Σφοδρή κόντρα στη Βουλή για το κίνημα «Δεν πληρώνω»
Εν μέσω έντονης κόντρας κυβέρνησης- αντιπολίτευσης για το κίνημα των πολιτών που αρνούνται να πληρώσουν εισιτήρια και διόδια, ολοκληρώθηκε στην αρμόδια Επιτροπή η συζήτηση και ψήφιση του νομοσχεδίου για τις αστικές συγκοινωνίες της Αττικής, στο οποίο επήλθαν τροποποιήσεις. Η ηγεσία του υπ.Μεταφορών επέκρινε όσους «ενισχύουν αντιλήψεις 'δεν πληρώνω-δεν πληρώνω' και στους άλλους τα φορτώνω» δείχνοντας κυρίως την Αριστερά. Ο πρώτος τζαμπατζής είναι το ελληνικό κράτος που τόσα χρόνια υπερχρέωνε τις συγκοινωνίες, ήταν η απάντηση. Πάντως η τροπολογία της κυβέρνησης για ποινικοποίηση της πράξης συνάντησε και πράσινη κριτική από τον Ν.Αλευρά.
Εν μέσω έντονης αντιπαράθεσης μεταξύ κυβέρνησης και αντιπολίτευσης για το κίνημα των πολιτών που αρνούνται να πληρώσουν διόδια και εισιτήρια σε μέσα μεταφοράς, ολοκληρώθηκε στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής η συζήτηση και ψήφιση του νομοσχεδίου για την αναδιάρθρωση των αστικών συγκοινωνιών της Αττικής. Μάλιστα στο τελευταίο επήλθαν και κάποιες τροποποιήσεις.
Η ηγεσία του υπουργείου Μεταφορών επέκρινε έντονα όσους «ενισχύουν αντιλήψεις ‘δεν πληρώνω – δεν πληρώνω’ και στους άλλους τα φορτώνω» δείχνοντας κυρίως την Αριστερά.
Ο πρώτος τζαμπατζής είναι το ελληνικό κράτος που τόσα χρόνια υπερχρέωνε τις συγκοινωνίες ήταν η απάντηση.
Πάντως η τροπολογία της κυβέρνησης για ποινικοποίηση της πράξης αυτής συνάντησε και πράσινη κριτική από τον Ν.Αλευρά.
Οι τροποποιήσεις στο νομοσχέδιο
Τη διαγραφή των οφειλών του ΟΑΣΑ όχι μόνο προς το δημόσιο, όπως ίσχυε αρχικά, αλλά και προς το ΙΚΑ και τα άλλα ασφαλιστικά ταμεία, προβλέπει η νέα ρύθμιση την οποία κατέθεσε ο υπουργός Μεταφορών Δημ.Ρέππας, στο νομοσχέδιο για την εξυγίανση, αναδιάρθρωση και ανάπτυξη των αστικών συγκοινωνιών Αττικής.
Ακόμα, ο υπουργός σε μια προσπάθεια να κατευνάσει τους φόβους για ιδιωτικοποίηση των Αστικών Συγκοινωνιών, απάλειψε την αναφορά που άφηνε ανοιχτό το ενδεχόμενο να ιδρύει ο ΟΑΣΑ ανώνυμες εταιρίες.
Ανταλλαγή πυρών για το κίνημα «δεν πληρώνω»
Ο υπουργός και ο υφυπουργός Μεταφορών κ.κ. Ρέππας και Βούγιας επέκριναν έντονα όσους «ενισχύουν αντιλήψεις ‘δεν πληρώνω – δεν πληρώνω’ και στους άλλους τα φορτώνω».
«Η γενικευμένη ενθάρρυνση κάποιων στο να μην πληρώνουν οι πολίτες δεν ευνοεί τελικά τους πολλούς. Αν αφήσουμε η τάση αυτή να γίνει μόδα, τότε δεν θα πληρώνουμε ούτε ΦΠΑ, ούτε ενοίκιο», τόνισε ο κ. Ρέππας.
«Αν η Ελλάδα αποκτήσει ταυτότητα ανομίας, τότε θα είναι μια χώρα εντελώς ανυπόληπτη» πρόσθεσε.
Στο ίδιο μήκος κύματος ήταν και οι αναφορές του Σπύρου Βούγια, ο οποίος σημείωσε ότι «η ενθάρρυνση να μην πληρώνουν κάποιοι οδηγεί σε επόμενο στάδιο στην ανομία».
«Η κυβέρνηση ξέρει να κουνά το δάχτυλο στους πολίτες που, με αξιοπρέπεια, μετέχουν στο κίνημα ‘δεν πληρώνω’ και όχι στα πολιτικά πρόσωπα που βαρύνονται με σκάνδαλα και είναι θωρακισμένα με ατιμωρησία», αντέτεινε ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ Δημήτρης Παπαδημούλης.
«Είναι ανόητο να νομίζει κανείς ότι ένα κόμμα, πατώντας ένα κουμπί, μπορεί να καθοδηγεί ένα κίνημα που στηρίζεται από όλα τα κόμματα» πρόσθεσε.
«Ο πρώτος τζαμπατζής είναι το ελληνικό κράτος, που δεν απαντά στην καταστρατήγηση των νόμων που το ίδιο έκανε τόσα χρόνια, υπερχρεώνοντας με τοκογλυφικά επιτόκια τις συγκοινωνίες. Μόνο το 2009, η επιδότηση του εισιτηρίου ήταν 75 εκατ. ευρώ, ενώ οι τόκοι τον ίδιο χρόνο έφτασαν στα 74 εκατ. ευρώ», σχολίασε ο εισηγητής του ΚΚΕ Νίκος Παπακωνσταντίνου.
Την πρωτοβουλία της κυβέρνησης να φέρει τροπολογία που θα αντιμετωπίζει το πρόβλημα με όσους δεν πληρώνουν, επικρότησαν οι βουλευτές του ΠΑΣΟΚ Κώστας Γείτονας και Χρήστος Μαγκούφης, τονίζοντας ότι είναι χρέος και υποχρέωση της να προστατεύσει την δημόσια περιουσία.
Αντίθετα ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ Νάσος Αλευράς υποστήριξε πως «μια ποινική ρύθμιση δεν θα προσφέρει τίποτα, παρά μόνο γραφειοκρατικό φόρτο στα δικαστήρια. Μπορεί απλούστερα και ευκολότερα, κάθε ένας που παραβαίνει το νόμο να καλείται να πληρώσει το πρόστιμο στην εφορία, όπως κάνει για όλες τις φορολογικές υποχρεώσεις του».
Κλείνοντας την συζήτηση ο υπουργός Μεταφορών υπογράμμισε ότι η κυβέρνηση δεν θέλει να κάνει κινήσεις εντυπωσιασμού, διαβεβαίωσε ότι θα χειριστεί το θέμα όπως πρέπει, «για να υπάρξει και το επιδιωκόμενο αποτέλεσμα» και πρόσθεσε ότι στόχος είναι η τροπολογία να συμπεριληφθεί στο νομοσχέδιο που συζητείται.
Παράβαση του ΚΟΚ η άρνηση πληρωμής
Ως παράβαση του ΚΟΚ θα αντιμετωπίζεται η άρνηση καταβολής διοδίων, δήλωσε αργότερα ο υπουργός Υποδομών Δημήτρης Ρέππας, διευκρινίζοντας ότι η ρύθμιση μελετάται και θα κατατεθεί στη Βουλή.
Ο κ. Ρέππας χρησιμοποίησε αυστηρή γλώσσα για αυτούς που δεν πληρώνουν διόδια λέγοντας ότι στο πλαίσιο μιας ευνομούμενης πολιτείας κάθε πολίτης έχει δικαίωμα να αναπτύσσει τις απόψεις του και να προβαίνει ακόμη και σε πράξεις ακτιβισμού. Έχει όμως και υποχρέωση να πληρώνει για κάθε υπηρεσία που του παρέχεται, γιατί διαφορετικά το κόστος θα το επωμισθούν κάποιοι άλλοι.
Αναφερόμενος στις διαπραγματεύσεις με τις κοινοπραξίες που κατασκευάζουν τους πέντε μεγάλους οδικούς άξονες δήλωσε ότι γίνονται με στόχο τη διασφάλιση του δημοσίου συμφέροντος και του συμφέροντος των πολιτών, αλλά η ουσία των συμβάσεων αυτών δεν μπορεί να αλλάξει γιατί υπάρχουν δεσμεύσεις και υποχρεώσεις και των δύο πλευρών.
Όπως είπε ο υπουργός θα πρέπει να υπάρξει «μια εκλογίκευση» στην κλιμάκωση των διοδίων ιδιαίτερα στα υπό κατασκευή τμήματα. Επίσης να καθιερωθεί εκπτωτική πολιτική για όσους κάνουν συχνές διελεύσεις, να υπάρξει διευκόλυνση των τοπικών κοινωνιών και να προχωρήσει η εφαρμογή της αναλογικής χρέωσης με ηλεκτρονικά διόδια.
Ο κ. Ρέππας επεσήμανε ότι οι διαπραγματεύσεις είναι πολύπλοκες γιατί σημαντικό ρόλο έχουν και οι 43 τράπεζες που συμμετέχουν στα κοινοπρακτικά σχήματα και οι οποίες, όπως είπε, πρέπει να παραμείνουν στα έργα.
«Θέλουμε να παραμείνουν οι τράπεζες χρηματοδοτώντας τα έργα. Τα επιτόκια 2,5 και 3% που έχουν συμφωνήσει είναι πολύ καλά. Είναι δύσκολο τώρα πια να βρεθούν τέτοια επιτόκια», ανέφερε.
Ο υπουργός διευκρίνισε επίσης ότι δεν μπορεί να αλλάξουν οι ουσιαστικοί όροι των συμβάσεων γιατί υπάρχει κίνδυνος προσβολής από τρίτους που έχουν αποκλεισθεί από τα έργα.
Όλα αυτά, τόνισε, τα συζητάμε με προσοχή και θα εξαντλήσουμε όλες τις δυνατότητες εξασφάλισης του δημόσιου συμφέροντος.