Πώς Κυριάκος Μητσοτάκης και Αλέξης Τσίπρας εμπεδώνουν νέο πλαίσιο που βασίζεται στην «πρόσωπο με πρόσωπο» πολιτική κόντρα καθορίζοντας τη στρατηγική και τα συνθήματα μέχρι τις επόμενες κάλπες

Δεν βρισκόμαστε σε προεκλογική περίοδο αλλά σε εποχή μάχης, έλεγε μέσα στην εβδομάδα ο κυβερνητικός εκπρόσωπος για να χρεώσει στον Αλέξη Τσίπρα τον τίτλο του «μοναδικού στην Ευρώπη» πολιτικού αρχηγού που κάνει αντιπολίτευση με την πανδημία. Μερικά 24ωρα πριν και με άλλη αφορμή (την οικονομία για την ακρίβεια), οι σκληρές ατάκες του Κυριάκου Μητσοτάκη και του αρχηγού του ΣΥΡΙΖΑ για το παρόν και το παρελθόν αφενός απέπνεαν προεκλογικό άρωμα (αυτό συζητιόταν σε βουλευτικά πηγαδάκια) αφετέρου αποτέλεσαν μία προβολή από το μέλλον.

Γιατί οι συνθήκες μετωπικής σύγκρουσης με προσωποποιημένα πια χαρακτηριστικά ανάμεσα σε Μητσοτάκη και Τσίπρα εμπεδώνονται, σύμφωνα με πολιτικούς αναλυτές, σε μια παρατεταμένη περίοδο όξυνσης του πολιτικού κλίματος μέχρι τις επόμενες κάλπες – του 2023 κατά τους κυβερνητικούς, του 2022 σύμφωνα με συριζαϊκές εκτιμήσεις. «Αυτή η συνθήκη φαντάζει μονόδρομος. Και για τις δύο πλευρές» σχολιάζει χαρακτηριστικά έμπειρος παρατηρητής, αναμένοντας ένταση στη «man to man» (πρόσωπο με πρόσωπο δηλαδή) πολιτική κόντρα. Στο πλαίσιο αυτό και ενόψει των αλλαγών στο Κίνημα Αλλαγής, από τις οποίες θα εκπεμφθούν μηνύματα που θα απασχολήσουν τόσο την Ηρώδου Αττικού όσο και την Κουμουνδούρου, διαμορφώνονται και τα «συνθήματα» της επόμενης περιόδου. Με πρώτο στόχο, προφανώς, να συσπειρώνονται τα ακροατήρια.

Στην αξιωματική αντιπολίτευση πάντα θεωρούσαν ως προνομιακή και επεδίωκαν την απευθείας αντιπαράθεση Μητσοτάκη – Τσίπρα. Και έπειτα από την πρώτη περίοδο που στόχευαν την κριτική τους σε συγκεκριμένα στελέχη (έχει ζητηθεί αμέτρητες φορές η παραίτηση κυβερνητικών παραγόντων), έχουν τώρα σταθερά και για όλα τα θέματα στο στόχαστρο προσωπικά τον Πρωθυπουργό. Η επιδίωξη είναι να επιταχυνθεί η φθορά του Μαξίμου με κέρδη για την Κουμουνδούρου, τα οποία δημοσκοπικά τουλάχιστον δεν καταγράφονται ακόμα.

Ο Μητσοτάκης από την πλευρά του επίσης δείχνει να μην αποφεύγει τις «man to man» προκλήσεις, αντίθετα βγάζει μπροστά με κάθε ευκαιρία το φθαρμένο από το βαρύ παρελθόν, όπως ο ίδιος θεωρεί, προφίλ του Τσίπρα. Και αυτό στην προσπάθεια να ενισχύει το αφήγημα ότι συνολικά ο ΣΥΡΙΖΑ «ούτε είχε ούτε έχει», σύμφωνα με τα πρωθυπουργικά λόγια, «άποψη για το πώς η Ελλάδα θα βαδίσει στη νέα εποχή». Ειδικά για το κυβερνητικό επιτελείο, η παρατηρούμενη αλλαγή πλεύσης στο στυλ της πολιτικής αντιπαράθεσης, με δεδομένο ότι λίγο πριν και αμέσως μετά την εκλογική νίκη Μητσοτάκη ο ίδιος είχε την τακτική «δεν ασχολούμαστε καθόλου με τον Τσίπρα και τον ΣΥΡΙΖΑ», δεν σηματοδοτεί πάντως ολική στροφή σε εντελώς νέο μοντέλο.

Διπλή γραμμή

Ο Πρωθυπουργός από τη μία θα εξακολουθεί να βρίσκει πάτημα σε «διχαστικές ή αναχρονιστικές», όπως πιστεύει, αναφορές προσωπικά του Τσίπρα, στον οποίο αποδίδει όλο και πιο σκληρούς χαρακτηρισμούς. Επίσημο σύνθημα γι’ αυτό δόθηκε, σύμφωνα με στελέχη από το γαλάζιο στρατόπεδο, στην τελευταία συνεδρίαση της κοινοβουλευτικής ομάδας της ΝΔ όταν ο Μητσοτάκης κατακεραύνωσε τη «λαϊκιστική» αξιωματική αντιπολίτευση «του ψέματος», αναδεικνύοντας το χάσμα με τη «μεγάλη, φιλελεύθερη, λαϊκή ΝΔ».

Από την άλλη, θέλει να αποφεύγει ως διαχωριστική γραμμή τον άξονα Δεξιά – Αριστερά, επενδύοντας σε άλλες έννοιες, όπως αυτή της προόδου την οποία διεκδικεί για την κεντροδεξιά παράταξη απέναντι στη συντήρηση που χρεώνει στους πολιτικούς αντιπάλους του. Αυτό έκανε όταν διεκδικούσε την εξουσία θέλοντας να δείξει ότι απευθύνεται σε ευρύ «μέτωπο λογικής» ανεξαρτήτως κομματικού χρώματος. Εξού και είχε υιοθετήσει αμερικανικού τύπου περιοδείες, τις οποίες προτίθεται να συνεχίσει με έμφαση αποκλειστικά στο θετικό κυβερνητικό μήνυμα. Ωστόσο καθ’ οδόν προς τις κάλπες αναμένεται να τις συνδυάζει και με στροφή προς… τα μέσα με παρεμβάσεις, έστω μετρημένες, σε κομματικές πια εκδηλώσεις.

Τα «συνθήματα»

Στο πλαίσιο αυτό, το πρωθυπουργικό γραφείο έχει ήδη καθορίσει τα κυρίαρχα «συνθήματα» με κυρίαρχη αγωνία να μη διαψεύδονται οι προσδοκίες της πλειοψηφίας που στήριξαν τον Κυριάκο Μητσοτάκη – στο πλαίσιο και ενός αντιΣΥΡΙΖΑ μετώπου – στις τελευταίες εκλογές. Εξού και η επιμονή του Πρωθυπουργού αφενός στην καλλιέργεια μιας εικόνας μεταρρυθμιστικής δυναμικής και συνέπειας της κυβέρνησης αφετέρου στα μηνύματά του για ανάκαμψη και νέες προσδοκίες στη μετά Covid εποχή. Το μότο «για όλους» συνδυασμένο με τη λέξη «ευημερία» (και με άλλες αντίστοιχες, όπως η πρόοδος, η προοπτική κ.ο.κ.) θα αναδειχθεί ως κυρίαρχο στο κυβερνητικό λεξιλόγιο.

«Χτίζουμε μια οικονομία που αυξάνει την ευημερία όλων. Και μία δυναμική κοινωνία, που δεν αφήνει κανέναν πίσω» ήταν ένα χαρακτηριστικό απόσπασμα του πρωθυπουργικού μηνύματος για την επέτειο του Πολυτεχνείου. «Συμπληρώνουμε μια ολοκληρωμένη οικονομική και κοινωνική πολιτική απέναντι στη συγκυρία» έλεγε πιο πρόσφατα από τη Βουλή ανακοινώνοντας μπόνους για συνταξιούχους, υγειονομικούς και ΑμεΑ.

Επιπλέον η κοινωνική ευαισθησία στο πλαίσιο «μίας ανάπτυξης που θα περιορίζει τις ανισότητες» αλλά και η σημασία του «αποτελεσματικού κράτους» σε κάθε επίπεδο και με βάση το πρωθυπουργικό σκεπτικό ότι «το δημόσιο δεν ταυτίζεται με το κρατικό», θα εντάσσονται πιο εμφατικά, σύμφωνα με ενημερωμένες πηγές, στη ρητορική και την ατζέντα του Μητσοτάκη.

Γράψτε το σχόλιό σας

Ακολουθήστε το in.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο in.gr