Κάθε χρόνο οι δοκιμές της Formula 1 εκφράζουν τις μεγάλες προσδοκίες των ομάδων. Όλες ξεκινούν να δημιουργούν τα αγωνιστικά τους οχήματα, από ένα λευκό κομμάτι χαρτί.
Δεν υπάρχει κάποιο status quo, δεν υπάρχουν πρώτοι, οι κανόνες είναι ακόμη «εύκαμπτοι» και η κατάσταση είναι απρόβλεπτη.
Μπορεί η εκκίνηση της σεζόν του 2012 για τη Formula 1 να δίνεται στις 18 Μαρτίου με το Grand Prix της Αυστραλίας. Πρακτικά, όμως τα… φώτα της εκκίνησης έσβησαν στη Jerez, όπου οι ομάδες συγκεντρώθηκαν για το πρώτο 4ήμερο χειμερινών δοκιμών.
Ξεκινώντας με τις απουσίες (που είναι το πιο εύκολο) η Marussia (πρώην Virgin) δεν πήγε στη Jerez γιατί δεν είχε έτοιμο μονοθέσιο. Η καινούρια της τεχνική ομάδα δουλεύει πυρετωδώς ώστε να δώσουν το παρών στις δοκιμές της Βαρκελώνης. Ούτε η HRT είχε αυτοκίνητο αλλά είχε λόγους να βρεθεί στην πίστα, έστω και με το περσινό. Μετά τη διακοπή της συνεργασίας με τον Colin Kolles χρειαζόταν χρόνο στην πίστα για να βρει από την αρχή το ρυθμό αλλά και να ενσωματώσει τον Pedro de la Rosa ο οποίος θα ηγηθεί της φετινής της προσπάθειας.
Στη Jerez βρέθηκε και η Mercedes AMG F1, με το περσινό της μονοθέσιο και με αντικείμενο, τη δοκιμή των ελαστικών της Pirelli. Η W02 την οποία είχαν στη διάθεσή τους οι Ν.Rosberg και Μ.Schumacher είχε απλά κάποιες τροποποιήσεις για να είναι σύμφωνη με τους φετινούς κανονισμούς. Με αυτό το αυτοκίνητο ο Ν.Rosberg σημείωσε τον ταχύτερο χρόνο του 4ημέρου. Όσο για το καινούριο μονοθέσιο της Mercedes AMG F1, θα κάνει πρεμιέρα στη Βαρκελώνη σε 10 ημέρες.
Η Lotus F1 είχε τα φλας των φωτογράφων πάνω της για δύο λόγους: Αρχικά για τον Kimi Raikkonen και μετά για την ταχύτητα της «Ε20». Ο Κ.Raikkonen ήταν ταχύτερος την πρώτη ημέρα των δοκιμών, ενώ ο Romain Grosjean σημείωσε τον καλύτερο χρόνο από όλα τα καινούργια μονοθέσια.
Μάλιστα σχεδόν όλο το 4ήμερο υπήρχε συνεχώς κάποιος μηχανικός άλλης ομάδας (συνήθως της Red Bull) έξω από το γκαράζ της Lotus κοιτάζοντας τι γίνεται μέσα. Η Lotus πάντως είναι η ομάδα που έκανε την περισσότερη δουλειά στην πίστα καθώς οι Raikkonen και Grosjean συμπλήρωσαν συνολικά σχεδόν 1.800 χιλιόμετρα.
Αίσθηση προκάλεσε και η Ferrari. Η «F2012» είναι ριζικά διαφορετική από την περσινή. Έτσι, όλοι περίμεναν τις επιδόσεις της. Δυστυχώς προβλήματα νεότητας περιόρισαν το μονοθέσιο στο pit box τις πρώτες ημέρες. Στο τέλος, του τετραημέρου ήρθε ο Fernando Alonso να κάνει τον ταχύτερο γύρο, που ήταν ο 2ος καλύτερος χρόνος των δοκιμών (για τα μονοθέσια του 2012). Τότε άρχισαν όλοι να ρωτούν αν η «F2012″ κρύβει κάτι ή το 1:18.8» του F.Alonso ήταν ένα πυροτέχνημα. Περισσότερα θα δούμε και θα μάθουμε στις δοκιμές της Βαρκελώνης.
Εκπλήξεις δεν υπήρξαν από τη Red Bull Racing στη Jerez. Όπως συνηθίζουν στην ομάδα αυτή κρατούν καλά τα μυστικά τους. Οι αντιδράσεις των πρωταθλητών πρόδιδαν σιγουριά και αυτοπεποίθηση.
Άλλη μία ομάδα η οποία έχει πάνω της πέπλο μυστηρίου είναι η McLaren. Οι Jenson Button και Lewis Hamilton δεν έκαναν πολλούς γύρους αλλά ούτε λίγους. Δεν «έσπασαν» τα χρονόμετρα αλλά δεν ήταν αργοί. Γενικά διατηρούσαν μία περίεργη ισορροπία, ενώ οι φωτογράφοι αποτύπωναν κάθε πτυχή της MP4-27. Λόγω σχεδιασμού η νέα McLaren έχει αρκετά χαμηλό ρύγχος και δεν χρειάζεται το χαρακτηριστικό «σκαλοπάτι» που έχουμε δει μέχρι στιγμής σε όλα τα άλλα φετινά μονοθέσια. Από σημαίνει ότι στη McLaren ή έχουν βρει κάτι που αγνοούν οι υπόλοιποι ή ότι έχουν κάνει λάθος. Και εδώ περιμένουμε τις δοκιμές στη Βαρκελώνη να μας διαφωτίσουν.
Η Toro Rosso έκανε στη Jerez τη μεγαλύτερη εντύπωση. Οι Daniel Ricciardo και Jean-Eric Verne ίσως είναι το πιο ελπιδοφόρο δίδυμο στη Formula 1 αυτήν τη στιγμή. Η διαφορά των καλύτερων χρόνων ανάμεσα στους δύο νεαρούς ήταν μόλις 10 χιλιοστά του δευτερολέπτου και όπως δείχνουν οι επιδόσεις τους, η μονομαχία τους θα μας κρατήσει απασχολημένους όλη τη χρονιά.
Μεγάλες προσδοκίες έχουν και στη Force India. Η εμφάνιση του Jules Bianchi είναι επίσης ένα άλλο θέμα που συζητήθηκε, καθώς ο νεαρός Γάλλος, που προέρχεται από το πρόγραμμα νέων οδηγών της Ferrari, έκανε αίσθηση την πρώτη ημέρα που οδήγησε το μονοθέσιο.
Η Williams προσπαθεί να αφήσει πίσω της το καταστροφικό 2011. Ο Bruno Senna προσπαθεί για αυτό. Οι χρόνοι του στη Jerez δεν ήταν τίποτα το ιδιαίτερο αλλά ο ανηψιός του θρύλου της F1 έκανε τους περισσότερους (250) γύρους από κάθε άλλο οδηγό αυτές τις ημέρες.
Τέλος, υπάρχει το θέμα της Caterham (πρώην Lotus). Καινούργιο μονοθέσιο, μεγάλες φιλοδοξίες και ένα θέμα όσο αφορά τους οδηγούς. Ο Heikki Kovalainen είναι ένας από αυτούς αλλά τη δεύτερη θέση διεκδηκούν οι: Jarno Trulli και Gieldo van der Garde.
Κάπου εδώ πρέπει να επισημάνουμε ότι στις χειμερινές δοκιμές οι χρόνοι δεν εκφράζουν απόλυτα τι συμβαίνει αφού δεν γνωρίζουμε τίποτα σχεδόν για την κατανομή του βάρους και τις ρυθμίσεις των μονοθεσίων.
Για αυτό το πρώτο 4ήμερο ας αρκεστούμε στη γενική αίσθηση και στις επόμενες δοκιμές (Βαρκελώνη 21-24/2 και 1-4/3), θα μπορέσουμε να βγάλουμε καλύτερα συμπεράσματα.