Οδηγώντας αντίθετα στη λεωφόρο της τετρακίνησης, οι Ιταλοί επέλεξαν την προσθήκη συστήματος 4x4 στο SW αμάξωμα της 156, αφήνοντας τις SUV λύσεις για αργότερα.
Μιλώντας για τετρακίνητα μοντέλα, είναι σχεδόν σίγουρο πως η λέξη Alfa Romeo δεν θα είναι από τις πρώτες που θα έρθει στο μυαλό σας, αλλά αυτό είναι κάτι που πρόκειται σύντομα να αλλάξει. Μετά από 11 χρόνια απουσίας, το λογότυπο «Q4» επιστρέφει στα μοντέλα της ιταλικής φίρμας, η οποία με τις νέες Sportwagon και Crosswagon, όχι μόνο επαναφέρει την τετρακίνηση στη γκάμα των μοντέλων της, αλλά δοκιμάζει και για πρώτη φορά τις «εκτός δρόμου» δυνατότητες της.
Προκαλεί ίσως έκπληξη, ακόμα στους φανατικούς «αλφίστι», αλλά η ζήτηση των οχημάτων μεικτής χρήσης είναι τόσο υψηλή που όλο και περισσότερες εταιρείες υποκύπτουν στον πειρασμό του μεγαλύτερου μεριδίου πωλήσεων, ακόμα και αν αυτό αντιβαίνει στις παραδοσιακές αξίες τους. Δεν πρέπει να ξεχνάμε άλλωστε πως ακόμη και η Porsche υπέκυψε στις σύσγχρονες τάσεις του marketing, λερώνοντας, εντέλει, τα οχήματα της.
Σε αντίθεση όμως με τους περισσότερους κατασκευαστές, οι Ιταλοί για τα πρώτα τους «εκτός δρόμου» βήματα, δεν επέλεξαν ένα μοδάτο SUV, όπως για παράδειγμα το πρωτότυπο Kamal που είχαν παρουσιάσει στην περσινή έκθεση της Γενεύης, αλλά εξέλιξαν ένα light, εκτός δρόμου, όχημα το οποίο βασίζεται στην γνωστή Station Wagon έκδοση της δημοφιλούς 156.
Βέβαια, η ιδέα των allroad, κατά τους αγγλοσάξωνες, αυτοκινήτων δεν είναι νέα. Η πρώτη εταιρεία, που προσέδωσε σε Station Wagon αμάξωμα, τη δυνατότητα να συνεχίζει να κινείται μακριά από την άσφαλτο ήταν η Subaru, το 1996, με το Legasy Outback και ακολούθησαν η Audi με το Allroad και η Volvo με το XC70.
Η εξωτερική εμφάνιση της Crosswagon Q4 δεν ξεφεύγει από την πεπατημένη οδό της κατηγορίας, ενώ οι διαφορές από τις απλές εκδόσεις της 156, με την κίνηση στους εμπρός τροχούς, περιορίζονται στα στοιχεία που αναδεικνύουν τον περιπετειώδη χαρακτήρα της, όπως τα προστατευτικά πλαστικά που περιβάλλουν το αμάξωμα, οι ποδιές από αλουμίνιο εμπρός-πίσω, οι μπάρες οροφής και οι τροχοί των 17 ιντσών με τα ειδικά, για μικτή χρήση, ελαστικά. Ωστόσο, οι ουσιαστικότερες αλλαγές της Crosswagon εντοπίζονται στην αυξημένη, κατά 6,5 εκατοστά, απόσταση του αμαξώματός της από το έδαφος και στη τετρακίνηση.
Το σύστημα τετρακίνησης της Alfa Romeo είναι νέο και σε αντίθεση με τα ηλεκτρονικά συστήματα που χρησιμοποιούν οι ευρωπαίοι ανταγωνιστές της, το συγκεκριμένο μεταφέρει την ισχύ μόνιμα και στους τέσσερις τροχούς. Ταιριάζει δε απόλυτα στη σπορτίφ φιλοσοφία της φίρμας, καθώς υπό κανονικές συνθήκες κίνησης το μεγαλύτερο ποσοστό της ροπής κατανέμεται στους πίσω τροχούς, με ποσοστό περίπου 40:60. Αποτελείται από τρία διαφορικά, με το κεντρικό -τύπου Torsen- να κατανέμει συνεχώς τη ροπή στον εμπρός και πίσω άξονα, ανάλογα με τις συνθήκες πρόσφυσης που επικρατούν.
Η διάταξη των αναρτήσεων παραμένει ίδια με εκείνη των υπολοίπων εκδόσεων της 156, δηλαδή, διπλά ψαλίδια εμπρός και γόνατα McPherson με εγκάρσιους και διαμήκεις βραχίονες πίσω. Ωστόσο, η ύπαρξη της τετρακίνησης επέτρεψε στους μηχανικούς της εταιρείας να προβούν σε διαφορετικές ρυθμίσεις, οι οποίες, χωρίς να αλλοιώσουν τα οδικά χαρακτηριστικά, βελτίωσαν την άνεση και την ποιότητα κύλισης. Οι ρυθμίσεις φυσικά διαφέρουν ανάμεσα στα δύο μοντέλα, με την Sportwagon να έχει σκληρότερες λόγω του ασφάλτινου χαρακτήρα της ενώ η ανάρτηση της Crosswagon έχει αυξημένη, κατά 4 εκατοστά, διαδρομή προκειμένου να αντεπεξέρχεται στις χωμάτινες και λοιπές αποστολές της.
Έκπληξη, όσον αφορά στην Alfa Romeo, αποτελεί και το γεγονός ότι τα δύο τετρακίνητα μοντέλα της διατίθενται αποκλειστικά με έναν κινητήρα, ο οποίος μάλιστα είναι diesel. Πρόκειται για το γνωστό, ροπάτο, μηχανικό σύνολο των 1,9 λίτρων της οικογενείας Multijet που τοποθετείται σε αρκετά μοντέλα του ομίλου Fiat. Η απόδοσή του φθάνει τους 150 ίππους στις 4.000σ.α.λ. και η ροπή του τα 305Nm στις 2.000σ.α.λ. και συνδυάζεται με χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων έξι σχέσεων.
Έχοντας οδηγήσει και τις δύο εκδόσεις, το πρώτο που παρατηρείς είναι η μαλακότερη αίσθηση που σου δίνει η ανάρτηση της Sportwagon Q4 -σε σύγκριση με εκείνη της έκδοσης με την κίνηση στους εμπρός τροχούς- στοιχείο που επιτρέπει στο αμάξωμα να παίρνει μεγαλύτερες κλίσεις στις στροφές. Παρόλα αυτά και λόγω της τετρακίνησης, τα επίπεδα πρόσφυσης παραμένουν υψηλά και η οδική συμπεριφορά των δύο μοντέλων είναι αντάξια μιας Alfa Romeo. Ο κινητήρας δεν στερείται δύναμης ή ροπής, αλλά το μικρό, ωφέλιμο, εύρος στροφών αναγκάζει όποιον θέλει να κινηθεί σβέλτα, να καταφεύγει συχνά στον επιλογέα ταχυτήτων.
Σίγουρα η εικόνα μιας Alfa Romeo που κινείται σε χωμάτινη διαδρομή δεν είναι συνηθισμένη, αλλά αρκούν λίγα μόλις χιλιόμετρα πίσω από το τιμόνι της Crosswagon -το οποίο παραμένει το ίδιο γρήγορο με αυτά των υπολοίπων εκδόσεων της 156- για να εξαφανισθούν οι όποιοι ενδοιασμοί. Η άνεση είναι απρόσμενα καλή, το τιμόνι δεν μεταφέρει κραδασμούς στα χέρια του οδηγού και μοναδική παραφωνία στο πολύ καλό σύνολο είναι οι θόρυβοι από την μπροστινή ανάρτηση στα πιο σκληρά κομμάτια. Η τετρακίνηση συνεργάζεται ιδανικά με τα ηλεκτρονικά συστήματα –VDC, ASR και ABS- μεταφέροντας συνεχώς το μεγαλύτερο ποσοστό ροπής, στους τροχούς με την καλύτερη πρόσφυση, φροντίζοντας ώστε οι 150 ίπποι του κινητήρα να μην αναλώνονται σε άσκοπα σπιναρίσματα.
Μπορεί, λόγω του κινητήρα τους, τα δύο νέα μοντέλα να μην ενδιαφέρουν άμεσα την ελληνική αγορά, αλλά αυτό δεν μας εμποδίζει να δηλώσουμε εντυπωσιασμένοι από την δημιουργία τετρακίνητων εκδόσεων, οι οποίες στο άμεσο μέλλον πρόκειται να αυξηθούν. Σύμφωνα, άλλωστε, με τους ιθύνοντες της εταιρείας το λογότυπο Q4 θα αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της γκάμας όλων των μελλοντικών Alfa Romeo.
Η διάθεση των τετρακίνητων 156 στην ελληνική αγορά θα ξεκινήσει τον Ιανουάριο του 2005, με την ελπίδα ότι ο κινητήρας τους δεν θα εξακολουθεί να αποτελεί απαγορευμένο καρπό για όσους ζουν σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη και με τιμές που θα ξεπερνούν τα 32.000 ευρώ για την Sportwagon Q4 και τα 34.000 ευρώ για την Crosswagon Q4.