Τρίτη 09 Δεκεμβρίου 2025
weather-icon 21o
Οικολογικό πρόγραμμα σωτηρίας της Αθήνας με ενεργό συμμετοχή των πολιτών καταθέτει η Ελ.Πορτάλιου

Οικολογικό πρόγραμμα σωτηρίας της Αθήνας με ενεργό συμμετοχή των πολιτών καταθέτει η Ελ.Πορτάλιου


Τα τελευταία χρόνια οι συνθήκες διαβίωσης στην Αθήνα έχουν χειροτερεύσει. Ποιες είναι οι άμεσες πρωτοβουλίες σας για την αναβάθμιση της ποιότητας ζωής στην πόλη αναφορικά με τους ελεύθερους χώρους, την καθαριότητα και το πράσινο;

Όντως η κατάσταση στην Αθήνα τα τελευταία χρόνια –και με μεγάλες ευθύνες της δημοτικής αρχής Κακλαμάνη– δεν βελτιώθηκε. Η σημερινή δημοτική αρχή δεν αγάπησε το πράσινο, δεν εργάστηκε συστηματικά για την ποιότητα ζωής των περισσότερων κατοίκων, συντάχθηκε με τα συμφέροντα των εργολάβων και προώθησε διάφορα σχέδια (Βοτανικός, άλσος Παγκρατίου, κτήμα Δρακόπουλου, πάρκο Κύπρου και Πατησίων) που εάν δεν είχαν αποκρουστεί από τα κινήματα και την Ανοιχτή Πόλη, η κατάσταση θα ήταν χειρότερη.

Σήμερα, ιδιαίτερα μετά τις περικοπές πόρων και προσωπικού που επιβάλλει το μνημόνιο και ο Καλλικράτης, οι κοινόχρηστες υποδομές και οι υπηρεσίες ποιότητας ζωής του Δήμου Αθηναίων θα υποβαθμιστούν περαιτέρω.

Κατά τη γνώμη μας υπάρχει διέξοδος σε δυο επίπεδα: Πρώτον, χρειάζεται ο Δήμος Αθηναίων να τεθεί επικεφαλής ενός αυτοδιοικητικού μετώπου φορέων και πολιτών για την απόκρουση των συνεπειών της κυβερνητικής πολιτικής στην αυτοδιοίκηση.

Δεύτερον, προτείνουμε να υπάρξει ένας ριζικός αναπροσανατολισμός της διάθεσης των υπαρχόντων δημοτικών πόρων και από άχρηστες δαπάνες επικοινωνιακού χαρακτήρα, να κατευθυνθούν σε άμεσα έργα βελτίωσης της ποιότητας ζωής των κατοίκων.

Έχουμε προτείνει ένα, φθηνό και οικολογικό, πρόγραμμα «σωτηρίας» της πόλης, με αξιοποίηση των υπηρεσιών του Δήμου και της εθελοντικής συνεισφοράς των πολιτών, χωρίς πανάκριβες εξωτερικές εργολαβίες και σπατάλες.

Με φυτεύσεις αδόμητων χώρων, ανακαινίσεις κενών κτιρίων για κοινωνικούς σκοπούς, προώθηση της καθαριότητας και της ανακύκλωσης σε κάθε γειτονιά – και όχι μόνο στη «βιτρίνα» της πόλης. Παρόμοια μετρά θα προωθήσουμε σε συνεργασία με τους ενεργούς πολίτες και τα κινήματα, από όποια θέση και να βρεθούμε στο επόμενο δημοτικό συμβούλιο.

Κάτοικοι πολλών περιοχών του Κέντρου διαμαρτύρονται, καθώς στις γειτονιές τους βρίσκουν καταφύγιο πολλοί οικονομικά εξαθλιωμένοι μετανάστες, ενώ συχνά είναι τα περιστατικά βίας. Πώς μπορεί ο Δήμος Αθηναίων να συμβάλλει στην καλύτερη συνύπαρξη των δύο αυτών κόσμων;

Τα προβλήματα που προκαλούνται από συσσώρευση μεγάλου αριθμού «χωρίς χαρτιά» μεταναστών και προσφύγων σε συγκεκριμένες περιοχές του κέντρου είναι υπαρκτά και διογκούμενα. Βρισκόμαστε μπροστά σε μια πραγματική ανθρωπιστική κρίση!

Ωστόσο, χρειάζεται να κατανοήσουμε ορθά το ζήτημα, που είναι πολυσύνθετο και έχει διαστάσεις ακόμη και παγκόσμιες. Η αποτυχία της κρατικής και ευρωπαϊκής μεταναστευτικής πολιτικής που εγκλωβίζει τους ανθρώπους και δεν τους επιτρέπει την ενσωμάτωση, τα μαφιόζικα κυκλώματα εκμετάλλευσης ανθρώπων και παράνομης διακίνησης εμπορευμάτων, η πλήρης κατάρρευση των δημόσιων κοινωνικών υπηρεσιών λόγω υποχρηματοδότησης, ακόμη και σχεδιασμοί του real estate που επιθετικά εισβάλλει σε συγκεκριμένες περιοχές του κέντρου.

Το πρόβλημα του κοινωνικού αποκλεισμού και της εξαθλίωσης ολοένα και μεγαλύτερων ομάδων πληθυσμού – αλλοδαπών αλλά και Ελλήνων θα πρέπει να αντιμετωπιστεί με συντονισμένες πολιτικές, σε δυο επίπεδα: Το κεντρικό κράτος πρέπει να αναθεωρήσει την πολιτική του απέναντι στους μετανάστες και του πρόσφυγες, αναγνωρίζοντάς τους δικαιώματα και παρέχοντάς τους στοιχειώδη μέσα για την αξιοπρεπή επιβίωσή τους (συσσίτια, ξενώνες κλπ). Πρέπει επίσης το Υπουργείο «Προστασίας του Πολίτη» να παίξει το ρόλο του στρεφόμενο ενάντια τα εγκληματικά κυκλώματα ελλήνων και ξένων που εκμεταλλεύονται τη φτώχεια (σωματέμποροι, ναρκέμποροι κλπ) και όχι ενάντια στα θύματα – όπως γίνεται σήμερα.

Από την πλευρά του, ο Δήμος πρέπει άμεσα να υλοποιήσει ένα πλήρες δίκτυο κοινωνικών υπηρεσιών για τους φτωχούς και να μην αρκείται σε συμβολικού και φιλανθρωπικού χαρακτήρα επιμέρους δράσεις. Πρέπει να εργαστεί μακροχρόνια με στόχο τη συνύπαρξη και την αλληλεγγύη, και όχι συντασσόμενη με εκείνους που εκμεταλλεύονται πολιτικά τα υπαρκτά προβλήματα και σπέρνουν το μίσος ανάμεσα στον λαϊκό κόσμο της πόλης.

Ποια είναι η άποψή σας για το κλείσιμο των δρόμων της Αθήνας στη διάρκεια διαδηλώσεων;

Η συζήτηση περί διαδηλώσεων είναι πολύ παλιά (ξεκίνησε ήδη πριν την καταστροφική για την πόλη περίοδο των Ολυμπιακών 2004) και εντάσσεται σε σχεδιασμούς ορισμένων που επιδιώκουν να περιοριστούν τα δικαιώματα των πολιτών για να εκφράζονται και να διεκδικούν τα δικαιώματά τους.
Ιδιαίτερα σήμερα, σε μια περίοδο που οι εργαζόμενοι άνθρωποι και οι νέοι δέχονται την επίθεση της κυβέρνησης και της τρόικας, αυτή η συζήτηση έχει και σαφείς πολιτικές στοχεύσεις και δεν πρόκειται βέβαια για προτάσεις με στόχο την «καλύτερη λειτουργία» της πόλης όπως παρουσιάζονται…
Με αυτή την έννοια, μας προξένησε μεγάλη έκπληξη το γεγονός ότι ο κυβερνητικός υποψήφιος κ. Καμίνης, έσπευσε να υπερθεματίσει υπέρ όσων -όπως ο γνωστός κ. Μίχαλος- επιδιώκουν να περιορίσουν τις διαδηλώσεις με πρόσχημα την εμπορική κίνηση του κέντρου.
Η πτώση του εμπορικού τζίρου προκαλείται από τη μείωση της αγοραστικής δύναμης των περισσότερων, από την ακρίβεια και την αισχροκέρδεια, από την ανεργία. Ακριβώς δηλαδή εξαιτίας των λόγων που κατεβάζουν τους ανθρώπους στο δρόμο για τη διεκδίκηση ενός καλύτερου μέλλοντος. Από την πλευρά μας, θεωρούμε συνεπώς αυτή τη συζήτηση περί διαδηλώσεων αποπροσανατολιστική και δεν θα συναινέσουμε.

Η Αθήνα πνίγεται από τα αυτοκίνητα. Ορισμένοι προτείνουν ακόμη και τη λειτουργία διοδίων στο κέντρο της πόλης. Ποια η άποψή σας; Πώς μπορεί να βελτιωθεί η κατάσταση;

Αναμφίβολα, η οδική υποδομή της Αθήνας δεν σχεδιάστηκε για να δέχεται όλον αυτό τον αριθμό αυτοκινήτων που αυξάνεται τα τελευταία χρόνια. Οι κυρίαρχες πολιτικές των τελευταίων δεκαετιών έχουν αποδώσει την πόλη στο ΙΧ και όχι στους ανθρώπους, με συνέπεια το δικαίωμα στη μετακίνηση να καταστρατηγείται και να υπάρχουν αρνητικές επιπτώσεις στο περιβάλλον και την ποιότητα ζωής στην πόλη.
Σίγουρα πάντως δεν είναι σημερινή προτεραιότητα η επιβολή διοδίων εισόδου στο κέντρο. Το μέτρο αυτό μπορεί μόνο να εφαρμοστεί όταν θα έχει ολοκληρωθεί η λειτουργία ενός πλήρες δικτύου δημόσιων μετακινήσεων, με έμφαση στα μέσα σταθερής τροχιάς, την πεζή μετακίνηση και το ποδήλατο.
Και σίγουρα η «βιώσιμη κινητικότητα» δεν προάγεται με πολιτικές όπως η ιδιωτικοποίηση κάποιων δημόσιων φορέων μεταφορών (όπως τα λεωφορεία) και οι αυξήσεις στα εισιτήρια που προωθεί η κυβέρνηση – το αντίθετο. Παρόμοιες πολιτικές θα αποκλείσουν μεγάλο αριθμό κατοίκων από τη χρήση των μέσων μεταφοράς και θα οξύνουν τα καθημερινά προβλήματα του κόσμου.

Δεδομένου ότι η δημοτική αστυνομία έχει τον ελεγκτικό μηχανισμό, τι μπορεί να κάνει ο δήμαρχος Αθηναίων για το παραεμπόριο;

Το «παραεμπόριο» όπως αναφέρεται αποτελεί έναν τρόπο που βρίσκουν οι φτωχοί άνθρωποι, αφενός για να βιοπορίζονται ως μικροέμποροι του δρόμου και αφετέρου για να βρίσκουν φθηνά προϊόντα τα λαϊκά στρώματα που δεν αντέχουν άλλο την ακρίβεια και τη μείωση των εισοδημάτων.
Ο Δήμος δεν ωφελεί να κυνηγάει και να ποινικοποιεί τους μικροπωλητές τους δρόμου, δηλαδή τους «τελευταίους τροχούς της αμάξης» ενός πολύ ευρύτερου εμπορικού κυκλώματος. Αρχικά, χρειάζεται το κράτος, ιδιαίτερα το Υπουργείο Οικονομικών και ο ΣΔΟΕ, να πατάξει τη μεγάλη φοροδιαφυγή που προκύπτει από την παραεισαγωγή μεγάλων ποσοτήτων εμπορευμάτων από κυκλώματα ελλήνων και αλλοδαπών. Επιπλέον, ο Δήμος μπορεί να οργανώσει τη λειτουργία τοπικών χώρων μικρεμπορίου, παζαριών με είδη που εμπορεύονται μετανάστες ώστε να τους δοθεί μια νόμιμη διέξοδος βιοπορισμού και μην γίνονται αντικείμενο εκμετάλλευσης από κυκλώματα.

Τέλος, η δημοτική αστυνομία έχει πολύ πιο σημαντικά πράγματα να κάνει για τη βελτίωση της ποιότητας ζωής στην πόλη, εκτός από το να καταστέλλει το μικροεμπόριο και να κόβει αδιακρίτως κλήσεις για τη στάθμευση: Οφείλει πρωτίστως να ελέγχει τα τραπεζοκαθίσματα και τις διάφορες αυθαιρεσίες στα πεζοδρόμια. Να ελέγχει την ηχορύπανση των μπαρ που διαλύει την κατοικία σε πολλές γειτονιές. Να αστυνομεύει με επάρκεια τις πολεοδομικές παραβάσεις (πχ. κεραίες κινητής τηλεφωνίας). Να ενημερώνει τους κατοίκους για τις καθαριότητα και την ανακύκλωση, κ.ά.

Αννα Ανδίρα-Νένα Σώκου

Newsroom ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ALTER EGO MEDIA A.E.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΚΕΦΟΔΕ ΑΤΤΙΚΗΣ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Τρίτη 09 Δεκεμβρίου 2025
Απόρρητο