Μέχρι και λουκέτο για τα πρατήρια με πειραγμένες αντλίες βενζίνης
Λουκέτο στα πρατήρια που θα εντοπιστούν να εξαπατούν τον καταναλωτή με πειραγμένες αντλίες, ποινή φυλάκισης μέχρι πέντε χρόνια και πρόστιμα που φτάνουν στο διπλάσιο του ποσοστού κλοπής προβλέπει τροπολογία που θα κατατεθεί μαζί με το πρώτο νομοσχέδιο του υπουργείου Ανάπτυξης, που θα πάει στη Βουλή αμέσως μετά τις γιορτές. Σε ο,τι αφορά τις τιμές των καυσίμων, για το ύψος των οποίων η Αντιπολίτευση κατηγορεί την εφαρμοζόμενη πολιτική, ο υφυπουργός Ντ.Ρόβλιας παραδέχθηκε ότι υπάρχει άνοδος, αλλά «προς το παρόν δεν συντρέχει λόγος επιβολής πλαφόν».
Λουκέτο στα πρατήρια που θα εντοπιστούν να εξαπατούν τον καταναλωτή με πειραγμένες αντλίες, ποινή φυλάκισης μέχρι πέντε χρόνια και πρόστιμα που φτάνουν στο διπλάσιο του ποσοστού κλοπής προβλέπει τροπολογία που θα κατατεθεί μαζί με το πρώτο νομοσχέδιο του υπουργείου Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, που θα πάει στη Βουλή αμέσως μετά τις γιορτές.
Όπως ανέφερε ο υφυπουργός Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας Ντίνος Ρόβλιας, το νέο νομοθετικό πλαίσιο προβλέπει ότι με την πρώτη φορά που θα συλληφθεί πρατηριούχος να κλέβει τον πελάτη, επιβάλλεται πρόστιμο διπλάσιο του ποσοστού κλοπής, δίνεται εντολή στην αρχή που έχει εκδώσει την άδειά του να ξεκινήσει η διαδικασία αφαίρεσης άδειας και προβλέπεται και ποινική δίωξη για φυλάκιση μέχρι και 5 χρόνια. Παράλληλα, προβλέπεται ποινή και για τον εγκαταστάτη του συστήματος.
Ο υφυπουργός εξέφρασε την εκτίμηση πως το φαινόμενο με τις πειραγμένες αντλίες δεν είναι μεγάλης έκτασης, ενώ έχει ζητηθεί η συμβολή του Πολυτεχνείου για να εντοπιστεί πώς δουλεύει ένα τέτοιο σύστημα. Επίσης, ζητήθηκε η συνδρομή του Σώματος Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος, που σύντομα θα εφοδιάσει τους ελεγκτές με ειδικό μηχανισμό, ο οποίος εντοπίζει τα ραδιοκύματα που εκπέμπονται από το συγκεκριμένο σύστημα.
Ο υφυπουργός υπενθύμισε ότι από τους ελέγχους είχαν εντοπιστεί 14 πειραγμένες αντλίες, μετά από πολύ προσεκτική εργασία τριών ελεγκτών. Μάλιστα, ο κ. Κομνηνός ανέφερε ότι το σύστημα αυτό «κινείται στα όρια που δρα η μαφία», και σημείωσε ότι οι υπάλληλοι δέχθηκαν ακόμη και απειλές.
Ο γενικός γραμματέας Εμπορίου Στ.Κομνηνός εξήγησε, σε ό,τι αφορά στην αναμόρφωση του νομοθετικού πλαισίου για τη δίωξη όσων πρατηριούχων εξαπατούν τον καταναλωτή, ότι μέχρι σήμερα η νομοθεσία «έδενε» τα χέρια των ελεγκτών, διότι οι πρατηριούχοι που εγκαθιστούν συστήματα, με τα οποία πειράζουν τις αντλίες, κλέβουν περίπου 5% του παραδοτέου καυσίμου, προκειμένου να μην γίνεται εύκολα αντιληπτό από τον καταναλωτή. Έτσι, δεν μπορούσαν να προχωρήσουν στην δίωξη, διότι έπρεπε να συλληφθούν επ’ αυτοφώρο και δεν υπήρχε θέμα αφαίρεσης άδειας ή ποινικής δίωξης.
Οι τιμές των καυσίμων
Ο κ. Ρόβλιας σημείωσε σε ό,τι αφορά στις τιμές των υγρών καυσίμων ότι υπάρχει άνοδος των τιμών λόγω της διεθνούς συγκυρίας και της ισοτιμίας ευρώ-δολαρίου και αυτό έχει επιφέρει αύξηση το τελευταίο τρίμηνο στην διυλιστηριακή τιμή 10 λεπτά, η οποία όμως δεν έχει περάσει στην λιανική τιμή, καθώς εταιρείες εμπορίας και πρατήρια έχουν απορροφήσει μέρος της αύξησης.
Ξεκαθάρισε ότι δεν έχουν εντοπιστεί εναρμονισμένες πρακτικές και δεν συντρέχει προς το παρόν λόγος επιβολής πλαφόν, όπως είχε γίνει στο πρόσφατο παρελθόν. Σχολίασε ότι το υπουργείο έχει στόχο να αναλάβει πρωτοβουλίες, ώστε να λειτουργήσει αποτελεσματικότερα ο ανταγωνισμός στην αγορά, χωρίς να ξεκαθαρίσει εάν οι παρεμβάσεις θα είναι προς την πλευρά άσκησης πίεσης στα διυλιστήρια, μια και οι εταιρείες και τα πρατήρια, όπως προείπε, έχουν απορροφήσει το ποσοστό της αύξησης που μπορούσαν.
Από τα στοιχεία προκύπτει ότι σήμερα η ελάχιστη τιμή της αμόλυβδης στην Αττική διαμορφώνεται στο 1,498 ευρώ το λίτρο, η μέγιστη στο 1,697 ευρώ το λίτρο, και ο μέσος όρος είναι στο 1,566 ευρώ το λίτρο, όταν από την πανελλαδική μέτρηση προκύπτει ότι η ελάχιστη τιμή είναι 1,494 ευρώ το λίτρο, η μέγιστη 1,8 ευρώ το λίτρο και ο μέσος όρος 1,591 ευρώ το λίτρο.
Η περιφέρεια Κρήτης αναδεικνύεται για μια ακόμη φορά πρωταθλητής της ακρίβειας στα υγρά καύσιμα με ελάχιστη τιμή να ξεκινάει από 1,597 ευρώ το λίτρο, μέγιστη τιμή το 1,8 ευρώ το λίτρο και μέσο όρο το 1,680 ευρώ το λίτρο.
Ειδικά για την κατάσταση που διαμορφώνεται σε Κρήτη (μαζί με την Κεφαλονιά), που είναι οι ακριβότερες περιοχές κυρίως εξαιτίας του ότι δεν υπάρχουν οι αποθηκευτικοί χώροι που απαιτούνται, το υπουργείο περιμένει ένα νέο πόρισμα της Επιτροπής Ανταγωνισμού που αφορά μόνο την επίλυση του προβλήματος που παρουσιάζεται στην Κρήτη.
Ο υφυπουργός σημείωσε ότι η χώρα μας κατατάσσεται στην 9η θέση μεταξύ των χωρών της ΕΕ για τα ακριβότερα υγρά καύσιμα, εάν δεν συνυπολογιστούν οι φόροι στην τιμή, και ανεβαίνει στην πρώτη θέση με τους φόρους, μια και το ποσοστό των φόρων είναι κοντά στο ένα ευρώ στην τιμή του λίτρου.
Αντιπολίτευση: η κυβερνητική πολιτική ανεβάζει τις τιμές
Στους κοινωνικά άδικους φόρους, όπως τους χαρακτηρίζει, αποδίδει τις αυξήσεις στα καύσιμα η Νέα Δημοκρατία.
Ειδικότερα, ο υπεύθυνος του τομέα Πολιτικής Ευθύνης Ενέργειας και Φυσικών Πόρων της Νέας Δημοκρατίας, Μ.Γιαννάκης, σχετικά με την έξαρση των τιμών στα καύσιμα, δήλωσε: «από τη συζήτηση του Προϋπολογισμού του 2010, η Νέα Δημοκρατία είχε επισημάνει την ανάγκη να μην επιβληθούν πρόσθετοι φόροι στα καύσιμα, γιατί αφενός είναι κοινωνικά άδικοι και αφετέρου βυθίζουν την οικονομία σε ύφεση, τροφοδοτώντας το τέρας του πληθωρισμού.»
»Οι εμμονές της κυβέρνησης στην υπερφορολόγηση της ενέργειας, οι αλλεπάλληλες αυξήσεις του ΦΠΑ και του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης, εκτόξευσαν τις τιμές στα καύσιμα και έθεσαν την Ελλάδα μεταξύ των πρωταθλητών της ακρίβειας στην ΕΕ, την ώρα που ένα χρόνο πριν, βρισκόμασταν στην ένατη θέση.»
»Παράλληλα, η κυβέρνηση εγκατέλειψε πλήρως τις προσπάθειες τιθάσευσης της κερδοσκοπίας που προέβλεπαν οι ρυθμίσεις του σχετικού νόμου της ΝΔ για τα καύσιμα, όπως οι κοστολογικοί έλεγχοι σε όλα τα στάδια της Αγοράς, η σφράγιση των εγκαταστάσεων σε περίπτωση υποτροπής και η χρησιμοποίηση δεξαμενών τρίτων, όπου ο ανταγωνισμός δεν λειτουργεί ικανοποιητικά.»
«Και ενώ δημοσίως η κυβέρνηση διατείνεται υπέρ της διαφάνειας, η Υπηρεσία Εποπτείας της Αγοράς παραμένει υποστελεχωμένη. Η μάχη για την αντιμετώπιση της αισχροκέρδειας στα καύσιμα δεν είναι φυσικά εύκολη, όπως θεωρούσε το ΠΑΣΟΚ μέχρι τον προηγούμενο Σεπτέμβριο. Οι καθυστερήσεις, όμως, οι ερασιτεχνισμοί και οι ανεπαρκείς έλεγχοι της κυβέρνησης την κάνουν δυσκολότερη, με δυσμενείς επιπτώσεις για τους καταναλωτές» καταλήγει ο κ. Γιαννάκης.
Από την πλευρά του το ΚΚΕ τονίζει ότι «αυτοί που ληστεύουν όλο και πιο προκλητικά και ξεδιάντροπα το λαό στα καύσιμα είναι η κυβέρνηση και τα μονοπώλια που ελέγχουν την εισαγωγή και τη διύλιση του πετρελαίου με τους υπέρογκους φόρους και τα τεράστια υπερκέρδη».
Σύμφωνα με το ΚΚΕ, «η ανάγκη του λαού για φθηνά καύσιμα σημαίνει δραστική μείωση της φορολογίας και πάλη για πολιτικές εξελίξεις που θα κάνουν δυνατή τη δημιουργία ενιαίου αποκλειστικά δημόσιου φορέα ενέργειας».
Εξ’ άλλου, για το ίδιο θέμα ο ΣΥΝ επισημαίνει πως η Ελλάδα έχει σήμερα «την ακριβότερη τιμή στα καύσιμα στην ΕΕ, με τις τιμές να τραβούν όπως παρακολουθούμε τις τελευταίες μέρες την ανιούσα».
«Το πρόβλημα αποκτά δραματικές διαστάσεις, τόσο για τους καταναλωτές των φτωχότερων κοινωνικών ομάδων όσο και για την οικονομία. Το πρόβλημα αυτό ασφαλώς αφορά τις διεθνείς τιμές αργού σε ένα διεθνές κερδοσκοπικό περιβάλλον, υπάρχουν όμως και σημαντικότατες εσωτερικές αιτίες για τις οποίες ευθύνονται οι κυβερνήσεις και οι ισχυροί όμιλοι του κλάδου», υπογραμμίζει ο ΣΥΝ.
«Η άμεση αντιμετώπιση της κατάστασης επιβάλλει την λήψη μιας πολυεπίπεδης δέσμης μέτρων που θα αφορούν την επανάκτηση ουσιαστικού (μετοχικού και μάνατζμεντ) ελέγχου των ΕΛΠΕ, την αντιμετώπιση της εναρμονισμένης τακτικής τόσο στη διύλιση όσο και την εμπορία, την ουσιαστική δραστηριοποίηση των ελεγκτικών μηχανισμών στα φαινόμενα λαθρεμπορίας και νοθείας και φυσικά την ουσιαστική μείωση της φορολογικής επιβάρυνσης» προσθέτει ο ΣΥΝ.
Σύστημα εισροών – εκροών
Στο πλαίσιο των παρεμβάσεων του υπουργείου για τη μείωση των τιμών στην αγορά, αλλά και για την πάταξη της εξαπάτησης των καταναλωτών, προωθείται η εγκατάσταση και λειτουργία του συστήματος εισροών-εκροών στα πρατήρια. Ήδη το σύστημα έχει εγκατασταθεί σε περίπου 2.000 πρατήρια, αλλά επειδή το κόστος είναι υψηλό -περίπου 12.000 με 13.000 ευρώ- γίνονται προσπάθειες να χρηματοδοτηθεί μέρος ή το σύνολο της επένδυσης από τα ανεξάρτητα πρατήρια (μικροβενζινάδικα).
Ο υφυπουργός είπε ότι δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμη η ενδοκυβερνητική διαβούλευση για το θέμα, αλλά όπως δείχνουν τα πράγματα θα υπάρξει λύση για το θέμα αυτό, καθώς ήδη έχει αρχίσει και τρέχει ο χρόνος που προβλέπει η νομοθεσία για την εγκατάσταση του συστήματος και θα πρέπει να υπάρξουν, ταχύτατα, σχετικές αποφάσεις.