Το επαναστατικό παρελθόν της επιχειρεί να αναβιώσει η νέα γενιά της C5, προσφέροντας παράλληλα την άνεση και την ασφάλεια που επιζητά κάθε συνειδητοποιημένος οικογενειάρχης.
Έχοντας να κάνεις με μια τυπική μπερλίνα της γαλλικής σχολής και με όλα εκείνα τα αντισυμβατικά χαρακτηριστικά που παρουσιάζει, δύσκολα μπορείς να αποφύγεις τις συγκρίσεις με το παρελθόν.
Ταυτότητα
Κινητήρας:
1.749 κ.εκ.
Ισχύς:
127 ίπποι/ 6.000 σ.α.λ.
Ροπή:
170 Nm/ 4.000 σ.α.λ.
Επιτάχυνση:
0-100χλμ./ώρα 11,0 δλ
Τελ. ταχύτητα:
200 χλμ./ώρα
Tιμή βασικής έκδοσης:
20.300 ευρώ
Τιμή αυτοκινήτου δοκιμής:
24.770 ευρώ
Διαβάζοντας για την υδρο-ενεργητική ανάρτηση του νέου Citroen C5 αισθάνεσαι σχεδόν υποχρεωμένος να ταξιδέψεις πίσω στη μεταπολεμική Γαλλία, ώστε να αποτίσεις φόρο τιμής σε ένα πραγματικά επαναστατικό αυτοκίνητο, που χάραξε με την παρουσία του τη μετέπειτα πορεία της φίρμας.
Η υδρο-πνευματική ανάρτηση, οι κατευθυνόμενοι προβολείς, η υδραυλική υποβοήθηση του συστήματος διεύθυνσης και τα δισκόφρενα προστέθηκαν -εν έτει 1955- στο ιδιότυπο σχεδιαστικό δημιούργημα του Flaminio Bertoni, ολοκληρώνοντας τότε το προφίλ της Citroen DS.
Την κληρονομιά του θρυλικού βατράχου καλείται να διαχειριστεί η δεύτερη γενιά της Citroen C5, προβάλλοντας απέναντι στον… αλλόθρησκο ανταγωνισμό το ιδιαίτερο παρουσιαστικό και τον ξεκάθαρα οικογενειακό προσανατολισμό της.
Ανεξάρτητα από τις αυξημένες εξωτερικές διαστάσεις -το μήκος έχει κερδίσει 3,4 εκατοστά σε σχέση με το παρελθόν- η γαλλική μπερλίνα εντυπωσιάζει με την απλότητα των γραμμών της, οι οποίες συνδυαστικά δημιουργούν ένα εξαιρετικά δυναμικό σύνολο.
Ακολουθώντας πιστά τα πρότυπα του κατασκευαστή, τα φωτιστικά σώματα του μπροστινού τμήματος υιοθετούν το σχεδιασμό μπούμερανγκ, περιβάλλοντας το κεντρικά τοποθετημένο έμβλημα της φίρμας.
Μυώδης, αντίστοιχα, είναι και η εικόνα του πίσω τμήματος, όπου ξεχωρίζουν τα ευμεγέθη φώτα και ο καμπυλόγραμμος σχεδιασμός του παρμπρίζ.
Αντισυμβατικό σε όψη και πνεύμα, το C5 αρκείται στη διαφοροποίηση που του προσφέρει απλόχερα το παρουσιαστικό του τετράθυρου αμαξώματος, απλουστεύοντας το σχεδιασμό του εσωτερικού.
Οι καθαρές γραμμές και η δημιουργία επίπεδων επιφανειών έχουν ενισχύσει τη συμπαγή εικόνα του ταμπλό, επιτρέποντας παράλληλα τη χρήση ποιοτικότερων υλικών.
Εντύπωση προκαλεί η εκτεταμένη χρήση αφρώδους πλαστικού, όπως και η τεθλασμένη γραμμή μεταλλικού φινιρίσματος που τρέχει σε όλο σχεδόν το μήκος του ταμπλό.
Γνωστό από τη μέχρι τώρα παρουσία του στο μικρότερο C4 είναι το τιμόνι πολλαπλών λειτουργιών, το οποίο χωρίζεται σε δυο τμήματα -σταθερό και περιστρεφόμενο- και φιλοξενεί πλήθος διακοπτών.
Υπέρ
Σχεδιασμός αμαξώματος
Χώροι εσωτερικού
Ανεση-ποιότητα κύλισης
Κατά
Επιδόσεις
Κατανάλωση καυσίμου
Αίσθηση επιλογέα ταχυτήτων
Η ιδιαίτερη κατασκευαστική του φιλοσοφία απαιτεί την εξοικείωση του οδηγού, χωρίς το γεγονός αυτό να μειώνει την εργονομική αξία του.
Αυτό που σίγουρα ξενίζει, χωρίς μάλιστα να προσφέρει ανάλογα οφέλη, είναι η αυξημένη διάμετρος της στεφάνης.
Κατά τ΄ άλλα, την παραδοσιακή του θέση και διαμόρφωση έχει διατηρήσει ο αναλογικός πίνακας οργάνων.
Παρά τις περιορισμένες διαστάσεις του -σε σχέση τουλάχιστον με τα υπόλοιπα τμήματα του ταμπλό- παραμένει ευανάγνωστος και πλήρης ενδείξεων, φιλοξενώντας στο κέντρο του μια οθόνη υγρών κρυστάλλων.
Στα… διακριθέντα χαρακτηριστικά του εσωτερικού ανήκουν και τα μπροστινά καθίσματα τύπου Character. Η ενίσχυση των πλευρικών τους τμημάτων, σε συνδυασμό με την τμηματική χρήση δέρματος, τονίζει το δυναμικό προφίλ της γαλλικής πρότασης.
Σαφώς πιο… οικογενειακή είναι η εικόνα στην πίσω σειρά καθισμάτων. Το C5 έχει εκμεταλλευτεί την αύξηση του μήκους και μεταξονίου προσφέροντας γενναιόδωρους χώρους στο εσωτερικό του.
Αντίθετα, στο μέσο όρο της κατηγορίας κυμαίνεται ο όγκος του χώρου αποσκευών, καθώς με την παρουσία βοηθητικής ρεζέρβας ξεκινά από τα 439 λίτρα.
Πέρα από την ευρυχωρία, στην άνεση συμβάλλει και ο πλούσιος εξοπλισμός που συνοδεύει την γαλλική μπερλίνα από τη βασική, κιόλας, έκδοση.
Πληρέστατος είναι και ο εξοπλισμός ασφαλείας, περιλαμβάνοντας μεταξύ άλλων επτά αερόσακους και ESP.
Σε αυτό το επίπεδο, άλλωστε, το νέο C5 έχει να επιδείξει την ανώτερη διάκριση του EuroNCAP, κατακτώντας με το… καλημέρα τα πέντε αστέρια στις δοκιμές πρόσκρουσης του διεθνούς οργανισμού.
Στο οικογενειακό προφίλ του γαλλικού sedan έρχονται να προστεθούν και τα χαρακτηριστικά κίνησής του, πόσο μάλλον όταν έχουμε να κάνουμε με τη μικρότερη, σε ισχύ και κυβισμό, έκδοση των 1.749 κ.εκ.
Τα 1.500 κιλά του αμαξώματος δυσκολεύουν αρκετά το έργο των 127 ίππων που παράγονται από το ατμοσφαιρικό μοτέρ της γαλλικής φίρμας, γεγονός που είναι αισθητό τόσο στις επιδόσεις, όσο και στην κατανάλωση καυσίμου, ιδίως αν επιδιώξεις να κινηθείς σβέλτα.
Σύμφωνα με την… αισιόδοξη πρόβλεψη του κατασκευαστή, το C5 επιταχύνει στα 100 χλμ./ώρα από στάση σε 11 δευτερόλεπτα, φτάνοντας την τελική ταχύτητα των 200 χλμ./ώρα.
Στην πράξη, βέβαια, τα πράγματα είναι διαφορετικά. Η μπερλίνα της Citroen υστερεί και μάλιστα αισθητά απέναντι στον ατμοσφαιρικό -και πολύ περισσότερο στον υπερτροφοδοτούμενο- ανταγωνισμό, καθώς η γαλλική φίρμα δεν θέλησε να τοποθετήσει έναν αποδοτικότερο κινητήρα για το βαρύ σκαρί του C5.
Τη δυσμενή θέση του τετρακύλινδρου μοτέρ επιβαρύνει το μέτριο μηχανικό κιβώτιο των πέντε σχέσεων.
Οι αδικαιολόγητα μακριές διαδρομές του επιλογέα και η ασαφής αίσθηση που προσφέρει, δυσχεραίνουν τις προσπάθειες του οδηγού που θα θελήσει να εκμεταλλευτεί τα 170 Nm ροπής του κινητήρα.
Για μια ακόμη φορά η ανάρτηση είναι αυτή που καλείται να καλύψει το χαμένο έδαφος, προσφέροντας -κατά παράδοση- κορυφαία επίπεδα άνεσης.
Έχοντας δανειστεί το δάπεδο του μεγαλύτερου C6, το C5 διαθέτει ανεξάρτητες αναρτήσεις και στους δυο άξονες.
Στους μπροστινούς τροχούς έχουν τοποθετηθεί διπλά ψαλίδια, ενώ για τους πίσω επιλέχθηκε η σίγουρη λύση των πολλαπλών συνδέσμων.
O παραπάνω συνδυασμός, σε συνάρτηση με τις ρυθμίσεις των αμορτισέρ και των ελατηρίων, επιτρέπει στο μεγαλοπρεπές σεντάν να απορροφά υποδειγματικά τις ανωμαλίες του οδοστρώματος, μεταφέροντας τον ελάχιστο δυνατό κραδασμό στο θάλαμο επιβατών.
Ο οδηγός και πολύ περισσότερο οι επιβάτες βρίσκονται αποκομμένοι από το εξωτερικό περιβάλλον, γεγονός που πιστοποιεί, μεταξύ άλλων, την αποτελεσματικότητα της ηχομόνωσης.
Στη φιλοσοφία μιας άνετης και απροβλημάτιστης μετακίνησης έχει ενταχθεί και το ηλεκτρικά υποβοηθούμενο τιμόνι. Παρά τη μέτρια αίσθηση και την απουσία ουσιαστικής πληροφόρησης μπορεί να θεωρηθεί επαρκές για τα δεδομένα ενός αυτοκινήτου που προβάλει ξεκάθαρα το οικογενειακό προφίλ του.
Εντός ορίων διατηρούνται και οι κλίσεις του αμαξώματος στις στροφές, που στην πράξη δεν επηρεάζουν τη συμπεριφορά του αυτοκινήτου.
Με δεδομένο ότι το σύστημα δυναμικής ευστάθειας δεν απενεργοποιείται πάνω από την ταχύτητα των 50 χλμ./ώρα και την απουσία ενός ισχυρότερου κινητήρα που θα τροφοδοτούσε το φαινόμενο της υποστροφής, το C5 δεν παρουσιάζει νευρικές αντιδράσεις, ακόμα και αν επιχειρήσει κανείς να ξεπεράσει τη διαχωριστική γραμμή που ορίζουν οι οικογενειακές προδιαγραφές του.
Το μεσαίο Citroen κινείται αξιοπρεπώς ακόμα και σε κλειστές διαδρομές, χωρίς ωστόσο να ενθουσιάζει με τις νωθρές επιδόσεις του, αλλά και τον ουδέτερο οδηγικό χαρακτήρα του.
Η Citroen λοιπόν οριοθετεί εκουσίως τις δυνατότητες του νέου C5 επιλέγοντας ένα κινητήρα 127 ίππων, αλλά και ένα μηχανικό κιβώτιο πέντε σχέσεων που δεν συμβαδίζει με το, συνολικά, σύγχρονο προφίλ της γαλλικής μπερλίνας.
Συνεπώς, οι ελπίδες διάκρισης στην απαιτητική κατηγορία των μεσαίων οχημάτων βαραίνουν τις ισχυρότερες εκδόσεις βενζίνης των 2 και 3,2 λίτρων, που συμπληρώνουν την γκάμα του C5.
Tο αντισυμβατικό αλλά καθόλα οικογενειακό Citroen διαθέτει την ποιότητα κατασκευής, τους χώρους και τον ελκυστικό σχεδιασμό, υστερώντας ωστόσο σε επίπεδο λύσεων σε συγκεκριμένους τομείς και επιδόσεων.
Η C5 και οι άλλοι…
Απέναντι στην γαλλική μπερλίνα το VW Passat έχει να επιδείξει έναν εξαιρετικά αποδοτικό κινητήρα 1.400 κ.εκ., που με τη βοήθεια ενός υπερσυμπιεστή καυσαερίων φτάνει τους 122 ίππους και τα 203 Nm ροπής.
Στην περίπτωση του γερμανικού μοντέλου οι επιδόσεις συνδυάζονται αρμονικά με την περιορισμένη -λόγω κυβισμού- κατανάλωση καυσίμου, γεγονός που του προσφέρει ένα σημαντικότατο προβάδισμα. Το Passat των 1.400 κ.εκ. ξεκινά από τα 20.120 ευρώ, φτάνοντας στις εξοπλιστικές εκδόσεις που διαθέτουν ημιαυτόματο κιβώτιο DSG τα 24.500 ευρώ.
Εξίσου οδηγοκεντρικό με το Passat είναι και το Ford Mondeo, που ξεκινά από τα 1.600 κ.εκ. αποδίδοντας 125 ίππους και 195 Nm ροπής. Όντας ατμοσφαιρικό, το επιβλητικό σε διαστάσεις sedan της Ford δεν εντυπωσιάζει με τις επιδόσεις του, παραπέμποντας στην γαλλική πρόταση.
Παρόλα αυτά ο σπορτίφ προσανατολισμός του και οι αδιαμφισβήτητες δυνατότητές του κρύβουν την αδυναμία του ατμοσφαιρικού συνόλου. Εξίσου σημαντικό είναι και το γεγονός ότι το Mondeo ξεκινά από τα 19.770 ευρώ, όντας μια από τις πιο προσιτές προτάσεις της κατηγορίας.
Τέλος, για τους φίλους της ιαπωνικής σχολής η Mazda έχει να επιδείξει τη δεύτερη γενιά του 6, που αδιαμφισβήτητα διαφοροποιείται από τον ευρωπαϊκό ανταγωνισμό. Οι δυναμικές γραμμές του ιαπωνικού sedan έρχονται σε πλήρη αντίθεση με το εκλεπτυσμένο προφίλ του C5. Αντίστοιχες είναι οι διαφορές και στα χαρακτηριστικά κίνησης των δυο αυτοκινήτων.
Το Mazda 6 ανήκει στις δυναμικότερες προτάσεις της κατηγορίας, διαθέτοντας ατμοσφαιρικό κινητήρα 1.800 κ.εκ., απόδοσης 120 ίππων. Το ιαπωνικό μοντέλο ξεκινά από τα 19.900 ευρώ, αγγίζοντας τα 23.090 ευρώ στην αμέσως επόμενη εξοπλιστική έκδοση.
Κινητήρας
Κυβισμός
1.749 κ.εκ.
Κύλινδροι
4 σε σειρά
Ισχύς (ίπποι)
127/6.000σ.α.λ.
Ροπή (Νm)
170/4.000σ.α.λ.
Θέση
Εμπρός/εγκάρσια
Μπλοκ/κεφαλή
Aλουμίνιο/αλουμίνιο
Τροφοδοσία
Ψεκασμός πολλαπλών σημείων
Διάμετρος x διαδρομή
82,7×81,4
Βαλβίδες ανά κύλινδρο
4
Εκκεντροφόροι
2 ΕΕΚ
Ειδική ισχύς (ίπποι/λίτρο)
72,6
Μετάδοση
Κίνηση
Εμπρός
Κιβώτιο
Μηχανικό πέντε σχέσεων
Σχέσεις κιβωτίου/Ταχύτητα ανά 1.000σ.α.λ. (χλμ./ώρα)