Σάββατο 06 Δεκεμβρίου 2025
weather-icon 21o
Greenpeace : Τι ψάρια πιάνουν τα ελληνικά σούπερ μάρκετ;

Greenpeace : Τι ψάρια πιάνουν τα ελληνικά σούπερ μάρκετ;

Η Greenpeace προχώρησε σε μια ακόμα πρωτοβουλία στα πλαίσια των δράσεων της  αναφορικά με την εξαφάνιση ψαριών από την ανθρώπινη δραστηριότητα, δημοσιοποιώντας τα αποτελέσματα έρευνας που διεξήγε στα ελληνικά σούπερ μάρκετ και αφορά την πολιτική τους για την προμήθεια βιώσιμων αλιευμάτων.

Η Greenpeace προχώρησε σε μια ακόμα πρωτοβουλία στα πλαίσια των δράσεων της αναφορικά με την εξαφάνιση ψαριών από την ανθρώπινη δραστηριότητα, δημοσιοποιώντας τα αποτελέσματα έρευνας που διεξήγε στα ελληνικά σούπερ μάρκετ και αφορά την πολιτική τους για την προμήθεια βιώσιμων αλιευμάτων.

Τα αποτελέσματα δεν είναι αισιόδοξα,« καθώς τα 10 σούπερ μάρκετ » όπως αναφέρει η οργάνωση «που περιλαμβάνονται στην κατάταξη, τα 8 βρίσκονται στην κόκκινη κατηγορία, ενώ μόλις 2 καταφέρνουν να βρίσκονται στο πορτοκαλί. Ως αποτέλεσμα, οι εταιρίες δε μπορούν να εγγυηθούν στους καταναλωτές ότι τα αλιεύματα που τους προσφέρουν είναι βιώσιμα, ενώ οι θάλασσες συνεχίζουν να αδειάζουν από ζωή.»

Τον προηγούμενο Μάρτιο, η περιβαλλοντική οργάνωση δημοσιοποίησε μια κόκκινη λίστα για τα ψάρια και τα θαλασσινά που κινδυνεύουν περισσότερο διεθνώς από την υπεραλίευση, τους τρόπους αλιείας αλλά και τη καταστροφή των τόπων αναπαραγωγής τους. Παράλληλα προχώρησαν σε επικοινωνία με τα σούπερ μάρκετ, από τα οποία ζητήθηκε να συμπληρώσουν ένα λεπτομερές ερωτηματολόγιο σχετικά με την πολιτική προμήθειας βιώσιμων αλιευμάτων. Τα κριτήρια που περιλαμβάνονται στο ερωτηματολόγιο και βάσει των οποίων βαθμολογούνται οι εταιρίες είναι η ιχνηλασιμότητα των αλιευμάτων, η επισήμανσή τους, η συνεργασία με τους προμηθευτές για την προμήθεια των πιο βιώσιμων αλιευμάτων, η ενημέρωση των καταναλωτών και τα στοιχεία που συνθέτουν την πολιτική προμήθειας βιώσιμων αλιευμάτων της κάθε εταιρίας. Ανάμεσα σε αυτά, όπως εξηγεί η ανακοίνωση της οργάνωσης, τα πιο σημαντικά είναι η απόσυρση των ειδών που βρίσκονται στην κόκκινη λίστα της Greenpeace, η προώθηση των καλύτερων και η βελτίωση των υπολοίπων.
«Η έλλειψη πολιτικής για την προμήθεια βιώσιμων αλιευμάτων σημαίνει απλά ότι τα
σούπερ μάρκετ γίνονται συνένοχοι στην καταστροφή της θαλάσσιας ζωής και την
ερήμωση των θαλασσών. Αντί να υπονομεύουν το μέλλον της θαλάσσιας ζωής, τα
σούπερ μάρκετ πρέπει να εξασφαλίσουν στους καταναλωτές ότι τα αλιεύματα που
τους προσφέρουν είναι βιώσιμα», δήλωσε η Ναταλία Τσιγαρίδου, Υπεύθυνη του
Δικτύου Δράσης Καταναλωτών της Greenpeace.

Η τάση στο εξωτερικό είναι η υιοθέτηση πολιτικών από τις αλυσίδες λιανεμπορίου που εξασφαλίζουν τη βιωσιμότητα των αλιευμάτων. Παράλληλα, εταιρίες σούπερ μάρκετ που στο
εξωτερικό έχουν προχωρήσει σε σημαντικά βήματα για την εξασφάλιση βιώσιμων
αλιευμάτων, δεν εφαρμόζουν την ίδια πολιτική και στη χώρα μας, όψο επισημαίνεται από την Greenpeace. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η εταιρία Carrefour, που στην Ελλάδα δεν έχει καν απαντήσει στο ερωτηματολόγιο της Greenpeace, ενώ στην Ισπανία βρίσκεται στην πορτοκαλί
κατηγορία.

Στην Ελλάδα, σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, η εταιρία που βρίσκεται στην ψηλότερη θέση είναι η Metro (My Market), που έπειτα από συναντήσεις με τη Greenpeace προχωράει στην απόσυρση του ξιφία με την εξάντληση των αποθεμάτων που διαθέτει στις αποθήκες της, καθώς
και στην εξασφάλιση της πλήρους ιχνηλασιμότητας των αλιευμάτων μέσω των
προμηθευτών της. Επίσης, η εταιρία Lidl ακολουθώντας την εταιρική πολιτική που
εφαρμόζει στο εξωτερικό έχει σταματήσει την πώληση κοκκινόψαρου, ξιφία, γλώσσας
και καρχαρία (γαλέος). Τελευταίες στην κατάταξη βρίσκονται οι εταιρίες
Carrefour, Dia και Γαλαξίας, που δεν απάντησαν στο ερωτηματολόγιο .

Πολλές εταιρίες στην Ελλάδα και το εξωτερικό στρέφονται στην προμήθεια
αλιευμάτων πιστοποιημένων από φορείς πιστοποίησης. Στην Ελλάδα σήμερα αυτά τα
αλιεύματα είναι πιστοποιημένα κυρίως από τον φορέα Marine Stewardship Council
(MSC). Η Greenpeace θεωρεί ότι επί του παρόντος δεν υπάρχει κανένας αξιόπιστος
φορέας πιστοποίησης αλιευμάτων, δεδομένου ότι στα πρότυπα που χρησιμοποιούνται
δε λαμβάνονται υπόψη σοβαρές απειλές για τα θαλάσσια οικοσυστήματα.

in.gr

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ALTER EGO MEDIA A.E.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΚΕΦΟΔΕ ΑΤΤΙΚΗΣ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Σάββατο 06 Δεκεμβρίου 2025
Απόρρητο