F1: Το τελευταίο μονοθέσιο της πρώτης εποχής της Toro Rosso
Πάνος Ν. Διαμάντης Από μια άποψη, ήταν κάπως εκτός τόπου, χρόνου και πραγματικότητας να σχεδιάζει ο Adrian Newey το μονοθέσιό μιας ομάδας που μέχρι πρότινος ονομαζόταν Minardi, που ήταν κομπάρσος των Grands Prix, που ζούσε σε ένα μικρό εργοστάσιο του ιταλικού Βορρά, που ποτέ δεν είχε ανταγωνιστικό πορτοφόλι ή μεγάλο χορηγό. Ο Adrian Newey. O […]
Πάνος Ν. Διαμάντης
Από μια άποψη, ήταν κάπως εκτός τόπου, χρόνου και πραγματικότητας να σχεδιάζει ο Adrian Newey το μονοθέσιό μιας ομάδας που μέχρι πρότινος ονομαζόταν Minardi, που ήταν κομπάρσος των Grands Prix, που ζούσε σε ένα μικρό εργοστάσιο του ιταλικού Βορρά, που ποτέ δεν είχε ανταγωνιστικό πορτοφόλι ή μεγάλο χορηγό.
Ο Adrian Newey. O «βασιλιάς» της αεροδυναμικής της δεκαετίας του 1990, εκείνος που σχεδίασε τις παντοδύναμες Williams της εποχής και ορισμένες αρκετά ταχείς McLaren. Ο ακριβοπληρωμένος Adrian Newey, που η αμοιβή του (σε εκατομμύρια δολάρια) είναι σχεδόν οκταψήφια, να σχεδιάζει τώρα το μονοθέσιο μιας ουραγού!
Ακριβώς έτσι γινόταν. Ο ιδιοκτήτης της Red Bull, Dietrich Mateschitz, αγόρασε στο τέλος του 2004 τη Jaguar και τη μετονόμασε σε Red Bull Racing και ένα χρόνο μετά, στο τέλος του 2005, αγόρασε τη Minardi και τη μετονόμασε σε Scuderia Toro Rosso. Ενδιάμεσα, πέτυχε αυτό στο οποίο είχε αποτύχει ο πρώην αγωνιστικός διευθυντής της Jaguar F1, Bobby Rahal: Να προσελκύσει τον Adrian Newey από τη McLaren.
Ωστόσο, βρέθηκε μπροστά σε ένα πρόβλημα: Το Σύμφωνο Ομονοίας («Concorde»), το «συμβόλαιο» μεταξύ της αγωνιστικής (FIA) και εμπορικής (FOM) διοίκησης με τις ομάδες του σπορ, απαγόρευε την πώληση αμαξωμάτων από μια ομάδα σε άλλη. Συνεπώς, δεν ήταν εφικτό να παράγει σασί η Red Bull Racing στο εργοστάσιό της, στο Milton Keynes της κεντρικής Βρετανίας, τόσο για την ίδια όσο και για την Toro Rosso.
Από την άλλη πλευρά, ήταν εντελώς ασύμφορο για έναν ιδιοκτήτη να έχει δύο πλήρεις ομάδες της Formula 1, με μοναδικό χορηγό και στις δύο την… ίδια του την εταιρεία και καμία άλλη. Μελετώντας το Σύμφωνο Ομονοίας, το οποίο είχε παραμεληθεί τα τελευταία χρόνια στον τομέα πώλησης αμαξωμάτων διότι ποτέ δεν προέκυψε η ανάγκη να ανανεωθεί, οι δικηγόροι της Red Bull βρήκαν τη λύση.
Ιδρύθηκε μια τρίτη, αυτόνομη εταιρεία – η Red Bull Technology. Αυτή έκανε την πλήρη έρευνα και τον ολοκληρωμένο σχεδιασμό ενός και μόνο μονοθεσίου, με επικεφαλής τον Adrian Newey. Στη συνέχεια, η RBR και η STR αγόραζαν αυτό το σχέδιο από την RBT. Σε κανένα άρθρο του κώδικα δεν απαγορευόταν αυτό – μια ομάδα μπορεί κάλλιστα να ζητήσει από την Lola ή τη Reynard ή οποιονδήποτε άλλο κατασκευαστή αμαξωμάτων να σχεδιάσει το δικό της για τη Formula 1.
Στη συνέχεια, η Red Bull Racing έπαιρνε το σχέδιο και κατασκεύαζε η ίδια το αμάξωμα στο Milton Keynes, ενώ η Toro Rosso παρήγαγε η ίδια όσα εξαρτήματα μπορούσε στη Φαέντσα και τα υπόλοιπα τα έδινε προς κατασκευή στην αυστριακή εταιρεία συνθετικών υλικών Carbotec.
Όμως, αυτή η κίνηση της Red Bull έμελλε να συναντήσει θυελλώδεις αντιδράσεις τα επόμενα χρόνια. Πρωτεργάτες ήταν οι Williams F1 και Spyker F1 (σήμερα Force India F1), οι οποίες θεωρούσαν άδικο να ξοδεύουν οι ίδιες εκατομμύρια δολάρια στην (κυρίως αεροδυναμική) έρευνα και στο σχεδιασμό και μια αντίπαλός της -στη μάχη του μεριδίου από τα τηλεοπτικά δικαιώματα- να τα δέχεται δωρεάν.
Η FIA βρέθηκε μπροστά στην ανάγκη να ξεκαθαρίσει το άρθρο περί πώλησης αμαξωμάτων, στο Σύμφωνο Ομονοίας. Έπειτα από μήνες διαβουλεύσεων και δικαστικών αντιπαραθέσεων, επεβλήθη από το 2010 κάθε ομάδα να σχεδιάζει και να κατασκευάζει αποκλειστικά μόνη της το νέο της μονοθέσιο.
Πιθανώς αυτή να είναι μία εκ των αιτιών για την απόφαση που έλαβε και υλοποίησε πριν από λίγους μήνες ο Gerhard Berger, να πουλήσει το μερίδιό του (50%) της Toro Rosso πίσω στον Dietrich Mateschitz και να αποχωρήσει από την ομάδα. Τώρα ο Αυστριακός μεγιστάνας έχει ξανά δύο πλήρεις ομάδες F1 στην κατοχή του!
Κατά συνέπεια, το 2009 είναι μια μεταβατική χρονιά για τη Scuderia Toro Rosso. «Τα παιδιά εδώ στη Φαέντσα φέτος θα πάρουν στα χέρια τους τη μοίρα τους, κατά κάποιο τρόπο. Προς το παρόν είμαστε μια δεκαετία πίσω σχετικά με το ανθρώπινο δυναμικό», δήλωσε ο αγωνιστικός διευθυντής της
auto.in.gr
- Αναγκαιότητα και όχι πολυτέλεια για τις ΜμΕ η Τεχνητή Νοημοσύνη
- Ουκρανία: Λάρι Φινκ και Τζάρεντ Κούσνερ κυρίαρχοι στο παιχνίδι της ανοικοδόμησης
- Google: Απευθείας ηχητική μετάφραση στα ακουστικά ήχου με τη βοήθεια της AI
- Αποκαλύψεις από τον Ρούνεϊ: «Δέχτηκα θανατικές απειλές όταν πήγα από την Έβερτον στη Γιουνάιτεντ»
- Ζουγανέλη: «Ο νόμος ισχύει για όλους» – Η ανάρτηση μετά την αφαίρεση διπλώματος για αλκοόλ
- Lloyd’s List: Μαρινάκης και Αγγελικούση στην κορυφή – 17 Έλληνες στο top 100 της παγκόσμιας ναυτιλίας
- Άκρως Ζωδιακό: Τα Do’s και Don’ts στα ζώδια σήμερα [Σάββατο 13.12.2025]
- Πασκουάλ: «Νιώθω υπερήφανος για τους παίκτες μου – Σημαντική νίκη, αλλά όχι κάτι παραπάνω»
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

![H στιγμή της επίθεσης στο τουρκικό πλοίο από τη Ρωσία με Geran 2 / Shahed 136 [βίντεο]](https://www.in.gr/wp-content/uploads/2025/12/CENK-RORO-2-111x85.jpg)




![Άκρως Ζωδιακό: Τα Do’s και Don’ts στα ζώδια σήμερα [Σάββατο 13.12.2025]](https://www.in.gr/wp-content/uploads/2025/12/nathan-anderson-npruZYZgfA0-unsplash-315x220.jpg)































![Ιράν: Οι Φρουροί της Επανάστασης κατέσχεσαν δεξαμενόπλοιο με «λαθραίο ντίζελ» [βίντεο]](https://www.in.gr/wp-content/uploads/2025/12/Iran-tanker-1-315x220.jpg)




![H στιγμή της επίθεσης στο τουρκικό πλοίο από τη Ρωσία με Geran 2 / Shahed 136 [βίντεο]](https://www.in.gr/wp-content/uploads/2025/12/CENK-RORO-2-315x220.jpg)






















Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442