Αποστολή στην ΓερμανίαHonda FCX Clarity: Παράθυρο στο μέλλον
Επιδεικνύοντας την τεχνολογική και όχι μόνο ευφυΐα της, η Honda μας συστήνεται ως η πρώτη αυτοκινητοβιομηχανία στο κόσμο που περνά στην παραγωγή ένα υδρογονοκίνητο όχημα.
Από την εποχή που ο Κarl Benz κατασκεύαζε το πρώτο τετράτροχο με κινητήρα εσωτερικής καύσης, συνδέοντας -έστω και άθελά του- οποιαδήποτε μορφή αυτοκίνησης με τα ορυκτά καύσιμα, η σύνθετη εξίσωση, που ακόμη και στην υβριδική της εκδοχή οδηγεί στην παραγωγή ρύπων, φαντάζει μέχρι και σήμερα άλυτη.
Τον τελευταίο αιώνα τα αυτοκίνητα έγιναν ταχύτερα, ασφαλέστερα, πιο αποδοτικά και ταυτόχρονα πιο προσιτά, αποτυγχάνοντας, ωστόσο, παταγωδώς να αποδεσμεύσουν τη χρήση τους από τα ενεργειακά αποθέματα του πλανήτη.
Για αυτόν ακριβώς το λόγο, το FCX Clarity -το πρώτο όχημα τεχνολογίας κυψελών καυσίμου που περνά στην παραγωγή- αποτελεί δίχως καμία αμφιβολία το σημαντικότερο σταθμό στα 100 και πλέον χρόνια αυτοκίνησης.
Στο άκουσμα του υδρογόνου, των κυψελών καυσίμου, των μηδενικών ρύπων και της εκτεταμένης αυτονομίας πλήθος ερωτημάτων γεννούνται.
Ερωτήματα που η Honda -πρώτη απ΄όλους- κατάφερε να απαντήσει, περνώντας στην παραγωγή το FCX Clarity. Ένα ιδιόμορφο σχεδιαστικά πεντάθυρο hatchback που θυμίζει Insight, χωρίς ωστόσο να υιοθετεί το συμβατικό τεχνολογικό προφίλ των μέχρι σήμερα γνωστών υβριδικών προτάσεων.
Όλα ξεκινούν από μια μονάδα που είναι ικανή διασπά το συμπιεσμένο υδρογόνο με τη βοήθεια του οξυγόνου και των ηλεκτρολυτικών μεμβράνων, παράγοντας ηλεκτρική ενέργεια και αποβάλλοντας στο εξωτερικό περιβάλλον το πλεόνασμα νερού που δεν χρησιμοποιεί για την εύρυθμη λειτουργία της.
Αποθηκευμένη σε συσσωρευτές ιόντων-λιθίου, η ηλεκτρική ενέργεια τροφοδοτεί με τη σειρά της το μοτέρ, εξασφαλίζοντας την παραγωγή 134 ίππων και 256 Nm ροπής και τη λειτουργία των βοηθητικών συστημάτων του αυτοκινήτου.
Κατά τη διάρκεια της επιβράδυνσης, βέβαια, η ενεργειακή ροή αντιστρέφεται, καθώς ο ηλεκτροκινητήρας μετατρέπει -σε ρόλο γεννήτριας- την κινητική ενέργεια σε ηλεκτρική, συμβάλλοντας και αυτός στην επαναφόρτιση των μπαταριών.
Οι συμπαγείς διαστάσεις και το περιορισμένο, σε σχέση με το παρελθόν, βάρος των κυψελών καυσίμου, των συσσωρευτών ιόντων λιθίου, του ηλεκτροκινητήρα και της μονής, πλέον, δεξαμενής υδρογόνου επέτρεψαν στους μηχανικούς της Honda να ανασχεδιάσουν το πλαίσιο, βελτιώνοντας ταυτόχρονα και την αεροδυναμική συμπεριφορά του αμαξώματος.
Ως αποτέλεσμα οι ενεργειακές του FXC Clarity έχουν περιοριστεί ακόμη περισσότερο, αυξάνοντας -σε συνδυασμό με τη μεγαλύτερης χωρητικότητας δεξαμενής υδρογόνου- την αυτονομία.
Σύμφωνα με τον Ιάπωνα κατασκευαστή τα 171 λίτρα συμπιεσμένου υδρογόνου (350 bar) εξασφαλίζουν αυτονομία 460 χιλιομέτρων, ενώ η πλήρωση της δεξαμενής διαρκεί λιγότερο από τέσσερα λεπτά.
Τα πλεονεκτήματα της χρήσης του υδρογόνου και της μετατροπής του σε ηλεκτρική ενέργεια σε σχέση με τα αμιγώς ηλεκτροκίνητα οχήματα (βλ. εκτεταμένη αυτονομία, ταχύτητα ανεφοδιασμού, ευκολία αποθήκευσης αερίου) καλείται να εξαργυρώσει στην άσφαλτο το αναβαθμισμένο σασί του FCX Clarity.
Με αφετηρία την απουσία θορύβου και κραδασμών από τη λειτουργία του κινητήρα και του συστήματος παραγωγής και αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας, το υδρογονοκίνητο Honda αποδεικνύει στην πράξη πως ακολουθεί χωρίς δυσκολία τον κώδικα συμπεριφοράς ενός συμβατικού τετράτροχου.
Ευχάριστη έκπληξη αποτελεί η απόκριση του κινητήρα, καθώς τα 256 Nm μέγιστης ροπής είναι διαθέσιμα από την πρώτη στιγμή, επιταχύνοντας με ανταγωνιστικούς ρυθμούς τα 1.625 κιλά του υδρογονοκίνητου συνόλου.
Το ηλεκτρικά υποβοηθούμενο τιμόνι εξασφαλίζει την απαιτούμενη αίσθηση και ακρίβεια, ενώ σε υψηλά επίπεδα διατηρείται η ποιότητα κύλισης και η άνεση που εξασφαλίζουν οι ανεξάρτητες αναρτήσεις.
Απουσία υποβοήθησης, βέβαια, το σύστημα πέδησης εξακολουθεί να απαιτεί ένα μικρό χρονικό διάστημα εξοικείωσης, καθώς η αίσθηση που αποκομίζει κανείς από το πεντάλ του φρένου θυμίζει παλαιότερες εποχές.
Ανάλογο είναι και το παράδειγμα του εσωτερικού. Το πλήθος των ενδείξεων που φιλοξενεί ο πίνακας οργάνων και πολύ περισσότερο η τοποθέτηση του επιλογέα των ταχυτήτων πιο ψηλά απ΄ότι συνηθίζεται, αρχικά θα ξαφνιάσει, στη συνέχεια ωστόσο δεν θα προβληματίσει, ακόμη και αυτόν που δεν είναι εξοικειωμένος με τον πολυ-επίπεδο σχεδιασμό του ταμπλό, σήμα κατατεθέν των μικρομεσαίων προτάσεων της Honda.
Χρησιμοποιώντας για την επένδυση αρκετών επιφανειών του τετραθέσιου θαλάμου επιβατών υλικά που έχουν ως βάση το καλαμπόκι και δεν συνδέονται άμεσα με παράγωγα πετρελαίου, η Honda οριστικοποιεί την αποδέσμευση του FCX Clarity από τα ορυκτά καύσιμα, συνδυάζοντας αρμονικά την ευρυχωρία και την πρακτικότητα ενός τυπικού hatchback με το περιβαλλοντικά αποδεκτό προφίλ ενός οχήματος μηδενικών ρύπων.