Παρασκευή 05 Δεκεμβρίου 2025
weather-icon 21o
smart fortwo electric drive: Αποκάλυψη

smart fortwo electric drive: Αποκάλυψη

Επιδεικνύοντας την ανωτερότητά του απέναντι σε οποιαδήποτε άλλη έκδοση του λιλιπούτειου smart, το fortwo electric drive αποκαλύπτει πως το ηλεκτροκίνητο μέλλον βρίσκεται μία ανάσα από το παρόν.

Γιάννης Αδάναλης

Το πρώτο ηλεκτροκίνητο τετράτροχο εκτεταμένης αυτονομίας βρίσκεται ήδη ανάμεσά μας. Σε μία από τις πολυπληθέστερες μεγαλουπόλεις του πλανήτη, το Ρίο της Βραζιλίας, δέκα Nissan Leaf προσφέρουν ήδη τις υπηρεσίες τους, συστήνοντας ένα πειραματικό δίκτυο ηλεκτροκίνητων ταξί.

Στο Λονδίνο, την πόλη που θα φιλοξενήσει σε περίπου ένα μήνα τους θερινούς Ολυμπιακούς Αγώνες, η BMW εγκαινιάζει το πρώτο σημείο πώλησης προϊόντων και υπηρεσιών που σχετίζονται με την ηλεκτροκίνηση. Την ίδια στιγμή, η Daimler ανακοινώνει την έναρξη της παραγωγής του smart fortwo electric drive και τη διάθεσή του σε τουλάχιστον 30 χώρες, εντός και εκτός Ευρώπης.

Αυτός άλλωστε ήταν και ο λόγος για τον οποίο οι δύο πτήσεις, ξημερώματα Δευτέρας, μας οδήγησαν στην «καρδιά» της γερμανικής πρωτεύουσας. Στο φιλόξενο Βερολίνο, με τους αμέτρητους ποδηλάτες και τις χιλιάδες σημαίες, σε αυτοκίνητα και μπαλκόνια, έτοιμες να πανηγυρίσουν την πρόκριση των «panzer» στα ημιτελικά του ευρωπαϊκού πρωταθλήματος ποδοσφαίρου.

Σε ποδοσφαιρικούς όρους ένα ηλεκτροκίνητο όχημα στην Ευρώπη του 2012 μόνο ως outsider θα μπορούσε να χαρακτηριστεί. Όχι μόνο γιατί η, κατά κανόνα, τσουχτερή τιμή του αποτελεί έναν πολύ καλό λόγο ώστε να το προσπεράσεις ή η έλλειψη υποδομής καθιστά τη χρήση του απαγορευτική, αλλά γιατί συνήθως οι συμβιβασμοί που επιβάλλει είναι περισσότεροι από τα περιβαλλοντικά ή μη πλεονεκτήματα που στο τέλος της ημέρας έχει προσφέρει.

Η περίπτωση του smart electric drive, βέβαια, φαντάζει διαφορετική. Με τιμή που στη γερμανική αγορά ξεκινά από τα 18.192 ευρώ (23.680 ευρώ με την αγορά και των μπαταριών) δεν είναι ότι ακριβότερο έχεις συναντήσει στην ευρύτερη κατηγορία των ηλεκτροκίνητων οχημάτων.

Αν εξαιρέσεις, επίσης, την περιορισμένη αλλά και ταυτόχρονα απολύτως ρεαλιστική αυτονομία των 145 χιλιομέτρων, δυσκολεύεσαι να εντοπίσεις ουσιαστικά μειονεκτήματα που θα σου επιτρέψουν να επιλέξεις, με ήσυχη τη συνείδησή σου, μία από τις συμβατικές εκδόσεις του αυτοκινήτου.

Η αμηχανία που προκαλεί η απουσία θορύβου κατά το γύρισμα της μίζας πολύ γρήγορα αποτελεί παρελθόν. Δεν έχεις παρά να μετακινήσεις τον γνώριμο επιλογέα του κιβωτίου ταχυτήτων στη θέση D και να ασκήσεις την απαιτούμενη πίεση στο πεντάλ του γκαζιού ώστε το… σιωπηλό ταξίδι σου στο αριστερό κάθισμα του fortwo electric drive να ξεκινήσει.

Η ηλεκτρική υποβοήθηση του συστήματος διεύθυνσης -άγνωστη λέξη για ένα συμβατικό fortwo- αποτελεί την πρώτη ευχάριστη έκπληξη της πρωινής περιπλάνησής σου στους δρόμους του Βερολίνου.

Η ευελιξία ενός αυτοκινήτου που δεν ξεπερνά σε μήκος τα 2,7 μέτρα αποκτά επιτέλους τις πραγματικές… διαστάσεις της, δημιουργώντας παράλληλα ένα τεράστιο ερωτηματικό για τις μέχρι σήμερα επιλογές της γερμανικής φίρμας.

Με τη σειρά της, η μία και μοναδική σχέση μετάδοσης του κιβωτίου, έχει εξαλείψει το φαινόμενο του κομπιάσματος με το οποίο θα πρέπει να συμβιώσεις, επιλέγοντας μία βενζινοκίνητη ή πετρελαιοκίνητη έκδοση του fortwo.

To ηλεκτροκίνητο smart κινείται αέρινα στην άσφαλτο. Χωρίς ρύπους, χωρίς τον κραδασμό ενός θερμικού κινητήρα και χωρίς το θόρυβο που υπό άλλες συνθήκες θα περνούσε στο εσωτερικό.

Ακόμα και η παρουσία των συσσωρευτών ηλεκτρικής ενέργειας, στο δάπεδο του θαλάμου επιβατών, έχει λειτουργήσει ευεργετικά, περιορίζοντας το κέντρο βάρους του αυτοκινήτου και επιβάλλοντας -λόγω του επιπλέον βάρους των 173 κιλών- τη διαφοροποίηση των ρυθμίσεων της ανάρτησης.

Με σκληρότερα ελατήρια, το ηλεκτροκίνητο fortwo πατά με μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση στην άσφαλτο, απορροφώντας το μεγαλύτερο μέρος των εγκάρσιων ανωμαλιών της.
Κατά τ’ άλλα, η λειτουργία-αίσθηση του συστήματος πέδησης εξακολουθεί να δυσκολεύει τον ακριβή υπολογισμό του σημείου ακινητοποίησης, ενώ στη γνώριμη θέση του (βλέπε πίσω από την πλάτη του οδηγού) έχει διατηρηθεί και το μοτέρ με τη μέγιστη ισχύ των 55 kW (73 ίπποι).

Αντιστοίχως, τα 130 Nm ροπής καταλήγουν στους πίσω τροχούς εξασφαλίζοντας στο ηλεκτροκίνητο smart ανταγωνιστικές επιδόσεις. Συγκεκριμένα, η διαδικασία «0-100 χλμ./ώρα» ολοκληρώνεται σε 11,5 δευτερόλεπτα και η τελική του ταχύτητα έχει οριστεί στα 125 χλμ./ώρα. Και όλα αυτά καταναλώνοντας μόλις 15 kWh ανά 100 χιλιόμετρα ή δαπανώντας σχεδόν 1,2 ευρώ ώστε να διανύσεις τη συγκεκριμένη απόσταση.

Σε ότι αφορά τη φόρτιση των μπαταριών ιόντων-λιθίου, αυτή μπορεί να πραγματοποιηθεί με τη σύνδεση του αυτοκινήτου ακόμη και σε οικιακό δίκτυο παροχής ηλεκτρικής ενέργειας.

Σε αυτήν την περίπτωση η διάρκεια μίας πλήρους φόρτισης φτάνει τις επτά ώρες, σε ενδεχόμενη απόκτηση του wall box (προαιρετικός εξοπλισμός με κόστος περίπου 800 ευρώ) ο χρόνος φόρτισης περιορίζεται στις έξι ώρες, ενώ υπάρχει και η δυνατότητα ταχείας φόρτισης με τριφασική παροχή υψηλής τάσης, μία διαδικασία που διαρκεί μόλις μία ώρα.

Σε κάθε περίπτωση η θεωρητική αυτονομία των 145 χιλιομέτρων -στην πράξη μπορεί να αποδειχθεί ακόμη μεγαλύτερη- υπερκαλύπτει τις αστικές μετακινήσεις μίας ημέρας, χωρίς να χρειαστεί να στερηθείς κάποια από τις ανέσεις που εξασφαλίζει το fortwo electric drive.

Αντιθέτως, αν θελήσεις να εκμεταλλευτείς τις δυνατότητες που σου προσφέρει το ηλεκτροκίνητο smart αξιοποιώντας εφαρμογές, όπως ο έλεγχος από απόσταση της διαδικασίας φόρτισης και της λειτουργίας του συστήματος κλιματισμού (pre-entry climate control) μέσω ενός smartphone, τότε η ευκολία χρήσης του αυτοκινήτου ξεπερνά ακόμη και τις πιο αισιόδοξες προβλέψεις.

Διεκδικώντας με αξιώσεις τον τίτλο του πιο ισορροπημένου fortwo που έχει περάσει στην παραγωγή και με δεδομένα τα «eco friendly» χαρακτηριστικά ενός οχήματος μηδενικών ρύπων, το εν λόγω smart διαθέτει όλες τις προδιαγραφές ώστε να αποτελέσει το σημείο-σταθμό για τη διάδοση της ηλεκτροκίνησης στην ευρωπαϊκή ήπειρο.

Το fortwo electric drive αναμένεται στη χώρας τις πρώτες ημέρες του 2013, χωρίς ωστόσο να έχουν ανακοινωθεί μέχρι σήμερα οι τιμές των εκδόσεων του (fortwo coupe και fortwo cabrio).

To smart for two electric drive με μία ματιά


Διαστάσεις (μέτρα):
Μ/Π/Υ: 2,695 / 1,559/ 1,565

Μεταξόνιο (μέτρα):1,867

Κινητήρας (κ.εκ.):Ηλεκτρικό μοτέρ

Iσχύς (kW):55

Ροπή (Νm/σ.α.λ.):130

Βάρος (κιλά):900 (920 cabrio)

Κατανάλωση (kWh/100 χλμ.) :15,1

Αυτονομία κίνησης (χλμ.):145

Επιτάχυνση (0-100χλμ./ώρα):11,5

Τελική ταχύτητα (χλμ./ώρα):125

auto.in.gr

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Must Read

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ALTER EGO MEDIA A.E.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΚΕΦΟΔΕ ΑΤΤΙΚΗΣ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Παρασκευή 05 Δεκεμβρίου 2025
Απόρρητο