Η ενίσχυση των επιχειρήσεων και η αξιοποίηση των νέων δυνατοτήτων είναι το αντικείμενο επίκαιρης επερώτησης 53 βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ που κατατέθηκε στη Βουλή με πρώτο υπογράφοντα τον αναπληρωτή τομεάρχη Οικονομίας Γιώργο Τσίπρα.

Οι βουλευτές επισημαίνουν ότι από τις 19/3/20 η Ευρωπαϊκή Επιτροπή υιοθέτησε προσωρινό πλαίσιο υποστήριξης (Temporary Framework) που μετέβαλε άρδην το πλαίσιο για την κρατική ενίσχυση βάσει του Άρθρου 107 της Συνθήκης της ΕΕ.

Το πλαίσιο παρέχει πέντε νέες δυνατότητες:

-Απευθείας κρατικής εγγύησης και φορολογικών ελαφρύνσεων

-Απευθείας κρατικής ενίσχυσης σε ίδια κεφάλαια με μετοχοποίηση χρέους

-Απευθείας χορήγησης κρατικών δανείων με προνομιακούς όρους σε μεγάλη κλίμακα και χωρίς δημοσιονομικό όριο

-Δυνατότητας βραχυπρόθεσμης ασφαλείας εξαγωγών

-Εγγυήσεις για τραπεζικό δανεισμό που μπορεί να είναι εκτεταμένης κλίμακας

-Δικλείδες ασφαλείας στο τραπεζικό σύστημα ως οχήματος μεταφοράς ενισχύσεων σε δανειολήπτες

«Δυνατότητα ταχείας αναδιάρθρωσης επιχειρήσεων»

«Μέσω του ήδη υπάρχοντος πλαισίου και τις Κατευθυντήριες γραμμές σχετικά με τις κρατικές ενισχύσεις για τη διάσωση και αναδιάρθρωση μη χρηματοπιστωτικών προβληματικών επιχειρήσεων (2014/C 249/01) υπάρχει η δυνατότητα ταχείας αναδιάρθρωσης επιχειρήσεων με κρατικό δανεισμό. »

» Ωστόσο, μέχρι σήμερα, η κυβέρνηση δεν έχει εξαγγείλει κανένα μέτρο για την κάλυψη προβληματικών επιχειρήσεων», επισημαίνουν οι βουλευτές και υπογραμμίζουν ότι πολλές ισχυρές χώρες της ΕΕ (Γερμανία, Γαλλία, Ιταλία κ.ο.κ) έχουν ευθέως διακοινώσει, αφενός ότι θα προστατεύσουν κρατικές ή ιδιωτικές επιχειρήσεις σε στρατηγικούς τομείς παραγωγής, αφετέρου ότι, αν χρειαστεί, θα κρατικοποιήσουν επιχειρήσεις που θα κινδυνεύσουν μέσω της απευθείας ενίσχυσης σε ίδια κεφάλαια.

Επιπρόσθετα, «μέσω του γενναίου Ευρωπαϊκού προγράμματος SURE παρέχονται 100 δισ. από δανεισμό της Κομισιόν στα κράτη μέλη προκειμένου να ενισχυθούν οι επιχειρήσεις των οποίων οι εργαζόμενοι θα δουλεύουν λιγότερο έχοντας τον ίδιο μισθό που είχαν για περιορισμένο διάστημα.»

» Εξάλλου η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα έδωσε πρόσφατα με ειδικό σχήμα ποσοτικής χαλάρωσης (PEPP) τη δυνατότητα στήριξης εταιρικών ομολόγων στη δευτερογενή αγορά υπό προϋποθέσεις που θα καλύπτονταν αν οι επιχειρήσεις είχαν εγγυημένα ομόλογα ή υποστηρίζονταν από ικανά σχήματα κρατικής ενίσχυσης».

Όπως σημειώνουν η κυβέρνηση δεν έχει κάνει νύξη για την εκμετάλλευση όλων των παραπάνω εργαλείων κατά μόνας ή συνδυαστικά, ενώ οι άλλες χώρες τα αξιοποιούν στο όλο αποκτώντας συγκριτικό πλεονέκτημα εναντίον των εγχώριων εταιρειών.

«Αιτήθηκε δε μόλις για 2+1 δισ. στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού τη στιγμή που η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού έχει εγκρίνει 750 δισ. για τη Γερμανία, 100 δισ. για την Ιταλία, 110 δισ. για τη Γαλλία, 22 δισ. για την Πολωνία, 20 δισ. για την Ισπανία, 13 δισ. για την Πορτογαλία, 15 δισ. για την Αυστρία, 9,2 δισ. για τη Σουηδία ενώ – πέραν των εξαγγελιών- δεν έχει γίνει γνωστό αν έχει κατατεθεί φάκελος στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού για την ενίσχυση των επιχειρήσεων και την εκμετάλλευση των 5 νέων εργαλείων».

Σημειώνουν επίσης ότι η κυβέρνηση δεν έχει προβεί σε οποιαδήποτε εξαγγελία για άμεση ενίσχυση ασθενών επιχειρήσεων που χρειάζονται αναδιάρθρωση καθώς και για ασφάλιση εξαγωγών στις εξαγωγικές επιχειρήσεις.

Ποια είναι η μέριμνα για ΕΑΒ, ΕΑΣ, ΔΕΗ, ΛΑΡΚΟ, Ναυπηγεία

Οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ ρωτούν τον Υπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων:

«-Ποιες από τις παραπάνω δυνατότητες έχει αξιοποιήσει το Υπουργείο και με ποιες ακριβώς προτάσεις έχει καταθέσει στις ευρωπαϊκές αρχές;

-Ποια είναι η μέριμνα, βάσει των παραπάνω εργαλείων, για νομικά πρόσωπα που ανήκουν στο μετοχολόγιο του Δημοσίου ή του ΤΑΙΠΕΔ και σε άλλα καθεστώτα όπως:

Α. Τα Ναυπηγεία Ελευσίνας και Σκαραμαγκά. Ειδικά για τα Ναυπηγεία Ελευσίνας και Σκαραμαγκά ακόμα εκκρεμεί η παράταση χρηματοδότησης επιπλέον εργασιών σε εξοπλισμό του Πολεμικού Ναυτικού που έληγε στα τέλη Μαρτίου.

Β. Η ΕΑΒ, τα ΕΑΣ, η ΔΕΗ, η ΛΑΡΚΟ.

-Θα προχωρήσει απρόσκοπτα το πλάνο ιδιωτικοποιήσεων τη στιγμή που οι εταιρείες απαξιώνονται; Θα ακολουθηθεί μοντέλο ενίσχυσης έναντι μεριδίου μετοχών;

-Σκοπεύει η κυβέρνηση να προχωρήσει κατά περίπτωση σε εξαγορά μέρους του μετοχικού κεφαλαίου ιδιωτικών εταιριών με βαρύνουσα σημασία σε κλάδους υψηλής προστιθέμενης αξίας, ειδικά στις επιχειρήσεις στις οποίες έχει συμμετοχή το Δημόσιο; Έχει πρόθεση να προχωρήσει σε μετοχοποίηση χρέους στις περιπτώσεις ιδιωτικών επιχειρήσεων που αντιμετωπίζουν πρόβλημα βιωσιμότητας;

-Γιατί η κυβέρνηση δεν έχει αναφερθεί σε προγράμματα διάσωσης ήδη προβληματικών επιχειρήσεων πάρα μόνο συνεπών και ενήμερων – αποκλείοντας το 63% των επιχειρήσεων που έκαναν δηλώσεις μηδενικών ή αρνητικών κερδών το 2018- και παραγνωρίζοντας τις παραπάνω Κατευθυντήριες Οδηγίες της ΕΕ που παρέχουν αυτή τη δυνατότητα;»

Γράψτε το σχόλιό σας