Θυμόμαστε την Κριμαία μονάχα όταν έρχεται στην επικαιρότητα λόγω αντιθέσεων της Δύσης με τη Ρωσία για τις τύχες της. Καμιά φορά και λόγω των περίεργων παρεμβάσεων της Τουρκίας για ζητήματα που αφορούν τους μουσουλμάνους κατοίκους της. Το ενδιαφέρον της Τουρκίας έχει βαθιές ιστορικές ρίζες. Οι Τάταροι που ζουν εκεί, κυρίως γύρω και μέσα στην πόλη Μπακσισεράι, νότια της πρωτεύουσας Σεβαστούπολης, αλλά και σε άλλες περιοχές ανατολικά, κοντά στο Κερτς (αρχαίο Παντικάπαιον), είχαν βρεθεί πάντα στο πλευρό των Τούρκων (Οθωμανών). Η κορύφωση αυτής της συμπαράταξης υπήρξε όταν ο μεγάλος οθωμανός σουλτάνος Σουλεϊμάν ο Μεγαλοπρεπής είχε επιτεθεί κατά των Αψβούργων. Εισβάλλοντας στη Βουδαπέστη, είχε κερδίσει στη φονική μάχη του Μοχάκς και πολιόρκησε τη Βιέννη, ο Χαν της Κριμαίας Τζιράι τον είχε ενισχύσει με 12.000 πολεμιστές. Εκτοτε η Τουρκία αισθάνεται «προστάτης» των ομόθρησκών της Τατάρων κι ανακατεύεται σε πρώτη ευκαιρία στις υποθέσεις της Κριμαίας.

Εν τούτοις, ανεξάρτητα από τους προστάτες της, η Κριμαία ακολουθεί έναν ενδιαφέροντα δρόμο στην πορεία υλοποίησης των προοπτικών της. Και χωρίς κανείς να μπορεί να αμφισβητήσει τους στενούς της ιστορικούς δεσμούς με τη Ρωσία – Τσαρική, Σοβιετική, και τώρα, Δημοκρατική. Το Ακαθάριστο Εθνικό Προϊόν της, σε σχέση με τα χρόνια που ήταν κάτω από τη δικαιοδοσία της Ουκρανίας, έχει αυξηθεί περίπου δυόμισι φορές (2,4). Προφανώς, στο θετικότατο αυτό αποτέλεσμα, συνέβαλε η εντυπωσιακή αύξηση των δημοσίων επενδύσεων. Κυρίως λόγω παρεμβάσεων του ρωσικού δημόσιου τομέα. Στην ίδια περίοδο τα μεγέθη αυτά διογκώθηκαν κατά επτά φορές. Σίγουρα, κανείς δεν θα μπορούσε να πει πως η Κριμαία ως περιφέρεια ζημιώθηκε από την ένωσή της με τη Ρωσία.

Το πιο σημαντικό, γιγαντιαίο στην πραγματικότητα, έργο από την εποχή της ενσωμάτωσής της στη Ρωσία είναι η κατασκευή της μεγαλύτερης γέφυρας στην Ευρώπη. Αυτή έγινε έξω από το Κερτς, στο ΒΑ άκρο της Χερσονήσου, πάνω από την Αζοφική Θάλασσα, και τη συνδέει – οδικά και σιδηροδρομικά – με τη Νότια Ρωσία. Εχει μήκος 17 χλμ. κι έχει τεράστια οικονομική σημασία. Διότι μεταφέρονται και προς τις δύο κατευθύνσεις προϊόντα αγροτικά και βιομηχανικά. Οπως και πρώτες ύλες. Μαζί με την κατασκευή ενός καινούργιου διπλής κατεύθυνσης αυτοκινητόδρομου, που διασχίζει τη Χερσόνησο από Δύση σε Ανατολή, και που μείωσε την απόσταση στον μισό χρόνο, άλλαξε ριζικά τους ρυθμούς της ζωής και συνέβαλε εντυπωσιακά στην οικονομική της ανάπτυξη!

Οταν γράφονται διάφορα και λέγονται για την «επιθετικότητα» της Ρωσίας στην Κριμαία, δεν θα ήταν λογικό να ρωτούσε κάποιος και τις απόψεις των ανθρώπων που ζουν εκεί; Από όσα γνωρίζω είχε διεξαχθεί και δημοψήφισμα στην περιοχή και η ετυμηγορία υπήρξε συντριπτική υπέρ της ένωσης με τη Ρωσία. Ενδεχομένως θα μπορούσε να ζητηθεί ένα καινούργιο. Με διεθνή εποπτεία της διεξαγωγής του. Η Δύση, κάποιες χώρες της εν πάση περιπτώσει, είχε ισχυρισθεί πως δημοψήφισμα του εκεί πληθυσμού είχε κατηγορηματικά ζητήσει την αυτονομία του Κοσόβου. Ενα γεγονός που όμως δεν θυμάμαι…

Γιατί λοιπόν στην περίπτωση της Κριμαίας οι προτιμήσεις του κόσμου περιφρονούνται; Η πασιφανής οικονομική ανάπτυξη, με την έκδηλη βελτίωση του επιπέδου ζωής των ανθρώπων της, δείχνει πως οι εκεί εξελίξεις έχουν αφήσει θετικό πρόσημο. Με όλους να έχουν κερδίσει κοινωνικά και οικονομικά. Ποιος μπορεί λοιπόν να είναι ο στόχος τώρα;

Γράψτε το σχόλιό σας

Ακολουθήστε το in.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο in.gr