Νοθεία και φοροδιαφυγή στα καύσιμα κοστίζουν εκατομμύρια στο κράτος, λένε τα ΕΛΠΕ
Φορολογικά έσοδα εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ το χρόνο χάνει το Δημόσιο από την παράνομη δραστηριότητα στην αγορά καυσίμων, εκτιμούν τα Ελληνικά Πετρέλαια, υποστηρίζοντας ότι φοροδιαφυγή, νοθεία και λαθρεμπόριο πλήττουν τόσο τα δημόσια έσοδα όσο και τις υγιείς επιχειρήσεις. Για μείωση 15,6% στις πωλήσεις του κλάδου το πρώτο εξάμηνο κάνει λόγο η διοίκηση των ΕΛΠΕ.
Φορολογικά έσοδα εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ το χρόνο χάνει το Δημόσιο από την παράνομη δραστηριότητα στην αγορά καυσίμων, εκτιμούν τα Ελληνικά Πετρέλαια, υποστηρίζοντας ότι φοροδιαφυγή, νοθεία και λαθρεμπόριο πλήττουν τόσο τα δημόσια έσοδα όσο και τις υγιείς επιχειρήσεις.
Παράλληλα, η διοίκηση των ΕΛΠΕ σε εκτιμήσεις της για την τιμή του πετρελαίου θέρμανσης, εμφανίστηκε υπέρ της εξίσωσης των φόρων στο πετρέλαιο κίνησης και θέρμανσης, με στόχο ακριβώς την καταπολέμηση της νοθείας.
Σε συνάντηση με δημοσιογράφους τη Δευτέρα, ο διευθύνων σύμβουλος των ΕΛΠΕ Γ.Κωστόπουλος αναφέρθηκε συγκεκριμένα στο λαθρεμπόριο, τη νοθεία, την πειρατεία, τις ελλιπείς παραδόσεις στους καταναλωτές, την αδιαφάνεια, τους περιορισμένους ελέγχους για νοθεία, τις καθυστερήσεις στην επιβολή ποινών, τις εικονικές εξαγωγές, την έλλειψη ελέγχων για την τήρηση αποθεμάτων ασφαλείας.
Τόνισε χαρακτηριστικά ότι επί χρόνια αναγγέλλεται η τοποθέτηση ταμειακών μηχανών στα πρατήρια καυσίμων και τώρα που τοποθετήθηκαν έχει αρχίσει η συζήτηση για το σύστημα με το οποίο θα διασυνδεθούν με τις αντλίες, και πρότεινε ένταση των ελέγχων στη μεταφορά των καυσίμων, εξάρθρωση των κυκλωμάτων εικονικών εξαγωγών, έλεγχο των τιμολογίων αγορών των πρατηρίων από το ΣΔΟΕ και τα ΚΕΝΑΚ και αφαίρεση της άδειας λειτουργίας για τα πρατήρια που συλλαμβάνονται με «πειραγμένες» αντλίες.
Οι πωλήσεις καυσίμων στον κλάδο λόγω κρίσης μειώθηκαν κατά 15,6 % στο πρώτο εξάμηνο του έτους, σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι, ποσοστό που η διοίκηση των ΕΛΠΕ χαρακτηρίζει πρωτόγνωρο όχι μόνο για την ελληνική αλλά και τις ξένες αγορές.
Ο Γ.Κωστόπουλος απέδωσε τη μείωση των πωλήσεων αφενός στην αυτοσυγκράτηση των καταναλωτών, αφετέρου στην αύξηση των τιμών λόγω επιβάρυνσης της φορολογίας. Η μέση τιμή της αμόλυβδης στην αρχή του χρόνου ήταν 1,076 ευρώ το λίτρο και στις 13 Σεπτεμβρίου έφθασε στο 1,489 ευρώ.
Από τα 41,3 λεπτά που είναι η αύξηση, ο Γ,Κωστόπουλος απέδωσε τα 37 οφείλονται στους φόρους (Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης και ΦΠΑ) και τα υπόλοιπα στην άνοδο των διεθνών τιμών ενώ τα περιθώρια κέρδους εταιριών εμπορίας και πρατηριούχων παρέμειναν αμετάβλητα στα 9 λεπτά το λίτρο.
Εντύπωση προκάλεσε η αναφορά ότι, εκτός από τους παραδοσιακούς παίκτες στην ευρωπαϊκή αγορά καυσίμων, το τελευταίο διάστημα διυλιστήρια από την Ινδία διεκδικούν μερίδιο αγοράς στην Ευρώπη. Έγινε προσπάθεια να πουληθούν καύσιμα ινδικής προέλευσης και στην ελληνική αγορά, αλλά δεν ευοδώθηκε λόγω τιμών, σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο των ΕΛΠΕ.