Σε ένα ευνοϊκό φορολογικό περιβάλλον, το Ford Kuga των 25.756 ευρώ δείχνει να μην έχει αντίπαλο, ξεκινώντας από θέση ισχύος, χάρη στους 200 ίππους του υπερτροφοδοτούμενου κινητήρα του και το οδηγοκεντρικό του προφίλ.
Όσο η υπόλοιπη Ευρώπη επιδίδεται με επιτυχία στην απόσυρση παλαιών αυτοκινήτων -μεταξύ άλλων, η Ιταλία, η Γαλλία, η Γερμανία, η Σλοβακία και η Μ.Βρετανία στέλνουν ήδη στην πρέσα οχήματα που η κατασκευαστική τους ηλικία ξεπερνά τα εννέα ή δέκα έτη- εμείς θα πρέπει να θεωρούμε τους εαυτούς μας τυχερούς που η ελληνική κυβέρνηση θέλησε να μειώσει τα τέλη ταξινόμησης, προσφέροντας με τη χαρακτηριστική γενναιοδωρία που τη διακρίνει τη μοναδική, ίσως, ευκαιρία να πραγματοποιήσουμε το όνειρο των παιδικών μας χρόνων.
Ταυτότητα
Κινητήρας:
2.521 κ.εκ.
Ισχύς:
200 ίπποι/ 6.000 σ.α.λ.
Ροπή:
320 Nm/ 1.600 σ.α.λ.
Επιτάχυνση:
0-100χλμ./ώρα 8,2 δλ
Τελ. ταχύτητα:
210 χλμ./ώρα
Tιμή βασικής έκδοσης:
25.756 ευρώ
Τιμή αυτοκινήτου δοκιμής:
30.562 ευρώ
Η διεθνής οικονομική κρίση και οι επιπτώσεις της στην ελληνική πραγματικότητα τέθηκαν ξαφνικά εκτός ημερησίας διατάξεως, όπως άλλωστε και η επιφυλακτικότητα που μέχρι σήμερα χαρακτήριζε τις αγοραστικές μας πρακτικές. Οι περισσότεροι από εμάς βρέθηκαν να μετρούν τις δυνάμεις τους, αλλά και να αναζητούν με αγωνία τη μεγαλύτερη ευκαιρία των ημερών.
Σε μια ευνοϊκή, δίχως καμία αμφιβολία, συγκυρία οι ισορροπίες που διαμορφώνονται δημιουργούν έναν ευχάριστο πονοκέφαλο ή αν προτιμάτε ένα δυσεπίλυτο γρίφο που περιπλέκεται ακόμη περισσότερο, αν στη μείωση των τελών ταξινόμησης και στην έκπτωση που προκύπτει από αυτή, προσθέσουμε τις ουκ ολίγες προσφορές των αναθαρρημένων εισαγωγέων-αντιπροσώπων.
Το θόλο τοπίο της ελληνικής αγοράς αυτοκινήτου αναλαμβάνουν να ξεδιαλύνουν λιγοστά φωτεινά παραδείγματα, ανάμεσα στα οποία διακρίνεται το Ford Kuga. Το μικρομεσαίο SUV ξεκίνησε την πορεία του στην ελληνική αγορά το φθινόπωρο του περασμένου χρόνου, αν και οι αποκλειστικά πετρελαιοκίνητες εκδόσεις του το κράτησαν -για ευνόητους λόγους- μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας.
Ακόμη και η βενζινοκίνητη έκδοση που ακολούθησε στις αρχές του 2009 δεν στάθηκε ικανή να αναδείξει μια τετρακίνητη πρόταση που υπό άλλες φορολογικές και όχι μόνο συνθήκες θα κέρδιζε από την πρώτη στιγμή μια θέση στην κορυφή της κατηγορίας του.
Τα 2,5 λίτρα χωρητικότητας του υπερτροφοδοτούμενου κινητήρα ήταν αρκετά για να αποσύρουν το Kuga από τα υποψήφια best sellers, λειτουργώντας σε κάθε περίπτωση αποτρεπτικά.
Υπέρ
Απόδοση κινητήρα
Οδική συμπεριφορά
Σχεδίαση αμάξώματος
Κατά
Αίσθηση-απόδοση φρένων
Κατανάλωση
Χώροι στο εσωτερικό
Παρόλα αυτά, το περιορισμένο κόστος απόκτησής του -το οποίο μετά τη μείωση των τελών ταξινόμησης διαμορφώνεται στα 25.756 ευρώ- φαντάζει, πλέον, αρκετό για να υπερνικήσει τις παγιωμένες καταναλωτικές συνήθειες των Ελλήνων και πολύ περισσότερο τον ανταγωνισμό, που τα τελευταία χρόνια διατηρεί ένα σημαντικό προβάδισμα χάρη στους μικρούς και εξαιρετικά αποδοτικούς υπερτροφοδοτούμενους βενζινοκινητήρες.
Ας πάρουμε, όμως, τα πράγματα από την αρχή, ξεκινώντας από το ελκυστικό προφίλ ενός σύγχρονου SUV, που δηλώνει από την πρώτη στιγμή τις αυξημένες εντός και εκτός δρόμου δυνατότητές του.
Το μυώδες παρουσιαστικό του Kuga αποτελεί ουσιαστικά το πιο χαρακτηριστικό δείγμα εφαρμογής του κινητικού σχεδιασμού της Ford, επιβεβαιώνοντας με τον καλύτερο δυνατό τρόπο το δυναμικό προσανατολισμό της έκδοσης.
Από το τετρακίνητο Ford, βέβαια, δεν λείπουν και τα offroad χαρακτηριστικά, καθώς η αυξημένη απόσταση του αμαξώματος από το έδαφος συνοδεύεται από τα καθιερωμένα, πλέον, πλαστικά προστατευτικά θόλων και τις ποδιές που ενσωματώνονται στο μπροστινό και πίσω προφυλακτήρα.
Εμφανώς συντηρητικότερα είναι τα σχεδιαστικά πρότυπα που έχει ακολουθήσει το εσωτερικό τμήμα. Στη συγκεκριμένη περίπτωση η γερμανική λογική έχει επικρατήσει του συναισθήματος, προς όφελος της κατασκευαστικής ποιότητας και της εργονομίας.
Επί της ουσίας ο πενταθέσιος θάλαμος επιβατών του Kuga δεν διαφοροποιείται από τις υπόλοιπες μικρομεσαίες προτάσεις της φίρμας, γεγονός που περιορίζει σημαντικά το χρόνο προσαρμογής σε αυτόν.
Γνώριμη είναι η εικόνα του πίνακα οργάνων με τους, αμφιλεγόμενης αισθητικής, χρωμιομένους δείκτες όπως άλλωστε και της κεντρικής κονσόλας, όπου πρωταγωνιστεί το προεγκατεστημένο ηχοσύστημα της Sony.
Εξοπλιστικά η βασική έκδοση Trend, που μεταξύ άλλων περιλαμβάνει 6 αερόσακους, ESP, ABS, air condition και ζάντες αλουμινίου 17 ιντσών, δεν παρουσιάζει ουσιαστικές ελλείψεις.
Πληρέστερο είναι το αμέσως επόμενο εξοπλιστικό επίπεδο Titanium, στο οποίο έρχονται να προστεθούν οι δερμάτινες επενδύσεις των καθισμάτων, ο διζωνικός κλιματισμός, οι αυτόματοι προβολείς, οι αισθητήρες βροχής το cruise control και τα σκουρόχρωμα κρύσταλλα.
Δυστυχώς οι συμπαγείς διαστάσεις του αμαξώματος -το μήκος μόλις που ξεπερνά τα 4,4 μέτρα- δεν επιτρέπουν στο Kuga να σταθεί εξίσου γενναιόδωρο στους διαθέσιμους εσωτερικούς χώρους, παραπέμποντας σε μια τυπική μικρομεσαία πρόταση.
Ενδεικτικός των μεταφορικών δυνατοτήτων του είναι ο όγκος του χώρου αποσκευών. Ο τελευταίος ξεκινά από τα 360 λίτρα (410 σε περίπτωση που επιλέξει κανείς το κιτ επισκευής ελαστικού αντί για την παραδοσιακή ρεζέρβα) και μπορεί να φτάσει μέχρι τα 1.355 (1.405) με την αναδίπλωση της πίσω σειράς καθισμάτων.
Κάθε άλλο παρά τυπική της κατηγορίας των τετρακίνητων οχημάτων και ιδιαίτερα των SUV είναι η συμπεριφορά του αυτοκινήτου στην άσφαλτο. Από την πρώτη κιόλας στιγμή το Kuga επιβεβαιώνει την πρόθεση της Ford να επενδύσει στο οδηγοκεντρικό του προφίλ, παραπέμποντας στις υπόλοιπες προτάσεις της φίρμας.
Όλα ξεκινούν από το ισορροπημένο ζύγισμα των αναρτήσεων. Το αμάξωμα αρνείται να υποκύψει στους νόμους της φυσικής, αδιαφορώντας επιδεικτικά για την απόσταση των 18,8 εκατοστών που το χωρίζει από το έδαφος.
Οι περιορισμένες κλίσεις που εμφανίζει το Kuga δεν είναι ικανές να οδηγήσουν στην αποσταθεροποίηση του, αν και σε οριακές συνθήκες οι αντιδράσεις του μπροστινού, κυρίως, άξονα μπορούν είναι νευρικές.
Η υποστροφή είναι αυτή που στις περισσότερες των περιπτώσεων ακολουθεί την υπέρμετρη πίεση του δεξιού πεντάλ, καθώς η ροπή των 320 Nm αποτελεί μια συνεχή δοκιμασία για το σύστημα μόνιμης τετρακίνησης.
Το τελευταίο, πάντως, δείχνει να ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις του υπερτροφοδοτούμενου κινητήρα των 2,5 λίτρων και στη δεδομένη ολισθηρότητα της ελληνικής ασφάλτου.
Μεταφέροντας μέχρι και το 50% της διαθέσιμης ροπής στον πίσω άξονα μέσω ενός υδραυλικού συμπλέκτη, προλαμβάνει την επέμβαση των ηλεκτρονικών βοηθημάτων και συγκεκριμένα του ESP, το οποίο εξακολουθεί να προσφέρει στον οδηγό τη δυνατότητα απενεργοποίησής του.
Καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση των χαρακτηριστικών κίνησης του αυτοκινήτου διαδραματίζει, ωστόσο, και το σύστημα διεύθυνσης. Παρότι ηλεκτρο-υδραυλικά υποβοηθούμενο, το τιμόνι του Kuga διαθέτει όλα τα χαρακτηριστικά που θα περίμενε να συναντήσει κανείς σε ένα σύγχρονο SUV επιδόσεων.
Aμεσο -με 2,7 στροφές από άκρη σε άκρη-, ακριβές και με εξαιρετική, για τα δεδομένα της κατηγορίας και όχι μόνο, αίσθηση, στέκεται αντάξιο των υψηλών προδιαγραφών της Ford.
Κατώτερο των περιστάσεων, αντίθετα, αποδεικνύεται το σύστημα πέδησης του Kuga. Παρά τα τέσσερα δισκόφρενα, το βάρος των 1.530 κιλών όπως και η δυνατότητα του αυτοκινήτου να αναπτύσσει υψηλές ταχύτητες κίνησης από στροφή σε στροφή, εξαντλεί με ευκολία τις δυνατότητές του, δημιουργώντας βάσιμες υποψίες και για την αποτελεσματικότητά του σε οριακές συνθήκες.
Ακόμα και έτσι, πάντως, η ισοπεδωτική παρουσία του υπερτροφοδοτούμενου κινητήρα των 2,5 λίτρων αρκεί για να διαγράψει με χαρακτηριστική ευκολία από τη μνήμη σου τις όποιες αδυναμίες έχει να παρουσιάσει το τετρακίνητο Ford.
H ισχύς των 200 ίππων και πολύ περισσότερα τα 320 Nm ροπής -τα οποία είναι διαθέσιμα από τις 1.600 σ.α.λ. -δεν αφήνουν πολλά περιθώρια κριτικής. Αλλωστε το συγκεκριμένο μοτέρ έχει αποδείξει και στο παρελθόν την αξία του από την πετυχημένη θητεία του στο Focus ST των 225 ίππων.
Φυσικό επακόλουθο, οι επιδόσεις -τα 100 χλμ./ώρα επιτυγχάνονται από στάση σε 8,2 δευτερόλεπτα και η τελική ταχύτητα αγγίζει τα 210 χλμ./ώρα- να παραπέμπουν σε hot hatch και όχι σε ένα μικρομεσαίο SUV που πραγματοποιεί τα πρώτα, διστακτικά, βήματα στην ελληνική αγορά.
Την προκλητικότητα, βέβαια, της ανεξάντλητης ροπής και ισχύος έρχεται να καταδικάσει η συνήθεια του κινητήρα να καταναλώνει με χαρακτηριστική λαιμαργία τα αποθέματα βενζίνης. Υπό ιδανικές συνθήκες το Kuga χρειάζεται κάτι παραπάνω από 9,0 λίτρα καυσίμου για να διανύσει 100 χιλιόμετρα, ενώ κάθε υπερβολή με το δεξί πεντάλ τιμωρείται με τιμές που ξεπερνούν τα 13 λίτρα/100 χλμ.
Το πληθωρικό προφίλ του τετρακίνητου Ford έρχεται να συμπληρωθεί από την αναγνωρισμένη ικανότητά του να κινείται με ευκολία σε χωμάτινες διαδρομές.
Μπορεί η σφικτή ρύθμιση της ανάρτησης να κουράζει και το ηλεκτρονικά ελεγχόμενο σύστημα τετρακίνησης να μην σου προσφέρει τη δυνατότητα να μεταβάλλεις την κατανομή της ροπής, ωστόσο η απόσταση του αμαξώματος από το έδαφος αρκεί για να εξασφαλίσει την πρόσβαση σε δύσβατα μονοπάτια και να προκαλέσει πονοκέφαλο στον ανταγωνισμό.
To Ford Kuga και οι άλλοι…
Από νωρίς το πληθωρικό SUV της Ford καλείται να αντιμετωπίσει τον ισχυρό ανταγωνισμό, όπως αυτός διαμορφώνεται από την παρουσία του καταξιωμένου VW Tiguan, αλλά και του εξίσου ικανού Seat Altea Freetrack.
Στην πρώτη περίπτωση η τετρακίνητη πρόταση της VW προβάλει ως αδιαπραγμάτευτο πλεονέκτημά της το τετρακύλινδρο μοτέρ των 1.400 κ.εκ., που με τη βοήθεια δύο υπερσυμπιεστών (μηχανικού και καυσαερίων) αποδίδει 150 ίππους και 240 Nm. Στo φαινομενικά χαμηλό κόστος χρήσης έρχεται να αντιπαρατεθεί η τιμή των 26.750 ευρώ, η οποία μάλιστα είναι κατά 994 ευρώ υψηλότερη σε σχέση με το Kuga, και το δεδομένο προβάδισμα του τετρακίνητου Ford σε επίπεδο επιδόσεων.
Την αποκλειστικά υπερτροφοδοτούμενη γκάμα του Tiguan συμπληρώνουν οι δίλιτρες εκδόσεις των 170 και 200 ίππων, που ξεκινούν από τα 30.485 και τα 32.880 ευρώ αντίστοιχα.
Πιο κοντά στα μέτρα του Kuga είναι η αντίστοιχη πρόταση της Seat. To Altea Freetrack εξοπλίζεται με υπερτροφοδοτούμενο κινητήρα 2,0 λίτρων, αποδίδοντας 200 ίππους και 280 Nm ροπής. Με εξαιρετικές επιδόσεις και χώρους που δικαιολογούν το πολυμορφικό του παρελθόν, το Altea Freetrack κοστίζει στη μοναδική εξοπλιστική έκδοση που διατίθεται 27.253 ευρώ.
Κινητήρας
Κυβισμός
2.521 κ.εκ.
Κύλινδροι
5 σε σειρά
Ισχύς (ίπποι)
200/6.000 σ.α.λ.
Ροπή (Νm)
320/1.600 σ.α.λ.
Θέση
Εμπρός/εγκάρσια
Μπλοκ/κεφαλή
Αλουμίνιο/αλουμίνιο
Τροφοδοσία
Ψεκασμός πολλαπλών σημείων
Διάμετρος x διαδρομή
83×93,2
Βαλβίδες ανά κύλινδρο
4
Εκκεντροφόροι
2 ΕΕΚ
Ειδική ισχύς (ίπποι/λίτρο)
79,3
Μετάδοση
Κίνηση
Μόνιμη τετρακίνηση
Κιβώτιο
Μηχανικό έξι σχέσεων
Σχέσεις κιβωτίου/Ταχύτητα ανά 1.000σ.α.λ. (χλμ./ώρα)