Με Κούλογλου, Καραμαγγιώλη και… «Ξεριολιθιές» συνεχίζεται το 14ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ
Πολλά και ενδιαφέροντα περιλαμβάνει και την Κυριακή το πρόγραμμα του 14ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης. Ανάμεσα σε αυτά ξεχωρίζουν το ντοκιμαντέρ του Στέλιου Κούλογλου Ολιγαρχία, το Cineastes του Μενέλαου Καραμαγγιώλη, οι Ξερολιθιές: στηρίγματα στο Αιγαίο των Αμαλία Ζέπου και Λυδίας Καρρά.
Πολλά και ενδιαφέροντα περιλαμβάνει και την Κυριακή το πρόγραμμα του 14ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης. Ανάμεσα σε αυτά ξεχωρίζουν το ντοκιμαντέρ του Στέλιου Κούλογλου Ολιγαρχία, το Cineastes του Μενέλαου Καραμαγγιώλη, οι Ξερολιθιές: στηρίγματα στο Αιγαίο των Αμαλία Ζέπου και Λυδίας Καρρά.
Μετά τη μεγάλου μήκους ταινία Welcome to Europe, που μάς παρουσίασε το 2011 στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου, ο Στέλιος Κούλογλου, επανέρχεται στο Φεστιβάλ ντοκιμαντέρ με την Ολιγαρχία, μία ταινία επίκαιρη όσο ποτέ, για τον ακήρυχτο πόλεμο που έχει ξεκινήσει μία ομάδα τραπεζιτών και πολιτικών, οι οποίοι κυβερνούν τον κόσμο, περιφρονώντας τη δημοκρατία.
Τα τελευταία χρόνια, το επίκεντρο των συγκρούσεων έχει μεταφερθεί στη Ευρώπη, με την Ελλάδα σε ρόλο πρωταγωνιστικό και μάλιστα ως πεδίο δοκιμών.
Οκταμελής ομάδα στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που είναι πια γνωστή ως Ομάδα της Φρανκφούρτης, κατεβάζει εκλεγμένους πρωθυπουργούς και ανεβάζει νέους της αρεσκείας της.
Η ονομασία της έρχεται από την πόλη στην οποία δημιουργήθηκε η ομάδα αυτή, στα πλαίσια μιας εκδήλωσης αφιερωμένης σε ένα από τα μέλη της.
Τα υπόλοιπα, επί της μεγάλης οθόνης στις 11 Μαρτίου, στις 18:00 και στις 13 Μαρτίου στις 22.30. Η ταινία εντάσσεται στο τμήμα Ανθρώπινα Δικαιώματα.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η ταινία του Μενέλαου Καραμαγγιώλη Cineastes, που εντάσσεται στο Αφιέρωμα Συναντήσεις με Αξιοσημείωτους Ανθρώπους και προβάλλεται την Κυριακή 11 Μαρτίου στις 20:00.
Στο ντοκιμαντέρ του Έλληνα κινηματογραφιστή, τον οποίο επίσης ξαναείδαμε πρόσφατα στο Διεθνές Κινηματογραφικό Φεστιβάλ της Θεσσαλονίκης με την ταινία μεγάλου μήκους J.A.C.E., μαθαίνουμε, από τις απαντήσεις των Κλιντ Ίστγουντ, Μπερτράν Ταβερνιέ, Κουέντιν Ταραντίνο και Αμπάς Κιαροστάμι, πώς ο Πιερ Ρισιέν, έγινε κινητήριος δύναμη των ανυπεράσπιστων δημιουργών στον ανεξάρτητο διεθνή κινηματογράφο και πώς ο σκηνοθέτης σήμερα ξεπερνά τα σύνορα και επαναπροσδιορίζει τις αρχές και τις αξίες του μέσου του.
Στο Transmedia, το δεύτερο από τα τέσσερα ντοκιμαντέρ που παρουσιάζονται στο Αφιέρωμα, ο Μισέλ Ρεϊλάκ ταξιδεύει στον κόσμο παρουσιάζοντας ένα καινούριο μέσο, το transmedia, που υπόσχεται πως θα εξασφαλίσει το μέλλον των ανεξάρτητων ταινιών.
Όπως αναφέρει ο ίδιος ο Καραμαγγιώλης: «η λέξη transmedia είναι μια καινούρια λέξη με παλιό νόημα. Μέσα από το ντοκιμαντέρ αυτό, έβγαλα πολλά συμπεράσματα. Τι θεωρείται πια ταινία; Ένα video στο You Tube θεωρείται ταινία; Η απάντηση είναι πως οι ίδιες οι ιστορίες, καθορίζουν το αποτέλεσμα. Πάντα θα γίνεται εμπορικό σινεμά και πάντα θα υπάρχει το σινεμά του δημιουργού. Το ενδιάμεσο είναι που θα χαθεί, όχι το σινεμά στην ουσία του. Άρα η τεχνολογία στη ουσία απαλλάσσει τον σκηνοθέτη από πολλά αλλά δεν του αφαιρεί το δικαίωμα να είναι σκηνοθέτης».
Όσο για το αν το σινεμά είναι τρόπος να ασκεί κανείς πολιτική, ο σκηνοθέτης παραδέχεται πως ο ίδιος αισθάνεται συνεχώς την ανάγκη να κάνει ταινίες, είτε με το κινητό του, είτε με την κάμερα, έχει τόσα ερεθίσματα καθημερινά και σίγουρα θεωρεί πως ο κινηματογράφος είναι ένας ουσιαστικός τρόπος, να λειτουργείς ως πολιτικό ον.
Οι Ξερολιθιές: στηρίγματα στο Αιγαίο των Αμαλία Ζέπου και Λυδίας Καρρά, είναι μια ταινία που προέκυψε όταν οι δύο σκηνοθέτριες συμμετείχαν σε πρόγραμμα αποκατάστασης μονοπατιών στη Σίφνο.
Μέσα από την ταινία ανακαλύπτουν και οι ίδιες την τεχνική δημιουργίας της ξερολιθιάς, μία σχεδόν νεολιθική τεχνική, μια και γίνεται αποκλειστικά από χέρια και πέτρες. Το πλούσιο λεξιλόγιο που οι ίδιες ανακάλυψαν από τους ντόπιους τεχνίτες και που αφορά στις πέτρες, θυμίζει την περίπτωση των Εσκιμώων που χρησιμοποιούν 50 διαφορετικές λέξεις για να περιγράψουν το άσπρο χρώμα, λέει με θαυμασμό η Αμαλία Ζέπου, ενώ η Λυδία Καρρά κάνει έναν ενδιαφέροντα παραλληλισμό: όταν οι άνθρωποι στη Σίφνο αποκαθιστούσαν τις ξερολιθιές, έχτιζαν δηλαδή, οι νέοι στο Σύνταγμα έσπαγαν μάρμαρα και γκρέμιζαν… ένας συμβολικός παραλληλισμός για την διάβρωση της σημερινής ελληνική κοινωνίας, θα μπορούσε λοιπόν να είναι αυτό το ντοκιμαντέρ, που προβάλλεται στις 15.00 την Κυριακή 11 Μαρτίου και εντάσσεται στο τμήμα Κοινωνία και Περιβάλλον.
Το 14ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης διεξάγεται από τις 9 έως τις 18 Μαρτίου. Το in.gr είναι Χορηγός επικοινωνίας.
Τζένη Παπαγεωργίου
Newsroom ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ
- Ντακότα Τζόνσον: «Κάποιοι χρηματοδότες ταινιών είναι πραγματικά σκοτεινοί, ύποπτοι»
- Aκτινογραφία των διαβάσεων στην Αθήνα – Γιατί οι διαβάτες εξακολουθούν να πεθαίνουν
- Συντάξεις: Αντίστροφη μέτρηση για την καταβολή τους – Οι ημερομηνίες ανά ταμείο
- Η συγκλονιστική εξομολόγηση του Νεϊμάρ: «Ζήτησα βοήθεια για την ψυχική μου υγεία, είχα φτάσει στο μηδέν»
- Κρήτη: Ώρες αγωνίας για τον ορειβάτη στα Αστερούσια Όρη – Ζητήθηκε η συνδρομή Super Puma
- Πώς η Netflix κέρδισε τη Warner Bros.: Το παρασκήνιο Σαράντος–Τραμπ
- ΑΕΚ: Ποια είναι η πρώτη εκτίμηση για τον τραυματισμό του Γκατσίνοβιτς
- Σάλος στη Ρωσία: Μητέρα έβαλε τον γιο της σε σακούλα και ρούφηξε τον αέρα – Φώναζε το παιδί
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις



![«Ο Ζελένσκι δεν έχει διαβάσει» την ειρηνευτική πρόταση ισχυρίζεται ο Τραμπ [βίντεο]](https://www.in.gr/wp-content/uploads/2025/12/2025-12-08T001426Z_1049272535_RC2ZBIA2EIWE_RTRMADP_5_USA-TRUMP-KENNEDY-CENTER-127x85.jpg)


![Άκρως Ζωδιακό: Τα Do’s και Don’ts στα ζώδια σήμερα [Δευτέρα 08.12.2025]](https://www.in.gr/wp-content/uploads/2025/12/pexels-igor-cibulsky-75306089-8637937-315x220.jpg)

















































































Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442