Σάββατο 13 Δεκεμβρίου 2025
weather-icon 21o
GP Μαλαισίας 2009: Καθρεφτίσματα στη λίμνη της Σεπάνγκ

GP Μαλαισίας 2009: Καθρεφτίσματα στη λίμνη της Σεπάνγκ

Ο τρόπος που αντιμετώπισε κάθε ομάδα τα παιχνίδια του καιρού αποκάλυψε και το αληθινό της πρόσωπο.

Πάνος Ν. Διαμάντης

Αυτό δεν είναι καν ποτάμι, είναι μια αναθεματισμένη λίμνη σκέφτηκε ο Jenson Button βλέποντας το όχημα ασφαλείας να ανοίγει διαφορά από τις F1 που προσπαθούσαν να μείνουν στο δρόμο με 30 km/h. Με 30 km/h! Τόσα χρειάστηκε ο Nick Heidfeld για να κάνει τετ-α-κε στην έξοδο μιας στροφής, μόλις πλησίαζε το δεξί του πόδι και ακούμπησε το γκάζι όσο πιο απαλά μπορούσε.


Ήταν αναπόφευκτο να διακοπεί το Grand Prix Μαλαισίας στον 33ο γύρο. Κι όλα όσα προηγήθηκαν, η αντίδραση, το ρίσκο και οι σκέψεις κάθε ομάδας στη διάρκεια της εναλλαγής του καιρού, αντικατόπτρισε πάνω στη λίμνη της Σεπάνγκ το αληθινό πρόσωπο καθεμιάς της. Όπως έχει πει ένας σύγχρονος ποιητής, το αληθινό πρόσωπο του καθενός δεν φαίνεται στον καθρέπτη αλλά στον αντικατοπτρισμό μιας λίμνης, διότι μόνο η λίμνη έχει βάθος.


Για 33 γύρους είδαμε το Ross Brawn, πιθανώς τον αρχιστράτηγο της F1, να μελετά πολύ προσεκτικά τα ελαστικά και το γυρολόγιο του ανταγωνισμού σε σχέση με τον καιρό και την κατάσταση της πίστας και να καλεί στα pits τον Jenson Button πάντοτε έναν γύρο αργότερα, έχοντας μελετήσει και λάβει ψύχραιμα και αναλυτικά τη σωστή απόφαση, χωρίς μεγάλο ρίσκο. Η Brawn GP έδειξε άρτια σκεπτόμενη ομάδα, μια που διαχειρίζεται την επιτυχία με σοβαρότητα, πηγμή και σύνεση.


Η BMW και η Toyota, με τους Nick Heidfeld και Timo Glock, έδειξαν παρόμοια αναλυτική σκέψη και μελέτη και προσοχή στη λήψη αποφάσεων, με τη διαφορά, όμως, ότι ρίσκαραν. Η BMW με το βαρύτατο φορτίο καυσίμου του Nick στην εκκίνηση και ο Timo Glock με την επιλογή ενδιάμεσης βρόχινης γόμας μόλις άρχισε να βρέχει, ενώ όλοι έβαζαν ακραία βρόχινα ελαστικά.


Έδειξαν, οι δύο ομάδες της Γερμανίας, ότι είχαν την ικανότητα να διαγνώσουν τέλεια την κατάσταση, πήραν την πρωτοβουλία του ρίσκου αφού πρώτα το μελέτησαν καλά και η τόλμη τους βραβεύθηκε από την ευδαιμονία, όπως συμβαίνει συνήθως – αλλά, κυρίως, έβγαλαν στην επιφάνεια της λίμνης τον πηγαίο και λυσσαλέο τους πόθο για διάκριση. Πιθανώς για την πρώτη νίκη των δύο συνδυασμών.


Κι έπειτα, σε μια γωνιά της λίμνης είναι κρυμμένη η Ferrari. Διέγνωσε τέλεια την κατάσταση, χωρίς αμφιβολία – όμως η ομάδα πήρε ένα ρίσκο σχεδόν εξωφρενικό με τον Kimi Raikkonen. Ήταν σαν να ποντάρεις σε ένα νούμερο στο καζίνο, είπε ο πρώην οδηγός της F1, Alex Wurz! Το πρόσωπο της Ferrari, της άλλοτε μεγάλης στρατηγού υπό τις οδηγίες του Ross Brawn τότε, είναι γεμάτο άγχος, πανικό – και ποιος ξέρει σε τι μπελάδες μπορούν αυτά να σε βάλουν…


Τι συνέβη στον αγώνα


Το GP Μαλαισίας ξεκίνησε κάτω από έναν ουρανό που διαρκώς μαύριζε, αλλά σε στεγνή άσφαλτο. Προβλέποντας βροχή, η συντριπτική πλειοψηφία των οδηγών ξεκίνησε με τη μαλακή γόμα, που ανεβάζει ταχύτερα θερμοκρασία και δουλεύει για περισσότερους γύρους καλά όταν η θερμοκρασία της ασφάλτου είναι σχετικά χαμηλή.


Αλλωστε, αν τοποθετήσεις τουλάχιστον μία φορά ελαστικά βροχής στη διάρκεια του αγώνα, δεν είναι υποχρεωτικό να χρησιμοποιήσεις και τους δύο τύπους ελαστικών (μαλακή και σκληρή γόμα, στην προκειμένη περίπτωση) για στεγνό.


Οι ομάδες, λοιπόν, ήλπιζαν η βροχή να έρθει μέχρι τους γύρους 17-21, σε κάποιο σημείο των οποίων οι περισσότερες είχαν προγραμματίσει τον πρώτο τους ανεφοδιασμό και αλλαγή ελαστικών. Ήλπιζαν να βρέξει μέχρι τότε, για να τοποθετήσουν τα ελαστικά βροχής ταυτόχρονα με τα καύσιμα.


Όμως, η βροχή καθυστερούσε και καθυστερούσε. Τα καύσιμα τελείωναν και σχεδόν όλοι οι οδηγοί, εφόσον πια δεν έβρεχε, τοποθέτησαν και πάλι μαλακή γόμα για στεγνό. Ωστόσο, σαν να ήταν αυτό κάποιου είδους παιχνίδι του καιρού, άρχισε να βρέχει στον 22ο γύρο!


Φυσιολογικά όποτε βρέχει εδώ, βρέχει δυνατά σκέφτηκε ο Jenson Button – και η πλειοψηφία των οδηγών. Συνεπώς, στον 23ο γύρο το pit-lane γέμισε με μονοθέσια που μπήκαν για να τοποθετήσουν -οι περισσότεροι- ελαστικά ακραίας βροχής, παρότι ακόμα απλώς ψιχάλιζε. Όποτε βρέχει εδώ, βρέχει δυνατά.


Κι όμως. Ο καιρός συνέχισε τα παιχνίδια του, η βροχή ήταν ασθενής – και έμελλε να μην δυναμώσει για τους επόμενους οκτώ γύρους. Σε αυτές τις συνθήκες τα τέλεια, ταιριαστά ελαστικά θα ήταν τα ενδιάμεσα βρόχινα. Λάθος επιλογή από όλους – εκτός από έναν, που γυρίζει τώρα επτά δευτερόλεπτα ταχύτερα στο γύρο! Είναι ο Timo Glock! Ο Γερμανός έβαλε ενδιάμεσα βρόχινα ελαστικά, όταν όλοι επέλεξαν ακραία βρόχινα.


Η βροχή αργούσε και αργούσε είπε ο Γερμανός της Toyota. Τόσο που ήμασταν πια κοντά στο πρώτο μας pit-stop. Έτσι, σκέφτηκα ΄εντάξει, θα πάρω το ρίσκο, θα βάλω τα ενδιάμεσα και θα δούμε τι θα συμβεί΄. Είδα ότι ο Felipe Massa έβαλε τα ακραία βρόχινα αρκετά νωρίς και ήξερα ότι αυτά θα καταστρέφονταν, επίσης, οπότε πήρα το ρίσκο και στο τέλος απέδωσε. Ο Timo κέρδισε πολλές θέσεις στους επόμενους έξι γύρους.


Το ίδιο χρονικό διάστημα, η πλειοψηφία των οδηγών -που είχε ακραία βρόχινα ελαστικά- έχανε υπερβολικό χρόνο όχι μόνο επειδή η πρόσφυση εκείνης της γόμας ήταν ελάχιστη, αλλά και επειδή η φθορά της -σε άσφαλτο όχι αρκετά βρεγμένη- ήταν υπέρμετρη. Στα pits οι ομάδες περίμεναν εναγωνίως τη δυνατή βροχή για να λυθούν τα προβλήματα πρόσφυσης και φθοράς, αλλά η βροχή επέμενε να μην έρχεται!


Έτσι, στον 29ο γύρο είχαμε νέα εισβολή στα pits, καθώς τα ακραία βρόχινα είχαν πια καταστραφεί εντελώς. Όλοι, βλέποντας το γυρολόγιο του Timo Glock, επέλεξαν ενδιάμεσα βρόχινα ελαστικά, αυτή τη φορά και άρχισαν και πάλι να είναι ανταγωνιστικοί. Επιλέξαμε το ακραίο βρόχινο ελαστικό και καταστράφηκε, την ώρα που βλέπαμε τον Timo να πετάει πίσω μας με τα ενδιάμεσα ελαστικά, είπε ο J. Button.


Όμως, ο καιρός δεν είχε τελειώσει ακόμη με τα ειρωνικά του καπρίτσια! Δύο γύρους αργότερα, στον 30ό, η βροχή άρχισε να δυναμώνει ραγδαία – και τώρα χρειαζόταν πάλι ακραία βρόχινα ελαστικά! Για τρίτη φορά μέσα σε μια ώρα, στο pit-lane έγινε κυκλοφοριακή συμφόρηση. Ήταν ο 31ος γύρος.


Πέρασα τον Timo διότι τα δικά μου ενδιάμεσα ελαστικά ήταν καινούρια και έκανα ένα γύρο με τα ενδιάμεσα σε φυσιολογικό ρυθμό. Έτσι, μου δόθηκε η ευκαιρία να μπω για να βάλω ακραία βρόχινα ελαστικά και πάλι να βγω επικεφαλής του αγώνα, συμπλήρωσε ο J. Button. Δύο γύρους αργότερα, η βροχή είχε γίνει τόσο έντονη που ο αγωνιστικός διευθυντής της FIA, Charlie Whiting, διέκοψε τον αγώνα. Στη λίμνη της Σεπάνγκ, όσα πρόσωπα ήταν να καθρεφτιστούν, ήταν εκεί.


Η περίπτωση Heidfeld


Είδαμε, λοιπόν, ότι για τον Timo Glock απέδωσε το ρίσκο να βάλει ενδιάμεσα βρόχινα ελαστικά όταν (23ος γύρος) όλοι έβαζαν ακραία βρόχινα. Ο Nick Heidfeld ήταν ένας από αυτούς που επέλεξαν ακραία βρόχινα – οπότε πως κατάφερε ο Γερμανός να βρεθεί από την 10η θέση εκκίνησης στη δεύτερη του βάθρου;


Τον βοήθησε τόσο η προεπιλεγμένη του στρατηγική, όσο και η ευδαιμονία. Με 692 κιλά, ο Nick είχε το βαρύτερο μονοθέσιο της εκκίνησης – συνεπώς, είχε την πολυτέλεια να καθυστερήσει περισσότερο από όλους το πρώτο του pit-stop, για να διαπιστώσει πως θα εξελιχθεί ο καιρός.


Πράγματι, ενώ οι περισσότεροι οδηγοί αναγκάστηκαν να μπουν για ανεφοδιασμό στους γύρους 17-20, κυρίως, ο Nick Heidfeld έμεινε στην πίστα μέχρι τον 22ο γύρο. Το εκπληκτικό για τον οδηγό της BMW Sauber ήταν πως μόλις στον 21ο γύρο ξεκίνησε να βρέχει! Συνεπώς, με τα επιπλέον του καύσιμα και βλέποντας πια τον καιρό, ο Nick έβαλε στο πρώτο του pit-stop μαζί και καύσιμα και ακραία βρόχινα ελαστικά.


Tην ώρα που η πλειοψηφία των άλλων οδηγών χρειάστηκαν δύο pit-stops, ο Nick έκανε ένα για να πάρει το ίδιο αποτέλεσμα. Δηλαδή, κέρδισε περίπου 30 δευτερόλεπτα σε σχέση με τους κορυφαίους συνδυασμούς. Και πάλι όμως, ο 32χρονος είχε τα ακραία βρόχινα ελαστικά.


Όπως είπε ο Jenson, συνήθως εδώ η βροχή είναι δυνατή, είπε. Εντάξει, δεν ήταν η τέλεια επιλογή ελαστικών, γιατί πήγαμε αμέσως στα ακραία βρόχινα. Στη συνέχεια η ομάδα μου είπε ότι αναμένεται βαριά βροχή κι εγώ τους είπα ότι τα ενδιάμεσα ελαστικά θα ήταν πολύ ταχύτερα τώρα. Η στρατηγική του ευθυγραμμίστηκε με των άλλων, πια. Ώσπου συνέβη κάτι εξαιρετικά ευχάριστο για τον Γερμανό.


Όμως, αμέσως μόλις η ομάδα μου είπε να μπω για pit-stop (σ.σ.: αυτό που έκαναν οι υπόλοιποι για να τοποθετήσουν ενδιάμεσα ελαστικά) άρχισε να βρέχει δυνατά. Για την ακρίβεια βρισκόμουν μόλις 200 μέτρα από την είσοδο των pits και αμέσως τους είπα ΄όχι, όχι, θα μείνω έξω διότι αρχίζει να βρέχει πιο δυνατά΄!


Αυτό το εξαιρετικά ταιριαστό και ευτυχές γεγονός δεν ανέβασε από μόνο του τον Nick στη δεύτερη θέση. Χρειάστηκε και ο ίδιος, ακόμα και θυσιάζοντας δύο θέσεις, να οδηγήσει αρκετά αργά για να προστατεύσει τα ακραία βρόχινα ελαστικά του από την υπέρμετρη φθορά. Με πέρασαν δύο οδηγοί και σκέφτηκα ότι σύντομα τα ελαστικά τους θα καταστραφούν ολοσχερώς.


Με το συνδυασμό της στρατηγικής, της προστατευτικής οδήγησης του Nick και του εξαιρετικά ευτυχούς χρονισμού της δυνατής βροχής, ο Γερμανός ανέβηκε δεύτερος με ένα pit-stop, την ώρα που σχεδόν όλοι οι κορυφαίοι συνδυασμοί έκαναν τέσσερα!


Ανάλογη στρατηγική ακολούθησε και ο Lewis Hamilton, μέσα σε όλα του τα προβλήματα αυτό το τριήμερο. Ο Αγγλος καθυστέρησε το πρώτο του pit-stop μέχρι τον 23ο γύρο και κατάφερε να κερδίσει θέσεις παρακάμπτοντας την ενδιάμεση αλλαγή σε δεύτερο σετ μαλακών slicks, αλλά έπειτα μπήκε στο ρεύμα της αλλαγής σε ενδιάμεσα βρόχινα και μετά πάλι ακραία βρόχινα. Δεν πρόλαβε να μείνει με τα ακραία βρόχινα ελαστικά, όπως ο N. Heidfeld.


Ας δούμε όλα τα παραπάνω με αριθμούς. Στο παρακάτω πίνακα μπορείτε να διαπιστώσετε τα ελαστικά κάθε οδηγού στον αγώνα και το γύρο στον οποίο έκαναν pit-stop. Στην αριστερή στήλη φαίνεται ότι όλοι οι οδηγοί εκκίνησαν με τη μαλακή (S) γόμα. Τα ενδιάμεσα βρόχινα ελαστικά έχουν το σύμβολο Ι (Intermediates) και τα ακραία βρόχινα το γράμμα W (Wets).










































































ΟΔΗΓΟΣΓΟΜΑ(PITS) ΓΟΜΑ(PITS) ΓΟΜΑ(PITS) ΓΟΜΑ(PITS) ΓΟΜΑ
ButtonS(20) S(23) W(29) I(32) W
TrulliS(18) S(23) W(28) I(31) W
RosbergS(16) S(23) W(28) I(31) W
WebberS(17) S(23) W(28) I(31) W
RaikkonenS(19) W(30) I(31) W
BarrichelloS(21) S(23) W(29) I(31) W
HamiltonS(23) W(28) I(31) W
GlockS(17) S(23) I(31) W
HeidfeldS(22) W


Η υπόθεση Ferrari


Είδαμε, συνεπώς, τη γενική τάση της στρατηγικής των ομάδων και με ποιον τρόπο οι Nick Heidfeld και Timo Glock παρέκκλιναν αυτής προς όφελός τους. Την ίδια στιγμή, αντιστρόφως, η παρέκκλιση της Ferrari αποδείχθηκε εξαιρετικά ζημιογόνα για τη Scuderia.


Η Ferrari θέλησε να κάνει με τον Kimi Raikkonen, σε γενικές γραμμές, ό,τι έκανε και ο Nick Heidfeld. Να συνδυάσει το χρονισμό (βάσει καυσίμων) του πρώτου της pit-stop με την τοποθέτηση ακραίων βρόχινων ελαστικών, για τη βροχή που θα ερχόταν.


Μόνο που ο Kimi είχε πολύ λιγότερα καύσιμα από τον N. Heidfeld και μπήκε στα pits τρεις γύρους νωρίτερα από τον Γερμανό. Η πίστα ήταν εντελώς στεγνή ακόμα – κι όμως, η ιταλική ομάδα αποφάσισε να τοποθετήσει στην F60 του Φινλανδού ακραία βρόχινα ελαστικά. Για τη βροχή που θα ερχόταν.


Σε στεγνή πίστα, με ακραία βρόχινα ελαστικά, ο Kimi έχανε είκοσι δευτερόλεπτα στο γύρο. Ένα λεπτό σε τρεις γύρους, περίπου. Όταν άρχισε να βρέχει και η πλειοψηφία των οδηγών μπήκε στα pits για να βάλει ακραία βρόχινα ελαστικά, η γόμα του Φινλανδού ήταν ήδη κατεστραμμένη. Συνεπώς, εξακολούθησε να χάνει χρόνο.


Περίμενε τον καιρό, όμως – όπως όλοι. Αυτή τη φορά, βλέποντας τον Timo Glock να πετάει, η Ferrari ακολούθησε το ρεύμα και έβαλε τον Kimi στα pits για να τοποθετήσει τα ενδιάμεσα ελαστικά στον 29ο γύρο. Στον 30ό άρχισε να βρέχει και όλοι όσοι είχαν βάλει ενδιάμεσα βρόχινα, επέστρεψαν στα pits για ακραία βρόχινα.


Ο Kimi μπήκε δύο φορές στα pits σε δύο διαδοχικούς γύρους, έχοντας περάσει άλλους 12 με εντελώς ακατάλληλα ελαστικά. Θυμίζει λίγο το μεγάλο στρατηγικό σφάλμα που είχε κάνει η Scuderia πέρσι στο Silverstone, μην αλλάζοντας τα ελαστικά του Kimi στο πρώτο pit-stop, ελπίζοντας ότι οι ουρανοί δεν θα άνοιγαν (όπως, τελικά, έγινε). Τελικά, ορισμένα κρίσιμα προβλήματα μόνωσης και ασφάλειας του KERS οδήγησαν τον Φινλανδό στο γκαράζ και τον έβγαλαν από τη μιζέρια του.


Είχαμε πληροφορίες ότι έρχεται δυνατή βροχή και βλέπαμε εκείνη τη στιγμή να ψιχαλίζει, συνεπώς πήραμε αυτή την απόφαση είπε ο αγωνιστικός διευθυντής της Ferrari, Stefano Domenicali. Εκ των υστέρων ναι, ήταν μεγάλο ρίσκο. Αν η πίστα ήταν εντελώς βρεγμένη μετά από 30 δευτερόλεπτα, θα ήταν διαφορετικά. Δυστυχώς [η βροχή] ήρθε έξι λεπτά αργότερα συμπλήρωσε – και ο Nick Heidfeld μπορεί να το επιβεβαιώσει…


Μερίδα του γερμανικού Τύπου έσπευσε να γράψει ότι το φιάσκο προήλθε από απόφαση του Michael Schumacher, που είναι σύμβουλος της ιταλικής ομάδας. Ο S. Domenicali είπε σχετικά ότι …περίμενα αυτή την ερώτηση, αλλά δεν θέλω να δώσω απάντηση διότι δεν έδωσα απάντηση ούτε στην ερώτηση ποιος αποφάσισε τι, εδώ. Αυτό είναι κάτι που θα συζητήσουμε εσωτερικά, όχι εν δήμω. Το αντίστροφο με τη McLaren, δηλαδή.


auto.in.gr

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ALTER EGO MEDIA A.E.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΚΕΦΟΔΕ ΑΤΤΙΚΗΣ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Σάββατο 13 Δεκεμβρίου 2025
Απόρρητο