Σάββατο 06 Δεκεμβρίου 2025
weather-icon 21o
Γλωσσάρι

Γλωσσάρι

Χρήσιμοι όροι


ISCED
Η Διεθνής Πρότυπη Ταξινόμηση της Εκπαίδευσης (International Standard Classification of Education) — ISCED είναι το γενικά υιοθετημένο πρότυπο ταξινόμησης που παρέχει τις κατευθύνσεις για τη συλλογή, την αναφορά και την ανάλυση των στοιχείων της εκπαίδευσης.

Το ISCED97 αποτελεί ένα σύνολο τυποποιημένων εννοιών, ορισμών και των ταξινομήσεων που παρέχουν ένα πλαίσιο για την κατάρτιση και την παρουσίαση διεθνών στατιστικών που αφορούν την εκπαίδευση και τους δείκτες της. Καλύπτει όλες τις οργανωμένες και συνεχείς δραστηριότητες μάθησης για παιδιά, νέους και ενήλικες, συμπεριλαμβανομένων και των ατόμων με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Παρέχοντας μια στέρεη βάση για τις συγκρίσεις μεταξύ διαφορετικών συστημάτων εκπαίδευσης, το ISCED97 βοηθάει τους αρμόδιους χάραξης πολιτικής και άλλους που θέλουν να διδαχθούν, μέσα από τη διεθνή εμπειρία, ώστε να βοηθήσουν στην ανάπτυξη εκπαιδευτικών συστημάτων και να συγκρίνουν τις επιδόσεις τους με άλλες χώρες.

  • Επίπεδο 0 – προσχολική εκπαίδευση
  • Επίπεδο 1 – βασική εκπαίδευση (πρωτοβάθμια εκπαίδευση)
  • Επίπεδο 2 – Κατώτερη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Βασική εκπαίδευση με σύστημα εκπαιδευτικών (ξεχωριστοί εκπαιδευτικοί για κάθε μάθημα)
  • Επίπεδο 3 – ανώτερη δευτεροβάθμια εκπαίδευση
  • Επίπεδο 4 – μεταδευτεροβάθμια εκπαίδευση μη Πανεπιστημιακή
  • Επίπεδο 5 – Πρώτο επίπεδο Πανεπιστημιακής εκπαίδευσης (προπτυχιακές πανεπιστημιακές σπουδές)
  • Επίπεδο 6 – Δεύτερο επίπεδο Πανεπιστημιακής εκπαίδευσης (μεταπτυχιακές απουδές)


Σύστημα Διαχείρισης Μάθησης
(Learning Management System)
Πρόκειται για ένα ολοκληρωμένο σύστημα διαχείρισης e-learning που περιλαμβάνει αλληλεπιδραστικές λειτουργίες, διαχείριση μαθημάτων και αξιολόγηση διδακτικού περιεχομένου. Συνδυάζει τη λειτουργικότητα των επικοινωνιών μέσω υπολογιστή, τις on‐line μεθόδους παράδοσης διδακτικών υλικών και τα εργαλεία διαχείρισης της μαθησιακής διαδικασίας, παρέχοντας ένα ολοκληρωμένο διαδικτυακό περιβάλλον μάθησης. Ένα Σύστημα Διαχείρισης Μάθησης εγγράφει τους χρήστες, καταχωρεί τα μαθήματα σε καταλόγους, καταγράφει τα δεδομένα των σπουδαστών και υποβάλλει αναφορές στη διοίκηση.

Μαθησιακό Αντικείμενο (Learning Object)
Ως “μαθησιακό αντικείμενο” (learning object) ορίζεται κάθε «οντότητα» ή «μονάδα» που μπορεί να (επανα)χρησιμοποιηθεί για να υποστηρίξει μαθησιακές διαδικασίες. Ο όρος «μαθησιακό αντικείμενο» προσιδιάζει και αναφέρεται κυρίως σε εκπαιδευτικό υλικό αποτελούμενο από επιμέρους αυτοτελή «τμήματα» (modules) με σκοπό την χρήση και ενσωμάτωσή τους σε διαφορετικά εκπαιδευτικά / μαθησιακά πλαίσια (educational/learning context), για να εξυπηρετήσει, δηλαδή, την επίτευξη διαφορετικών (πολλαπλών) μαθησιακών στόχων (learning objectives). Ένα μαθησιακό αντικείμενο είναι:

  • Aναχρησιμοποιήσιμο (reusable)
  • Αυτοτελές
  • Αναζητήσιμο
  • Δια-λειτουργικό

Προσωπικό Περιβάλλον Μάθησης (Personal Learning Environment)

Ο όρος προσωπικά περιβάλλοντα μάθησης – personal learning environment (PLE) – περιγράφει τα εργαλεία, τις κοινότητες και τις υπηρεσίες που συνιστούν την εκπαιδευτική πλατφόρμα μέσω της οποία ένας μαθητευόμενος επιδιώκει να μάθει, να κατευθύνει τη μάθησή του και να πετύχει τους εκπαιδευτικούς του στόχους. Δεν πρόκειται για μια εφαρμογή λογισμικού αλλά μάλλον, για μια προσέγγιση στον τρόπο αξιοποίησης της τεχνολογίας για τη μάθηση.

Ένα τυπικό, απλό, PLE ενός εκπαιδευόμενου, για παράδειγμα, μπορεί να ενσωματώνει

  • Προσωπικό ιστολόγιο, το οποίο χρησιμοποιεί ως ημερολόγιο για να σχολιάσει το τι έμαθε.
  • Κοινωνικές επισημάνσεις σχετικές με το αντικείμενο του μαθήματος σε συνεργασία με τους «κολλητούς» του.
  • Wiki σημειώσεων για το μάθημα που ελέγχεται από τον ίδιο και τους συμμαθητές του.
  • Το κοινωνικό δίκτυο των συμμαθητών μέσω το οποίο επικοινωνούν.

Τα PLE λειτουργούν ως εξέλιξη του ιστορικού μοντέλου της ατομική έρευνας. Μεταφέρουν την ευθύνη της μάθησης στους μαθητευόμενους προκαλώντας τους να αναζητούν, αξιολογούν και αξιοποιούν διαρκώς πόρους που θα τους επιτρέψουν να εμβαθύνουν στα θεματικά αντικείμενα που τους ενδιαφέρουν.


Προσωπικό
Δίκτυο Μάθησης (Personal/Professional Learning Network – PLN)
Πρόκειται για μία κοινότητα που μπορεί να στηρίξει το προσωπικό δίκτυο μάθησης και την επαγγελματική ανάπτυξη ενός ατόμου. Βασίζεται σε μια ενεργή ανταλλαγή ιδεών, πληροφοριών, εμπειριών, εργαλείων και αποτελεί μία διαρκή ενημέρωση και συνεχή επιμόρφωση γύρω από θέματα που απασχολούν και ενδιαφέρουν τον εκπαιδευόμενο. Βασικά στοιχεία ενός δικτύου είναι η αλληλοϋποστήριξη, και η ανταλλαγή τόσο γνώσεων, πληροφοριών και προσωπικών εμπειριών, όσο και αποριών και ανησυχιών.

Ίδρυμα Λαμπράκη

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ALTER EGO MEDIA A.E.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΚΕΦΟΔΕ ΑΤΤΙΚΗΣ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Σάββατο 06 Δεκεμβρίου 2025
Απόρρητο