Ερωτικές σχέσεις: ψυχοθεραπεία μέσα από τις ταινίες
Οι ταινίες κατά καιρούς έχουν χρησιμοποιηθεί ως συμπλήρωμα στη συμβουλευτική θεραπεία και στην ψυχοθεραπεία. Είναι γεγονός πως μπορούν να επηρεάσουν τον θεατή σε μεγάλο βαθμό μέσω της δύναμης της εικόνας σε συνδυασμό με την επίδραση της μουσικής, των διαλόγων, του φωτισμού κ.ά. προκαλώντας βαθιά συναισθήματα και προβληματισμούς. Μπορούν να βοηθήσουν τον θεατή να κατανοήσει καλύτερα […]
Οι ταινίες κατά καιρούς έχουν χρησιμοποιηθεί ως συμπλήρωμα στη συμβουλευτική θεραπεία και στην ψυχοθεραπεία. Είναι γεγονός πως μπορούν να επηρεάσουν τον θεατή σε μεγάλο βαθμό μέσω της δύναμης της εικόνας σε συνδυασμό με την επίδραση της μουσικής, των διαλόγων, του φωτισμού κ.ά. προκαλώντας βαθιά συναισθήματα και προβληματισμούς.
Μπορούν να βοηθήσουν τον θεατή να κατανοήσει καλύτερα τη ζωή του καθώς και τις ζωές των γύρων του, ακόμα και για το πως η κοινωνία και ο πολιτισμός μας λειτουργεί. Όλα αυτά βέβαια, ως ένα βαθμό. Υπάρχουν αρκετές ταινίες που προσπαθούν να ωραιοποιήσουν και να στρογγυλέψουν τις αιχμές των όποιων δύσκολων θεμάτων. Ωστόσο υπάρχουν και εκείνες που ρίχνουν άπλετο φως σε πολιτικά και πνευματικά θέματα προσφέροντας κάθαρση, νέες οπτικές καθώς και νέους τρόπους σκέψης στη ζωή μας. Οι θεραπείες που αξιοποιούν τη δύναμη των ταινιών ολοένα και αυξάνονται, λειτουργούν ωστόσο πάντα συμπληρωματικά, χωρίς να αντικαθιστούν τις επίσημες θεραπείες.
Στη θεραπεία μέσω του σινεμά, ή «Therapy Movie», όπως επίσης συνηθίζεται να λέγεται, οι θεατές μαθαίνουν, σε πρώτη φάση, να παρακολουθούν τις ταινίες συνειδητά και να στοχάζονται πάνω στην ιστορία που παρακολουθούν και στον εαυτό τους. Το δεύτερο βήμα είναι να περάσουν στη μεγάλη «ταινία» της ζωής τους, όπου καλούνται να μάθουν να κατανοούν τον εαυτό τους και τους άλλους πιο αντικειμενικά.
Το Home Cinema συγκέντρωσε μια σειρά από ταινίες πιστεύοντας πως, μερικές από τις παρακάτω, θα φωτίσουν κάποιες πλευρές των σχέσεων και έτσι, ίσως, φανούν χρήσιμες.
Καλύτερα δεν γινόταν για τη συγκεκριμένη κομεντί: δύο Όσκαρ (Α’ ανδρικού και Α’ γυναικείου ρόλου), ύμνοι για τον Νίκολσον και ουρές στις αίθουσες (και στη χώρα μας). Ένας «ανάποδος» και κυνικός συγγραφέας αποδεικνύεται καλόκαρδος με «χρυσή καρδιά». Μια ενδιαφέρουσα ταινία που βλέπεται ευχάριστα, συγκινεί και διασκεδάζει.
Μια παράξενη και ταυτόχρονα γοητευτική ταινία, που συνδυάζει με μαεστρία το ρεαλιστικό με το σουρεαλιστικό στοιχείο. Η σχέση των ηρώων αποδίδεται μέσα από απλές, καθημερινές καταστάσεις. Το κρυφτούλι στις γωνιές του νου συνοδεύεται από γενναίες δόσεις κινηματογραφικής «τρέλας». Οι ανατροπές της ιστορίας, η αισιόδοξη οπτική, η μοντέρνα κινηματογράφηση και οι ερμηνείες συμβάλλουν σε ένα έργο που καλεί το θεατή να ταξιδέψει στα ενδότερα μιας ερωτικής σχέσης (υποχωρήσεις, παραχωρήσεις, λόγια που δεν λέγονται) και να γελάσει ή να συγκινηθεί με μια ιστορία, που κάλλιστα μπορεί να είναι και η δική του.
Έπειτα από πολλά χρόνια γάμου ένα ζευγάρι μπαίνει στην επώδυνη διαδικασία του διαζυγίου. Επτά χρόνια αργότερα ομολογούν ότι εκείνο που τους οδήγησε στο χωρισμό ήταν ο εγωισμός τους.
Η τελευταία ταινία του Ρομέρ πάνω στις τέσσερις εποχές. Μια μεσήλικη γοητευτική γυναίκα, που ζεί απομονωμένη στο κτήμα της με τα αμπέλια της, θέλει να βρεί έναν σύντροφο και όλοι της οι φίλοι την βοηθούν σε αυτό.
Το χρονικό των αλλεπάλληλων συναντήσεων και της μετέπειτα συνύπαρξης δύο ατόμων που είναι πλασμένοι ο ένας για τον άλλο, αλλά χρειάζονται δώδεκα χρόνια και τρεις μήνες για να το αντιληφθούν. Με όχημα το θαυμάσιο διάλογο της Νόρα Έφρον, που μιλά για τις σχέσεις των δύο φύλων, για το πώς βλέπουν οι άνδρες τις γυναίκες και τούμπαλιν, για εγωισμό, αδυναμίες, καθώς και για προμελετημένες και μη πράξεις.
Οι παντός είδους νευρώσεις και ο αντίκτυπος στις διαπροσωπικές σχέσεις έχουν ξανά την τιμητική τους σε μια από τις πιο πετυχημένες εμπορικά και καλλιτεχνικά ταινίες του Γούντι Αλεν, που επιπλέον απέσπασε τρία Όσκαρ: Β΄ Ανδρικού Ρόλου (Μάικλ Κέιν), Β΄ Γυναικείου (Νταϊάν Γουίστ) και Σεναρίου. Στο πλαίσιο του τυπικού προβληματισμού του Αμερικανού δημιουργού ξετυλίγεται η καθημερινότητα μιας ντουζίνας Νεοϋορκέζων, οι οποίοι συνδέονται με δεσμούς φιλίας ή συγγένειας. Δεν υπάρχουν κερδισμένοι ή χαμένοι σε αυτή την κινηματογραφική πινακοθήκη. Ο διανοούμενος σκηνοθέτης προσεγγίζει με αγάπη τους αγχωμένους του ήρωες και μάλλον η απουσία σαρκασμού είναι που έκανε τη «Χάνα» δημοφιλή τόσο ανάμεσα στους σινεφίλ όσο και στο ευρύτερο κοινό.
Tο πολύκροτο έργο του βρετανού συγγραφέα Πάτρικ Μάρμπερ μεταφέρθηκε στη μεγάλη οθόνη, σε διασκευασμένο από τον ίδιο και με καστ δυο Βρετανούς και δυο Αμερικανίδες ηθοποιούς. Ένα έργο αληθινό και γι αυτό ίσως πικρό. Όσο η δράση προχωράει τόσο διαλύονται τα… ροζ συννεφάκια, μέσα από τα οποία καθένας από εμάς βλέπει τη σχέση του. Κάθε σκηνή διορθώνει την εστίαση του φακού που θολώνει την κρίση μας. Η εικόνα νετάρει. Μήπως αγαπάμε τον άλλον όσο εκείνος μας δίνει αυτό που θέλουμε να πάρουμε; Μήπως μένουμε μαζί του όσο δείχνει ότι είναι εκείνος που θέλουμε να είναι; Με ισχυρές δόσεις κυνισμού και με εκπληκτικούς διαλόγους ο Μάρμπερ δείχνει απόλυτος ως προς τις ανθρώπινες σχέσεις. Την ίδια γραμμή διατηρεί και ο Νίκολς, ο οποίος σκηνοθετεί κοφτά το έργο και οδηγεί τους τέσσερις ηθοποιούς του σε ερμηνείες αξιώσεων. Η ταινία ήταν υποψήφια για Όσκαρ και Χρυσές Σφαίρες Β΄ Ανδρικού και Β΄ Γυναικείου Ρόλου, αλλά απέσπασε μόνο τις Χρυσές Σφαίρες στις δυο αυτές κατηγορίες.
Η ταινία σάρωσε τα βασικά βραβεία στο φεστιβάλ του Χονγκ Κονγκ (2001), διακρίθηκε σε πολλές ευρωπαϊκές διοργανώσεις και στις Κάννες του 2000 τιμήθηκε με το βραβείο Ανδρικής Ερμηνείας και με το Μέγα Τεχνικό Βραβείο για την εκπληκτικής ομορφιάς φωτογραφία του Αυστραλού οπερατέρ Κρις Ντόιλ. Στο Χονγκ Κονγκ του 1962, ένας δημοσιογράφος μετακομίζει με τη σύζυγό του σε καινούριο διαμέρισμα και γνωρίζεται με την όμορφη, επίσης νεοαφιχθείσα και παντρεμένη γειτόνισσα. Οι σχέσεις τους θα είναι τυπικές, έως ότου ανακαλύψουν ότι οι σύζυγοί τους έχουν συνάψει παράνομο δεσμό. Και οι ίδιοι, όμως, αισθάνονται αμοιβαία έλξη. Λίγο η ατολμία, λίγο ο κοινωνικός περίγυρος και η σχέση δεν θα καρποφορήσει.
Ο Ισαάκ Ντέιβις είναι ένας χωρισμένος σεναριογράφος τηλεοπτικών σόου, που ζει στο Μανχάταν και είναι δυσαρεστημένος με τη δουλειά του. Η γυναίκα του τον έχει εγκαταλείψει για μια γυναίκα και τώρα γράφει βιβλίο για τη σχέση τους. Η 17χρονη, με την οποία έχει δεσμό, του φαίνεται… μικρή. Τέλος, μια κοπέλα την οποία ερωτεύεται έχει δεσμό με τον καλύτερό του φίλο… Το «Μανχάταν» είναι ένας εξαιρετικός συνδυασμός ήχου και εικόνας και γι’ αυτό θεωρήθηκε από τις πιο όμορφες ταινίες του σκηνοθέτη. Ο Τζορτζ Γκέρσουιν έχει κάνει μια καταπληκτική επιλογή μουσικών θεμάτων, που ταιριάζει και συμπληρώνει την μαγευτική περιήγηση στους δρόμους του Μανχάταν.
Οι ήρωες της ταινίας «Πριν το Ξημέρωμα» συναντιούνται ξανά έπειτα από εννέα χρόνια. Δεν είναι πια φοιτητές. Εκείνος εκπροσωπεί τον τυπικό Αμερικανό και εκείνη τη μέση Ευρωπαία. Στη μιάμιση περίπου ώρα που έχουν στη διάθεσή τους θα περιπλανηθούν στο Παρίσι, μιλώντας για την προσωπική τους ζωή, ανταλλάσσοντας απόψεις για θέματα πολιτικής ή περιβάλλοντος και προσπαθώντας να θυμηθούν λεπτομέρειες από την παλιά τους συνάντηση. Εξαιρετικοί διάλογοι, πειστικές ερμηνείες και ένα φιλμ που μιλά για θέματα που μας απασχολούν, άλλους περισσότερο και άλλους λιγότερο.
Τι γίνεται όταν ξαφνικά στα σαράντα σου έχεις να αντιμετωπίσεις ένα διαζύγιο, να αλλάξεις τρόπο ζωής και να ξαναμπείς στο παιχνίδι του φλερτ; Ο καθώς πρέπει Καλ Γουίβερ ζει σαν σε όνειρο… έχει μια καλή δουλειά, ένα ωραίο σπίτι, καταπληκτικά παιδιά και είναι παντρεμένος με τoν παιδικό του έρωτα. Όταν όμως μαθαίνει ότι η σύζυγός του, Έμιλι, τον απάτησε και θέλει και διαζύγιο, η «τέλεια» ζωή του καταρρέει. Ο Καλ που έχει δεκαετίες ολόκληρες να βγει ραντεβού, πρέπει να ξαναμπεί στο παιχνίδι. Χωρισμένος πια, συχνάζει στο τοπικό μπαρ όπου θα γνωρίσει τον τριαντάρη γόη, Τζέικομπ Πάλμερ. Σε μια προσπάθεια να βοηθήσει τον καινούριο του φίλο να ξεπεράσει τη γυναίκα του, ο Τζέικομπ, του ανοίγει τα μάτια στις διάφορες επιλογές που απλώνονται μπροστά του: φλερτ, “σοβαρά” αντρικά ποτά και στυλ. Ο Καλ, παρά τις αλλαγές που με πολύ κόπο κατάφερε να κάνει στην εξωτερική του εμφάνιση, δυσκολεύεται να αλλάξει, έτσι τα συναισθήματά του τον ωθούν να επιστρέψει εκεί απ’ όπου ξεκίνησε…
Ξεκαρδιστικοί διάλογοι, οικείες καταστάσεις, απόλυτη ταύτιση μεγάλης μερίδας γυναικών με την ηρωίδα. Γραμμένο από τη δημοσιογράφο Έλεν Φίλντινγκ, το «Ημερολόγιο της Μπρίτζετ Τζόουνς» ξεκίνησε ως σειρά ευθυμογραφημάτων στην εφημερίδα «Independent». Αργότερα, ως βιβλίο όπου ξεδίπλωσε με τόλμη και με γενναίες δόσεις σαρκασμού όσα, λίγο πολύ, απασχολούν το γυναικείο μυαλό σε μια ανταγωνιστική κοινωνία, που έχει πρότυπα την ομορφιά και την τελειότητα: εμφάνιση, τρόπος συμπεριφοράς, σχέσεις με το αντίθετο φύλο. Δυστυχώς η κινηματογραφική μεταφορά του βιβλίου αποτελεί λίγο πολύ μια ωραιοποιημένη εκδοχή του πρωτοτύπου…
Το πορτρέτο ενός ανώριμου και εγωιστή τριανταπεντάρη που αδυνατεί να δει τον κόσμο στις πραγματικές του διαστάσεις και περνά τον καιρό του αναλύοντας εξαντλητικά ό,τι του πήγε στραβά στη ζωή, χωρίς να του περνά από το νου ότι φταίχτης μπορεί να είναι ο ίδιος του ο εαυτός. Με φόντο μια ιστορία χωρισμού και το μικρόκοσμο ενός δισκοπωλείου, που διαθέτει μεταχειρισμένα βινύλια, ο Φρίαρς αφηγείται την ιστορία του Ρομπ Γκόρντον, μεταφέροντας στην οθόνη το ομώνυμο μπεστ σέλερ του Νικ Χόρνμπι (εκδόθηκε το 1995) και τη δράση του πρωτοτύπου από τα βόρεια προάστεια του Λονδίνου στο Σικάγο. Καθένας από εμάς θα βρει ένα κομμάτι του εαυτού του ανάμεσα στους τόσους πρωτεύοντες και δευτερεύοντες χαρακτήρες. Κοιτώντας πίσω, καθένας μας θα ανακαλύψει τον «κολλημένο» του εαυτό, το φλερτ που δεν «του έκατσε», τους «λαλημένους» συναδέλφους και τους εξυπνάκηδες της παρέας. Το ταξίδι του ήρωα προς την αυτογνωσία περνά από την ειλικρίνεια. Το ταξίδι του θεατή προς τη διασκέδαση περνά μέσα από την ανάλαφρη προσέγγιση του θέματος, το χιούμορ, τους δηκτικούς διαλόγους, ένα θαυμάσιο σάουντρακ και το εξαίρετο καστ, στοιχεία που συντελούν ώστε το φιλμ να σε κρατά ευδιάθετο όση ώρα διαρκεί.
500 μέρες από τη ζωή ενός ζευγαριού, του Τομ και της Σάμερ. Ένα αγόρι που πιστεύει στον έρωτα και ένα κορίτσι που τον αρνείται ολοκληρωτικά. Έντονος ερωτικός προβληματισμός και αγώνας για να κερδίσει η αγάπη.. Αν και ζει στη σύγχρονη, κυνική εποχή, ο Τομ πιστεύει στον κεραυνοβόλο έρωτα. Η Σάμερ δεν πιστεύει ούτε στο ελάχιστο, σε οποιαδήποτε μορφή έρωτα, αλλά αυτό δεν σταματάει τον Τομ από το να προσπαθεί αδιάκοπα να κερδίσει την καρδιά της. Θα την πείσει άραγε, πως υπάρχει το είδος του έρωτα, που έχει τη δύναμη να συνταράξει την καρδιά και να συγκλονίσει τον κόσμο ενός ανθρώπου;
Mια απολαυστική κομεντί για την αναπάντεχη απόφαση μιας γυναίκας να αναθερμάνει τη σεξουαλική της ζωή μετά από 30 χρόνια γάμου. Η Kay και ο Arnold μπορεί να είναι ένα αγαπημένο ζευγάρι, πάσχουν όμως από όλα τα συμπτώματα της οικειότητας. Μετά από δεκαετίες έγγαμου βίου, η Kay αισθάνεται την ανάγκη να αναζωπυρώσει το μεταξύ τους πάθος. Έτσι, όταν μαθαίνει για έναν φημισμένο σύμβουλο γάμου που εδρεύει στο Great Hope Springs, μια επαρχιακή κωμόπολη, προσπαθεί να πείσει τον επιφυλακτικό σύζυγο της να φύγει μαζί της για μια εβδομάδα εντατικής θεραπείας. Αυτό όμως είναι μόνο η αρχή. Όσο δύσκολο και αν είναι να καταφέρει τον πεισματάρη και εργασιομανή Arnold να τη συνοδέψει σε αυτό το ταξίδι αναψυχής και αναζήτησης, η πραγματική πρόκληση τους περιμένει όταν φτάσουν στον προορισμό τους. Εκεί, θα χρειαστεί να αποβάλουν όλες τις αναστολές τους και να προσπαθήσουν, με την καρδιά τους, να ανάψουν ξανά τη σπίθα που κάποτε τους έφερε κοντά.
Ο Γιώργος Αγγελίδης, μετά την επιτυχία της παράστασης «Αυτόματη Εστίαση», επιστρέφει με το «Toxic» - ένα ψυχολογικό θρίλερ που επιδιώκει να υπενθυμίσει πόσο αδιόρατα μπορεί να μεταμορφωθεί το οικείο σε απειλή.