Σάββατο 06 Δεκεμβρίου 2025
weather-icon 21o
Ford Fiesta: Από το XR2 στο ST

Ford Fiesta: Από το XR2 στο ST

Τα διακριτικά δεν έχουν σημασία. Είτε ως XR, είτε ως RS, είτε πιο πρόσφατα και ως ST, οι γρήγορες εκδόσεις των Fiesta στόχευαν πάντα στην οδηγική ευχαρίστηση του ιδιοκτήτη τους.

Χρήστος Παπαχριστόπουλος

Όλα ξεκίνησαν το 1981, όταν εμφανίστηκε η πρώτη έκδοση του δημοφιλούς μικρού της Ford με το λογότυπο XR2.Από τότε άλλαξαν πολλά, όχι όμως και η εμμονή της Ford στην παρουσίαση γρήγορων εκδόσεων. Τελευταίο παράδειγμα, το Fiesta ST.

Τι χωρίζει το Fiesta XR2 από το ST; Απλώς, το χάος. Αν δεν το πιστεύετε, ρίξτε απλώς μια ματιά  στα τεχνικά χαρακτηριστικά των δύο αυτοκινήτων. Αποκλείεται να μην αντιληφθείτε την πρόοδο και την εξέλιξη της τεχνολογίας στην αυτοκινητοβιομηχανία σε αυτό το χρονικό διάστημα.

Σήμερα, οι 84 ίπποι του XR2 -το οποίο βασιζόταν στην πρώτη γενιά Fiesta που παρουσιάστηκε το 1976- μπορούν να συγκριθούν μόνο με τις απλές εκδόσεις των 1.400κ.εκ. Αντίστοιχα, οι 150 ίπποι του ST που θα έρθει στη χώρα μας το πρώτο τρίμηνο του 2005, μπορούν να συγκριθούν με εκείνους του αγωνιστικού Fiesta της εποχής εκείνης.

Με βάρος 800 κιλά, κινητήρα 1,6 λίτρων ικανό να περιστρέφεται έως και τις 7.250σ.α.λ. και 155 ίππους, εκείνο το αγωνιστικό Fiesta, με το οποίο ο Ari Vatanen συμμετείχε σε αρκετούς αγώνες Ράλι, ήταν ο προπομπός του πρώτου XR2. Το τελευταίο προήλθε από το ίδιο τμήμα εξέλιξης, το Special Vehicle Engineering, και η ανάρτησή του, η οποία βασιζόταν σε αυτή της αγωνιστικής έκδοσης, του προσέδιδε σπορτίφ οδική συμπεριφορά. Η εμφάνισή του, με τους τεράστιους προβολείς ομίχλης και τις διάτρητες αλουμινένιες ζάντες, φανέρωναν το σπορ χαρακτήρα του.

Το 1983 παρουσιάστηκε η δεύτερη γενιά του Fiesta και ένα χρόνο αργότερα εμφανίστηκε μια νέα έκδοση XR2. Το μοντέλο διέθετε πλέον κιβώτιο πέντε σχέσεων -αντί για τις τέσσερις της πρώτης-, ενώ ο κινητήρας του απέδιδε 97 ίππους. Τα μεγαλύτερα ελαστικά και τα καλύτερα φρένα βελτίωσαν περισσότερο την οδική του συμπεριφορά, ενώ οι φαρδύτεροι θόλοι των τροχών και τα αεροδυναμικά βοηθήματα του έδιναν μια πιο επιθετική εμφάνιση.

Το παραπάνω μοντέλο αντικαταστάθηκε το 1989 από την έκδοση, XR2i, της τρίτης γενιάς του Fiesta. Το διακριτικό i υποδήλωνε την ύπαρξη συστήματος ψεκασμού στον κινητήρα, η χωρητικότητα του οποίου παρέμενε στα 1.600κ.εκ.. Περισσότερο διακριτικό από τους προκατόχους του, καθώς από τις απλές εκδόσεις διαφοροποιούταν μόνο από τους προβολείς ομίχλης και τις ζάντες αλουμινίου, το XR2i διακρινόταν για τις επιδόσεις που του χάριζε ο κινητήρας των 110 ίππων και την ξεχωριστή οδική συμπεριφορά του.

Το 1990 η Ford διέθεσε στην αγορά ένα μοντέλο που, μέχρι την παρουσίαση του νέου Fiesta ST, διατηρούσε τον τίτλο του ταχύτερου και ισχυρότερου Fiesta παραγωγής. Ήταν το Fiesta RS Turbo, το πρώτο και μοναδικό μέχρι σήμερα με υπετροφοδοτούμενο μηχανικό σύνολο. Οι 135 ίπποι του κινητήρα των 1,6 λίτρων του χάριζαν εκρηκτικές επιδόσεις, αλλά η ύπαρξη του turbo του προσέδωσε παράλληλα και τον τίτλο του πιο δυσκολοδήγητου Fiesta.

Ο διάδοχός του, το Fiesta RS 1800 που παρουσιάστηκε το 1992, θυσίασε τον τομέα των επιδόσεων, προκειμένου το μοντέλο να αποκτήσει και πάλι την ομοιογενή και σπορτίφ οδική συμπεριφορά που χαρακτήριζε όλες τις προηγούμενες εκδόσεις. Το συγκεκριμένο μοντέλο εφοδιαζόταν με νέο δεκαεξαβάλδιδο κινητήρα 1.800κ.εκ., της σειράς Zetec, που απέδιδε 130 ίππους.

Σήμερα, σχεδόν μια δεκαετία μετά, μια νέα και πολλά υποσχόμενη γρήγορη έκδοση με τα διακριτικά ST -Sports Technologies- έρχεται να διευρύνει τα μέλη της, ιδιαίτερης αυτής, οικογένειας. Το νέο μοντέλο, προέρχεται όπως και το πρώτο από ένα ειδικό τμήμα της εταιρείας, το TeamRS, το οποίο δημιουργήθηκε το 2003 και είναι ουσιαστικά διάδοχος του SVE. Το Fiesta ST είναι το πρώτο δημιούργημα του τμήματος, το οποίο θα επιμελείται στο εξής όλες τις γρήγορες εκδόσεις των αυτοκινήτων Ford.

To νέο καυτό supermini, εφοδιάζεται με τον μεγαλύτερο σε χωρητικότητα κινητήρα στην ιστορία του, τον Duratec των 2.000κ.εκ. και αποδίδει περισσότερους ίππους από κάθε άλλη έκδοση του παρελθόντος. Οι 150 ίπποι του, επιταχύνουν το αμάξωμα από στάση έως τα πρώτα 100χλμ./ώρα σε 8,4 δευτερόλεπτα, ενώ η τελική του ταχύτητα αγγίζει τα 208χλμ./ώρα.

Στα χαρτιά, το Fiesta ST, είναι το ισχυρότερο supermini παραγωγής της Ford και έχει όλες τις προδιαγραφές ώστε να εξασφαλίσει και τον χαρακτηρισμό του καλύτερου, στη μακρόχρονη παρουσία της εταιρείας στην ειδική κατηγορία των γρήγορων supermini.

auto.in.gr

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ALTER EGO MEDIA A.E.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΚΕΦΟΔΕ ΑΤΤΙΚΗΣ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Σάββατο 06 Δεκεμβρίου 2025
Απόρρητο