Σάββατο 20 Δεκεμβρίου 2025
weather-icon 21o
in.gr

High tech παιδιά

Οι μέρες που τα παιδιά λέρωναν τα ρούχα τους παίζοντας με τις λάσπες και τα χώματα ή πέρναγαν ατελείωτες ώρες παρέα με μια κούκλα ή με τα κουζινικά τους ανήκουν στο παρελθόν. Σήμερα, από πολύ μικρά, χειρίζονται άψογα κινητά τηλέφωνα, mp3 players και ηλεκτρονικά παιχνίδια. Πόσο βλαβερή όμως, εκτός από ωφέλιμη, μπορεί να είναι η τεχνολογία;

High tech παιδιά

Οι μέρες που τα παιδιά λέρωναν τα ρούχα τους παίζοντας με τις λάσπες και τα χώματα ή πέρναγαν ατελείωτες ώρες παρέα με μια κούκλα ή με τα κουζινικά τους ανήκουν στο παρελθόν. Σήμερα, από πολύ μικρά, χειρίζονται άψογα κινητά τηλέφωνα, mp3 players και ηλεκτρονικά παιχνίδια. Πόσο βλαβερή όμως, εκτός από ωφέλιμη, μπορεί να είναι η τεχνολογία;

Σε έναν κόσμο όπου τα παιδιά περιβάλλονται από υπολογιστές, κινητά τηλέφωνα, MP3 players, παρατηρούν όλους γύρω τους και κυρίως εμάς, τους γονείς, να τα χρησιμοποιούν νυχθημερόν, εξοικειώνονται με την τεχνολογία από πολύ μικρά. Είναι επόμενο, λοιπόν, πριν καλά καλά μάθουν να μιλούν, να ζητούν ή καλύτερα να απαιτούν να τους ανοίξουμε την «πόρτα» στον μαγικό κόσμο της ψηφιακής τεχνολογίας. Αν το καλοσκεφτούμε, η μανία τους αυτή αποτελεί φυσικό επακόλουθο, μια που και εμείς ως γονείς κάνουμε ακριβώς το ίδιο.

Σύμφωνα με νέα μελέτη της εταιρείας έρευνας NPD Group (τα στοιχεία της οποίας προέκυψαν μετά από επταήμερη online δημοσκόπηση που πραγματοποιήθηκε σε δείγμα ενηλίκων με παιδιά 4 έως 14 ετών), το 41% των παιδιών ηλικίας 4-14 ετών έχει τουλάχιστον μία ηλεκτρονική συσκευή, ενώ το 14% έχει δικό του κινητό τηλέφωνο, DVD player, υπολογιστή, και όλα εν γνώσει των γονιών τους. Σύμφωνα με τις απαντήσεις 3.540 γονέων που συμμετείχαν στην έρευνα, τα παιδιά ξεκινούν να παρακολουθούν τηλεόραση περίπου από τα τρία τους χρόνια, ενώ αρχίζουν να χρησιμοποιούν υπολογιστή και video games από τα έξι τους και κινητά τηλέφωνα από την ηλικία των εννέα ετών. Πόσο επικίνδυνη είναι όμως για την υγεία και την ισοροπία των παιδιών η τόσο στενή επαφή με τα γκάτζετ αυτά; Ποιους κινδίνους εγκυμονεί το καθένα από αυτά;

Μέσος όρος ηλικίας αρχικής χρήσης ηλεκτρονικών συσκευών

Συσκευή

Ηλικία/ έτη

Τηλεόραση

3,8

Ηλεκτρονικός υπολογιστής

5,5

Video games

6,1

Cd player

6,9

Κινητό τηλέφωνο

9

DVD player

7,3

Φορητό media player

9,2

Φορητός υπολογιστής

7,3

Ένα γκάτζετ για κάθε ηλικία

Αλήθεια, υπάρχει συγκεκριμένη ηλικία για να αποκτήσουν τα παιδιά μας το πρώτο τους κινητό τηλέφωνο, laptop ή ηλεκτρονικό παιχνίδι;

«Η τετράχρονη κόρη μας, η Γιώτα, “σερφάρει” στο internet από τη στιγμή που μπόρεσε να καθίσει στην καρέκλα του γραφείου μου», μας λέει η μητέρα της. Ασφαλώς έχουμε προνοήσει να μπλοκάρουμε με ειδικό πρόγραμμα που έχουμε εγκαταστήσει στον υπολογιστή όλα τα “ακατάλληλα” για την ηλικία της sites, ώστε να είμαστε όλοι ευχαριστημένοι και σίγουροι κάθε φορά που πλοηγείται στο διαδίκτυο».

«Ο Νίκος μας είναι μόλις έξι ετών. Έχει ήδη ένα iPod και τελευταία μας ζητά επίμονα να του αγοράσουμε και κινητό τηλέφωνο», λέει ο πατέρας του. «Η νέα απαίτησή του δεν μας βρίσκει σύμφωνους, καθώς θα είναι εξαιρετικά δύσκολο να ελέγξουμε ποιον καλεί».

Τελικά, υπάρχει ιδανική ηλικία να ξεκινήσουν τα παιδιά να χρησιμοποιούν γκάτζετ και προϊόντα υψηλής τεχνολογίας; Μελέτες που έχουν γίνει σχετικά με την παιδική ανάπτυξη φωτίζουν κάπως το τοπίο ή τουλάχιστον μας διαφωτίζουν αναφορικά με τη στάση που πρέπει να κρατήσουμε απέναντι στις hi tech απαιτήσεις τους, οι οποίες καθορίζονται από την ηλικία τους και, φυσικά, από το περιβάλλον όπου μεγαλώνουν.

0-3

Τα μωρά και τα παιδιά μέχρι την ηλικία των 2,5 ετών δεν μπορούν ακόμα (ευτυχώς) να χρησιμοποιήσουν το mouse του υπολογιστή, ενώ η οθόνη του μάλλον τα αφήνει αδιάφορα, αφού δεν τους προσφέρει κάποιο εξαιρετικό ερέθισμα ικανό να τους αποσπάσει την προσοχή. Σε αυτή την ηλικία, τα παιδικά ματάκια έλκονται περισσότερο από προϊόντα που τους προσφέρουν ένα πιο ενδιαφέρον θέαμα με ήχους και περίεργα φώτα.

3-6

Από την προσχολική ηλικία τα παιδιά ήδη γνωρίζουν πώς είναι να μεγαλώνει κανείς σε έναν ψηφιακό κόσμο, αφού μας βλέπουν συνέχεια μπροστά τους να μιλάμε στο κινητό, να γράφουμε στον υπολογιστή, να σερφάρουμε στο διαδίκτυο. Επομένως, αρχίζουν να ζητάνε ό,τι έχουμε κι εμείς. Τους αρέσει να προσποιούνται ότι μιλάνε στο κινητό τηλέφωνο, να τραβάνε φωτογραφίες από την ψηφιακή κάμερα, να παίζουν στον υπολογιστή. Και πιστέψτε το, είναι πράγματα που μπορούν να κάνουν από τα τρία τους χρόνια.

6-12

Αυτή, λοιπόν, είναι η περίοδος κατά την οποία μπορούν πανεύκολα να σερφάρουν στο διαδίκτυο, να παίξουν online το αγαπημένο τους video game ή να δουν το αγαπημένο τους video clip στην ιστοσελίδα του YouTube. Δεν μπορούμε να τους το απαγορεύσουμε, αλλά μπορούμε να θέσουμε όρους και όρια. Και ασφαλώς να πάρουμε όλα τα απαραίτητα μέτρα για να τα προστατεύσουμε.

12 +

Είναι η ηλικία που μπορούν να «κατεβάσουν» τα πάντα στο κινητό τους τηλέφωνο, να στείλουν sms, mms, να κάνουν download τραγούδια στο MP3 player, να χρησιμοποιήσουν το laptop είτε για να επικοινωνήσουν με τους φίλους μέσω του internet είτε για να γράψουν μια εργασία.

 

– Παιδίατροι και εκπαιδευτικοί συμφωνούν πως η υπερβολική επαφή με την οθόνη πνίγει την παιδική φαντασία.

Τα παιδιά ηλικίας 8 έως 14 ετών αποτελούν ένα καταναλωτικό κοινό, που μόνο την τελευταία χρονιά ξόδεψε 1,88 τρισεκατομμύρια δολάρια.

– Η ηλικία που τα παιδιά χειρίζονται με ευκολία ηλεκτρονικές συσκευές, όπως υπολογιστές και τηλεοράσεις, μικραίνει διαρκώς και ενώ ο μέσος όρος ήταν τα 8,1 έτη το 2005, το 2007 έπεσε στα 6,7.

Τα παιδιά στο στόχαστρο των διαφημιστικών εταιρειών

Σύμφωνα με το Media Awareness Network τα παιδιά ηλικίας μεταξύ 8 και 12 ετών είναι πλέον ο πιο περιζήτητος καταναλωτής, επομένως και ο στόχος των διαφημιστικών εταιρειών. Οι διαφημιστές μοιάζουν να γνωρίζουν πολύ καλά ότι κερδίζουν πολύ περισσότερα αν επηρεάσουν με τις καμπάνιες τους τα παιδιά της προεφηβικής ηλικίας, και τα «βοηθήσουν» (!) να αποκτήσουν τις ανάγκες των εφήβων. Η βιομηχανία πλέον δεν θεωρεί παιδί ένα εντεκάχρονο αγόρι ή κορίτσι. Είναι χαρακτηριστικό ότι πρόσφατα ο αμερικανικός Σύνδεσμος Βιομηχανιών Παιχνιδιών (Toy Manufacture of America) τροποποίησε τα όρια της ηλικιακής ομάδας των παιδιών στην οποία απευθύνει τα προϊόντα του: από την ηλικία των 0-14 χρόνων το όριο έπεσε στα 0-10 χρόνια. Οι διαφημιστικές καμπάνιες απευθύνονται πλέον σε όλο και μικρότερες ηλικίες, φτάνοντας μέχρι σήμερα να έχουν ένα κοινό-στόχο ακόμα και στην ηλικία των δύο ετών. Το σημαντικότερο και πιο εντυπωσιακό όμως είναι πως αυτές οι καμπάνιες έχουν αποτέλεσμα, αφού, σύμφωνα με πρόσφατες μελέτες, τα παιδιά ηλικίας τριών ετών αναγνωρίζουν ήδη κατά μέσο όρο 100 λογότυπα προϊόντων (brand logos) –αλήθεια που δεν χρειάζεται να μας την επιβεβαιώσει καμιά μελέτη, από τη στιγμή που όλοι οι γονείς τη βιώνουμε σε καθημερινή βάση. Με τη σειρά τους οι κατασκευαστές παιχνιδιών γεμίζουν τα ράφια με συσκευές new tech για παιδιά ηλικίας 3 + και κάποιες φορές και μικρότερης. Πρόσφατα στη μεγαλύτερη ηλεκτρονική αγορά του internet, την Amazon.com, αναρτήθηκε μια λίστα με τα πρώτα σε ζήτηση παιδικά παιχνίδια (hottest toys). Τα περισσότερα λοιπόν (6 από τα 9) είναι γκάτζετ ή έχουν σχέση με την τεχνολογία. .

Προφυλάσσοντας τον junior καταναλωτή

Αν οι μεγάλοι παρασυρόμαστε εύκολα από τις διαφημίσεις, φανταστείτε τι γίνεται με τα μικρά παιδιά, τα οποία δυστυχώς δεν έχουν ακόμα αναπτύξει τη δυνατότητα να ξεχωρίζουν την πραγματικότητα από τη διαφήμιση. Ευτυχώς, από την πλευρά τους οι κρατικές κυβερνήσεις έχοντας κατανοήσει τη σοβαρότητα του προβλήματος έχουν προχωρήσει στη θέσπιση ειδικών μέτρων με σκοπό να προστατεύσουν τα παιδιά από τη μανία των διαφημιστικών εταιρειών . Έτσι, στη Σουηδία και στη Νορβηγία έχουν απαγορευτεί οι τηλεοπτικές διαφημίσεις που απευθύνονται σε παιδιά κάτω των 12 ετών.

 

Απίστευτα και όμως αληθινά

Στην Αγγλία ένα οχτάχρονο κορίτσι μεταφέρθηκε στο νοσοκομείο όπου και της διαγνώστηκε καταπόνηση των καρπών που οφειλόταν στον υπερβολικό αριθμό μηνυμάτων (SMS) που έστελνε απ το κινητό. Ο χειρουργός που εξέτασε το κορίτσι ανέφερε ότι αρκετά συχνά παρουσιάζονται παρόμοιες περιπτώσεις σε παιδιά, έχοντας ως αιτία την υπερβολική χρήση κινητών τηλεφώνων και ηλεκτρονικών παιχνιδιών.

 

Πόσο επιβαρύνει το πορτοφόλι σας το hi tech παιδί σας

Προϊόν

Ηλικία

Τιμή – info tip

Φορητό Cd Player

4,5 ετών

· 20 ευρώ (το φθηνότερο) έως 100 ευρώ

· Αξίζει, ωστόσο, να επισημανθεί πως τα φορητά CD player έχουν κατά κάποιον τρόπο αντικατασταθεί από τα MP3 players. Αυτό εξηγείται εύκολα αν σκεφτεί κανείς πως τα δεύτερα είναι πιο πρακτικά λόγω της μεγαλύτερης ευκολίας χρήσης τους, πιο ελαφριά και με μικρότερο όγκο.

Κινητά τηλέφωνα (για παιδιά)

4 έως 8 ετών

· 65 έως 100 ευρώ

· Η αλήθεια είναι πως οι επιλογές κινητών συσκευών αποκλειστικά σχεδιασμένων για παιδιά δεν είναι και πολλές. Το Nο1 είναι μια συσκευή της ισπανικής εταιρείας παιχνιδιών Imaginarium, διαθέτει δύο πλήκτρα για απευθείας κλήση στον «μπαμπά» και στη «μαμά», καθώς και τη δυνατότητα περιορισμού των εξερχομένων από τους γονείς. Δεν κυκλοφορεί στην Ελλάδα, διότι δεν υπάρχει ακόμα σύμβαση με εταιρεία κινητής τηλεφωνίας. Παιδικά κινητά, πάντως, μπορούν να προμηθευτούν οι έλληνες γονείς μέχρι στιγμής μέσω internet (π.χ. το. childcare, που διατίθεται από την position24, προς 389 ευρώ). Αρκετά μάλιστα από τα εν λόγω τηλέφωνα διαθέτουν συνήθως και σύστημα GPS «για να γνωρίζετε πάντα πού βρίσκεται το παιδί σας».

Ψηφιακή ντραμς – Ion

προσχολική ηλικία

· 289.95 ευρώ

· Οι καιροί που το καμάρι σας γρατζουνούσε την κιθάρα του ή «βασάνιζε» το αρμόνιο έχουν περάσει ανεπιστρεπτί. Κι ενώ ευχόσασταν να μη σας ζητήσει και τύμπανο ή πιατίνια, ήρθε η ψηφιακή ντραμς. Ένα πρωτότυπο μουσικό γκάτζετ που θα κρατήσει το παιδί σας απασχολημένο για πολλές, πολλές ώρες.

Hip Hop i-Pets

προσχολική ηλικία

· 20 ευρώ

· Τι θα λέγατε αν την ώρα που εσείς προσπαθείτε να μείνετε ξύπνιοι μπροστά σ’ ένα πολύπλοκο φύλλο Excel ή σ’ ένα τεράστιο αρχείο Word υπήρχε κάποιος που σας ξεκούραζε με την όμορφη μουσική του και σας έφτιαχνε το κέφι με τα σκέρτσα του στο χορό;

MP3 player

προσχολική ηλικία

· 7 έως 150 ευρώ (ανάλογα με την εταιρεία διαμορφώνονται και οι τιμές)

· Υπάρχουν εταιρείες που έχουν δώσει ιδιαίτερη βαρύτητα στη δημιουργία παιδικών προϊόντων και σε αυτό το χώρο. Για παράδειγμα, η eToshiba διαθέτει στην ελληνική αγορά σειρά MP3 players κατασκευασμένων με γνώμονα τα μικρά παιδιά. Πρόκειται για το MP3 eToshiba Pala-Chan Whale, ένα πολύ λειτουργικό MP3 player χωρητικότητας 1 GB. Η χαριτωμένη σειρά περιλαμβάνει δύο μοντέλα με σχήμα φάλαινας: μια άσπρη αρσενική με το όνομα Pala-Chan και μια ροζ θηλυκή με το όνομα Papu-Chan. Τα συγκεκριμένα προϊόντα διαθέτουν εργονομικό χειρισμό και ευδιάκριτη οθόνη για μέγιστη ευκολία χρήσης από μικρά παιδιά.

Ηχεία-ζωάκια για iPod, PC και ΜΡ3

άνω των 5 ετών

· Από 19 ευρώ

· Ηχεία-ζωάκια που κινούνται ρυθμικά στον ήχο της μουσικής, χάρη στον ανιχνευτή κίνησης. Συνδέονται με Η/Υ, ΜΡ3, DVD ή τηλεόραση.

Ηλεκτρονικά παιχνίδια – κονσόλες video games

από 5 ετών

Οι επιλογές σας είναι δύο ανάλογα με τις ανάγκες σας: μια φορητή ή μια επιτραπέζια κονσόλα. Οι τιμές των φορητών (όπως το Nintendo TS, Nintendo Game Boy, SONY PS) ξεκινούν από τα 180 euro. Οι επιτραπέζιες (SONY Playstation, Nintendo Wii) συνδέονται με την τηλεόραση και είναι πιο ακριβές. Οι τιμές τους ξεκινούν από τα 280 ευρώ (Microsoft Xbox).

Παιδικοί υπολογιστές

7 ετών

· 280 μέχρι και 350 ευρώ

· Πρόκειται για… light εκδόσεις laptops με χαρακτηριστικά ειδικά προσαρμοσμένα στις παιδικές ανάγκες. Καταναλώνουν λιγότερη ενέργεια κι έχουν μικρότερο βάρος. Η οθόνη τους έχει μέγεθος 7 έως 9 ίντσες, ενώ το βάρος τους υπολογίζεται γύρω στο ένα κιλό. Είναι εξοπλισμένοι με γρήγορη μνήμη flash, ψηφιακή κάμερα, δυνατότητα ασύρματης δικτύωσης και στην πλειοψηφία τους διαθέτουν λειτουργικό σύστημα Linux. Επιτρέπουν στα παιδιά να διαβάζουν και να γράφουν κείμενα και να σερφάρουν στο internet.

DVD player

7,3 ετών

· Από 25 ευρώ και… ανεβαίνουμε.

· H Philips και η Creative είναι μόνο δύο από τις πολλές μάρκες που θα βρείτε στην ελληνική αγορά.

Φορητό media player

9,2 ετών

Οι τιμές είναι κάπως τσουχτερές σε αυτά τα προϊόντα. Κυμαίνονται στα 250 με 270 ευρώ περίπου. Πρόκειται για φορητές συσκευές που δίνουν στο χρήστη τη δυνατότητα να βλέπει παντού τις ταινίες που του αρέσουν ή να ακούει τη μουσική του ακόμα και στο αυτοκίνητο. Έχουν τη δυνατότητα αναπαραγωγής DVD, DivX, JPEG, CD, MP3.

 

Οι «παιδικές συνήθειες» με μια ματιά

· 67% των προϊόντων που καταναλώνονται από μια οικογένεια η απόφαση της απόκτησής τους έχει επηρεαστεί από παιδιά.

· 50% των παιδιών ηλικίας 8 έως 14 ετών παγκοσμίως πλοηγούνται στο internet.

· 50% των παιδιών ηλικίας 8 έως 14 ετών παγκοσμίως προτιμούν τον υπολογιστή από την τηλεόραση.

· 34% των παιδιών παγκοσμίως διαμορφώνουν αυτή τη στιγμή νέα παγκόσμια γλώσσα μέσω sms μηνυμάτων που ονομάζεται TweenSpeak.

Πηγή: Martin Lindstrom και της Patricia B. Seybold, BRANDchild.

Τα γκάτζετ βλάπτουν σοβαρά την υγεία

Οι τελευταίες μελέτες σε Ελλάδα και εξωτερικό καταλήγουν σε ένα κοινό συμπέρασμα: ο εθισμός μας στις ηλεκτρικές συσκευές έχει φτάσει σε ανησυχητικά επίπεδα και οι επιπτώσεις της χρήσης τους για την υγεία μας είναι πολλές. Ακόμα πιο επικίνδυνες όμως είναι για τα παιδιά, τα οποία είναι και πιο ευάλωτα στην ακτινοβολία, επειδή ο εγκέφαλός τους δεν έχει αναπτυχθεί πλήρως κι έτσι το πάχος του κρανιακού οστού είναι μικρότερο και η ακτινοβολία διεισδύει ευκολότερα. Πιο επικίνδυνα θεωρούνται τα τηλεχειριστήρια με κεραία και ισχυρό πομπό (τηλεκατευθυνόμενα παιχνίδια), τα κινητά και ασύρματα τηλέφωνα (και οι βάσεις τους) και τα laptop (ειδικά όταν επικοινωνούν ασύρματα με GPRS και mobile internet).

Τηλεόραση

Τα παιδιά στην Αμερική κάθονται πιο πολλές ώρες μπροστά από την οθόνη της τηλεόρασης παρά στα σχολικά θρανία. Δυστυχώς, αυτή η «νέα μόδα» χτυπάει και τη δικιά μας πόρτα.

Επιπτώσεις στην υγεία: Αύξηση του βάρους, πόνος και κούραση στα μάτια, θαμπή όραση, διπλωπία, ξηροφθαλμία ή υπερβολικό δάκρυσμα, στραβισμός, μυωπία. Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά ο καθηγητής Ραδιοβιολογίας και Κυτταρικής Βιολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών Λουκάς Μαργαρίτης, οι παλαιού τύπου τηλεοράσεις έχουν ηλεκτρικά κυκλώματα και σύστημα παραγωγής πολύ υψηλής τάσης που δημιουργεί μεγάλο μαγνητικό πεδίο, ενώ οι νεότερης τεχνολογίας (τύπου LCD) έχουν πολύ μικρότερη ακτινοβολία. Από την άλλη, όσο πιο μεγάλη σε μέγεθος είναι η τηλεόραση, τόσο πιο ισχυρό είναι το μαγνητικό πεδίο που παράγουν.

Τρόπος προστασίας: Φροντίστε το παιδί να παρακολουθεί τηλεόραση από απόσταση τουλάχιστον δύο μέτρων. Στην περίπτωση που υπάρχει τηλεόραση στο δωμάτιό του, βγάλτε τη, για να μην εκπέμπει ακτινοβολία στο σημείο που κοιμάται ή βρίσκεται πολλές ώρες το παιδί. Πείτε του να μη στέκεται πίσω από την τηλεόραση, από όπου εκλύεται η περισσότερη ακτινοβολία.

Ηλεκτρονικοί υπολογιστές

Πιο βλαβερές επιπτώσεις για την υγεία έχει η χρήση των ασύρματων υπολογιστών, αφού, σύμφωνα με τους επιστήμονες, τα ασύρματα δίκτυα εκπέμπουν ακτινοβολία στη ζώνη συνήθως των 2GHz (γι’ αυτό πρέπει να βρίσκονται μακριά από τα ζωτικά όργανα του σώματος), ωστόσο ανησυχίες εκφράζονται κυρίως για την ασύρματη κάρτα δικτύου, που είναι ενσωματωμένη στους φορητούς υπολογιστές. Επιπτώσεις στην υγεία: Οι ηλεκτρονικοί υπολογιστές μπορεί να προκαλέσουν συμπτώματα θόλωσης της όρασης, όπως μυωπία, αστιγματισμό, υπερμετρωπία, πόνο στο λαιμό και στον αυχένα, πόνο ανάμεσα στα μάτια, πονοκεφάλους, στεγνότητα των ματιών, αδυναμία για συγκέντρωση στη δουλειά και γενικά έλλειψη συναισθηματικής ευεξίας.

Τρόπος προστασίας: Τοποθετήστε τον φορητό υπολογιστή ή τα εξαρτήματα σύνδεσης μακριά από ζωτικά όργανα του σώματος, όπως τα γεννητικά όργανα, και χρησιμοποιήστε πλαστικοποιημένο πλέγμα παρεμπόδισης της ακτινοβολίας.

Κινητό τηλέφωνο

Τα κινητά τηλέφωνα είναι ιδιαίτερα επικίνδυνα όταν βρίσκονται κοντά στο σώμα, ενώ οι ακριβείς επιπτώσεις τους στην υγεία εξαρτώνται από το είδος του κινητού και συγκεκριμένα από την τιμή SAR (specific absorption rate) που διαθέτουν και η οποία διαφέρει από συσκευή σε συσκευή. Στην Ευρωπαϊκή Ένωση το όριο SAR για τις ασύρματες τηλεφωνικές συσκευές έχει οριστεί στα 2 W/kgr, ενώ στην περίπτωση που η τιμή αυτή διιπλασιαστεί υπάρχει κίνδυνος να εμφανιστούν στον άνθρωπο επικίνδυνα βιολογικά φαινόμενα που οφείλονται στην αύξηση της θερμοκρασίας. Επιπρόσθετα, εάν το κινητό τοποθετηθεί στο αυτί κατά τη διάρκεια της συνομιλίας, τότε μέρος της ακτινοβολίας εισέρχεται στον εγκέφαλο και απορροφάται από τα κύτταρά του, ενώ σε όποιο σημείο του σώματος κι αν έχουμε το τηλέφωνο η ακτινοβολία θα απορροφηθεί από τα κύτταρα αρχίζοντας από την επιδερμίδα και προχωρώντας προς τα μέσα.

Επιπτώσεις στην υγεία: Οι επιπτώσεις αυτής της ακτινοβολίας εξαρτώνται ανάλογα με το ποιους ιστούς θα προσβάλει, π.χ. την καρδιά ή τα γεννητικά όργανα. Μελέτες σε κύτταρα και σε πειραματόζωα έδειξαν μείωση γονιμότητας, επιτάχυνση της γήρανσης και τελικά καταστροφή του κυττάρου, ανωμαλία στον πολλαπλασιασμό των κυττάρων, αλλά και ενεργοποίηση πρωτεϊνών που σχετίζονται με βλάβες στο DNA και ενδεχόμενη καρκινογένεση.

Τρόπος προστασίας: Αν τελικά είναι επιτακτική η ανάγκη να του αγοράσετε κινητό, φροντίστε τουλάχιστον να ελέγξετε το επίπεδο SAR. Θυμηθείτε ότι τα 2 W/kgr είναι μεν το όριο, αλλά ο μέσος όρος είναι τα 0,8 W/kgr.

Αποτρέψτε τα παιδιά από τη χρήση κινητών τηλεφώνων ή τουλάχιστον «εκπαιδεύστε» τα να χρησιμοποιούν πάντα ακουστικά blue tooth ή hands free.

MP3 player

Τα παιδιά, σύμφωνα με τα αποτελέσματα των ερευνών, ενώ φαίνονται να ξέρουν ότι η δυνατή μουσική μπορεί να βλάψει την ακοή τους, δεν βλέπουν κανένα λόγο να χαμηλώσουν την ένταση στο mp3 player. Δεν μπορούν να καταλάβουν πότε η ένταση γίνεται πολύ επικίνδυνη για την ακοή τους (πάνω από 90 dΒ θεωρείται επικίνδυνη, αλλά τα επίπεδα θορύβου πρέπει να φτάσουν σε 120 ή 140 dB για να γίνουν ανησυχητικά ή επίπονα).

Επιπτώσεις στην υγεία: Προβλήματα ακοής που μπορεί να φτάσουν μέχρι και την κώφωση.

Τρόπος προστασίας: Συζητήστε με τα παιδιά και ενημερώστε τα για τους κινδύνους της χρήσης του MP3 player και τις πιθανές μακροπρόθεσμες και αμετάκλητες συνέπειες στην ικανότητα ακοής. Μην αγνοείτε ορισμένες βασικές ενδείξεις τους προβλήματος, όπως όταν το παιδί παραπονιέται για περίεργους ήχους στα αυτιά του.

Χρησιμοποιώντας σωστά την τεχνολογία

Τips & Gold Ideas

· Ζητήστε από τα παιδιά να περιορίσουν το χρόνο που ασχολούνται με τις αγαπημένες τους παιχνιδομηχανές ή υπολογιστές. Συμβουλεύστε τα να κάνουν διαλείμματα κάθε 15 με 30 λεπτά και να διατηρούν σωστή στάση του σώματός τους.

· Σύμφωνα με τους γιατρούς, είναι 100% λάθος να αφήνουμε παιδιά 4 ετών ακόμα και να παίζουν με κινητά, αφού κανείς δεν μπορεί να ξέρει τι επίδραση έχει η ακτινοβολία σε έναν εγκέφαλο που ακόμα ωριμάζει.

· Αν τα παιδιά σας χρησιμοποιούν το διαδίκτυο, εγκαταστήστε στον υπολογιστή σας προγράμματα τα οποία φιλτράρουν αυτά που βλέπουν, αλλά και που σας επιτρέπουν να επιλέξετε τι θα δουν και πού θα σερφάρουν. Μάθετέ τα να προστατεύουν τα προσωπικά δεδομένα τους και απαγορεύστε τους να κάνουν chat με άγνωστα άτομα, να κοινοποιούν τα προσωπικά τους/σας στοιχεία. Μην τους δίνετε τους αριθμούς των πιστωτικών σας καρτών. Απενεργοποιήστε τον υπολογιστή στον οποίο έχουν πρόσβαση τα παιδιά από συσκευές όπως web cameras, scanners, μικρόφωνα κτλ. τα οποία μπορεί να χρησιμοποιηθούν από αυτά με επικίνδυνα αποτελέσματα.

· Τοποθετήστε τον υπολογιστή σε σημείο του σπιτιού όπου θα μπορείτε να παρακολουθείτε αυτά που βλέπουν.

· Φροντίστε να ελέγχετε πάντα τον τηλεφωνικό σας λογαριασμό για ύποπτες κλήσεις και χρηματικά ποσά.

· Δημιουργήστε μια λίστα με κανόνες σωστής χρήσης του διαδικτύου και κολλήστε την κοντά στην οθόνη του υπολογιστή που χρησιμοποιούν, ώστε να τις έχουν πάντα μπροστά τους.

Γνωρίζατε ότι…

– Τα βίαια ηλεκτρονικά παιχνίδια αυξάνουν τη βίαιη συμπεριφορά τόσο βραχυπρόθεσμα όσο και μακροπρόθεσμα; Ακόμη, τα παιδιά που παίζουν μόλις 10 λεπτά την ημέρα παιχνίδια με βίαιο περιεχόμενο είναι πιο εχθρικά και μπλέκουν σε καβγάδες πιο συχνά σε σχέση με τα υπόλοιπα.

– Η Apple διαθέτει δωρεάν λογισμικό που περιορίζει την ένταση ήχου στα iPod, ενώ δύο πολύ μεγάλες εταιρείες στο χώρο των video games αποφάσισαν να αλλάξουν τα χειριστήρια των παιχνιδομηχανών τους ώστε να είναι πιο ασφαλή για χρήστες;

– Σύμφωνα με έρευνα η οποία διεξήχθη στο δημοτικό σχολειό του St Columba στην Dundee, παιδιά που έπαιζαν εκπαιδευτικά video games στην αρχή κάθε σχολικής ημέρας μετά από δέκα εβδομάδες παρουσίασαν αξιοσημείωτη πρόοδο στο μάθημα των μαθηματικών σε ποσοστό που έφτανε έως και το 10%; Περίπου 30 παιδιά ηλικίας εννέα και δέκα ετών έπαιζαν λίγο πριν φύγουν για το σχολείο το video game «More Brain Training from Dr Kawashima» σε Nintendo DS.

– Η χώρα μας συμμετέχει στο πρόγραμμα EU Kids Online, την πρώτη σε ευρωπαϊκό επίπεδο συστηματική συγκριτική μελέτη ερευνητικών δεδομένων με αντικείμενο την εμπειρία των παιδιών και των νέων στο διαδίκτυο και τις νέες τεχνολογίες; Το EU Kids Onine project βρίσκεται ήδη στον δεύτερο χρόνο εφαρμογής του και χρηματοδοτείται από το Πρόγραμμα της Ευρωπαϊκής Κοινότητας «Safer Internet Plus».

– Το Συμβούλιο της Ευρώπης παρουσίασε στην ιστοσελίδα του ένα πολύγλωσσο παιχνίδι με τον τίτλο «Wild Web Woods» (www.wildwebwoods.org), που δημιουργήθηκε με σκοπό να βοηθήσει παιδιά ηλικίας 7-10 ετών απέναντι στις διάφορες μορφές βίας που παρουσιάζονται στο διαδίκτυο; Εμπνευσμένο από τα παραμύθια, στο εν λόγω παιχνίδι περιπέτειας ο ήρωας-πρωταγωνιστής του ανακαλύπτει τοποθεσίες που κρύβουν κινδύνους –εξάρτηση από παιχνίδια, ιούς ή μορφές βίας–, όπως στην περίπτωση διαδικτυακού τόπου όπου απειλούνται οι νάνοι της Χιονάτης. Το «αντι-παιχνίδι» διατίθεται δωρεάν και σε 13 γλώσσες, μεταξύ των οποίων και στην ελληνική.

– Η Αμερικανική Παιδιατρική Ακαδημία συμβουλεύει τους γονείς να μην επιτρέπουν στα παιδιά που είναι μικρότερα των δύο ετών να παραμένουν μπροστά στην οθόνη της τηλεόρασης ή του υπολογιστή περισσότερο από δύο ώρες;

Παιδί και κινητό τηλέφωνο πάνε πακέτο

Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας που πραγματοποίησε η Παιδιατρική Κλινική του Γενικού Νοσοκομείου Νίκαιας, δύο στα τρία παιδιά (το 63,6%) ηλικίας δώδεκα ετών διαθέτουν κινητό τηλέφωνο, ενώ 35,7% που έχουν κινητό το απέκτησαν πριν κλείσουν τα δέκα τους χρόνια. Στατιστικές και μελέτες που υλοποιούνται προς την ίδια κατεύθυνση έρχονται να επιβεβαιώσουν τα παραπάνω δεδομένα, αποδεικνύοντας με τη σειρά τους πως 25% των παιδιών ηλικίας 8 έως 9 ετών χρησιμοποιούν κινητό τηλέφωνο, ενώ για τα παιδιά ηλικίας έως 12 ετών το ποσοστό αυτό εκτοξεύεται στο 75%. Το κινητό είναι ένας πομπός που εκπέμπει ακτινοβολία ιδιαίτερα μεγάλης ισχύος και δύσκολα μπορεί να προβλεφθεί τι θα συμβεί σε μεγάλο βάθος χρόνου αν το παιδί χρησιμοποιεί το κινητό πολλές ώρες την ημέρα, όχι απαραίτητα για να μιλά, αλλά για να στέλνει μηνύματα, εικόνες ή βίντεο ή ακόμη για να παίζει τα ηλεκτρονικά παιχνίδια που προσφέρουν οι συσκευές.

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ALTER EGO MEDIA A.E.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΚΕΦΟΔΕ ΑΤΤΙΚΗΣ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Σάββατο 20 Δεκεμβρίου 2025
Απόρρητο