Μπορεί το όνομά του να μην έχει το ειδικό βάρος που διαθέτουν κάποιοι άλλοι ανταγωνιστές, στην πράξη όμως το Subaru Forester αποτελεί μία ενδιαφέρουσα επιλογή για όσους ξέρουν τι θέλουν.
Είναι γεγονός ότι το Forester ποτέ δεν πλασαρίστηκε στην πρώτη θέση των πωλήσεων. Ποτέ δεν μπόρεσε να αναμετρηθεί -εμπορικά- με αξιώσεις, απέναντι σε ανταγωνιστές όπως τα Suzuki Grand Vitara και Toyota RAV4. Και όμως, παρότι πολλοί το αγνοούν, όσοι γνωρίζουν δεν θα είχαν καμία αντίρρηση να το… έβρισκαν κάθε πρωί παρκαρισμένο έξω από την πόρτα του σπιτιού τους.
Ταυτότητα
Κινητήρας:
1.994 κ.εκ.
Ισχύς:
158 ίπποι/6.400 σ.α.λ.
Ροπή:
186 Nm/3.200 σ.α.λ.
Επιτάχυνση:
0-100χλμ./ώρα σε 9,7 δλ
Τελ. ταχύτητα:
189 χλμ./ώρα
Tιμή βασικής έκδοσης:
28.900 ευρώ
Τιμή αυτοκινήτου δοκιμής:
33.750 ευρώ
Σνομπάροντας, κατά παράξενο τρόπο, την κατηγορία των SUV, το Forester προτιμά να δηλώνει Crossover, έστω και αν το ύψος του από το έδαφος ξεπερνά τα 20 εκατοστά. Από μία άποψη θα συμπέραινε κανείς ότι φοβάται τη σύγκριση, αφού ο ανταγωνισμός περιλαμβάνει πολλούς, αξιόλογους αντιπάλους. Στην πράξη, ωστόσο, τα πράγματα δείχνουν διαφορετικά, καθώς το Forester αποδεικνύει ότι, τελικά, όλα είναι θέμα προτεραιοτήτων. Η προτεραιότητα, στην προκειμένη περίπτωση, δεν είναι άλλη από τον ίδιο τον οδηγό. Αυτόν που, εν γνώσει του, έχει επιλέξει ένα όχημα καθημερινής χρήσης και όχι ένα τετρακίνητο θηρίο με απεριόριστες εκτός δρόμου ικανότητες, τις οποίες δεν πρόκειται να ανακαλύψει ποτέ. Οσο για την ανταμοιβή, για να την εισπράξει κανείς θα πρέπει να καθίσει στο αριστερό κάθισμα, πίσω από το τριάκτινο τιμόνι της Mono. Θα πρέπει να κοιτάξει τριγύρω του, το φιλόξενο εσωτερικό και, πολύ περισσότερο, θα πρέπει να γυρίσει το κλειδί, που θα ενεργοποιήσει το δίλιτρο boxer κινητήρα που κρύβεται κάτω από το καπό.
Η πρώτη εντύπωση, μάλλον αρνητική, θα έρθει από τους κραδασμούς που μεταδίδονται στο ρελαντί και γίνονται ιδιαίτερα αισθητοί μέσω του μηχανικού επιλογέα των πέντε σχέσεων. Αυτό, ωστόσο, θα κρατήσει μία στιγμή, μέχρι να επιλεγεί η πρώτη σχέση στο κιβώτιο και να ανέβουν οι στροφές. Τότε, ως δια μαγείας, ο συντονισμός και όλες αυτές οι δονήσεις εξαφανίζονται.
Υπέρ
Οδική συμπεριφορά
Επιδόσεις
Δυνατότητα υποπολλαπλασιασμού των σχέσεων
Κατά
Τριγμοί
Κραδασμοί από τον κινητήρα
Ο επίπεδος κινητήρας του Forester δεν εξασφαλίζει μόνο χαμηλό κέντρο βάρους αλλά και αρκετά αποθέματα ισχύος. Εφοδιασμένος πλέον με δύο εκκεντροφόρους επικεφαλής ανά σειρά κυλίνδρων και σύστημα μεταβλητού χρονισμού των βαλβίδων, αποδίδει 158 ατμοσφαιρικούς ίππους στις 6.400 σ.α.λ. Το νούμερο αυτό είναι από μόνο του εξαιρετικό. Σε συνεργασία, όμως, με το σχετικά χαμηλό βάρος των 1.390 κιλών του αμαξώματος εξασφαλίζει επιδόσεις που θα ζήλευαν πολλά SUV, εφοδιασμένα με σαφώς μεγαλύτερους κινητήρες.
Το ικανοποιητικό νεύρο που παρέχεται χαμηλά διευκολύνει την κίνηση στο αστικό περιβάλλον. Παράλληλα, οι ασφάλτινες ρυθμίσεις των αναρτήσεων και η εξαιρετική ορατότητα προς όλες τις πλευρές θα επιδράσουν θετικά στην ψυχολογία του οδηγού, ανεξαρτήτως αν αυτός κινείται στην πόλη ή στον αυτοκινητόδρομο.
Αυτή ακριβώς η ζωντάνια και ο ιδιαίτερος, οδηγικά, χαρακτήρας του, είναι τα στοιχεία που κάνουν το Forester να διαχωρίζει τη θέση του από τον ανταγωνισμό. Το ευχάριστο, μάλιστα, στην όλη υπόθεση είναι ότι οι αρετές του δεν εξαντλούνται εδώ αλλά συνεχίζονται και στην εκτός δρόμου χρήση.
Εδώ, βεβαίως, δεν αναφερόμαστε στο πραγματικό, σκληρό off road αλλά περισσότερο σε χωματόδρομους και μέρη σχετικά προσβάσιμα σε ένα τετρακίνητο όχημα. Τα όρια θα θέσουν τελικά τα διαστάσεων 215/60 R16 Geolander G900 ελαστικά της Yokohama, όπως επίσης και οι μικρές διαδρομές των αναρτήσεων.
Τα ίδια όρια, από την άλλη, θα προσπαθήσουν να σπάσουν η συμμετρική τετρακίνηση και το κιβώτιο υποπολλαπλασιασμού των σχέσεων, στοιχείο που δεν απαντάται συχνά σε τέτοιου είδους μοντέλα.
Οι σχετικά μεγάλοι πρόβολοι θα αποτελέσουν τροχοπέδη για την κίνηση του αυτοκινήτου σε περιβάλλον έντονου εδαφικού αναγλύφου. Ταυτόχρονα όμως, η μελετημένη κατανομή της ροπής, ανάλογα με την πρόσφυση των τροχών και το χαμηλό, σχετικά, βάρος θα αποτρέψουν το Forester από το να βουλιάξει στη λάσπη ή την άμμο, με την ευκολία που θα κόλλαγαν κάποιοι άλλοι, πιο σκληροπυρηνικοί ανταγωνιστές του.
Για όσους τώρα αυτά ακούγονται υπερβολικά, μπορούν κάλλιστα να περιοριστούν στις καθημερινές μετακινήσεις και στην άνεση που προσφέρει το εσωτερικό του. Ειδικά στη συγκεκριμένη, πλούσια έκδοση ZL της δοκιμής, την παράσταση κλέβει η πανοραμική γυάλινη οροφή και οι δερμάτινες επενδύσεις, που εξασφαλίζουν ένα φωτεινό, πολυτελές αποτέλεσμα.
Η εργονομία και τα υλικά του ταμπλό δείχνουν καλά, δυστυχώς όμως, ορισμένοι τριγμοί θα αμαυρώσουν τη συνολική εικόνα.Ο εξοπλισμός, πέρα από τις γνωστές ηλεκτρικές ευκολίες, περιλαμβάνει επίσης cruise control, θερμαινόμενα καθίσματα και διάφορα ακόμη γκατζετάκια που θα διευκολύνουν τις μετακινήσεις του οδηγού και των επιβατών. Για το τελευταίο θα φροντίσουν επίσης οι διάφορες θέσεις για μικροαντικείμενα, όπως και οι ποτηροθήκες που διατίθενται εμπρός και πίσω.
Το σχετικά χαμηλό προφίλ του αυτοκινήτου επηρεάζει το εσωτερικό ύψος, το οποίο κρίνεται απλά ικανοποιητικό, σε σχέση με τα δεδομένα της κατηγορίας. Οι επιβάτες, πάντως, δεν θα συναντήσουν άλλους περιορισμούς, καθώς το πλάτος και ο διαθέσιμος χώρος για τα πόδια στην πίσω σειρά θέσεων είναι απόλυτα επαρκής.
Το κόστος για την απόκτηση του δίλιτρου Forester ξεκινά από τα 28.900 ευρώ για τη βασική έκδοση 2.0Χ XQ, ανεβαίνει στα 31.900 ευρώ για τη μεσαία έκδοση εξοπλισμού 2.0X VS και καταλήγει στα 33.750 ευρώ για την πλήρως εξοπλισμένη έκδοση 2.0Χ ZL της δοκιμής.
Οι τιμές αυτές δεν είναι απαγορευτικές, καθώς κυμαίνονται στο μέσο όρο του ανταγωνισμού. Το συνολικό αποτέλεσμα, ωστόσο, είναι τέτοιο που μάλλον αδικείται από το δείκτη των πωλήσεων. Αν μάλιστα η Subaru έδινε λίγο περισσότερο βάρος στην ποιότητα κατασκευής -αναφερόμαστε και πάλι στους τριγμούς-τότε θα μιλάγαμε για ένα όχημα που θα οδηγούσε και δεν θα ακολουθούσε την αγορά.
Κινητήρας
Κυβισμός
1.994 κ.εκ.
Κύλινδροι
4 σε επίπεδη διάταξη
Ισχύς (ίπποι)
158/6.400 σ.α.λ.
Ροπή (Νm)
186/3.200 σ.α.λ.
Θέση
Εμπρός/διαμήκης
Μπλοκ/κεφαλή
Χυτοσίδηρος/αλουμίνιο
Τροφοδοσία
Ψεκασμός πολλαπλών σημείων
Διάμετρος x διαδρομή
92,0×75,0
Βαλβίδες ανά κύλινδρο
4
Εκκεντροφόροι
2 ΕΕΚ ανά σειρά κυλίνδρων
Ειδική ισχύς (ίπποι/λίτρο)
79,2
Μετάδοση
Κίνηση
Σε όλους τους τροχούς
Κιβώτιο
Μηχανικό πέντε σχέσεων
Σχέσεις κιβωτίου/Ταχύτητα ανά 1.000σ.α.λ. (χλμ./ώρα)
Διπλοί εγκάρσιοι και διαμήκεις βραχίονες, αντιστρεπτική ράβδος
Φρένα
Εμπρός
Αεριζόμενοι δίσκοι
Πίσω
Ταμπούρα
ABS
Ναι
Τροχοί
Διαστάσεις
6,5J X16
Υλικό
Αλουμίνιο
Τύπος ελαστικών
Geolander G900, Yokohama
Ελαστικά
215/60 R16
Ρεζέρβα
Κανονικής διαμέτρου
Σύστημα διεύθυνσης
Τύπος
Κρεμαγιέρα
Υποβοήθηση
Υδραυλική
Στροφές τιμονιού
3,0
Διάμετρος στροφής
10,6 μέτρα
Διαστάσεις
Μήκος
4,485 μέτρα
Πλάτος
1,735 μέτρα
Ύψος
1,590 μέτρα
Μεταξόνιο
2,525 μέτρα
Μετατρόχιο (Ε/Π σε χιλιοστά)
1.495/1.485
Χώρος αποσκευών
390-1.629 λίτρα
Βάρος
1.390 κιλά
Αναλογία κιλών/ίππο
8,8
Κατανάλωση (λίτρα/100 χλμ.)
Πόλη
12,3
Εκτός
7,5
Μέση
9,3
Ρεζερβουάρ (λίτρα)
60
Αυτονομία
645 χλμ. (θεωρητική μέση)
Επιδόσεις
Τελική ταχύτητα
189 χλμ./ώρα
0-100χλμ./ώρα
9,7 δευτερόλεπτα
< ΠροηγούμενηΕπόμενη >Η συνεχής αύξηση των πωλήσεων στη συγκεκριμένη κατηγορία έχει αναβαθμίσει τον ανταγωνισμό, τόσο σε ποσότητα, όσο και σε ποιότητα. Τα περισσότερα μοντέλα θυσιάζουν μέρος των εκτός δρόμου ικανοτήτων για χάρη της ευχρηστίας και της φιλικής οδικής συμπεριφοράς. Στην αγορά υπάρχουν προτάσεις για όλα τα γούστα, μερικές εκ των οποίων πιο ολοκληρωμένες από το Forester. Παρόλα αυτά, το τελευταίο αποτελεί μία πρώτης τάξεως επιλογή για αυτούς που αποζητούν την οδηγική απόλαυση, όσο μπορεί να υφίσταται κάτι τέτοιο στη συγκεκριμένη κατηγορία.
Ford Maverick 2.3
Κυβισμός
2.261 κ.εκ.
Ιπποδύναμη
150 ίπποι/5.700 σ.α.λ.
Ροπή
200 Nm/4.000 σ.α.λ.
Επιτάχυνση
10,7 δευτ.
Τελική ταχύτητα
171 χλμ./ώρα
Τιμή
25.969-34.500 ευρώ
Ο κινητήρας του Maverick είναι ο μόνος που ξεφεύγει από το ψυχολογικό όριο των δύο λίτρων, χωρίς, ωστόσο, να ξεχωρίζει από τους υπόλοιπους ανταγωνιστές στο θέμα της απόδοσης. Το συγκεκριμένο SUV κατορθώνει να κινείται αξιοπρεπώς τόσο εντός, όσο και εκτός δρόμου, διατηρώντας μία ισορροπία στο χαρακτήρα του. Το σημαντικότερο προσόν που διαθέτει είναι, αναμφίβολα, το χαμηλό κόστος κτήσης, χάρη στις προσφορές της Ford που τρέχουν αυτό το διάστημα
Το Honda CR-V, όπως και τα περισσότερα σύγχρονα SUV, δίνει μεγάλο βάρος στην οδική συμπεριφορά, αφήνοντας σε δεύτερη μοίρα τις εκτός δρόμου ικανότητες. Ανετο, ασφαλές και εύχρηστο, εφοδιάζεται με ένα αποδοτικό κινητήρα που του προσφέρει ικανοποιητικές επιδόσεις. Το κόστος κτήσης του είναι λογικό, σε αυτά, όμως, τα χρήματα θα βρει κανείς και πιο ολοκληρωμένες προτάσεις στην αγορά
Nissan X-Trail
Κυβισμός
1.998 κ.εκ.
Ιπποδύναμη
140 ίπποι/6.000 σ.α.λ.
Ροπή
192 Nm/4.000 σ.α.λ.
Επιτάχυνση
11,3 δευτ.
Τελική ταχύτητα
177 χλμ./ώρα
Τιμή
26.880-33.830 ευρώ
Αρκετά ενδιαφέρον και ανταγωνιστικό, το X-Trail προσφέρει χώρους, επιθετική εμφάνιση, αξιόλογες -για τα δεδομένα της κατηγορίας- εκτός δρόμου ικανότητες και μία συμφέρουσα τιμή. Στο δρόμο δεν τα καταφέρνει και άσχημα, σίγουρα όμως δεν φτάνει τα επίπεδα ορισμένων άλλων προτάσεων. Εάν ο κινητήρας του διέθετε λίγη περισσότερη ισχύ, τα πράγματα θα ήταν, πιθανότατα, καλύτερα
Το Suzuki Grand Vitara ανανεώθηκε πρόσφατα και αποτελεί μία πρώτης τάξεως πρόταση για όσους επιθυμούν έναν πιο off road χαρακτήρα. Ταυτόχρονα αποδεικνύεται άνετο και πρακτικό για τις καθημερινές μετακινήσεις, χωρίς βεβαίως να πλησιάζει τα επίπεδα του Forester. Εκεί που υστερεί επίσης είναι στις επιδόσεις και, εν μέρει, στο θόρυβο λειτουργίας του κινητήρα. Η τιμή του είναι λίγο ακριβότερη, χάρη όμως στην καλή φήμη και στην αξιοπιστία του, καταφέρνει να διατηρείται στην πρώτη θέση των πωλήσεων
Αρτι αφιχθέν, το Toyota RAV4 τρίτης γενιάς ετοιμάζεται να επαναπροσδιορίσει τα πράγματα στην κατηγορία των SUV. Οι εκτός δρόμου επιδόσεις του δεν πρόκειται να εντυπωσιάσουν, στην καθημερινή όμως χρήση βάζει τα γυαλιά σε όλο σχεδόν τον ανταγωνισμό. Σε σχέση με το Forester είναι πιο άνετο, προσφέρει μεγαλύτερους χώρους, καλύτερη ποιότητα κατασκευής και υλικά, ταυτόχρονα όμως δείχνει πιο βαρύ και όχι τόσο ευκίνητο. Ένα, ακόμα, σημαντικό πλεονέκτημα έχει να κάνει με την τιμή, που ξεκινά κάτω από το ψυχολογικό όριο των 30.000 ευρώ