GP Κίνας 2009: Όταν οι διαχύτες περνούν σε δεύτερη μοίρα
Πανος Ν. Διαμάντης Υπήρξε κάτι που είχε η Red Bull Racing στη Σαγκάη, κάτι τόσο κρίσιμο και ισχυρό που κέρδισε στη βροχή ακόμη και την αεροδυναμική! Την ανωτερότητα της Brawn GP, με τον «ιδιαίτερο» διαχύτη που ο Ross Brawn κατάφερε -εν μέσω τόσης πολιτικής αναταραχής- να βγάλει από το λαβύρινθο της πιο ριζικής αλλαγής κανονισμών […]
Πανος Ν. Διαμάντης
Υπήρξε κάτι που είχε η Red Bull Racing στη Σαγκάη, κάτι τόσο κρίσιμο και ισχυρό που κέρδισε στη βροχή ακόμη και την αεροδυναμική! Την ανωτερότητα της Brawn GP, με τον «ιδιαίτερο» διαχύτη που ο Ross Brawn κατάφερε -εν μέσω τόσης πολιτικής αναταραχής- να βγάλει από το λαβύρινθο της πιο ριζικής αλλαγής κανονισμών των τελευταίων δυόμισι δεκαετιών.
«Η θερμοκρασία των ελαστικών είναι πιθανότατα η πιο σημαντική μεμονωμένη παράμετρος που πρέπει να ελέγχεις σε ένα αγωνιστικό αυτοκίνητο», λέει ο Frank Dernie, σύμβουλος της Toyota F1. «Είναι το μόνο που έχει μεγαλύτερη σημασία από την αεροδυναμική». Η Red Bull, χωρίς «ιδιαίτερο» διαχύτη, λιγότερο αεροδυναμικά αποδοτική από τη Brawn-Mercedes, εκμεταλλεύτηκε ακριβώς αυτό για να πάρει την πρώτη της νίκη στη F1.
Ένα εύλογο ερώτημα είναι: Γιατί η RBR δεν το εκμεταλλεύθηκε και στα δύο πρώτα Grands Prix της σεζόν; Η απάντηση είναι η βροχή. Στο στεγνό, η Brawn GP προστατεύει ιδιαίτερα τα ελαστικά της και έτσι τα διατηρεί για μεγαλύυτερο χρονικό διάστημα το ιδανικό «παράθυρο» λειτουργίας.
Αντίθετα, η Red Bull RB5 είναι πιο βίαιη στη χρήση της γόμας, τα φθείρει περισσότερο στο στεγνό και -ενώ για αρκετούς γύρους έχει εντυπωσιακά σταθερό γυρολόγιο- έτσι μειώνει αρκετά το «παράθυρο» ιδανικής λειτουργίας τους, σε σχέση με τη Brawn.
Στη βροχή, τα πράγματα αντιστρέφονται. Η Red Bull, χρησιμοποιώντας τα ελαστικά της πιο βίαια, τα ανεβάζει ταχύτερα από τη Brawn στην ιδανική θερμοκρασία λειτουργίας. Και ταυτόχρονα, η χαμηλή θερμοκρασία της ασφάλτου τη βοηθάει να επεκτείνει το «παράθυρο» λειτουργίας της γόμας, καθυστερώντας τη φθορά της. Η RB5 ταιριάζει όσο ένα ψάρι στο νερό.
Ο τεχνικός διευθυντής της Toyota, Pascal Vasselon, λέει: «Πρέπει να διατηρήσεις τα ελαστικά σε ένα ταιριαστό ΄παράθυρο΄ λειτουργίας, ώστε να ξεδιπλωθεί η πρόσφυσή τους χωρίς να υπερθερμανθούν. Ένα ελαστικό που είναι πολύ κρύο δεν ξεδιπλώνει αρκετή πρόσφυση και ένα που έχει υπερθερμανθεί αποσυντίθεται πολύ γρήγορα και χάνει την απόδοσή του.»
Η πρώτη περίπτωση, πολύ κρύου ελαστικού, φάνηκε στην περίπτωση της Brawn – και το παραδέχθηκε τόσο ο Jenson Button, όσο και ο ιδιοκτήτης της ομάδας, Ross Brawn. Η δεύτερη περίπτωση, της υπερθέρμανσης / αποσύνθεσης του ελαστικού, παρουσιάστηκε στη McLaren του Lewis Hamilton. Και έτσι δικαιολογούνται τα πέντε τετ-α-κε του πρωταθλητή.
«Στην αρχή ήταν λίγο διασκεδαστικό, όταν είχα λίγη πρόσφυση», είπε ο Αγγλος. «Αλλά όπως πάντα, δεν ξέρω αν οφείλεται στον τρόπο που οδηγώ ή στο αυτοκίνητο, καταστράφηκαν τα ελαστικά μου πολύ νωρίς. Θυμάμαι μετά το pit-stop μου είπαν ότι έχω είκοσι γύρους ακόμα και μετά από πέντε γύρους το εμπρός αριστερό ελαστικό μου ήταν τελειωμένο. Γλιστρούσα παντού.»
Σύγκριση Vettel – Button
Για να εξετάσουμε το θέμα της έγκαιρης θέρμανσης των ελαστικών στην πράξη, μπορούμε να συγκρίνουμε τις διαφορές στους χρόνους του Sebastian Vettel (Red Bull-Renault) με τον Jenson Button (Brawn-Mercedes) μετά τις δύο περιόδους οχήματος ασφάλειας (όπου η θερμοκρασία των ελαστικών πέφτει).
Ο J. Button ξεκίνησε με 15 κιλά επιπλέον καύσιμα από τον S. Vettel, συνεπώς μετά την αποχώρηση από την πίστα του οχήματος ασφάλειας δεν είναι άμεσα συγκρίσιμες οι διαφορές των δύο στο γυρολόγιο. Αυτή που είναι συγκρίσιμη είναι η σταθερότητα στο γυρολόγιο.
Μέχρι να θερμάνει τα ελαστικά του, ο S. Vettel στον 9ο γύρο έκανε χρόνο 1:57.1, στους τρεις επόμενους έκανε ίδιο (!) χρόνο (1:55.8) και στον 13ο γύρο έγραψε 1:55.3. Αυτό σημαίνει ότι χρειάστηκε έναν γύρο για να φέρει τη θερμοκρασία των ελαστικών του στο ιδανικό επίπεδο.
Αντίθετα, ο J. Button στον πρώτο γύρο έκανε χρόνο 2:00.6, για τους τρεις επόμενους γύρους μείωνε το χρόνο του κατά ένα δευτερόλεπτο ανά γύρο κ
auto.in.gr
- Αναγκαιότητα και όχι πολυτέλεια για τις ΜμΕ η Τεχνητή Νοημοσύνη
- Ουκρανία: Λάρι Φινκ και Τζάρεντ Κούσνερ κυρίαρχοι στο παιχνίδι της ανοικοδόμησης
- Google: Απευθείας ηχητική μετάφραση στα ακουστικά ήχου με τη βοήθεια της AI
- Αποκαλύψεις από τον Ρούνεϊ: «Δέχτηκα θανατικές απειλές όταν πήγα από την Έβερτον στη Γιουνάιτεντ»
- Ζουγανέλη: «Ο νόμος ισχύει για όλους» – Η ανάρτηση μετά την αφαίρεση διπλώματος για αλκοόλ
- Lloyd’s List: Μαρινάκης και Αγγελικούση στην κορυφή – 17 Έλληνες στο top 100 της παγκόσμιας ναυτιλίας
- Άκρως Ζωδιακό: Τα Do’s και Don’ts στα ζώδια σήμερα [Σάββατο 13.12.2025]
- Πασκουάλ: «Νιώθω υπερήφανος για τους παίκτες μου – Σημαντική νίκη, αλλά όχι κάτι παραπάνω»
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

![H στιγμή της επίθεσης στο τουρκικό πλοίο από τη Ρωσία με Geran 2 / Shahed 136 [βίντεο]](https://www.in.gr/wp-content/uploads/2025/12/CENK-RORO-2-111x85.jpg)




![Άκρως Ζωδιακό: Τα Do’s και Don’ts στα ζώδια σήμερα [Σάββατο 13.12.2025]](https://www.in.gr/wp-content/uploads/2025/12/nathan-anderson-npruZYZgfA0-unsplash-315x220.jpg)































![Ιράν: Οι Φρουροί της Επανάστασης κατέσχεσαν δεξαμενόπλοιο με «λαθραίο ντίζελ» [βίντεο]](https://www.in.gr/wp-content/uploads/2025/12/Iran-tanker-1-315x220.jpg)




![H στιγμή της επίθεσης στο τουρκικό πλοίο από τη Ρωσία με Geran 2 / Shahed 136 [βίντεο]](https://www.in.gr/wp-content/uploads/2025/12/CENK-RORO-2-315x220.jpg)






















Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442