Πριν καλά καλά κοπάσουν οι αντιδράσεις για τo έθιμο του σαϊτοπόλεμου στην Καλαμάτα, κατά τη διάρκεια του οποίου έχασε τη ζωή του ο εικονολήπτης Κώστας Θεοδωρακάκης, οι αρμόδιοι φορείς «πετούν το μπαλάκι» όσον αφορά στον τρόπο και το χώρο διεξαγωγής του συμβάντος. Στο επίκεντρο βρίσκονται τα ελλιπή μέτρα προστασίας που είχαν ως αποτέλεσμα τον τραγικό θάνατο του εικονολήπτη, καθώς και την έκθεση σε κίνδυνο των υπόλοιπων παρευρισκομένων.

Μπορεί ο δήμαρχος της πόλης, Παναγιώτης Νίκας, να ανασκεύασε τη δήλωσή του ότι το έθιμο του σαϊτοπόλεμου είναι στο DNA των κατοίκων και δεν μπορεί να καταργηθεί γιατί θα υπάρχουν αντιδράσεις, σημειώνοντας ότι αν δεν αλλάξει το θεσμικό πλαίσιο, τότε ο σαϊτοπόλεμος δεν θα έχει μέλλον, ωστόσο εντύπωση προκαλούν τα στοιχεία που βλέπουν το φως της δημοσιότητας.

Όπως προκύπτει από έγγραφο που έχει δημοσιευτεί στη Διαύγεια, ο ίδιος ο δήμαρχος είχε αποφασίσει την οικονομική ενίσχυση του συλλόγου Σαϊτομάχων με 12.000 ευρώ ώστε να προμηθευτεί και να φέρει εις πέρας τα έξοδα της εκδήλωση, την ίδια ώρα που με μια γρήγορη αναζήτηση στο διαδίκτυο το κόστος για τα μέτρα προστασίας φέρεται να είναι μόλις 175 ευρώ.

Όπως φαίνεται και στο έγγραφο, με ημερομηνία 15 Μαρτίου, ο κ. Παναγιώτης Νίκας υπέγραψε να εγκριθεί το ποσό των 12.000 και να πιστωθεί ως «επιχορήγηση του Συλλόγου Σαϊτομάχων Καλαμάτας για διοργάνωση σαϊτοπόλεμου». Πρόκειται για ποσό που αποδεσμεύτηκε από τον προϋπολογισμό του δήμου για το 2019.

Παράλληλα μέσω της «Κοινωφελούς Επιχείρησης Δήμου Καλαμάτας «Φάρις» αποφασίστηκε η προβολή της εκδήλωσης. Επί της ουσίας, την εκδήλωση διοργάνωνε ο ίδιος ο Δήμος μέσω της δημοτικής επιχείρησής του, ενώ η επιχορήγηση του συλλόγου έγινε για την αγορά των απαραίτητων, όπως χαρτόνι και… πυρίτιδα. Σε αυτό θα πρέπει να προστεθεί πως για την εκδήλωση δεν είχε καν ζητηθεί άδεια από την αστυνομία.

Στην αντίπερα όχθη, με απόφαση της «Φάρις» εγκρίνεται το πόσο των 175 ευρώ για την προετοιμασία του χώρου διεξαγωγής του σαϊτοπόλεμου, χωρίς ωστόσο να διευκρινίζεται αν αυτό το ποσό ήταν το συνολικό που διατέθηκε για τα μέτρα προστασίας.

 

Μόνο μετά τον θάνατο του εικονολήπτη ο δήμαρχος της πόλης αναφέρθηκε σε παράνομη δραστηριότητα. «Υπάρχει ένας θεσμός που είναι ημιπαράνομος. Η Πολιτεία κλείνει τα μάτια για τους θεσμούς που υπάρχουν στην περίοδο του Πάσχα σε όλη την Ελλάδα, αλλά και σε άλλες εποχές του χρόνου, όπως οι εκδηλώσεις που γίνονται στη Χίο ή στη Καλαμάτα και στον συγκεκριμένο θεσμό του σαϊτοπολέμου […] Μετά το γεγονός αυτό δεν θεωρώ ότι η πόλη οργανωμένα θα μπορέσει να συνεχίσει αυτό το έθιμο» είπε χαρακτηριστικά.

«Μπορούμε να καθίσουμε σε ένα τραπέζι κάτω με την Πολιτεία και να προσδιορίσουμε το θεσμικό πλαίσιο; Εμείς εκλιπαρούμε χρόνια τα συναρμόδια υπουργεία να γίνει ένα βήμα προς αυτή την κατεύθυνση, το πώς ακριβώς θα γίνεται. Αυτό είναι το θέμα […] Βεβαίως ο κ. Θεοδωρακάκης δεν ξανάρχεται, βεβαίως είναι κάτι που μπορεί να αφιερωθεί στη μνήμη του. Νομίζω ότι υπάρχει ένας τρόπος (σ.σ το έθιμο του σαϊτοπολέμου) να διασωθεί» συμπληρώνει.

Και όμως είναι ο Παναγιώτης Νίκας εκείνος που το 2015 αποφάσισε την μεταφορά του σαϊτοπόλεμου από τα γήπεδα στα σφαγεία όπου υπήρχε απόσταση ασφαλείας, στο κέντρο της πόλης και το συγκεκριμένο πάρκινγκ. Μεταξύ άλλων υποστήριξαν τότε πως λόγω της τοποθεσίας και του φυσικού ποταμού, τα ρεύματα του αέρα θα διαλύουν άμεσα και τον καπνό!

Δήμος Καλαμάτας – Municipality of Kalamata

Δημοσιεύτηκε από MessiniaLive στις Πέμπτη, 25 Απριλίου 2019