Παρασκευή 12 Δεκεμβρίου 2025
weather-icon 21o
McLaren MP4/25: Στη δίνη του ground effect

McLaren MP4/25: Στη δίνη του ground effect

Παρότι η Formula 1 περίμενε μια μετεξέλιξη του μονοθεσίου του 2009, η McLaren σχεδίασε την MΡ4/25 από - ξεκινώντας από τον ακραίο, τριπλό της αεροδυναμικό διαχύτη στην απόληξη του δαπέδου!

Πάνος Ν. Διαμάντης

Υπάρχουν δύο τρόποι: Ο τρόπος της αεροναυπηγικής και ο τρόπος της ίντριγκας, για να σκεφτεί κανείς τι μπορεί να σήμαινε η ταμπέλα από ανθρακονήματα που έγραφε παρακαλώ όχι φωτογραφίες που έκρυβε τον διαχύτη της νέας McLaren MP4/25 στη σημερινή παρουσίαση του μονοθεσίου.


Με τον τρόπο της ίντριγκας, με μισόκλειστο μάτι, σκέφτεσαι: Τι κρύβεται εκεί κάτω; Μήπως κάτι παράνομο; Τώρα που το σκέφτομαι, ο διευθυντής μηχανολογίας Paddy Lowe είπε ότι …ισορροπήσαμε στο όριο των κανονισμών με το διαχύτη.


Βέβαια! Κι ακούω ότι η Ferrari έχει ήδη τόσα προβλήματα που ετοιμάζει κιόλας Β έκδοση της F10 – μήπως αυτά τα δύο έχουν κάποια σχέση; Από εικασίες -εσκεμμένες, κατευθυνόμενες, ευφυείς- η Formula 1 δεν χορταίνει ποτέ. Τη Δευτέρα (01/02) όλα τα βγουν στη φόρα, στην πίστα της Βαλένθια.


Έπειτα υπάρχει ο τρόπος της αεροναυπηγικής: Είναι αληθινά τριών επιπέδων ο διαχύτης; Για να λέει ο Paddy Lowe ότι ισορροπούν στο όριο των κανονισμών, πως μπορεί να είναι σχεδιασμένο το δάπεδο των 250.000 λιρών; Πόσο μεγάλες μπορεί να είναι οι εγκοπές στο πίσω τμήμα του;


Και, σε τελική ανάλυση, προς τι τέτοιο ενδιαφέρον για τον διαχύτη; Ο επικεφαλής μηχανικός, Tim Goss, λέει:  Η ΜΡ4/25 είναι σχεδιασμένη για να εκμεταλλευτεί καλύτερα τα κέρδη που προσφέρει το δάπεδο. Με λίγα λόγια, όλο το μονοθέσιο σχεδιάστηκε γύρω από το διαχύτη.


Κι ακόμη, υπάρχουν και τα λόγια του Lewis Hamilton: Είμαι βέβαιος ότι [η MP4/25] θα έχει εντελώς διαφορετική συμπεριφορά από το περσινό μονοθέσιο. Όσο ανούσιο κι αν ακούγεται αυτό αρχικά, κατά πάσα πιθανότητα κρύβει την παρακάτω αλήθεια:


Το μονοθέσιο του 2009 σχεδιάστηκε χωρίς διπλό διαχύτη (διότι η McLaren δεν εντόπισε το παράθυρο των κανονισμών) και η μετέπειτα προσπάθεια αφομοίωσής του χρειαζόταν τόσα μπαλώματα που η αεροδυναμική φιλοσοφία παρουσίαζε ασυνέχειες, έκανε το μονοθέσιο δύσκολο, δύστροπο στην οδήγηση.


Τώρα όμως, που η McLaren -για να μην πιαστεί όπως πέρσι στον ύπνο- μελέτησε μέχρι τελικής πτώσης τους κανονισμούς της αεροδυναμικής και έστειλε τα σχέδιά της στα απόλυτα σύνορα του νομοταγούς με το παράνομο, ο (τριπλός) διαχύτης είναι απόλυτα εναρμονισμένος με όλο τον υπόλοιπο σχεδιασμό.


Δεν είναι φορεμένος, αλλά η απαρχή όλου του σχεδίου. Τα πάντα εξυπηρετούν τους σκοπούς του διαχύτη, η McLaren έχει προσπαθήσει να τελειοποιήσει τα κανάλια που στέλνουν αέρα στο διαχύτη: Το ένα κανάλι είναι του δαπέδου.


Το άλλο ξεκινά από το κέντρο της εμπρός πτέρυγας. Στη συνέχεια χωρίζεται από το εκχιονιστικό (που υιοθετήθηκε από τη Williams) κάτω από το ρύγχος και συναντά τα πλευρικά, μικρά νέα τριγωνικά barge boards. Με αυτά κατευθύνεται στα κάτω κοιλώματα των πλευρικών αεραγωγών (sidepods) και καταλήγει στο διαχύτη.


Όσο πιο αποδοτική είναι αυτή η διεργασία, τόσο περισσότερη αρνητική άντωση (κάθετη δύναμη) παράγεται και τόσο περισσότερο βελτιώνεται η πρόσφυση. Ο διαχύτης φαντάζει να είναι (και) φέτος το πιο κρίσιμο εξάρτημα επιτυχίας.


Φυσικά δεν είναι το μοναδικό. Η εμπρός πτέρυγα είναι ιδιαίτερα σημαντική, λόγω της μείωσης των διαστάσεων και της πρόσφυσης των εμπρός ελαστικών – και η McLaren συνεχίζει με την ΜΡ4/25 την παράδοση ιδιαίτερα περίπλοκου και περίτεχνου σχεδιασμού του συγκεκριμένου εξαρτήματος.


Η απόδοση της εμπρός πτέρυγας έπρεπε να ήταν αρκετά καλή για να καλύψει την ανύψωση του ρύγχους της McLaren ΜΡ4/25 – καθώς πλέον με την αύξηση του ύψους δεν μπορεί να τοποθετηθεί έρμα στον κώνο του ρύγχους. Με τον ανασχεδιασμό, επίσης, τροποποιήθηκαν και οι κάθετες βάσεις στήριξης της πτέρυγας, οι οποίες φιλοξενούν στο εξωτερικό τους με μορφή μικρού πτερυγίου τις κάμερες.


Από το εντυπωσιακό πτερύγιο καρχαρία στη ράχη του καλύμματος του κινητήρα, το μόνο που προκάλεσε μεγαλύτερη έκπληξη στην παρουσίαση της McLaren MP4/25 ήταν ότι …έχουν αλλάξει σχεδόν όλα – υπάρχουν ελάχιστα κοινά με το περσινό μονοθέσιο όπως είπε ο Paddy Lowe. Ή ότι …το αυτοκίνητο δείχνει τόσο διαφορετικό!, όπως παρατήρησε ο Lewis Hamilton.


Σύσσωμη η F1 περίμενε ότι το φετινό μονοθέσιο της McLaren θα ήταν μετεξέλιξη του περσινού, διότι η αγγλική ομάδα έφτασε μέχρι τέλους με την MP4/24 – δεν την παράτησε, όπως η Ferrari. Η εν λευκώ γέννηση της πανέμορφης MP4/25 ίσως αποδεικνύει ότι τα φετινά μονοθέσια τελικά ίσως και να μην είναι μετεξελίξεις των περσινών. Σημαντική παράμετρος, για τις ισορροπίες στην κορυφή.


Ίσως η μείωση των διαστάσεων των εμπρός ελαστικών και η εφαρμογή του διπλάσιου δοχείου καυσίμου να επέφερε πολύ σημαντικότερες αλλαγές από ό,τι φανταζόμασταν. Ήταν μεγάλη πρόκληση να χωρέσουμε διπλάσια ποσότητα καυσίμων στο μονοθέσιο, συνέχισε ο Tim Goss.


Παρότι πρόσθεσε ότι η McLaren δεν ήθελε να αυξήσει πολύ το μήκος, η ομάδα δεν έκρυψε ότι το μονοθέσιο δεν χωρούσε στους ανελκυστήρες! Αυτό συνέβη διότι …δεν θέλεις να συμβιβάσεις την αεροδυναμική κάνοντας το αυτοκίνητο πολύ πλατύ, κατά τον Tim Goss.


Πρέπει να χωρέσεις τα ψυγεία στους πλευρικούς αεραγωγούς, συνεπώς έχεις περιορισμούς σχετικά με το πλάτος του αμαξώματος. Εντέλει αποφασίσαμε να μην κάνουμε αεροδυναμικούς συμβιβασμούς και, επανεξετάζοντας το σύστημα ψύξης και το ηλεκτρικό κύκλωμα, καταφέραμε να βρούμε χώρο για τα επιπλέον καύσιμα διατηρώντας άθικτη την αεροδυναμική φιλοσοφία του αμαξώματος.


Σε αυτό το χωροταξικό γρίφο διαδραμάτισε σημαντικό ρόλο και το πτερύγιο καρχαρία. Ο T. Goss συνέχισε: Η κυριότερη επίδραση του μεγαλύτερου δοχείου καυσίμου είναι η τοποθέτηση ορισμένων εσωτερικών εξαρτημάτων σε διαφορετικό σημείο. Αποφασίσαμε να μετακινήσουμε ορισμένες από τις συσκευές ψύξης σε κεντρικό σημείο στο πίσω μέρος του μονοθεσίου.


Η πτέρυγα ΄καρχαρία΄ στεγάζει επιπλέον την οπή εξαγωγής θερμού αέρα και επίσης αποτελεί το επόμενο βήμα μετά την πτέρυγα που χρησιμοποιούσαμε πέρσι σε σιρκουί που απαιτούσαν υψηλή αρνητική άντωση, όπως το Μονακό. Κατανέμει καλύτερα τον αέρα προς την πίσω πτέρυγα.


Η McLaren θα συμμετάσχει από τη Δευτέρα (01/02) στη μαζική ώρα της κρίσης των περισσότερων νέων μονοθεσίων, στις πρώτες δοκιμές του χειμώνα στη Βαλένθια. Πρώτος στόχος για το μονοθεσίο είναι να φανεί ή να γίνει αξιόπιστο, κατά τον P. Lowe.


Θα ακολουθήσει η προσπάθεια κατανόησης των νέων ελαστικών – πως φθείρονται, πόσο αντέχουν, τι ρυθμίσεις απαιτούν για τη βέλτιστη απόδοσή τους. Μετά από όλα αυτά θα δοκιμαστούν και θα εξελιχθούν τα νέα εξαρτήματα του μονοθεσίου της Μελβούρνης, που θα μοιάζει σχεδόν αγνώριστο. Μέσα σε ενάμισι μήνα.


auto.in.gr

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ALTER EGO MEDIA A.E.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΚΕΦΟΔΕ ΑΤΤΙΚΗΣ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Παρασκευή 12 Δεκεμβρίου 2025
Απόρρητο