Η έκρηξη της αυτοέκδοσης ή πώς να γίνετε συγγραφέας
Η Kemberlee Shortland είναι Αμερικανή συγγραφέας, η οποία τα τελευταία χρόνια ζει από την Ιρλανδία και εμπνέεται από το «σμαραγδένιο νησί». Είχε μάλιστα την απίστευτη τύχη να δουλέψει για τον Κλιντ Ίστγουντ. Είναι συνιδιοκτήτρια της εκδοτικής εταιρείας Tirgearr Publishing και έχει μεγάλη εμπειρία στον τομέα τόσο των παραδοσιακών εκδόσεων όσο και των ηλεκτρονικών. Είχε την καλοσύνη να μοιραστεί με την Πυξίδα τις γνώσεις της σχετικά με τον τομέα των αυτοεκδόσεων που έχει κάνει τη μεγάλη «έκρηξη» στις αγγλόφωνες χώρες και έχει βοηθήσει πολλούς λάτρεις της συγγραφής να κάνουν το όνειρό τους πραγματικότητα...
Kemberlee Shortland είναι Αμερικανή συγγραφέας, η οποία τα τελευταία χρόνια ζει από την Ιρλανδία και εμπνέεται από το «σμαραγδένιο νησί». Είχε μάλιστα την απίστευτη τύχη να δουλέψει για τον Κλιντ Ίστγουντ. Είναι συνιδιοκτήτρια της εκδοτικής εταιρείας Tirgearr Publishing και έχει μεγάλη εμπειρία στον τομέα τόσο των παραδοσιακών εκδόσεων όσο και των ηλεκτρονικών. Είχε την καλοσύνη να μοιραστεί με την Πυξίδα τις γνώσεις της σχετικά με τον τομέα των αυτοεκδόσεων που έχει κάνει τη μεγάλη «έκρηξη» στις αγγλόφωνες χώρες και έχει βοηθήσει πολλούς λάτρεις της συγγραφής να κάνουν το όνειρό τους πραγματικότητα...
&source=in.gr">
Η Kemberlee Shortland είναι Αμερικανή συγγραφέας, η οποία τα τελευταία χρόνια ζει από την Ιρλανδία και εμπνέεται από το «σμαραγδένιο νησί».
Είχε μάλιστα την απίστευτη τύχη να δουλέψει στο ξενοδοχείο Mission Ranch του Κλιντ Ίστγουντ, με τον οποίο η οικογένεια της συνεργαζόταν και στο Hog’s Breath Inn, ιδιοκτησίας του σπουδαίου ηθοποιού και σκηνοθέτη.
Είναι συνιδιοκτήτρια της εκδοτικής εταιρείας Tirgearr Publishing και έχει μεγάλη εμπειρία στον τομέα τόσο των παραδοσιακών εκδόσεων όσο και των ηλεκτρονικών. Είχε την καλοσύνη να μοιραστεί με την Πυξίδα τις γνώσεις της σχετικά με τον τομέα των αυτοεκδόσεων που έχει κάνει τη μεγάλη «έκρηξη» στις αγγλόφωνες χώρες και έχει βοηθήσει πολλούς λάτρεις της συγγραφής να κάνουν το όνειρό τους πραγματικότητα: να δουν τα «χειρόγραφά» τους (ή τα .doc τους!) να γίνονται βιβλία, είτε παραδοσιακά ή ηλεκτρονικά.
– Ας υποθέσουμε ότι είναι εκκολαπτόμενος συγγραφέας και ότι έχω μόλις ολοκληρώσει τη συγγραφή του πρώτου βιβλίου μου, το οποίο φυσικά θέλω να εκδώσω. Δεν έχω καμία σχέση με τον χώρο των εκδόσεων και στην πραγματικότητα δεν ελπίζω ότι κάποιος παραδοσιακός εκδότης θα ενδιαφερόταν για τη δική μου δουλειά. Νομίζω ότι όλα με οδηγούν στο χώρο των αυτοεκδόσεων. Έτσι δεν είναι;
«Κατανοώ ότι ορισμένοι θεωρούν ότι η αυτοέκδοση είναι η μόνη λύση. Θα πρέπει όμως να αναρωτηθείς τους λόγους για τους οποίους πιστεύεις ότι ένας εκδότης δεν θα ενδιαφερόταν για την ιστορία σου. Έχεις σκεφτεί τη λύση των μικρών εκδοτικών οίκων; Μην σε ξεγελά η ορολογία. Τίποτα δεν είναι μικρό σε αυτόν τον χώρο, ο οποίος συμπληρώνει το μεγάλο κενό που υπάρχει μεταξύ των υπό πτώση μεγάλων εκδοτικών οίκων και των αυτοεκδόσεων.
» Οι μικροί εκδοτικοί οίκοι δημιουργήθηκαν εξ ανάγκης και είναι περισσότερο ελαστικοί σχετικά με το είδος των βιβλίων που εκδίδουν. Για παράδειγμα, οι ιστορίες για βαμπίρ αλλά και οι ερωτικού περιεχομένου έγιναν της μόδας επειδή οι μικροί εκδοτικοί οίκοι ασχολήθηκαν με αυτά τα είδη τη στιγμή που ο υπόλοιπος εκδοτικός κόσμος τα αγνοούσε.
» Δεν είμαι εναντίον των αυτοεκδόσεων, όμως πιστεύω ότι οι συγγραφείς θα πρέπει να αποκτήσουν πρώτα εμπειρία, να μάθουν τον τρόπο λειτουργίας του χώρου των βιβλίων προτού προχωρήσουν σε αυτό το βήμα. Είναι καλύτερο για έναν νέο συγγραφέα να ξεκινήσει με μια μικρή εταιρία και να μάθει τη δουλειά. Είναι σαν να πετάς με αεροπλάνο. Δεν μπαίνεις απλώς μέσα σε ένα αεροπλάνο και πετάς. Θέλεις μαθήματα πρώτα, να μάθεις να ελέγχεις το αεροπλάνο, να πετάς και το κυριότερο να μάθεις πώς να το προσγειώνεις.»
– Είμαι αρκετά ευχαριστημένος με το αποτέλεσμα της πρώτης δουλειάς μου, το ίδιο και η μαμά μου η οποία ήταν ήταν η πρώτη που το διάβασε! Και τώρα, ποιο είναι το επόμενο βήμα; Ένας επιμελητής ίσως;
«Επιμελητές υπάρχουν πολλοί. Ο καθένας μπορεί να χρίσει εαυτόν επιμελητή, χωρίς όμως αυτό να σημαίνει ότι είναι και καλός στη δουλειά του. Οι καλοί επιμελητές είναι δυσεύρετοι και ακριβοπληρωμένοι.
» Η καλύτερη και πιο οικονομική λύση για έναν ανεξάρτητο συγγραφέα είναι η συνεργασία του με έναν άλλον, έμπιστο συγγραφέα με τον οποίο θα ανταλλάσσει κριτικές καθόλη τη διάρκεια της συγγραφής. Φίλοι και συγγενείς είναι συνήθως θετικά προκατειλημμένοι. Οι πιο αντικειμενικές κριτικές γίνονται εκτός του στενού διαπροσωπικού κύκλου μας. Υπάρχουν επίσης και γκρουπ συγγραφέων, με ειδικότητα συνήθως στο ίδιο είδος, στα οποία ανταλλάσσονται ιδέες και κριτικές».
– Χρειάζομαι και διορθωτή;
«Η εταιρία μου χρησιμοποιεί διορθωτές για κάθε βιβλίο που εκδίδει. Παρά την επιμέλεια, είναι δυνατό να ξεφύγουν κάποια λάθη τα οποία γίνονται αντιληπτά από την ουδέτερη ματιά του διορθωτή».
– Επιμέλεια, διόρθωση, όλα έγιναν… Η ιστορία μου είναι έτοιμη να γίνει βιβλίο. Σκέφτομαι σοβαρά την περίπτωση της αυτοέκδοσης. Τι επιλογές έχω;
«Εξαρτάται από το τι ακριβώς θέλεις; Εάν θέλεις ηλεκτρονική έκδοση (ebooks) θα πρέπει να κάνεις και το σωστό φορμάτ προτού ανεβάσεις το βιβλίο σου στις ηλεκτρονικές σελίδες που πωλούν βιβλία. Τα μεγαλύτερα εξ αυτών είναι το Kindle και το Smashwords. Το δεύτερο σού δίνει τη δυνατότητα να προωθήσει το βιβλίο σου και σε άλλες εφαρμογές όπως το Nook του Barnes & Noble, Sony, iTunes/iBook της Apple κοκ.
» Εάν θέλεις να τυπώσεις παραδοσιακά, τότε το CreateSpace του Amazon είναι μια δημοφιλής επιλογή. Υπάρχει επίσης το Lightning Source, που δεν προχωρά απλώς στην εκτύπωση αλλά και στη διανομή βιβλίων.
– Σχετικά με την προοπτική της αυτοέκδοσης αντί κόστους μέσω ενός μικρού εκδοτικού οίκου;
«Αυτό λέγεται Vanity publishing. Είναι μιας άλλης μορφής αυτοέκδοση. Το ποσό που δίνεις στον εκδοτικό οίκο αφορά στη δημιουργία του εξωφύλλου, μια βασικού τύπου επιμέλεια και την εκτύπωση αντιτύπων του βιβλίου σου. Μερικές εταιρείες δουλεύουν με Print On Demand (POD), δηλαδή προβαίνουν στην εκτύπωση του αντιτύπου εφόσον υπάρξει αγοραστής ο οποίος έχει ήδη καταβάλλει ποσό για να το αποκτήσει. Αυτές διακινούν το βιβλίο σου μέσω του δικτυακού τόπους τους και σου αποδίδουν τα ποσοστά. Άλλες εταιρείες ζητούν από εσένα να παραγγείλεις ένα συγκεκριμένο αριθμό αντιτύπων και να πληρώσεις για αυτά. Στη συνέχεια, εσύ αναλαμβάνεις την πώλησή τους».
– Δεν έχω τα χρήματα για να προβώ σε αυτή τη μορφή αυτοέκδοσης, οπότε προχωρώ μόνος μου. Κάτι πουν σημαίνει ότι πρέπει να φτιάξω εξώφυλλο και να κάνω το απαραίτητο φορμάτ στο ηλεκτρονικό βιβλίο μου. Τι πρέπει να κάνω;
«Αυτά είναι ακόμα δύο έξοδα που θα πρέπει να υπολογίσεις. Τα εξώφυλλα δημιουργούνται με τη χρήση από δύο έως περισσότερων φωτογραφιών. Υπάρχουν μερικές εταιρίες που δημιουργούν εξώφυλλα αντί 15 έως 50 δολαρίων, αλλά θα πρέπει να κάνεις την επιλογή σου πολύ προσεκτικά γιατί το καλό εξώφυλλο προσελκύει πάντα περισσότερους αναγνώστες.
» Το φορμάτινγκ είναι επίσης πολύ σημαντικό και δεν είναι εύκολη υπόθεση. Υπάρχουν επίσης άτομα που ειδικεύονται σε αυτό και συνήθως χρεώνουν με την ώρα, δηλαδή πόση ώρα τούς πήρε για να κάνουν το φορμάτινγκ. Μπορεί κάποιος να το κάνει μόνος του μέσω από τα Style του Microsfot Word, αλλά είναι λίγο μπελαλίδικο εξαιτίας των κρυφών κωδίκων που υπάρχουν στα κείμενα του Word.»
– Το βιβλίο μου έχει εκδοθεί και τώρα πρέπει να φροντίσω για τη διανομή του. Έχω ακούσει τις λέξεις Amazon Kindle, Smashwords, Lulu, Createspace αλλά δεν καταλαβαίνω τι σημαίνουν…
«Το Smashwords πωλούν τα βιβλία που εκδίδουν ηλεκτρονικά μέσω του δικτυακού τόπου τους, αλλά τα διανέμουν επίσης στα ηλεκτρονικά καταστήματα των Apple, Sony και Barnes and Noble καθώς διαθέτει το ανάλογο φορμάτ για τους αντίστοιχους ηλεκτρονικούς αναγνώστες (e-readers). Συνεργάζεται επίσης και με το Kindle, κρατά όμως ένα ποσοστό από τα κέρδη.
» Υπάρχουν επίσης τα Lulu και Scribd, που δεν είναι τόσο δημοφιλή όσο τα Kindle και Smashwords.
»Το CreateSpace πουλά τυπωμένα βιβλία μέσω του Amazon.
– Και αφού όλα αυτά έχουν γίνει, τώρα αρχίζουν τα δύσκολα. Πώς θα προωθήσω το βιβλίο μου;
«Ας δούμε καταρχήν πόσο θα σου κοστίσει να τυπώσεις το βιβλίο σου με το CreateSpace, σε αμερικανικά δολάρια:
Επιμέλεια, διόρθωση (μ.ο. $3 ανά σελίδα, άρα για βιβλίο 300 σελίδων) = $900 Εξώφυλλο (αγορά και καλλιτεχνική επιμέλεια από ειδικό μ.ο. 3 φωτογραφιών, 300 dpi ανάλυσης) = $250 Formatting (μ.ο. 2 ώρες με $25 ανά ώρα) = $50 Σύνολο = $1200
Ας υποθέσουμε ότι το βιβλίο σου πωλείται για $10 ανά αντίτυπο. Το CreateSpace κρατά τα $5. Θα πρέπει να πουλήσεις 240 βιβλία για να κάνεις απόσβεση.
Αν προτιμήσεις την ηλεκτρονική έκδοση, θα έχεις τα ίδια κόστη για επιμέλεια, εξώφυλλο και φορμάτινγκ αλλά το κόστος της έκδοσης του βιβλίου πέφτει κατά το ήμισυ. Με λίγα λόγια, εάν ορίσεις τιμή πώλησης τα $5, τότε βάσει του 70% που είναι η αμοιβή σου για τα πνευματικά δικαιώματα θα κερδίζεις $3.50 ανά βιβλίο. Κάνεις απόσβεση πουλώντας 343 αντίτυπα.
» Υπολόγισε ότι τη στιγμή αυτή η πώληση ηλεκτρονικών βιβλίων αντί των παραδοσιακών (σ.σ.: στις ΗΠΑ) είναι 3 αντί 1. Μπορεί δηλαδή να πρέπει να πουλήσεις περισσότερα βιβλία για να κάνεις την απόσβεσή σου, αυτό όμως θα γίνει γρηγορότερα».
***
ΚΑΙ ΕΝΑ ΠΑΣΧΑΛΙΝΟ ΑΥΓΟ, δώρο της Πυξίδας στους αναγνώστες της που ίσως ενδιαφέρονται να εκδώσουν το δικό τους βιβλίο.
Ζήτησα από τους υπεύθυνους του Smashwords να μου διευκρινίσουν εάν είναι δυνατή η έκδοση ηλεκτρονικών βιβλίων από την πλατφόρμα τους και στην ελληνική γλώσσα. Μού απάντησαν ότι φυσικά και είναι δυνατό με μια μικρή επιφύλαξη, κάποιοι χαρακτήρες όπως το ελληνικό ερωτηματικό να μην εμφανίζονται σωστά σε ορισμένους ηλεκτρονικούς αναγνώστες!
***
Τα υπό έκδοση βιβλία της Kemberlee Shortland
Rhythm of My Heart, Irish Pride Series, Ιούνιος 2012 Shape of My Heart, Irish Pride Series, Νοέμβριος 2012
Novelettes: Moondance, Μάιος 2012 The Power of Love, Νοέμβριος 2012
Υπό το ψευδώνυμο Scarlett Valentine βρίσκεται στην αναμονή της έκδοσης δύο βιβλίων της: Beguiler, Ιούνιος 2012 και Conquered, Νοέμβριος 2012.
Μπορείτε να επικοινωνήσετε μαζί της μέσω των δύο δικτυακών τόπων της: www.kemberlee.com και www.scarlett-valentine.com.