξίας 15 εκατ. ευρώ -ανοίγοντας, πιθανώς, και τις πόρτες των τραπεζών.
Μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο πρόεδρος και διευθύνων της εταιρίας, Δημήτρης Παπακώστας, επισήμανε ότι για να εκταμιευτεί το ομολογιακό δάνειο, ύψους 11 εκατ. ευρώ, από την Εθνική και το Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο, πρέπει πρώτα να υπογραφούν συμβάσεις κι αυτό δεν αποκλείεται να γίνει μέσα στο καλοκαίρι.
Η εταιρία, οι συνολικές οφειλές της οποίας φτάνουν τα 70 εκατ. ευρώ, προτίθεται ακόμη να διεκδικήσει στο πλαίσιο διαγωνισμών τα έργα κατασκευής 110 αρθρωτών λεωφορείων του ΟΑΣΘ και 400 ειδικών οχημάτων του στρατού.
Σε ό,τι αφορά το πρόγραμμα κατασκευής των 309 φορτηγών για τις κυπριακές ένοπλες δυνάμεις, ο κ.Παπακώστας σημείωσε ότι παρά τα προβλήματα και το γεγονός ότι «δεν χρηματοδοτείται επαρκώς από τις ελληνικές τράπεζες», τον Μάρτιο παραδόθηκαν στην Κύπρο 33 φορτηγά, τον Ιούνιο αναμένεται η παράδοση άλλων 25 και ισάριθμων τον Ιούλιο.
«Για να ορθοποδήσει η ΕΛΒΟ χρειάζεται ικανό αριθμό συμβάσεων. Στο πενταετές επιχειρησιακό πλάνο, που καταρτίσαμε πέρυσι, υπολογίσαμε ότι, προκειμένου η εταιρία να γίνει βιώσιμη και να περάσει σταδιακά στην κερδοφορία από το 2012, πρέπει να έχει φέτος τζίρο 56-60 εκατ. ευρώ και τον επόμενο χρόνο 104-105 εκατ.», είπε ο κ.Παπακώστας.
Υπενθυμίζεται ότι ο όμιλος Μυτιληναίου έχει ξεκαθαρίσει ότι, εφόσον του ζητηθεί, παραχωρεί το 43% στο ελληνικό δημόσιο, έναντι τιμήματος 1 ευρώ (εάν η προσφορά Μυτιληναίου γίνει δεκτή, το ποσοστό του δημοσίου θα φτάσει στο 96,7%).
Όπως δήλωσαν στο ΑΠΕ-ΜΠΕ κύκλοι του ομίλου, η έξοδος από την ΕΛΒΟ χωρίς διεκδικήσεις από το Δημόσιο στοιχίζει ακριβά στον όμιλο, ο οποίος από το 2000 μέχρι σήμερα έχει συνολικά «τοποθετήσει» στην ΕΛΒΟ περί τα 20 εκατ. ευρώ (το τίμημα της εξαγοράς, συμμετοχή σε αύξηση μετοχικού κεφαλαίου κτλ).
Παράλληλα, οι περίπου 460 εργαζόμενοι εμφανίζονται κατ’ αρχήν ικανοποιημένοι με τις εξελίξεις, όπως δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο πρόεδρος του Σωματείου τους, Παναγιώτης Ευλογημένος. Σύμφωνα με τον αντιπρόεδρο, Θεόδωρο Δημητριάδη, τώρα περιμένουν να δουν να υλοποιείται η δέσμευση Μπεγλίτη για την υπογραφή των δύο προαναφερθέντων συμβάσεων. Μάλιστα, την επόμενη εβδομάδα θα επιδιώξουν συνάντηση με τον αναπληρωτή υπουργό.
Οι εργαζόμενοι πραγματοποίησαν την Πέμπτη, ενόψει της γενικής συνέλευσης, στάση εργασίας και κατάληψη, ενώ είχαν παρατάξει στην πύλη οχήματα κατασκευής ΕΛΒΟ. Σε πλήρη ανάπτυξη, το πρόγραμμα των κυπριακών ενόπλων δυνάμεων και οι ανακατασκευές, υπολογίζεται ότι θα αυξήσουν το ποσοστό απασχόλησης του προσωπικού στο 65%-70%.
Υπέρ του δημόσιου χαρακτήρα της ΕΛΒΟ τάχθηκε επίσης η βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, Λίτσα Αμανατίδου, που βρέθηκε στις εγκαταστάσεις.