Σάββατο 13 Δεκεμβρίου 2025
weather-icon 21o
Lewis Hamilton 2008: Ανάλυσέ τον

Lewis Hamilton 2008: Ανάλυσέ τον

Η πτυχή της οδηγικής δεξιότητας ήταν η εύκολη για τη McLaren και τον Lewis Hamilton. Τα δύσκολα ξεκίνησαν όταν ο Αγγλος μπήκε απότομα στην αφρόκρεμα του βρετανικού star system, όταν το κύκλωμα ξεκίνησε να πιέζει ασφυκτικά για το πρωτάθλημα.

Πάνος Ν. Διαμάντης

Η καρό σημαία έπεσε στο Interlagos και στην άλλη άκρη του κόσμου, στη Νέα Ζηλανδία, ο Dr. Kerry Spackman χαμογέλασε κι αισθάνθηκε περήφανος. Εν μέρει ο νεαρότερος σε ηλικία πρωταθλητής της Formula 1, Lewis Hamilton, ήταν σε τελική ανάλυση και δικό του δημιούργημα. Κανείς δεν ξέρει για ποιο λόγο ο Dr. Spackman ξαφνικά εξαφανίστηκε και γύρισε στην Ωκεανία κι οι συνωμοσιολόγοι λατρεύουν να υποθέτουν πως κάτι περίεργο συνέβη καθώς δούλευε στο μυαλό του Lewis.


Ο Dr. Kerry Spackman περηφανεύεται ότι το βιβλίο του, The Winners Bible, δεν είναι άλλο ένα σκουπίδι σαν εκείνα που δίνουν τετριμμένες συμβουλές πνευματικής ευεξίας. Περηφανεύεται ότι για να το συντάξει δούλεψε με κορυφαίους αθλητές, του Lewis συμπεριλαμβανομένου. Λέει ότι είναι επιστημονικό σύγγραμμα, που φτάνει βαθιά μέσα στον εαυτό μας, στην ψυχολογία μας, στη φυσιολογία, στην ιστορία και στην φιλοσοφία μας. Που μας δίνει τα εργαλεία για να καταλάβουμε γιατί δρούμε όπως δρούμε, ποιες είναι οι προσωπικές δυνάμεις και αδυναμίες και πως μπορούμε να δημιουργήσουμε μια προσωπική προσέγγιση που θα αλλάξει τη ζωή μας.


Λέγεται ότι στον Hamilton δούλεψε πάνω σε τεχνικές αύξησης της νοητικής αποθήκευσης δεδομένων και χρησιμοποίησής τους για βοήθεια να λαμβάνει αποφάσεις γρήγορα, υπό πίεση. Οι θεωρίες συνωμοσίας μιλούν για πειραματισμό με τον εγκέφαλο του Lewis, αλλά τόσο ο Lewis όσο και η McLaren ρίχνουν τους τόνους, υποβαθμίζοντας τη συμβολή της βοήθειας του Dr. Spackman. Σε κάθε περίπτωση, όμως, η ψυχολογική ήταν η σημαντικότερη πτυχή του πρωτοφανούς, στην ιστορία της Formula 1, προγραμματισμού ενός οδηγού, εξ απαλών ονύχων, από την ηλικία των 12 ετών, όταν ο Ron Dennis υπέγραψε συμβόλαιο για να υποστηρίξει την καριέρα του Hamilton.


Με απλά λόγια, με την υποστήριξη ενός οργανισμού όπως αυτός της McLaren, η αγωνιστική ανέλιξη ενός αληθινά ταλαντούχου νέου είναι το εύκολο, καθώς γνωρίζει καλά πως να λαξεύσει την οδηγική του δεξιότητα, να τον κάνει απόλυτα έτοιμο οδηγικά πριν φτάσει στη F1. Σκεφτείτε μόνο ότι ο Hamilton μπήκε το 2007 στη Formula 1 έχοντας ήδη τριετή εμπειρία δοκιμών με μονοθέσιο της Formula 1, αφού οι πρώτες του δοκιμές με τη McLaren έγιναν το 2004!


Η δύσκολη πτυχή ήταν η ψυχολογική. Ειδικά απέναντι σε έναν Τύπο όπως ο βρετανικός, ο οποίος στο παρελθόν έχει κάψει πολλούς σπουδαίους οδηγούς της χώρας, φορτώνοντας στους ώμους τους την προσμονή ενός ολόκληρου λαού. Ο προηγούμενος νεαρότερος πρωταθλητής της ιστορίας, Fernando Alonso, δεν είχε ποτέ να αντιμετωπίσει τέτοιο πρόβλημα πριν το πρώτο του πρωτάθλημα. Οι Ισπανοί έδειχναν ενδιαφέρον μόνο για το MotoGP, η Formula 1 ήταν κάτι ξένο και σε καμία περίπτωση ο Alfonso de Portago δεν μπορούσε να συγκριθεί με έναν Jimmy Clark ή με έναν Stirling Moss.


Για τον Fernando ο τίτλος της F1 θα ήταν η υπέρβαση και όχι μια επιτυχία βαφτισμένη από τον ισπανικό Τύπο ως υποχρέωση, στην οποία καλά θα έκανε να μην τα θαλασσώσει. Μπροστά στην υπέρβαση κάθε άνθρωπος αισθάνεται περισσότερο άνετος, περισσότερο αποφασισμένος και σίγουρος. Η μανία για την υπέρβαση είναι απείρως πιο αποτελεσματική από την λειτουργία υπό αφόρητη πίεση.


Δείτε τον ίδιο τον Hamilton το 2007. Κανείς στη Βρετανία δεν του είχε βάλει ένα αμόνι σε κάθε ώμο. Γνώριζαν ότι είναι ένας εξαιρετικά ταλαντούχος νεαρός οδηγός αλλά εντάξει, αυτή είναι η πρώτη του χρονιά και σε τελική ανάλυση αγωνίζεται δίπλα στον πρωταθλητή, ας είμαστε λίγο ελαστικοί. Ηταν αυτή η μανία για την υπέρβαση που έκανε πέρσι τον Lewis τόσο εντυπωσιακό, αυτή η έλλειψη πίεσης, αυτή η γνώση στο πίσω μέρος του μυαλού του πως ακόμα κι αν κάνει ένα σοβαρό λάθος αυτό θα του συγχωρεθεί γιατί, εντάξει, ακόμα είναι στην πρώτη του σεζόν.


Μόλις, όμως, ο βρετανικός Τύπος είδε ότι ο Lewis μπορεί να πάει ακόμα και για πρωτάθλημα, από το 2007 κιόλας, όλα άρχισαν να πηγαίνουν στραβά. Ο Αγγλος έσπασε στην πίεση. Εκανε στην Κίνα ένα παιδαριώδες λάθος, κολλώντας στην αμμοπαγίδα στην είσοδο των pits, ενώ στην αυλαία της Βραζιλίας, παρότι (και πέρσι) χρειαζόταν μόλις την πέμπτη θέση, ποτέ δεν έστησε τη McLaren τόσο καλά όσο στα προηγούμενα Grands Prix και ποτέ δεν οδήγησε όσο καλά είχε οδηγήσει νωρίτερα.


Και, ενόψει του 2008 που ο Alonso δεν θα ήταν στην ομάδα και ο Hamilton θα είχε ξεκάθαρα όλη την προσοχή της McLaren πάνω του με τον ένα και μοναδικό στόχο να γίνει πρωταθλητής, η πίεση από τη Βρετανία θα γινόταν φορτίο μεγατόνων. Φέτος ήταν διαφορετικά τα πράγματα σε σύγκριση με πέρσι, είπε σχετικά ο Lewis, την επόμενη μέρα μετά την κατάκτηση του τίτλου. Πέρσι είχαμε περισσότερη σταθερότητα, ίσως κάναμε λιγότερα λάθη. Αλλά στο τέλος του 2007 βρέθηκα στο επίκεντρο. Είχα την πρωτοπορία στο πρωτάθλημα και το ενδεχόμενο να γίνω πρωταθλητής με πίεζε πάρα πολύ για να το αντέξω σε τόσο νεαρή ηλικία.


Η ψυχολογία του Lewis, λοιπόν, ήταν το μεγάλο στοίχημα της McLaren για το 2008, μεγαλύτερο ίσως ακόμα κι από την απόδοση και εξέλιξη του μονοθεσίου. Αλλωστε, με την μανία της υπέρβασης και μόνο, ο Alonso είχε κερδίσει δύο πρωταθλήματα χωρίς να έχει στα χέρια του μονοθέσια καλύτερα του ανταγωνισμού. Τώρα, αντί του Dr. Spackman, τον τρόπο σκέψης του Lewis ανέλαβε ο Ron Dennis (που στο παρελθόν έχει χειριστεί στην ομάδα του, τους Ayrton Senna και Alain Prost μαζί) και ο πατέρας και manager του Lewis, Anthony Hamilton.


Lewis: Αν πάρουν τα μυαλά μου αέρα, ο πατέρας μου θα μου κόψει τον κ*** έγραφε μια κίτρινη αγγλική φυλλάδα στον πηχυαίο τίτλο της, παραμονές του Βρετανικού GP. Η πρωτοβουλία αυτή του Anthony Hamilton δεν ήταν καθόλου τυχαία. Ηρθε δύο μέρες μετά το Γαλλικό GP, στο οποίο ο Lewis τα είχε κάνει θάλασσα. Οχι εξαιτίας οδηγικών λαθών, αυτό θα ήταν μέσα στο παιχνίδι, αλλά επειδή ασχολούνταν μόνο με τον Τύπο, με την εικόνα που δείχνει προς τα έξω, με τη γνώμη που έχουν για αυτόν οι οπαδοί του. Στη συνέντευξη Τύπου της Πέμπτης είπε πως είδα ότι γράφετε κακά πράγματα για μένα. Ανήκουστο! Ο βρετανικός Τύπος απάντησε φαρμακερά.


Μέσα σε όλα αυτά, ο Lewis ξέχασε ότι είχε και ένα Grand Prix στο οποίο έπρεπε να αγωνιστεί. Δεν βρήκε τις τέλειες ρυθμίσεις, δεν απέκτησε ποτέ ρυθμό στον αγώνα, περνούσε βίαια από τα kerbs, χρησιμοποίησε το χώρο διαφυγής για να περάσει τον Sebastian Vettel και τιμωρήθηκε, κάθε του κίνηση έδειχνε νευρικότητα και τα έκανε θάλασσα. Και δεν ήταν η πρώτη φορά. Ιδια λάθη έκανε και στον Καναδά (όπου προσέκρουσε πάνω στη σταματημένη Ferrari του Kimi Raikkonen στην έξοδο των pits, χωρίς να έχει δει ότι το φανάρι της εξόδου ήταν κόκκινο εκείνη τη στιγμή), αλλά και, κυρίως, στο Bahrain.


Πολλοί υποπτεύονται πως στο νησί του Περσικού απορροφήθηκε τόσο από τους διάσημους που τον πλεύριζαν πριν την εκκίνηση, από την όλη του, ενεργή πια, συμμετοχή στη showbiz, από την αναγνώριση που απολάμβανε, που ξέχασε να ενεργοποιήσει το launch control πριν την εκκίνηση! Η δημοσιότητα έπεσε σαν καταρράκτης πάνω στους ώμους του κι όλα άρχιζαν να πηγαίνουν σε λάθος δρόμο. Ετσι, μετά από όλα αυτά, όταν ο κόμπος έφτασε στο χτένι στο Γαλλικό GP, ο Anthony Hamilton έτριξε τα δόντια στον Lewis, τον προσγείωσε, του έδειξε πως αν συνεχίσει έτσι θα καταστραφεί. Είχε πασχίσει, ο ίδιος και ο γιος του, να φτάσουν μέσα σε δέκα χρόνια από την ανωνυμία στη θέση του οδηγού – ηγέτη της McLaren στη Formula 1, αλλά κατά κάποιο τρόπο τώρα έδειχναν να αρχίζουν τα δύσκολα για αυτούς.


Προς μεγάλη χαρά του Anthony, η ψυχολογική επίδρασή του στον γιο του απέδωσε και ο Lewis οδήγησε καταπληκτικά κατακτώντας μια εκθαμβωτική νίκη στις εναλλασσόμενες καιρικές συνθήκες του Silverstone, στον αγώνα που ακολούθησε μετά το απροχώρητο του Γαλλικού GP και μετά την κατσάδα. Ηταν ένα κομβικό σημείο για το πρωτάθλημα, καθώς μετά το Silverstone ακολούθησε το Γερμανικό GP, όπου ο Lewis έδωσε ένα ακόμη ρεσιτάλ οδήγησης και, κυρίως, αφοσίωσης.


Παρότι ο Lewis άρχισε να εμφανίζεται δημοσίως με την Nicole Scherzinger, μια mainstream τραγουδίστρια από την αφρόκρεμα της βρετανικής showbiz, από το GP Βρετανίας κι έκτοτε το μυαλό του φάνηκε να δουλεύει και πάλι σωστά. Ομως, το θέμα δεν είχε τελειώσει, διότι ο δικός του τρόπος σκέψης ήταν μονάχα μία πτυχή του όλου ψυχολογικού παιχνιδιού του πρωταθλητισμού. Η έτερη πτυχή, η αφόρητη πίεση από τη Βρετανία για τον τίτλο, δεν μπορούσε να τελειώσει με μια απλή πατρική κατσάδα.


Από το Σεπτέμβριο, δηλαδή στο τελευταίο δίμηνο του φετινού πρωταθλήματος, ο Lewis έδειχνε να σπάει σε αυτή την πίεση. Από τα πέντε Grands Prix του Σεπτεμβρίου και Οκτωβρίου, πριν την αυλαία της Βραζιλίας, στα τρία έκανε σοβαρά λάθη. Στη Monza πέρασε επτά οδηγούς μέσα σε έντεκα γύρους με τρόπους που οι συναθλητές του βρήκαν όχι μόνο μη αποδεκτούς, αλλά και επικίνδυνους. Δεν μπορείς να αλλάζεις κατεύθυνση με τέτοιο τρόπο στα σημεία φρεναρίσματος. Χάσαμε έναν κριτή στη Monza [το 2002] με τέτοιο τρόπο, είπε ο Mark Webber.


Στο Βέλγιο ο Lewis έκανε ένα παιδαριώδες λάθος και δεν άφησε τον Raikkonen να περάσει καθαρά, έχοντας πάρει τη θέση του Φινλανδού λίγο νωρίτερα με τρόπο παράνομο, κόβοντας το τελευταίο σικέιν. Στην εκκίνηση της Ιαπωνίας καθυστέρησε τόσο πολύ να φρενάρει για την πρώτη στροφή, που έστειλε τον Kimi Raikkonen εκτός πίστας και δέχθηκε ποινή διότι κατέστρεψε τον αγώνα του. Μαθαίνεις σε ηλικία έξι ετών στα Καρτ πως να βρίσκεις τα σημεία φρεναρίσματος και προφανώς πρέπει να τα γνωρίζεις σε αυτό το επίπεδο, δήλωσε τότε ο Φινλανδός…


Ηταν και τα τρία αυτά λάθη ενδείξεις ότι τα μυαλά του Hamilton είχαν πάρει αέρα, ότι θεωρούσε τη Formula 1 δικό του τσιφλίκι και τους άλλους οδηγούς απλά κομπάρσους στο θίασο στον οποίο μόνο εκείνος είναι ο πρωταγωνιστής. Και για αυτό η ευθύνη δεν βαραίνει τόσο τον Αγγλο, όσο κυρίως το βρετανικό κύκλωμα. Ο Hamilton ήταν έτσι επειδή ο βρετανικός Τύπος και το αγωνιστικό κύκλωμα στο νησί, αφού του φούσκωσαν τα μυαλά ότι μπορεί να γίνει ο μεγαλύτερος οδηγός στην ιστορία της Formula 1, μετά τον φόρτωσαν με βάρη αβάσταχτα, με την προσμονή ενός ολόκληρου έθνους, με την υποχρέωση να γίνει πρωταθλητής!


Πολύ λίγοι οδηγοί, ακόμα και στο απόγειο της καριέρας τους, παραμένουν απόλυτα ψύχραιμοι σε μια εκκίνηση της F1 είπε ο τρις πρωταθλητής Jackie Stewart. Πόσο μάλλον όταν τους πιέζει ένα κράτος ολόκληρο για τη νίκη… Κι η εκκίνηση της Ιαπωνίας απέδειξε ότι ο Lewis είναι ακόμα πολύ μικρός σε ηλικία, μόλις στη δεύτερη χρονιά του. Ενώ στις συνεντεύξεις δείχνει πολύ ψύχραιμος, δεν έχει τον ίδιο έλεγχο του μυαλού του όταν αγωνίζεται. Υπάρχει ένα παλιό ρητό, ότι …δεν μπορείς να κερδίσεις τον αγώνα στην πρώτη στροφή, αλλά μπορείς να τον χάσεις και αυτό ακριβώς συνέβη. Ο Lewis, παρά την ψυχραιμία του εκτός πίστας, δεν εκτέλεσε το σχέδιο της McLaren για να κερδίσουν τον τίτλο. Η προσέγγισή του στην πρώτη στροφή ήταν κάπως αλαζονική απέναντι στους άλλους οδηγούς, κατέληξε ο Σκοτσέζος.


Ο Eddie Jordan, ιδρυτής της ομώνυμης πρώην ομάδας της F1, συμπλήρωσε: Είναι ανησυχητικό ότι είναι τόσο απομονωμένος γιατί όλοι ξέρουμε πως όταν βρίσκεσαι σε μια μάχη χρειάζεσαι όλους τους συμμάχους που μπορείς να βρεις. Εχει το ταλέντο, αλλά χρειάζεται να μάθει την πολιτική που συντελείται στα Grands Prix.


Ο Robert Kubica, αντίπαλος του Lewis από τις μέρες των Καρτ και της Formula 3, τόνιζε ότι: …ο Hamilton φτιάχνει μόνος του τους κανόνες. Ειδικά στις εκκινήσεις. Οσα έκανε στη Monza, για παράδειγμα, ήταν υπερβολικά. Υπάρχουν δύο τρόποι να οδηγείς. Μπορείς να είσαι επιθετικός αλλά δίκαιος ή υπερβολικά επιθετικός.


Σε όλα αυτά, ο Lewis απάντησε: Πρέπει να αγωνίζεσαι όταν βρίσκεται στην πίστα. Δεν καταλαβαίνω απόλυτα όσα λέει ο Kubica. Δεν με ενδιαφέρει τι πιστεύουν οι άλλοι. Κοιτάω τα περιοδικά και το internet όλο και λιγότερο, δεν είμαι μπροστά στο computer μου και σπάνια διαβάζω τα e-mails μου. Προσπαθώ να τα αποφύγω [αυτά τα δημοσιεύματα]. Είμαι εδώ για να κάνω τη δουλειά μου, να εκπροσωπήσω την ομάδα μου τον εαυτό μου, την οικογένειά μου, την πατρίδα μου και προσπαθώ να το κάνω με τον καλύτερο τρόπο που μπορώ. Στο τέλος της ημέρας θα υπάρχουν πάντοτε άνθρωποι τους οποίους κερδίζεις που δεν θα είναι ευχαριστημένοι.


Αυτή η φράση έκρυβε πολλά δεδομένα για τον τρόπο σκέψης του Lewis στις αρχές του Φθινοπώρου. Πρώτα, το μήνυμα προς τους Βρετανούς ότι θα κάνει τα πάντα με κάθε κόστος για να κερδίσει τον τίτλο. Επειτα, ότι προσπαθεί να μείνει μακριά από τις ίντριγκες, τη δημοσιότητα, την πίεση του Τύπου, για να αφοσιωθεί στην δουλειά του, που δεν είναι οι δημόσιες σχέσεις αλλά η οδήγηση. Επιπλέον, ότι σκέφτεται την πατρίδα του, ότι γνωρίζει καλά πως εκπροσωπεί τους συμπατριώτες του.


Ο Lewis Hamilton ήταν από καιρό έτοιμος, από άποψη οδηγικής δεξιότητας, να γίνει παγκόσμιος πρωταθλητής. Με τη βοήθεια και αρκετών λαθών της Ferrari, ίσως είναι αυτή η οδηγική δεξιότητα που του απέφερε τον τίτλο, συνθλίβοντας ακόμα και τις δημόσιες σχέσεις. Τον μεγαλύτερο, εις το όνομα των πωλήσεων αντιτύπων, φονέα της πηγαίας οδηγικής έμπνευσης…


auto.in.gr

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ALTER EGO MEDIA A.E.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΚΕΦΟΔΕ ΑΤΤΙΚΗΣ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Σάββατο 13 Δεκεμβρίου 2025
Απόρρητο